1 op de 20 producten is fout geprijsd | RetailDetail

1 op de 20 producten is fout geprijsd

1 op de 20 producten is fout geprijsd

Eén op de twintig streepjescodes leidt aan de kassa tot een andere prijs aan dan die in de rekken. Dat blijkt uit onderzoek van de economische inspectie, dat Het Nieuwsblad kon inkijken.

“Goed, maar niet goed genoeg”

De inspectie onderzocht bijna 36.000 producten in voedingszaken en doe-het-zelfwinkels. In de voedingswinkels blijkt 95,3 procent van de producten juist geprijsd, in de doe-het-zelfsector is dat 96,84 procent. “Goed, maar niet goed genoeg”, vindt minister van Economie Vincent Van Quickenborne. “Elke verkeerde prijsaanduiding is er voor mij één te veel.”

 

Na de controle kregen 177 handelszaken een voorstel tot minnelijke schikking. Gaan ze daar niet op in, riskeren ze een boete tussen 1.375 en 55.000 euro.  

“Geen kwaad opzet”

“We streven naar een foutenmarge van nul”, reageert Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van de winkelfederatie Comeos. “Maar vergissen is en blijft menselijk. We zijn wel blij dat het aantal fouten jaar na jaar vermindert en dat de resultaten bewijzen dat er géén kwaad opzet in het spel is: er zijn namelijk ook flink wat fouten in het nadeel van de uitbaters. De belangrijkste redenen zijn vaak afwezigheden of ziekten, waardoor het aanpassen van de prijzen in de rekken niet snel genoeg volgt op de aanpassing in de computer.”

 

Opvallend: in de voedingssector gaan vooral de zelfstandigen en de franchisenemers het vaakst in de fout, in de doe-het-zelfsector stelde de inspectie de meeste fouten vast bij de ketens. “In de grote supermarktketens is de digitale prijsaffichering al ingeburgerd: elke prijswijziging in de computer verschijnt dan automatisch op de rekken. In de kleinere zaken gebeurt dat meestal nog manueel”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. “Een zelfstandige DHZ-uitbater loopt dan weer vaker mee in de rekken voor een persoonlijke service. En dan is de kans dat hij een prijsverschil opmerkt groter.”

“Nultolerantie onrealistisch”

Geen fouten bij de prijsaanduidingen in winkels is niet realistisch, vinden ze dan weer bij ondernemersorganisatie Unizo. Volgens directeur Luc Ardies kent Van Quickenborne de praktijk in de winkels niet: “We willen hem gerust eens uitnodigen, dan zal hij zich misschien wat gereserveerder uitlaten.” Ardies wijst erop dat de supermarkten – vaak franchisenemers – ‘s ochtends gemiddeld 140 tot 200 nieuwe prijsaanduidingen doorgestuurd krijgen, die allemaal voor openingstijd in de rekken moeten worden aangepast.

 

Unizo en de aangesloten organisatie buurtsuper.be vinden de boetes van honderden euro's voor een paar foutjes niet rechtvaardig. Ze pleiten voor een tolerantiegrens. Overigens gebeuren er ook fouten bij de elektronische etikettering, aldus nog Unizo.
 

Eén op de twintig streepjescodes leidt aan de kassa tot een andere prijs aan dan die in de rekken. Dat blijkt uit onderzoek van de economische inspectie, dat Het Nieuwsblad kon inkijken.

“Goed, maar niet goed genoeg”

De inspectie onderzocht bijna 36.000 producten in voedingszaken en doe-het-zelfwinkels. In de voedingswinkels blijkt 95,3 procent van de producten juist geprijsd, in de doe-het-zelfsector is dat 96,84 procent. “Goed, maar niet goed genoeg”, vindt minister van Economie Vincent Van Quickenborne. “Elke verkeerde prijsaanduiding is er voor mij één te veel.”

 

Na de controle kregen 177 handelszaken een voorstel tot minnelijke schikking. Gaan ze daar niet op in, riskeren ze een boete tussen 1.375 en 55.000 euro.  

“Geen kwaad opzet”

“We streven naar een foutenmarge van nul”, reageert Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van de winkelfederatie Comeos. “Maar vergissen is en blijft menselijk. We zijn wel blij dat het aantal fouten jaar na jaar vermindert en dat de resultaten bewijzen dat er géén kwaad opzet in het spel is: er zijn namelijk ook flink wat fouten in het nadeel van de uitbaters. De belangrijkste redenen zijn vaak afwezigheden of ziekten, waardoor het aanpassen van de prijzen in de rekken niet snel genoeg volgt op de aanpassing in de computer.”

 

Opvallend: in de voedingssector gaan vooral de zelfstandigen en de franchisenemers het vaakst in de fout, in de doe-het-zelfsector stelde de inspectie de meeste fouten vast bij de ketens. “In de grote supermarktketens is de digitale prijsaffichering al ingeburgerd: elke prijswijziging in de computer verschijnt dan automatisch op de rekken. In de kleinere zaken gebeurt dat meestal nog manueel”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. “Een zelfstandige DHZ-uitbater loopt dan weer vaker mee in de rekken voor een persoonlijke service. En dan is de kans dat hij een prijsverschil opmerkt groter.”

“Nultolerantie onrealistisch”

Geen fouten bij de prijsaanduidingen in winkels is niet realistisch, vinden ze dan weer bij ondernemersorganisatie Unizo. Volgens directeur Luc Ardies kent Van Quickenborne de praktijk in de winkels niet: “We willen hem gerust eens uitnodigen, dan zal hij zich misschien wat gereserveerder uitlaten.” Ardies wijst erop dat de supermarkten – vaak franchisenemers – ‘s ochtends gemiddeld 140 tot 200 nieuwe prijsaanduidingen doorgestuurd krijgen, die allemaal voor openingstijd in de rekken moeten worden aangepast.

 

Unizo en de aangesloten organisatie buurtsuper.be vinden de boetes van honderden euro's voor een paar foutjes niet rechtvaardig. Ze pleiten voor een tolerantiegrens. Overigens gebeuren er ook fouten bij de elektronische etikettering, aldus nog Unizo.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?