RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Cor Molenaar: “Drempel om winkel te openen wordt kleiner”

icon
RetailDossier24 september, 2013

Eerst de supermarkt, nu het internet

In de jaren 1960 en 1970 zorgde de opkomst van de supermarkten voor een aardverschuiving in het distributielandschap. Hun aanbod was groter en hun prijzen scherper, waardoor heel wat kleine bakkers, beenhouwers, drankenverdelers, melkboeren en kruideniers de deuren moesten sluiten.

 

Vandaag zorgt het internet voor een nieuwe revolutie en een totaal nieuw koopgedrag bij de klanten. Die hebben zich nu al grondig gedocumenteerd vooraleer ze naar het winkelpunt stappen, vaak zijn ze zelfs beter geïnformeerd over de technische modaliteiten en de prijzen van een product dan de verkoper. Ze zijn daardoor ook mondiger, waardoor de marges van de handel nog meer onder druk komen te staan.

 

Klant wordt hybride, handel ook

“Ik geloof niet in termen als multichannel of omnichannel. Je ziet online ketens starten met fysieke winkels en ketens van fysieke winkels met een online aanbod. Alles vervaagt. De klant wordt hybride, de handel ook”, aldus Molenaar. “Kleine winkels zonder webaanbod hebben daardoor weinig kans om te overleven.”

 

Zal de online handel niet zijn eigen graf delven? Wat succes heeft, trekt beunhazen aan. “Daar vrees ik niet voor. Er zijn voldoende veiligheden ingebouwd. Neem als bijvoorbeeld de betalingen: wie zijn goederen niet krijgt, heeft recht op een terugbetaling. Bovendien zijn er tal van keurmerken ingevoerd om de consument meer vertrouwen te geven.”

 

Kleine winkel, groot aanbod

Retailers die mee willen zijn, moeten het internet en de smartphone omarmen en die technologie ombuigen tot een voordeel, stelt Molenaar. Ze kunnen de winkelrekken voorbehouden voor goederen met een hoge rotatie, terwijl ze het aanbod aan producten met een lage rotatie online ter beschikking kunnen stellen via schermen in de winkels.

 

Dit laat toe een enorm aanbod te creëren op een beperkte ruimte. Bovendien laat deze aanpak toe om het distributiemodel volledig te veranderen. Distributeurs kunnen de kosten en het risico van een voorraad verplaatsen naar de producent. Het is immers aan hem om snel en voldoende te kunnen leveren indien er vraag naar zijn goederen is. “Daarmee lossen de winkeliers meteen ook hun cashflowprobleem op”, aldus de marketingdocent.

 

De nieuwe werkwijze laat ook toe om de winkelruimte aanzienlijk kleiner te houden. De behoefte zal dalen met zowat 30 procent, voorspelt Molenaar. Dat creëert ruimte voor nieuwe initiatieven: goede ambachtslui of mensen met een goed concept zullen zich sneller kunnen vestigen aan lagere kosten, wat ook goed zal zijn voor de klanten.

 

Smartphone laat toe klant binnen te halen

De smartphone kan bovendien in twee richtingen worden gebruikt. Enerzijds kan de klant er informatie mee opzoeken of zijn sociaal netwerk consulteren, maar anderzijds kan de retailer zo ook zijn klant volgen via ‘tracking & tracing’ of hem informeren als hij in de buurt van het verkooppunt komt.

 

“De retailer zal daarbij wel constant zijn toegevoegde waarde moeten bewijzen. Anders kunnen de consument en de producent vlot overstappen naar een ander verkooppunt”, aldus nog Molenaar. “Alleen wie voldoende service levert, een goede winkelbeleving biedt en voldoende vertrouwen geniet, zal overleven.”

 

De hoogleraar eMarketing verwijst hiervoor naar de situatie van de filmzalen. Ook zij kregen een genadeslag door de opkomst van de televisie, maar vandaag staan ze er opnieuw, weliswaar op een totaal andere manier. Het bioscoopbezoek scoort weer records omdat ze “een comfortabel avondje uit” als nieuwe propositie brengen. Vertaald naar de winkelpunten betekent het dat ook de handelaars voor extra beleving zullen moeten zorgen om klanten aan te trekken.

 

Distributiemodel wijzigt compleet

In ieder geval zal het distributiemodel totaal anders worden dan vandaag. Distributiecentra moeten zich immers gaan organiseren om heel snel – binnen het uur of binnen de paar uren – een bestelling te kunnen leveren.

 

Dat betekent volgens Cor Molenaar dat er een heel netwerk van regionale distributiecentra uitgebouwd zal moeten worden. Die centra zullen daarbij zowel instaan voor de belevering van de klanten als voor de belevering van de winkels. Snelheid en service moet in de retail van morgen immers gepaard kunnen gaan met efficiëntie en kostenbesparing.

 

Op vrijdag 15 november 2013 is Cor Molenaar gastspreker op het RetailPodium. Zijn stelling is even scherp als duidelijk: aanpassen is geen optie, veranderen en innoveren is de boodschap! Zelf horen wat hij te vertellen heeft? Schrijf je dan in op www.retailpodium.be. Wees er snel bij, want de plaatsen zijn beperkt!

Nu met speciale actie: Cor Molenaar geeft zijn gloednieuwe boek ‘Actie! Noodplan retail’ gratis mee aan alle betalende inschrijvingen voor zijn RetailPodium-workshop van 15/11.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN