52% van de Belgen met internet kocht al online

52% van de Belgen met internet kocht al online

Comeos, de federatie van de handelsketens, liet onderzoeksbureau Insites bij 1.000 Belgen peilen naar hun aankoopgedrag online. Insites ondervroeg enkel Belgen die toegang hebben tot het internet. Ruim de helft kocht ooit al eens online en 45 procent deed dat vorig jaar minstens één keer, zo blijkt. Een kwart van alle internetshoppers waagde zich het voorbije jaar voor het eerst aan dit type van aankopen.

Vooral kleding

Wat de consument zoal online koopt? Vooral kleding. Dat is de absolute koploper: 38 procent van de internetshoppers koopt kleding online. Grote ketens als Zara, Mexx of H&M doen dan ook steeds meer inspanningen om consumenten te verleiden met een eigen website. Zij zien hun internetverkoop boomen, al blijft dat kanaal toch nog altijd beperkt tot één à twee procent van de totale omzet. Ook gevestigde waarden uit de postorderhoek trekken volop de internetkaart. Zo pakt La Redoute deze week uit met een landelijke radiocampagne om kortingen tot 60% online te promoten, terwijl 3 Suisses zelfs experimenteert met het principe van de privéverkoop: een beperkte reeks producten tegen megakortingen gedurende één week, enkel en alleen weggelegd voor de consument die zich abonneert op de nieuwsbrief.


Na kleding volgen overnachtingen als populairste internetbesteding, gevolgd door tickets voor evenementen en reizen (vliegtuig, trein) en boeken. Opvallend: voeding blijft met amper 7 procent achter, maar wie online koopt, doet dat wel minstens vijf keer per jaar.

Drempels wegwerken

Vier op de vijf internetklanten zijn tevreden over de aankoop. Al zal de sector wel werk moeten maken van een aantal drempelverlagende initiatieven om de Belgen die nog niet online kopen, over de streep te trekken. Want bijna één op de drie heeft nog altijd angst voor beveiligingsproblemen (vooral bij het betalen) terwijl 37 procent het product eerst wil zien of proberen alvorens tot aankoop over te gaan.

 

Comeos, de federatie van de handelsketens, liet onderzoeksbureau Insites bij 1.000 Belgen peilen naar hun aankoopgedrag online. Insites ondervroeg enkel Belgen die toegang hebben tot het internet. Ruim de helft kocht ooit al eens online en 45 procent deed dat vorig jaar minstens één keer, zo blijkt. Een kwart van alle internetshoppers waagde zich het voorbije jaar voor het eerst aan dit type van aankopen.

Vooral kleding

Wat de consument zoal online koopt? Vooral kleding. Dat is de absolute koploper: 38 procent van de internetshoppers koopt kleding online. Grote ketens als Zara, Mexx of H&M doen dan ook steeds meer inspanningen om consumenten te verleiden met een eigen website. Zij zien hun internetverkoop boomen, al blijft dat kanaal toch nog altijd beperkt tot één à twee procent van de totale omzet. Ook gevestigde waarden uit de postorderhoek trekken volop de internetkaart. Zo pakt La Redoute deze week uit met een landelijke radiocampagne om kortingen tot 60% online te promoten, terwijl 3 Suisses zelfs experimenteert met het principe van de privéverkoop: een beperkte reeks producten tegen megakortingen gedurende één week, enkel en alleen weggelegd voor de consument die zich abonneert op de nieuwsbrief.


Na kleding volgen overnachtingen als populairste internetbesteding, gevolgd door tickets voor evenementen en reizen (vliegtuig, trein) en boeken. Opvallend: voeding blijft met amper 7 procent achter, maar wie online koopt, doet dat wel minstens vijf keer per jaar.

Drempels wegwerken

Vier op de vijf internetklanten zijn tevreden over de aankoop. Al zal de sector wel werk moeten maken van een aantal drempelverlagende initiatieven om de Belgen die nog niet online kopen, over de streep te trekken. Want bijna één op de drie heeft nog altijd angst voor beveiligingsproblemen (vooral bij het betalen) terwijl 37 procent het product eerst wil zien of proberen alvorens tot aankoop over te gaan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top