1 op de 20 producten is fout geprijsd

1 op de 20 producten is fout geprijsd

Eén op de twintig streepjescodes leidt aan de kassa tot een andere prijs aan dan die in de rekken. Dat blijkt uit onderzoek van de economische inspectie, dat Het Nieuwsblad kon inkijken.

“Goed, maar niet goed genoeg”

De inspectie onderzocht bijna 36.000 producten in voedingszaken en doe-het-zelfwinkels. In de voedingswinkels blijkt 95,3 procent van de producten juist geprijsd, in de doe-het-zelfsector is dat 96,84 procent. “Goed, maar niet goed genoeg”, vindt minister van Economie Vincent Van Quickenborne. “Elke verkeerde prijsaanduiding is er voor mij één te veel.”

 

Na de controle kregen 177 handelszaken een voorstel tot minnelijke schikking. Gaan ze daar niet op in, riskeren ze een boete tussen 1.375 en 55.000 euro.  

“Geen kwaad opzet”

“We streven naar een foutenmarge van nul”, reageert Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van de winkelfederatie Comeos. “Maar vergissen is en blijft menselijk. We zijn wel blij dat het aantal fouten jaar na jaar vermindert en dat de resultaten bewijzen dat er géén kwaad opzet in het spel is: er zijn namelijk ook flink wat fouten in het nadeel van de uitbaters. De belangrijkste redenen zijn vaak afwezigheden of ziekten, waardoor het aanpassen van de prijzen in de rekken niet snel genoeg volgt op de aanpassing in de computer.”

 

Opvallend: in de voedingssector gaan vooral de zelfstandigen en de franchisenemers het vaakst in de fout, in de doe-het-zelfsector stelde de inspectie de meeste fouten vast bij de ketens. “In de grote supermarktketens is de digitale prijsaffichering al ingeburgerd: elke prijswijziging in de computer verschijnt dan automatisch op de rekken. In de kleinere zaken gebeurt dat meestal nog manueel”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. “Een zelfstandige DHZ-uitbater loopt dan weer vaker mee in de rekken voor een persoonlijke service. En dan is de kans dat hij een prijsverschil opmerkt groter.”

“Nultolerantie onrealistisch”

Geen fouten bij de prijsaanduidingen in winkels is niet realistisch, vinden ze dan weer bij ondernemersorganisatie Unizo. Volgens directeur Luc Ardies kent Van Quickenborne de praktijk in de winkels niet: “We willen hem gerust eens uitnodigen, dan zal hij zich misschien wat gereserveerder uitlaten.” Ardies wijst erop dat de supermarkten – vaak franchisenemers – ‘s ochtends gemiddeld 140 tot 200 nieuwe prijsaanduidingen doorgestuurd krijgen, die allemaal voor openingstijd in de rekken moeten worden aangepast.

 

Unizo en de aangesloten organisatie buurtsuper.be vinden de boetes van honderden euro's voor een paar foutjes niet rechtvaardig. Ze pleiten voor een tolerantiegrens. Overigens gebeuren er ook fouten bij de elektronische etikettering, aldus nog Unizo.
 

Eén op de twintig streepjescodes leidt aan de kassa tot een andere prijs aan dan die in de rekken. Dat blijkt uit onderzoek van de economische inspectie, dat Het Nieuwsblad kon inkijken.

“Goed, maar niet goed genoeg”

De inspectie onderzocht bijna 36.000 producten in voedingszaken en doe-het-zelfwinkels. In de voedingswinkels blijkt 95,3 procent van de producten juist geprijsd, in de doe-het-zelfsector is dat 96,84 procent. “Goed, maar niet goed genoeg”, vindt minister van Economie Vincent Van Quickenborne. “Elke verkeerde prijsaanduiding is er voor mij één te veel.”

 

Na de controle kregen 177 handelszaken een voorstel tot minnelijke schikking. Gaan ze daar niet op in, riskeren ze een boete tussen 1.375 en 55.000 euro.  

“Geen kwaad opzet”

“We streven naar een foutenmarge van nul”, reageert Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van de winkelfederatie Comeos. “Maar vergissen is en blijft menselijk. We zijn wel blij dat het aantal fouten jaar na jaar vermindert en dat de resultaten bewijzen dat er géén kwaad opzet in het spel is: er zijn namelijk ook flink wat fouten in het nadeel van de uitbaters. De belangrijkste redenen zijn vaak afwezigheden of ziekten, waardoor het aanpassen van de prijzen in de rekken niet snel genoeg volgt op de aanpassing in de computer.”

 

Opvallend: in de voedingssector gaan vooral de zelfstandigen en de franchisenemers het vaakst in de fout, in de doe-het-zelfsector stelde de inspectie de meeste fouten vast bij de ketens. “In de grote supermarktketens is de digitale prijsaffichering al ingeburgerd: elke prijswijziging in de computer verschijnt dan automatisch op de rekken. In de kleinere zaken gebeurt dat meestal nog manueel”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. “Een zelfstandige DHZ-uitbater loopt dan weer vaker mee in de rekken voor een persoonlijke service. En dan is de kans dat hij een prijsverschil opmerkt groter.”

“Nultolerantie onrealistisch”

Geen fouten bij de prijsaanduidingen in winkels is niet realistisch, vinden ze dan weer bij ondernemersorganisatie Unizo. Volgens directeur Luc Ardies kent Van Quickenborne de praktijk in de winkels niet: “We willen hem gerust eens uitnodigen, dan zal hij zich misschien wat gereserveerder uitlaten.” Ardies wijst erop dat de supermarkten – vaak franchisenemers – ‘s ochtends gemiddeld 140 tot 200 nieuwe prijsaanduidingen doorgestuurd krijgen, die allemaal voor openingstijd in de rekken moeten worden aangepast.

 

Unizo en de aangesloten organisatie buurtsuper.be vinden de boetes van honderden euro's voor een paar foutjes niet rechtvaardig. Ze pleiten voor een tolerantiegrens. Overigens gebeuren er ook fouten bij de elektronische etikettering, aldus nog Unizo.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top