11 en 12 mei hoogdagen voor de retailprofessional

11 en 12 mei hoogdagen voor de retailprofessional

Wie de fine fleur van de retailbusiness bijeen wil treffen, moet op  11 en 12 mei naar Brussel afzakken. Daar vinden volgende week twee evenementen plaats waar wellicht geen enkele zichzelf respecterende retail professional zal ontbreken: de vakbeurs Retail+ en daaraan gekoppeld de eerste Comeos Commerce Summit.


Comeos Commerce Summit

Het succes van de jaarlijkse Retail+ beurs heeft Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, doen besluiten zijn eerste tweedaagse retailcongres aansluitend te laten doorgaan. De eerste congresdag, op 11 mei, staat integraal in het teken van de huismerken. Patrick Orlans, commercieel manager van Club Brugge, trekt er eerst een analogie met de sportwereld, waarna twee consultants (Koos Ris en Sebastiaan Schreijen) uitleggen waarom Belgische handelaars hun huismerken fout positioneren. Het is dan aan de koningen van supermarktland om die stellingen te weerleggen, in een uniek panelgesprek tussen Gérard Lavinay (ceo Carrefour), Luc Rogge (ceo Colruyt) en Michel Eeckhout (ceo Delhaize).


De tweede dag, twaalf mei, wordt besteed aan de invloed van internet en sociale media. David Zegers van de Brusselse AB toont aan dat je je ‘handelsruimte’ (de concertzaal) als verlengde van je online aanwezigheid kunt inrichten. Fransman Hervé Kabla, auteur van bestseller  ‘Sociale media uitgelegd aan mijn baas’, komt helemaal uit Frankrijk om het belang van sociale media aan handelaars uit te leggen.  Opnieuw volgt een debat, dit maal met Luc Van Mol (ZEB), Geert Schotte (Standaard Boekhandel), Olivier Baraille (Ikea) en Stefaan Van Weyenbergh (Brantano).  De manager van het jaar 2010, Michel Moortgat van Duvel, sluit de Summit af.


Retail+

Retail+ is daarentegen zoals gezegd niet aan zijn proefstuk toe. Onder de slogan "a wide range of solutions to optimise your point of sales”, buigt de vakbeurs zich over uiteenlopende thema’s als  winkelconcepten, inrichting, design en verlichting. Dit jaar wordt specifiek ingegaan op de thema’s kassa- en betaalsystemen en beveiliging. Organisator Marco De Jong van easyFairs geeft een woordje uitleg.


M.D.J. : “Behalve de stands zijn er inderdaad twee thema-eilanden. Het ene eiland is The Retail Machine van Toshiba TEC en negen partners. Hun Retail Machine wordt een indrukwekkende opstelling van de meest geavanceerde methodieken en technologieën in de sector. Behalve The Retail Machine is er nog een Security-eiland, dat opgezet is door Crime Control in samenwerking met vijf partners. In de afgescheiden congresruimte naast het expositie-eiland zijn bovendien nog learnShops en mini-seminaries voorzien.”


De beurs is ook gekoppeld aan de Commerce Summit van Comeos?

M.D.J. : “Ja, wat Retail+ nog aantrekkelijker maakt als networking event. Vandaag de dag hoort een vakbeurs meer te zijn dan louter een tentoonstelling van leveranciers. Omdat het congres plaatsvindt in een aparte ruimte op de beursvloer, is er een vlotte interactie tussen het beursgedeelte en het congres. Deelnemers aan de Summit kunnen tijdens de pauze bijvoorbeeld rustig een kijkje komen nemen op Retail+.”


Retail+ is dus meer dan een beurs?

M.D.J. : “Zeker. Met easyFairs willen we steeds niche-events met meerwaarde bieden. Retail+ combineert daarom een leveranciersexpositie met een beknopte maar relevante selectie van een veertigtal standhouders met zoals gezegd een congres. Ook de themaprogramma's, dit jaar rond technologie en winkelbeveiliging, zijn een belangrijke toevoeging op dat vlak.


Dit jaar hebben we er overigens bewust voor gekozen alle verschillende retailcomponenten, zoals design, inrichting en communicatie, door elkaar heen te laten lopen. Het is een unieke mix, maar uit de enthousiaste reacties op te maken, wel een uiterst geslaagde.”

 

 

Retail+ gaat door in Tour&Taxis te Brussel, op 11 en 12 mei 2011.

Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor de Summit – inschrijven kan nog op http://commercesummit.comeos.be
 

Wie de fine fleur van de retailbusiness bijeen wil treffen, moet op  11 en 12 mei naar Brussel afzakken. Daar vinden volgende week twee evenementen plaats waar wellicht geen enkele zichzelf respecterende retail professional zal ontbreken: de vakbeurs Retail+ en daaraan gekoppeld de eerste Comeos Commerce Summit.


Comeos Commerce Summit

Het succes van de jaarlijkse Retail+ beurs heeft Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, doen besluiten zijn eerste tweedaagse retailcongres aansluitend te laten doorgaan. De eerste congresdag, op 11 mei, staat integraal in het teken van de huismerken. Patrick Orlans, commercieel manager van Club Brugge, trekt er eerst een analogie met de sportwereld, waarna twee consultants (Koos Ris en Sebastiaan Schreijen) uitleggen waarom Belgische handelaars hun huismerken fout positioneren. Het is dan aan de koningen van supermarktland om die stellingen te weerleggen, in een uniek panelgesprek tussen Gérard Lavinay (ceo Carrefour), Luc Rogge (ceo Colruyt) en Michel Eeckhout (ceo Delhaize).


De tweede dag, twaalf mei, wordt besteed aan de invloed van internet en sociale media. David Zegers van de Brusselse AB toont aan dat je je ‘handelsruimte’ (de concertzaal) als verlengde van je online aanwezigheid kunt inrichten. Fransman Hervé Kabla, auteur van bestseller  ‘Sociale media uitgelegd aan mijn baas’, komt helemaal uit Frankrijk om het belang van sociale media aan handelaars uit te leggen.  Opnieuw volgt een debat, dit maal met Luc Van Mol (ZEB), Geert Schotte (Standaard Boekhandel), Olivier Baraille (Ikea) en Stefaan Van Weyenbergh (Brantano).  De manager van het jaar 2010, Michel Moortgat van Duvel, sluit de Summit af.


Retail+

Retail+ is daarentegen zoals gezegd niet aan zijn proefstuk toe. Onder de slogan "a wide range of solutions to optimise your point of sales”, buigt de vakbeurs zich over uiteenlopende thema’s als  winkelconcepten, inrichting, design en verlichting. Dit jaar wordt specifiek ingegaan op de thema’s kassa- en betaalsystemen en beveiliging. Organisator Marco De Jong van easyFairs geeft een woordje uitleg.


M.D.J. : “Behalve de stands zijn er inderdaad twee thema-eilanden. Het ene eiland is The Retail Machine van Toshiba TEC en negen partners. Hun Retail Machine wordt een indrukwekkende opstelling van de meest geavanceerde methodieken en technologieën in de sector. Behalve The Retail Machine is er nog een Security-eiland, dat opgezet is door Crime Control in samenwerking met vijf partners. In de afgescheiden congresruimte naast het expositie-eiland zijn bovendien nog learnShops en mini-seminaries voorzien.”


De beurs is ook gekoppeld aan de Commerce Summit van Comeos?

M.D.J. : “Ja, wat Retail+ nog aantrekkelijker maakt als networking event. Vandaag de dag hoort een vakbeurs meer te zijn dan louter een tentoonstelling van leveranciers. Omdat het congres plaatsvindt in een aparte ruimte op de beursvloer, is er een vlotte interactie tussen het beursgedeelte en het congres. Deelnemers aan de Summit kunnen tijdens de pauze bijvoorbeeld rustig een kijkje komen nemen op Retail+.”


Retail+ is dus meer dan een beurs?

M.D.J. : “Zeker. Met easyFairs willen we steeds niche-events met meerwaarde bieden. Retail+ combineert daarom een leveranciersexpositie met een beknopte maar relevante selectie van een veertigtal standhouders met zoals gezegd een congres. Ook de themaprogramma's, dit jaar rond technologie en winkelbeveiliging, zijn een belangrijke toevoeging op dat vlak.


Dit jaar hebben we er overigens bewust voor gekozen alle verschillende retailcomponenten, zoals design, inrichting en communicatie, door elkaar heen te laten lopen. Het is een unieke mix, maar uit de enthousiaste reacties op te maken, wel een uiterst geslaagde.”

 

 

Retail+ gaat door in Tour&Taxis te Brussel, op 11 en 12 mei 2011.

Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor de Summit – inschrijven kan nog op http://commercesummit.comeos.be
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top