11 en 12 mei hoogdagen voor de retailprofessional

11 en 12 mei hoogdagen voor de retailprofessional

Wie de fine fleur van de retailbusiness bijeen wil treffen, moet op  11 en 12 mei naar Brussel afzakken. Daar vinden volgende week twee evenementen plaats waar wellicht geen enkele zichzelf respecterende retail professional zal ontbreken: de vakbeurs Retail+ en daaraan gekoppeld de eerste Comeos Commerce Summit.


Comeos Commerce Summit

Het succes van de jaarlijkse Retail+ beurs heeft Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, doen besluiten zijn eerste tweedaagse retailcongres aansluitend te laten doorgaan. De eerste congresdag, op 11 mei, staat integraal in het teken van de huismerken. Patrick Orlans, commercieel manager van Club Brugge, trekt er eerst een analogie met de sportwereld, waarna twee consultants (Koos Ris en Sebastiaan Schreijen) uitleggen waarom Belgische handelaars hun huismerken fout positioneren. Het is dan aan de koningen van supermarktland om die stellingen te weerleggen, in een uniek panelgesprek tussen Gérard Lavinay (ceo Carrefour), Luc Rogge (ceo Colruyt) en Michel Eeckhout (ceo Delhaize).


De tweede dag, twaalf mei, wordt besteed aan de invloed van internet en sociale media. David Zegers van de Brusselse AB toont aan dat je je ‘handelsruimte’ (de concertzaal) als verlengde van je online aanwezigheid kunt inrichten. Fransman Hervé Kabla, auteur van bestseller  ‘Sociale media uitgelegd aan mijn baas’, komt helemaal uit Frankrijk om het belang van sociale media aan handelaars uit te leggen.  Opnieuw volgt een debat, dit maal met Luc Van Mol (ZEB), Geert Schotte (Standaard Boekhandel), Olivier Baraille (Ikea) en Stefaan Van Weyenbergh (Brantano).  De manager van het jaar 2010, Michel Moortgat van Duvel, sluit de Summit af.


Retail+

Retail+ is daarentegen zoals gezegd niet aan zijn proefstuk toe. Onder de slogan "a wide range of solutions to optimise your point of sales”, buigt de vakbeurs zich over uiteenlopende thema’s als  winkelconcepten, inrichting, design en verlichting. Dit jaar wordt specifiek ingegaan op de thema’s kassa- en betaalsystemen en beveiliging. Organisator Marco De Jong van easyFairs geeft een woordje uitleg.


M.D.J. : “Behalve de stands zijn er inderdaad twee thema-eilanden. Het ene eiland is The Retail Machine van Toshiba TEC en negen partners. Hun Retail Machine wordt een indrukwekkende opstelling van de meest geavanceerde methodieken en technologieën in de sector. Behalve The Retail Machine is er nog een Security-eiland, dat opgezet is door Crime Control in samenwerking met vijf partners. In de afgescheiden congresruimte naast het expositie-eiland zijn bovendien nog learnShops en mini-seminaries voorzien.”


De beurs is ook gekoppeld aan de Commerce Summit van Comeos?

M.D.J. : “Ja, wat Retail+ nog aantrekkelijker maakt als networking event. Vandaag de dag hoort een vakbeurs meer te zijn dan louter een tentoonstelling van leveranciers. Omdat het congres plaatsvindt in een aparte ruimte op de beursvloer, is er een vlotte interactie tussen het beursgedeelte en het congres. Deelnemers aan de Summit kunnen tijdens de pauze bijvoorbeeld rustig een kijkje komen nemen op Retail+.”


Retail+ is dus meer dan een beurs?

M.D.J. : “Zeker. Met easyFairs willen we steeds niche-events met meerwaarde bieden. Retail+ combineert daarom een leveranciersexpositie met een beknopte maar relevante selectie van een veertigtal standhouders met zoals gezegd een congres. Ook de themaprogramma's, dit jaar rond technologie en winkelbeveiliging, zijn een belangrijke toevoeging op dat vlak.


Dit jaar hebben we er overigens bewust voor gekozen alle verschillende retailcomponenten, zoals design, inrichting en communicatie, door elkaar heen te laten lopen. Het is een unieke mix, maar uit de enthousiaste reacties op te maken, wel een uiterst geslaagde.”

 

 

Retail+ gaat door in Tour&Taxis te Brussel, op 11 en 12 mei 2011.

Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor de Summit – inschrijven kan nog op http://commercesummit.comeos.be
 

Wie de fine fleur van de retailbusiness bijeen wil treffen, moet op  11 en 12 mei naar Brussel afzakken. Daar vinden volgende week twee evenementen plaats waar wellicht geen enkele zichzelf respecterende retail professional zal ontbreken: de vakbeurs Retail+ en daaraan gekoppeld de eerste Comeos Commerce Summit.


Comeos Commerce Summit

Het succes van de jaarlijkse Retail+ beurs heeft Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, doen besluiten zijn eerste tweedaagse retailcongres aansluitend te laten doorgaan. De eerste congresdag, op 11 mei, staat integraal in het teken van de huismerken. Patrick Orlans, commercieel manager van Club Brugge, trekt er eerst een analogie met de sportwereld, waarna twee consultants (Koos Ris en Sebastiaan Schreijen) uitleggen waarom Belgische handelaars hun huismerken fout positioneren. Het is dan aan de koningen van supermarktland om die stellingen te weerleggen, in een uniek panelgesprek tussen Gérard Lavinay (ceo Carrefour), Luc Rogge (ceo Colruyt) en Michel Eeckhout (ceo Delhaize).


De tweede dag, twaalf mei, wordt besteed aan de invloed van internet en sociale media. David Zegers van de Brusselse AB toont aan dat je je ‘handelsruimte’ (de concertzaal) als verlengde van je online aanwezigheid kunt inrichten. Fransman Hervé Kabla, auteur van bestseller  ‘Sociale media uitgelegd aan mijn baas’, komt helemaal uit Frankrijk om het belang van sociale media aan handelaars uit te leggen.  Opnieuw volgt een debat, dit maal met Luc Van Mol (ZEB), Geert Schotte (Standaard Boekhandel), Olivier Baraille (Ikea) en Stefaan Van Weyenbergh (Brantano).  De manager van het jaar 2010, Michel Moortgat van Duvel, sluit de Summit af.


Retail+

Retail+ is daarentegen zoals gezegd niet aan zijn proefstuk toe. Onder de slogan "a wide range of solutions to optimise your point of sales”, buigt de vakbeurs zich over uiteenlopende thema’s als  winkelconcepten, inrichting, design en verlichting. Dit jaar wordt specifiek ingegaan op de thema’s kassa- en betaalsystemen en beveiliging. Organisator Marco De Jong van easyFairs geeft een woordje uitleg.


M.D.J. : “Behalve de stands zijn er inderdaad twee thema-eilanden. Het ene eiland is The Retail Machine van Toshiba TEC en negen partners. Hun Retail Machine wordt een indrukwekkende opstelling van de meest geavanceerde methodieken en technologieën in de sector. Behalve The Retail Machine is er nog een Security-eiland, dat opgezet is door Crime Control in samenwerking met vijf partners. In de afgescheiden congresruimte naast het expositie-eiland zijn bovendien nog learnShops en mini-seminaries voorzien.”


De beurs is ook gekoppeld aan de Commerce Summit van Comeos?

M.D.J. : “Ja, wat Retail+ nog aantrekkelijker maakt als networking event. Vandaag de dag hoort een vakbeurs meer te zijn dan louter een tentoonstelling van leveranciers. Omdat het congres plaatsvindt in een aparte ruimte op de beursvloer, is er een vlotte interactie tussen het beursgedeelte en het congres. Deelnemers aan de Summit kunnen tijdens de pauze bijvoorbeeld rustig een kijkje komen nemen op Retail+.”


Retail+ is dus meer dan een beurs?

M.D.J. : “Zeker. Met easyFairs willen we steeds niche-events met meerwaarde bieden. Retail+ combineert daarom een leveranciersexpositie met een beknopte maar relevante selectie van een veertigtal standhouders met zoals gezegd een congres. Ook de themaprogramma's, dit jaar rond technologie en winkelbeveiliging, zijn een belangrijke toevoeging op dat vlak.


Dit jaar hebben we er overigens bewust voor gekozen alle verschillende retailcomponenten, zoals design, inrichting en communicatie, door elkaar heen te laten lopen. Het is een unieke mix, maar uit de enthousiaste reacties op te maken, wel een uiterst geslaagde.”

 

 

Retail+ gaat door in Tour&Taxis te Brussel, op 11 en 12 mei 2011.

Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor de Summit – inschrijven kan nog op http://commercesummit.comeos.be
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top