14e Belgische Decathlon officieel geopend in Namen

14e Belgische Decathlon officieel geopend in Namen

Vandaag kwamen de "officiële genodigden" aan de beurt en vanaf morgen is het grote publiek welkom in de nieuwste Decathlon van ons land: de eerste in de provincie Namen, de zevende in Wallonië en de veertiende in België. Sportievelingen vinden er alle mogelijke uitrusting voor liefst 65 verschillende sporttakken, een testzone en een atelier voor onderhoud en herstellingen.

De nieuwste Decathlon bevindt zich op de terreinen van het Office Park in Lives-sur-Meuse, op een boogscheut van de E411, en werd in nauwelijks een half jaar tijd gerealiseerd. Het gebouw is 4.600 m² groot, waarvan 3.950 m² verkoopruimte, en rondom is voldoende parkeerruimte voor 400 wagens. De nieuwe vestiging, waaraan een prijskaartje van 7,4 miljoen euro hangt, zal in een eerste fase werk bieden aan 55 mensen.Tegen 2014 zoekt Decathlon daarenboven nog 12 extra medewerkers.

Met respect voor het milieu

"Wij willen een optimale service bieden aan al onze klanten, met respect voor het milieu en de bedrijven in de buurt van onze vestiging", verwijst Herman Van Beveren, CEO van Decathlon België, naar de dubbele uitdaging die de nieuwe winkel moest zien waar te maken.

 

Zo moet een groendak bijdragen tot een perfecte isolatie van het gebouw en een optimale opvang van het regenwater, dat hergebruikt wordt voor het sanitair. Om het energieverbruik te beperken, maakt de vestiging gebruik van warmtepompen en "free cooling". Door refllecterend beton aan te wenden, is er ook minder extra verlichting nodig, wat de energiefactuur ook al zal drukken.

Speciale versie wegens "speciale" buren

De grootste uitdaging kwam echter van de inplanting zelf: de nieuwe Decathlon ligt namelijk niet in een shoppingpark, maar in een kantooromgeving. De naaste buren zijn dus kantoren en geen andere winkels. Daarom werd aan de buitenzijde gekozen voor een "geïntegreerde architectuur": een voorgevel in hout, een glaspartij aan de ingang en dezelfde gevelpanelen en ramen als die van de reeds opgetrokken kantoorgebouwen. Opdat de kantoorwerkers zo weinig mogelijk last zouden ondervinden van de shoppers die de Decathlon overdag bezoeken, komt er ook nog een groenscherm. Goed nabuurschap, heet zoiets tegenwoordig.

 

Op termijn ziet CEO Herman Van Beveren in ons land ruimte voor alles samen een dertigtal Decathlon-winkels, zo vertelde hij eind mei nog aan onze redactie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top