52% van de Belgen met internet kocht al online | RetailDetail

52% van de Belgen met internet kocht al online

52% van de Belgen met internet kocht al online

Comeos, de federatie van de handelsketens, liet onderzoeksbureau Insites bij 1.000 Belgen peilen naar hun aankoopgedrag online. Insites ondervroeg enkel Belgen die toegang hebben tot het internet. Ruim de helft kocht ooit al eens online en 45 procent deed dat vorig jaar minstens één keer, zo blijkt. Een kwart van alle internetshoppers waagde zich het voorbije jaar voor het eerst aan dit type van aankopen.

Vooral kleding

Wat de consument zoal online koopt? Vooral kleding. Dat is de absolute koploper: 38 procent van de internetshoppers koopt kleding online. Grote ketens als Zara, Mexx of H&M doen dan ook steeds meer inspanningen om consumenten te verleiden met een eigen website. Zij zien hun internetverkoop boomen, al blijft dat kanaal toch nog altijd beperkt tot één à twee procent van de totale omzet. Ook gevestigde waarden uit de postorderhoek trekken volop de internetkaart. Zo pakt La Redoute deze week uit met een landelijke radiocampagne om kortingen tot 60% online te promoten, terwijl 3 Suisses zelfs experimenteert met het principe van de privéverkoop: een beperkte reeks producten tegen megakortingen gedurende één week, enkel en alleen weggelegd voor de consument die zich abonneert op de nieuwsbrief.


Na kleding volgen overnachtingen als populairste internetbesteding, gevolgd door tickets voor evenementen en reizen (vliegtuig, trein) en boeken. Opvallend: voeding blijft met amper 7 procent achter, maar wie online koopt, doet dat wel minstens vijf keer per jaar.

Drempels wegwerken

Vier op de vijf internetklanten zijn tevreden over de aankoop. Al zal de sector wel werk moeten maken van een aantal drempelverlagende initiatieven om de Belgen die nog niet online kopen, over de streep te trekken. Want bijna één op de drie heeft nog altijd angst voor beveiligingsproblemen (vooral bij het betalen) terwijl 37 procent het product eerst wil zien of proberen alvorens tot aankoop over te gaan.

 

Comeos, de federatie van de handelsketens, liet onderzoeksbureau Insites bij 1.000 Belgen peilen naar hun aankoopgedrag online. Insites ondervroeg enkel Belgen die toegang hebben tot het internet. Ruim de helft kocht ooit al eens online en 45 procent deed dat vorig jaar minstens één keer, zo blijkt. Een kwart van alle internetshoppers waagde zich het voorbije jaar voor het eerst aan dit type van aankopen.

Vooral kleding

Wat de consument zoal online koopt? Vooral kleding. Dat is de absolute koploper: 38 procent van de internetshoppers koopt kleding online. Grote ketens als Zara, Mexx of H&M doen dan ook steeds meer inspanningen om consumenten te verleiden met een eigen website. Zij zien hun internetverkoop boomen, al blijft dat kanaal toch nog altijd beperkt tot één à twee procent van de totale omzet. Ook gevestigde waarden uit de postorderhoek trekken volop de internetkaart. Zo pakt La Redoute deze week uit met een landelijke radiocampagne om kortingen tot 60% online te promoten, terwijl 3 Suisses zelfs experimenteert met het principe van de privéverkoop: een beperkte reeks producten tegen megakortingen gedurende één week, enkel en alleen weggelegd voor de consument die zich abonneert op de nieuwsbrief.


Na kleding volgen overnachtingen als populairste internetbesteding, gevolgd door tickets voor evenementen en reizen (vliegtuig, trein) en boeken. Opvallend: voeding blijft met amper 7 procent achter, maar wie online koopt, doet dat wel minstens vijf keer per jaar.

Drempels wegwerken

Vier op de vijf internetklanten zijn tevreden over de aankoop. Al zal de sector wel werk moeten maken van een aantal drempelverlagende initiatieven om de Belgen die nog niet online kopen, over de streep te trekken. Want bijna één op de drie heeft nog altijd angst voor beveiligingsproblemen (vooral bij het betalen) terwijl 37 procent het product eerst wil zien of proberen alvorens tot aankoop over te gaan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top