85% Vlaamse winkeliers sponsort verenigingen uit de buurt

85% Vlaamse winkeliers sponsort verenigingen uit de buurt

85% van de zowat 60.000 zelfstandige winkeliers die Vlaanderen rijk is, sponsort maatschappelijke projecten en/of het verenigingsleven. In 2008 was dit nog maar 68%. Dat blijkt uit een enquête van Unizo in de aanloop naar de Dag van de Klant, die nu zaterdag 24 september doorgaat.

Methode voor klantenbinding

De waarde van de sponsoring - financieel en in natura - blijkt ook te zijn gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden. In 2006 sponsorde de handelaar gemiddeld ter waarde van 1.500 euro, nu ligt die waarde op 1.900 euro. Unizo merkt wel dat sponsoring in natura in opmars is, ten nadele van cash. Toch sponsort nog altijd ruim 60% met financiële bijdragen, de rest geeft gratis producten of waardebonnen. Driekwart sponsort sportclubs in de buurt, daarna volgen jeugdbewegingen en scholen.

 

“Ondernemers proberen op die manier de klant aan zich te binden. Met hun sponsoring van het plaatselijke verenigingsleven helpen zelfstandige winkeliers de leefbaarheid in dorpen, gemeenten en stadswijken verhogen. Samen investeren de 60.000 zelfstandige winkeliers in Vlaanderen tientallen miljoenen euro’s in plaatselijke verenigingen,” zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

Oost-Vlaanderen “het gulst”

Drie handelaars op vier geven per jaar meer dan 500 euro uit aan sponsoring. Ter vergelijking: in 2008 was maar 57%. Ruim 10% sponsort zelfs voor meer dan 5.000 euro. Oost-Vlaanderen geeft verhoudingsgewijs het meest: 80% van de Oost-Vlaamse handelaars geeft 500 euro of meer. In Antwerpen en Limburg is dat 72%, in West-Vlaanderen 71% en in Limburg 65%.

 

De provincie Antwerpen heeft dan weer het grootste aantal sponsorende handelaars: liefst 90% van de Antwerpse winkeliers investeert in sportclubs of verenigingen, gevolgd door 88% van de West-Vlaamse collega’s, 84% van de Oost-Vlaamse, 83% van de Limburgse en 77% van de Vlaams-Brabantse.
 

85% van de zowat 60.000 zelfstandige winkeliers die Vlaanderen rijk is, sponsort maatschappelijke projecten en/of het verenigingsleven. In 2008 was dit nog maar 68%. Dat blijkt uit een enquête van Unizo in de aanloop naar de Dag van de Klant, die nu zaterdag 24 september doorgaat.

Methode voor klantenbinding

De waarde van de sponsoring - financieel en in natura - blijkt ook te zijn gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden. In 2006 sponsorde de handelaar gemiddeld ter waarde van 1.500 euro, nu ligt die waarde op 1.900 euro. Unizo merkt wel dat sponsoring in natura in opmars is, ten nadele van cash. Toch sponsort nog altijd ruim 60% met financiële bijdragen, de rest geeft gratis producten of waardebonnen. Driekwart sponsort sportclubs in de buurt, daarna volgen jeugdbewegingen en scholen.

 

“Ondernemers proberen op die manier de klant aan zich te binden. Met hun sponsoring van het plaatselijke verenigingsleven helpen zelfstandige winkeliers de leefbaarheid in dorpen, gemeenten en stadswijken verhogen. Samen investeren de 60.000 zelfstandige winkeliers in Vlaanderen tientallen miljoenen euro’s in plaatselijke verenigingen,” zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

Oost-Vlaanderen “het gulst”

Drie handelaars op vier geven per jaar meer dan 500 euro uit aan sponsoring. Ter vergelijking: in 2008 was maar 57%. Ruim 10% sponsort zelfs voor meer dan 5.000 euro. Oost-Vlaanderen geeft verhoudingsgewijs het meest: 80% van de Oost-Vlaamse handelaars geeft 500 euro of meer. In Antwerpen en Limburg is dat 72%, in West-Vlaanderen 71% en in Limburg 65%.

 

De provincie Antwerpen heeft dan weer het grootste aantal sponsorende handelaars: liefst 90% van de Antwerpse winkeliers investeert in sportclubs of verenigingen, gevolgd door 88% van de West-Vlaamse collega’s, 84% van de Oost-Vlaamse, 83% van de Limburgse en 77% van de Vlaams-Brabantse.
 

Tags: