1 op de 20 producten is fout geprijsd

1 op de 20 producten is fout geprijsd

Eén op de twintig streepjescodes leidt aan de kassa tot een andere prijs aan dan die in de rekken. Dat blijkt uit onderzoek van de economische inspectie, dat Het Nieuwsblad kon inkijken.

“Goed, maar niet goed genoeg”

De inspectie onderzocht bijna 36.000 producten in voedingszaken en doe-het-zelfwinkels. In de voedingswinkels blijkt 95,3 procent van de producten juist geprijsd, in de doe-het-zelfsector is dat 96,84 procent. “Goed, maar niet goed genoeg”, vindt minister van Economie Vincent Van Quickenborne. “Elke verkeerde prijsaanduiding is er voor mij één te veel.”

 

Na de controle kregen 177 handelszaken een voorstel tot minnelijke schikking. Gaan ze daar niet op in, riskeren ze een boete tussen 1.375 en 55.000 euro.  

“Geen kwaad opzet”

“We streven naar een foutenmarge van nul”, reageert Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van de winkelfederatie Comeos. “Maar vergissen is en blijft menselijk. We zijn wel blij dat het aantal fouten jaar na jaar vermindert en dat de resultaten bewijzen dat er géén kwaad opzet in het spel is: er zijn namelijk ook flink wat fouten in het nadeel van de uitbaters. De belangrijkste redenen zijn vaak afwezigheden of ziekten, waardoor het aanpassen van de prijzen in de rekken niet snel genoeg volgt op de aanpassing in de computer.”

 

Opvallend: in de voedingssector gaan vooral de zelfstandigen en de franchisenemers het vaakst in de fout, in de doe-het-zelfsector stelde de inspectie de meeste fouten vast bij de ketens. “In de grote supermarktketens is de digitale prijsaffichering al ingeburgerd: elke prijswijziging in de computer verschijnt dan automatisch op de rekken. In de kleinere zaken gebeurt dat meestal nog manueel”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. “Een zelfstandige DHZ-uitbater loopt dan weer vaker mee in de rekken voor een persoonlijke service. En dan is de kans dat hij een prijsverschil opmerkt groter.”

“Nultolerantie onrealistisch”

Geen fouten bij de prijsaanduidingen in winkels is niet realistisch, vinden ze dan weer bij ondernemersorganisatie Unizo. Volgens directeur Luc Ardies kent Van Quickenborne de praktijk in de winkels niet: “We willen hem gerust eens uitnodigen, dan zal hij zich misschien wat gereserveerder uitlaten.” Ardies wijst erop dat de supermarkten – vaak franchisenemers – ‘s ochtends gemiddeld 140 tot 200 nieuwe prijsaanduidingen doorgestuurd krijgen, die allemaal voor openingstijd in de rekken moeten worden aangepast.

 

Unizo en de aangesloten organisatie buurtsuper.be vinden de boetes van honderden euro's voor een paar foutjes niet rechtvaardig. Ze pleiten voor een tolerantiegrens. Overigens gebeuren er ook fouten bij de elektronische etikettering, aldus nog Unizo.
 

Eén op de twintig streepjescodes leidt aan de kassa tot een andere prijs aan dan die in de rekken. Dat blijkt uit onderzoek van de economische inspectie, dat Het Nieuwsblad kon inkijken.

“Goed, maar niet goed genoeg”

De inspectie onderzocht bijna 36.000 producten in voedingszaken en doe-het-zelfwinkels. In de voedingswinkels blijkt 95,3 procent van de producten juist geprijsd, in de doe-het-zelfsector is dat 96,84 procent. “Goed, maar niet goed genoeg”, vindt minister van Economie Vincent Van Quickenborne. “Elke verkeerde prijsaanduiding is er voor mij één te veel.”

 

Na de controle kregen 177 handelszaken een voorstel tot minnelijke schikking. Gaan ze daar niet op in, riskeren ze een boete tussen 1.375 en 55.000 euro.  

“Geen kwaad opzet”

“We streven naar een foutenmarge van nul”, reageert Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van de winkelfederatie Comeos. “Maar vergissen is en blijft menselijk. We zijn wel blij dat het aantal fouten jaar na jaar vermindert en dat de resultaten bewijzen dat er géén kwaad opzet in het spel is: er zijn namelijk ook flink wat fouten in het nadeel van de uitbaters. De belangrijkste redenen zijn vaak afwezigheden of ziekten, waardoor het aanpassen van de prijzen in de rekken niet snel genoeg volgt op de aanpassing in de computer.”

 

Opvallend: in de voedingssector gaan vooral de zelfstandigen en de franchisenemers het vaakst in de fout, in de doe-het-zelfsector stelde de inspectie de meeste fouten vast bij de ketens. “In de grote supermarktketens is de digitale prijsaffichering al ingeburgerd: elke prijswijziging in de computer verschijnt dan automatisch op de rekken. In de kleinere zaken gebeurt dat meestal nog manueel”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. “Een zelfstandige DHZ-uitbater loopt dan weer vaker mee in de rekken voor een persoonlijke service. En dan is de kans dat hij een prijsverschil opmerkt groter.”

“Nultolerantie onrealistisch”

Geen fouten bij de prijsaanduidingen in winkels is niet realistisch, vinden ze dan weer bij ondernemersorganisatie Unizo. Volgens directeur Luc Ardies kent Van Quickenborne de praktijk in de winkels niet: “We willen hem gerust eens uitnodigen, dan zal hij zich misschien wat gereserveerder uitlaten.” Ardies wijst erop dat de supermarkten – vaak franchisenemers – ‘s ochtends gemiddeld 140 tot 200 nieuwe prijsaanduidingen doorgestuurd krijgen, die allemaal voor openingstijd in de rekken moeten worden aangepast.

 

Unizo en de aangesloten organisatie buurtsuper.be vinden de boetes van honderden euro's voor een paar foutjes niet rechtvaardig. Ze pleiten voor een tolerantiegrens. Overigens gebeuren er ook fouten bij de elektronische etikettering, aldus nog Unizo.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top