85% Vlaamse winkeliers sponsort verenigingen uit de buurt | RetailDetail

85% Vlaamse winkeliers sponsort verenigingen uit de buurt

85% Vlaamse winkeliers sponsort verenigingen uit de buurt

85% van de zowat 60.000 zelfstandige winkeliers die Vlaanderen rijk is, sponsort maatschappelijke projecten en/of het verenigingsleven. In 2008 was dit nog maar 68%. Dat blijkt uit een enquête van Unizo in de aanloop naar de Dag van de Klant, die nu zaterdag 24 september doorgaat.

Methode voor klantenbinding

De waarde van de sponsoring - financieel en in natura - blijkt ook te zijn gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden. In 2006 sponsorde de handelaar gemiddeld ter waarde van 1.500 euro, nu ligt die waarde op 1.900 euro. Unizo merkt wel dat sponsoring in natura in opmars is, ten nadele van cash. Toch sponsort nog altijd ruim 60% met financiële bijdragen, de rest geeft gratis producten of waardebonnen. Driekwart sponsort sportclubs in de buurt, daarna volgen jeugdbewegingen en scholen.

 

“Ondernemers proberen op die manier de klant aan zich te binden. Met hun sponsoring van het plaatselijke verenigingsleven helpen zelfstandige winkeliers de leefbaarheid in dorpen, gemeenten en stadswijken verhogen. Samen investeren de 60.000 zelfstandige winkeliers in Vlaanderen tientallen miljoenen euro’s in plaatselijke verenigingen,” zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

Oost-Vlaanderen “het gulst”

Drie handelaars op vier geven per jaar meer dan 500 euro uit aan sponsoring. Ter vergelijking: in 2008 was maar 57%. Ruim 10% sponsort zelfs voor meer dan 5.000 euro. Oost-Vlaanderen geeft verhoudingsgewijs het meest: 80% van de Oost-Vlaamse handelaars geeft 500 euro of meer. In Antwerpen en Limburg is dat 72%, in West-Vlaanderen 71% en in Limburg 65%.

 

De provincie Antwerpen heeft dan weer het grootste aantal sponsorende handelaars: liefst 90% van de Antwerpse winkeliers investeert in sportclubs of verenigingen, gevolgd door 88% van de West-Vlaamse collega’s, 84% van de Oost-Vlaamse, 83% van de Limburgse en 77% van de Vlaams-Brabantse.
 

85% van de zowat 60.000 zelfstandige winkeliers die Vlaanderen rijk is, sponsort maatschappelijke projecten en/of het verenigingsleven. In 2008 was dit nog maar 68%. Dat blijkt uit een enquête van Unizo in de aanloop naar de Dag van de Klant, die nu zaterdag 24 september doorgaat.

Methode voor klantenbinding

De waarde van de sponsoring - financieel en in natura - blijkt ook te zijn gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden. In 2006 sponsorde de handelaar gemiddeld ter waarde van 1.500 euro, nu ligt die waarde op 1.900 euro. Unizo merkt wel dat sponsoring in natura in opmars is, ten nadele van cash. Toch sponsort nog altijd ruim 60% met financiële bijdragen, de rest geeft gratis producten of waardebonnen. Driekwart sponsort sportclubs in de buurt, daarna volgen jeugdbewegingen en scholen.

 

“Ondernemers proberen op die manier de klant aan zich te binden. Met hun sponsoring van het plaatselijke verenigingsleven helpen zelfstandige winkeliers de leefbaarheid in dorpen, gemeenten en stadswijken verhogen. Samen investeren de 60.000 zelfstandige winkeliers in Vlaanderen tientallen miljoenen euro’s in plaatselijke verenigingen,” zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

Oost-Vlaanderen “het gulst”

Drie handelaars op vier geven per jaar meer dan 500 euro uit aan sponsoring. Ter vergelijking: in 2008 was maar 57%. Ruim 10% sponsort zelfs voor meer dan 5.000 euro. Oost-Vlaanderen geeft verhoudingsgewijs het meest: 80% van de Oost-Vlaamse handelaars geeft 500 euro of meer. In Antwerpen en Limburg is dat 72%, in West-Vlaanderen 71% en in Limburg 65%.

 

De provincie Antwerpen heeft dan weer het grootste aantal sponsorende handelaars: liefst 90% van de Antwerpse winkeliers investeert in sportclubs of verenigingen, gevolgd door 88% van de West-Vlaamse collega’s, 84% van de Oost-Vlaamse, 83% van de Limburgse en 77% van de Vlaams-Brabantse.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?