52% van de Belgen met internet kocht al online | RetailDetail

52% van de Belgen met internet kocht al online

52% van de Belgen met internet kocht al online

Comeos, de federatie van de handelsketens, liet onderzoeksbureau Insites bij 1.000 Belgen peilen naar hun aankoopgedrag online. Insites ondervroeg enkel Belgen die toegang hebben tot het internet. Ruim de helft kocht ooit al eens online en 45 procent deed dat vorig jaar minstens één keer, zo blijkt. Een kwart van alle internetshoppers waagde zich het voorbije jaar voor het eerst aan dit type van aankopen.

Vooral kleding

Wat de consument zoal online koopt? Vooral kleding. Dat is de absolute koploper: 38 procent van de internetshoppers koopt kleding online. Grote ketens als Zara, Mexx of H&M doen dan ook steeds meer inspanningen om consumenten te verleiden met een eigen website. Zij zien hun internetverkoop boomen, al blijft dat kanaal toch nog altijd beperkt tot één à twee procent van de totale omzet. Ook gevestigde waarden uit de postorderhoek trekken volop de internetkaart. Zo pakt La Redoute deze week uit met een landelijke radiocampagne om kortingen tot 60% online te promoten, terwijl 3 Suisses zelfs experimenteert met het principe van de privéverkoop: een beperkte reeks producten tegen megakortingen gedurende één week, enkel en alleen weggelegd voor de consument die zich abonneert op de nieuwsbrief.


Na kleding volgen overnachtingen als populairste internetbesteding, gevolgd door tickets voor evenementen en reizen (vliegtuig, trein) en boeken. Opvallend: voeding blijft met amper 7 procent achter, maar wie online koopt, doet dat wel minstens vijf keer per jaar.

Drempels wegwerken

Vier op de vijf internetklanten zijn tevreden over de aankoop. Al zal de sector wel werk moeten maken van een aantal drempelverlagende initiatieven om de Belgen die nog niet online kopen, over de streep te trekken. Want bijna één op de drie heeft nog altijd angst voor beveiligingsproblemen (vooral bij het betalen) terwijl 37 procent het product eerst wil zien of proberen alvorens tot aankoop over te gaan.

 

Comeos, de federatie van de handelsketens, liet onderzoeksbureau Insites bij 1.000 Belgen peilen naar hun aankoopgedrag online. Insites ondervroeg enkel Belgen die toegang hebben tot het internet. Ruim de helft kocht ooit al eens online en 45 procent deed dat vorig jaar minstens één keer, zo blijkt. Een kwart van alle internetshoppers waagde zich het voorbije jaar voor het eerst aan dit type van aankopen.

Vooral kleding

Wat de consument zoal online koopt? Vooral kleding. Dat is de absolute koploper: 38 procent van de internetshoppers koopt kleding online. Grote ketens als Zara, Mexx of H&M doen dan ook steeds meer inspanningen om consumenten te verleiden met een eigen website. Zij zien hun internetverkoop boomen, al blijft dat kanaal toch nog altijd beperkt tot één à twee procent van de totale omzet. Ook gevestigde waarden uit de postorderhoek trekken volop de internetkaart. Zo pakt La Redoute deze week uit met een landelijke radiocampagne om kortingen tot 60% online te promoten, terwijl 3 Suisses zelfs experimenteert met het principe van de privéverkoop: een beperkte reeks producten tegen megakortingen gedurende één week, enkel en alleen weggelegd voor de consument die zich abonneert op de nieuwsbrief.


Na kleding volgen overnachtingen als populairste internetbesteding, gevolgd door tickets voor evenementen en reizen (vliegtuig, trein) en boeken. Opvallend: voeding blijft met amper 7 procent achter, maar wie online koopt, doet dat wel minstens vijf keer per jaar.

Drempels wegwerken

Vier op de vijf internetklanten zijn tevreden over de aankoop. Al zal de sector wel werk moeten maken van een aantal drempelverlagende initiatieven om de Belgen die nog niet online kopen, over de streep te trekken. Want bijna één op de drie heeft nog altijd angst voor beveiligingsproblemen (vooral bij het betalen) terwijl 37 procent het product eerst wil zien of proberen alvorens tot aankoop over te gaan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.