11 en 12 mei hoogdagen voor de retailprofessional | RetailDetail

11 en 12 mei hoogdagen voor de retailprofessional

11 en 12 mei hoogdagen voor de retailprofessional

Wie de fine fleur van de retailbusiness bijeen wil treffen, moet op  11 en 12 mei naar Brussel afzakken. Daar vinden volgende week twee evenementen plaats waar wellicht geen enkele zichzelf respecterende retail professional zal ontbreken: de vakbeurs Retail+ en daaraan gekoppeld de eerste Comeos Commerce Summit.


Comeos Commerce Summit

Het succes van de jaarlijkse Retail+ beurs heeft Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, doen besluiten zijn eerste tweedaagse retailcongres aansluitend te laten doorgaan. De eerste congresdag, op 11 mei, staat integraal in het teken van de huismerken. Patrick Orlans, commercieel manager van Club Brugge, trekt er eerst een analogie met de sportwereld, waarna twee consultants (Koos Ris en Sebastiaan Schreijen) uitleggen waarom Belgische handelaars hun huismerken fout positioneren. Het is dan aan de koningen van supermarktland om die stellingen te weerleggen, in een uniek panelgesprek tussen Gérard Lavinay (ceo Carrefour), Luc Rogge (ceo Colruyt) en Michel Eeckhout (ceo Delhaize).


De tweede dag, twaalf mei, wordt besteed aan de invloed van internet en sociale media. David Zegers van de Brusselse AB toont aan dat je je ‘handelsruimte’ (de concertzaal) als verlengde van je online aanwezigheid kunt inrichten. Fransman Hervé Kabla, auteur van bestseller  ‘Sociale media uitgelegd aan mijn baas’, komt helemaal uit Frankrijk om het belang van sociale media aan handelaars uit te leggen.  Opnieuw volgt een debat, dit maal met Luc Van Mol (ZEB), Geert Schotte (Standaard Boekhandel), Olivier Baraille (Ikea) en Stefaan Van Weyenbergh (Brantano).  De manager van het jaar 2010, Michel Moortgat van Duvel, sluit de Summit af.


Retail+

Retail+ is daarentegen zoals gezegd niet aan zijn proefstuk toe. Onder de slogan "a wide range of solutions to optimise your point of sales”, buigt de vakbeurs zich over uiteenlopende thema’s als  winkelconcepten, inrichting, design en verlichting. Dit jaar wordt specifiek ingegaan op de thema’s kassa- en betaalsystemen en beveiliging. Organisator Marco De Jong van easyFairs geeft een woordje uitleg.


M.D.J. : “Behalve de stands zijn er inderdaad twee thema-eilanden. Het ene eiland is The Retail Machine van Toshiba TEC en negen partners. Hun Retail Machine wordt een indrukwekkende opstelling van de meest geavanceerde methodieken en technologieën in de sector. Behalve The Retail Machine is er nog een Security-eiland, dat opgezet is door Crime Control in samenwerking met vijf partners. In de afgescheiden congresruimte naast het expositie-eiland zijn bovendien nog learnShops en mini-seminaries voorzien.”


De beurs is ook gekoppeld aan de Commerce Summit van Comeos?

M.D.J. : “Ja, wat Retail+ nog aantrekkelijker maakt als networking event. Vandaag de dag hoort een vakbeurs meer te zijn dan louter een tentoonstelling van leveranciers. Omdat het congres plaatsvindt in een aparte ruimte op de beursvloer, is er een vlotte interactie tussen het beursgedeelte en het congres. Deelnemers aan de Summit kunnen tijdens de pauze bijvoorbeeld rustig een kijkje komen nemen op Retail+.”


Retail+ is dus meer dan een beurs?

M.D.J. : “Zeker. Met easyFairs willen we steeds niche-events met meerwaarde bieden. Retail+ combineert daarom een leveranciersexpositie met een beknopte maar relevante selectie van een veertigtal standhouders met zoals gezegd een congres. Ook de themaprogramma's, dit jaar rond technologie en winkelbeveiliging, zijn een belangrijke toevoeging op dat vlak.


Dit jaar hebben we er overigens bewust voor gekozen alle verschillende retailcomponenten, zoals design, inrichting en communicatie, door elkaar heen te laten lopen. Het is een unieke mix, maar uit de enthousiaste reacties op te maken, wel een uiterst geslaagde.”

 

 

Retail+ gaat door in Tour&Taxis te Brussel, op 11 en 12 mei 2011.

Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor de Summit – inschrijven kan nog op http://commercesummit.comeos.be
 

Wie de fine fleur van de retailbusiness bijeen wil treffen, moet op  11 en 12 mei naar Brussel afzakken. Daar vinden volgende week twee evenementen plaats waar wellicht geen enkele zichzelf respecterende retail professional zal ontbreken: de vakbeurs Retail+ en daaraan gekoppeld de eerste Comeos Commerce Summit.


Comeos Commerce Summit

Het succes van de jaarlijkse Retail+ beurs heeft Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, doen besluiten zijn eerste tweedaagse retailcongres aansluitend te laten doorgaan. De eerste congresdag, op 11 mei, staat integraal in het teken van de huismerken. Patrick Orlans, commercieel manager van Club Brugge, trekt er eerst een analogie met de sportwereld, waarna twee consultants (Koos Ris en Sebastiaan Schreijen) uitleggen waarom Belgische handelaars hun huismerken fout positioneren. Het is dan aan de koningen van supermarktland om die stellingen te weerleggen, in een uniek panelgesprek tussen Gérard Lavinay (ceo Carrefour), Luc Rogge (ceo Colruyt) en Michel Eeckhout (ceo Delhaize).


De tweede dag, twaalf mei, wordt besteed aan de invloed van internet en sociale media. David Zegers van de Brusselse AB toont aan dat je je ‘handelsruimte’ (de concertzaal) als verlengde van je online aanwezigheid kunt inrichten. Fransman Hervé Kabla, auteur van bestseller  ‘Sociale media uitgelegd aan mijn baas’, komt helemaal uit Frankrijk om het belang van sociale media aan handelaars uit te leggen.  Opnieuw volgt een debat, dit maal met Luc Van Mol (ZEB), Geert Schotte (Standaard Boekhandel), Olivier Baraille (Ikea) en Stefaan Van Weyenbergh (Brantano).  De manager van het jaar 2010, Michel Moortgat van Duvel, sluit de Summit af.


Retail+

Retail+ is daarentegen zoals gezegd niet aan zijn proefstuk toe. Onder de slogan "a wide range of solutions to optimise your point of sales”, buigt de vakbeurs zich over uiteenlopende thema’s als  winkelconcepten, inrichting, design en verlichting. Dit jaar wordt specifiek ingegaan op de thema’s kassa- en betaalsystemen en beveiliging. Organisator Marco De Jong van easyFairs geeft een woordje uitleg.


M.D.J. : “Behalve de stands zijn er inderdaad twee thema-eilanden. Het ene eiland is The Retail Machine van Toshiba TEC en negen partners. Hun Retail Machine wordt een indrukwekkende opstelling van de meest geavanceerde methodieken en technologieën in de sector. Behalve The Retail Machine is er nog een Security-eiland, dat opgezet is door Crime Control in samenwerking met vijf partners. In de afgescheiden congresruimte naast het expositie-eiland zijn bovendien nog learnShops en mini-seminaries voorzien.”


De beurs is ook gekoppeld aan de Commerce Summit van Comeos?

M.D.J. : “Ja, wat Retail+ nog aantrekkelijker maakt als networking event. Vandaag de dag hoort een vakbeurs meer te zijn dan louter een tentoonstelling van leveranciers. Omdat het congres plaatsvindt in een aparte ruimte op de beursvloer, is er een vlotte interactie tussen het beursgedeelte en het congres. Deelnemers aan de Summit kunnen tijdens de pauze bijvoorbeeld rustig een kijkje komen nemen op Retail+.”


Retail+ is dus meer dan een beurs?

M.D.J. : “Zeker. Met easyFairs willen we steeds niche-events met meerwaarde bieden. Retail+ combineert daarom een leveranciersexpositie met een beknopte maar relevante selectie van een veertigtal standhouders met zoals gezegd een congres. Ook de themaprogramma's, dit jaar rond technologie en winkelbeveiliging, zijn een belangrijke toevoeging op dat vlak.


Dit jaar hebben we er overigens bewust voor gekozen alle verschillende retailcomponenten, zoals design, inrichting en communicatie, door elkaar heen te laten lopen. Het is een unieke mix, maar uit de enthousiaste reacties op te maken, wel een uiterst geslaagde.”

 

 

Retail+ gaat door in Tour&Taxis te Brussel, op 11 en 12 mei 2011.

Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor de Summit – inschrijven kan nog op http://commercesummit.comeos.be
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.