52% van de Belgen met internet kocht al online | RetailDetail

52% van de Belgen met internet kocht al online

52% van de Belgen met internet kocht al online

Comeos, de federatie van de handelsketens, liet onderzoeksbureau Insites bij 1.000 Belgen peilen naar hun aankoopgedrag online. Insites ondervroeg enkel Belgen die toegang hebben tot het internet. Ruim de helft kocht ooit al eens online en 45 procent deed dat vorig jaar minstens één keer, zo blijkt. Een kwart van alle internetshoppers waagde zich het voorbije jaar voor het eerst aan dit type van aankopen.

Vooral kleding

Wat de consument zoal online koopt? Vooral kleding. Dat is de absolute koploper: 38 procent van de internetshoppers koopt kleding online. Grote ketens als Zara, Mexx of H&M doen dan ook steeds meer inspanningen om consumenten te verleiden met een eigen website. Zij zien hun internetverkoop boomen, al blijft dat kanaal toch nog altijd beperkt tot één à twee procent van de totale omzet. Ook gevestigde waarden uit de postorderhoek trekken volop de internetkaart. Zo pakt La Redoute deze week uit met een landelijke radiocampagne om kortingen tot 60% online te promoten, terwijl 3 Suisses zelfs experimenteert met het principe van de privéverkoop: een beperkte reeks producten tegen megakortingen gedurende één week, enkel en alleen weggelegd voor de consument die zich abonneert op de nieuwsbrief.


Na kleding volgen overnachtingen als populairste internetbesteding, gevolgd door tickets voor evenementen en reizen (vliegtuig, trein) en boeken. Opvallend: voeding blijft met amper 7 procent achter, maar wie online koopt, doet dat wel minstens vijf keer per jaar.

Drempels wegwerken

Vier op de vijf internetklanten zijn tevreden over de aankoop. Al zal de sector wel werk moeten maken van een aantal drempelverlagende initiatieven om de Belgen die nog niet online kopen, over de streep te trekken. Want bijna één op de drie heeft nog altijd angst voor beveiligingsproblemen (vooral bij het betalen) terwijl 37 procent het product eerst wil zien of proberen alvorens tot aankoop over te gaan.

 

Comeos, de federatie van de handelsketens, liet onderzoeksbureau Insites bij 1.000 Belgen peilen naar hun aankoopgedrag online. Insites ondervroeg enkel Belgen die toegang hebben tot het internet. Ruim de helft kocht ooit al eens online en 45 procent deed dat vorig jaar minstens één keer, zo blijkt. Een kwart van alle internetshoppers waagde zich het voorbije jaar voor het eerst aan dit type van aankopen.

Vooral kleding

Wat de consument zoal online koopt? Vooral kleding. Dat is de absolute koploper: 38 procent van de internetshoppers koopt kleding online. Grote ketens als Zara, Mexx of H&M doen dan ook steeds meer inspanningen om consumenten te verleiden met een eigen website. Zij zien hun internetverkoop boomen, al blijft dat kanaal toch nog altijd beperkt tot één à twee procent van de totale omzet. Ook gevestigde waarden uit de postorderhoek trekken volop de internetkaart. Zo pakt La Redoute deze week uit met een landelijke radiocampagne om kortingen tot 60% online te promoten, terwijl 3 Suisses zelfs experimenteert met het principe van de privéverkoop: een beperkte reeks producten tegen megakortingen gedurende één week, enkel en alleen weggelegd voor de consument die zich abonneert op de nieuwsbrief.


Na kleding volgen overnachtingen als populairste internetbesteding, gevolgd door tickets voor evenementen en reizen (vliegtuig, trein) en boeken. Opvallend: voeding blijft met amper 7 procent achter, maar wie online koopt, doet dat wel minstens vijf keer per jaar.

Drempels wegwerken

Vier op de vijf internetklanten zijn tevreden over de aankoop. Al zal de sector wel werk moeten maken van een aantal drempelverlagende initiatieven om de Belgen die nog niet online kopen, over de streep te trekken. Want bijna één op de drie heeft nog altijd angst voor beveiligingsproblemen (vooral bij het betalen) terwijl 37 procent het product eerst wil zien of proberen alvorens tot aankoop over te gaan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.