RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zelfstandige supermarkten bibberen voor prijzenoorlog

icon
Food17 maart, 2011

Albert Heijn wordt door Buurtsuper.be, de beroepsorganisatie van zelfstandige supermarktuitbaters aangesloten bij UNIZO, op gemengde gevoelens onthaald. Enerzijds vindt de organisatie het positief dat franchisers meer keuzemogelijkheden krijgen, anderzijds zijn de buurtsupermarkten erg bang voor een nakende prijzenoorlog. Nu de grote supermarktketens hun zwaarden al hebben getrokken, zien de ondernemers het duizelen.


Niemand gediend met een prijzenoorlog

Colruyt heeft gisteren reeds dreigende taal gesproken, door aan te geven dat het enseigne zijn claim op de laatste prijs niet zal afgeven, kost wat kost. Volgens de Halse distributiegroep is het zelfs denkbaar dat de Belgische spelers onder de productieprijzen zullen verkopen, al is dit een normale marktsituatie in België niet toegestaan. Als Albert Heijn de distributeurs uitlokt, gaan alle handschoenen echter zonder pardon uit.

Natuurlijk zou een prijzenoorlog voor de zelfstandige supermarktuitbaters uitermate nefaste gevolgen kunnen hebben. De rentabiliteit van de buurtsupers staat namelijk reeds geruime tijd onder druk, zoals ontevreden AD Delhaize-franchisenemers recent uitten. Een nieuwe prijzenslag zou de al lage rendabiliteit van de zelfstandige supermarktuitbaters nog meer onder druk zetten.  Gedurende 2010 daalde het gemiddelde bedrijfsresultaat van iets meer dan 2% tot 1,7%. 

Ook de consument zou volgens Buurtsuper.be niet gebaat zijn bij een prijzenoorlog. “Geringere rendabiliteit in een sector betekent minder investeren, systematische kostenbesparingen ten nadele van de kwaliteit en de service en de noodzaak met minder personeel te werken. Een prijzenoorlog zoals Albert Heijn in Nederland uitlokte, geeft aanleiding tot het sluiten van vele supermarktdeuren en een verschraling van het aanbod”, aldus directeur Luc Ardies.


Wel meer keuzemogelijkheid

Buurtsuper.be is daarentegen wel opgetogen met de vergrote keuzemogelijkheden voor franchisenemers. De komst van Albert Heijn als extra grote commerciële groepering in België, naast de gekende franchiseformules zoals Delhaize, Carrefour en Spar, vindt de organisatie een goede zaak.

België telt op dit moment ruim 1.000 soortgelijke zelfstandige en meestal gefranchiseerde supermarkten. Volgens de laatste cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen kwamen er vorig jaar 22 winkels bij. Ook hun marktaandeel steeg in 2010 met 0,2 punt, goed voor een marktaandeel van 26,6%.

 

 

Meer: AD Delhaizes verzamelen zich

          Hoezo, geen prijzenoorlog?

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    ALDI beëindigt 2025 met 496 supermarkten in Spanje

    Aldi Spanje sluit 2025 af 496 supermarkten na de toevoeging van 28 nieuwe winkels. De retailer breidt tegelijk zijn logistiek uit. Meer dan 7,8 miljoen Spaanse huishoudens kopen inmiddels bij de discounter.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN