85% Vlaamse winkeliers sponsort verenigingen uit de buurt

85% Vlaamse winkeliers sponsort verenigingen uit de buurt

85% van de zowat 60.000 zelfstandige winkeliers die Vlaanderen rijk is, sponsort maatschappelijke projecten en/of het verenigingsleven. In 2008 was dit nog maar 68%. Dat blijkt uit een enquête van Unizo in de aanloop naar de Dag van de Klant, die nu zaterdag 24 september doorgaat.

Methode voor klantenbinding

De waarde van de sponsoring - financieel en in natura - blijkt ook te zijn gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden. In 2006 sponsorde de handelaar gemiddeld ter waarde van 1.500 euro, nu ligt die waarde op 1.900 euro. Unizo merkt wel dat sponsoring in natura in opmars is, ten nadele van cash. Toch sponsort nog altijd ruim 60% met financiële bijdragen, de rest geeft gratis producten of waardebonnen. Driekwart sponsort sportclubs in de buurt, daarna volgen jeugdbewegingen en scholen.

 

“Ondernemers proberen op die manier de klant aan zich te binden. Met hun sponsoring van het plaatselijke verenigingsleven helpen zelfstandige winkeliers de leefbaarheid in dorpen, gemeenten en stadswijken verhogen. Samen investeren de 60.000 zelfstandige winkeliers in Vlaanderen tientallen miljoenen euro’s in plaatselijke verenigingen,” zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

Oost-Vlaanderen “het gulst”

Drie handelaars op vier geven per jaar meer dan 500 euro uit aan sponsoring. Ter vergelijking: in 2008 was maar 57%. Ruim 10% sponsort zelfs voor meer dan 5.000 euro. Oost-Vlaanderen geeft verhoudingsgewijs het meest: 80% van de Oost-Vlaamse handelaars geeft 500 euro of meer. In Antwerpen en Limburg is dat 72%, in West-Vlaanderen 71% en in Limburg 65%.

 

De provincie Antwerpen heeft dan weer het grootste aantal sponsorende handelaars: liefst 90% van de Antwerpse winkeliers investeert in sportclubs of verenigingen, gevolgd door 88% van de West-Vlaamse collega’s, 84% van de Oost-Vlaamse, 83% van de Limburgse en 77% van de Vlaams-Brabantse.
 

85% van de zowat 60.000 zelfstandige winkeliers die Vlaanderen rijk is, sponsort maatschappelijke projecten en/of het verenigingsleven. In 2008 was dit nog maar 68%. Dat blijkt uit een enquête van Unizo in de aanloop naar de Dag van de Klant, die nu zaterdag 24 september doorgaat.

Methode voor klantenbinding

De waarde van de sponsoring - financieel en in natura - blijkt ook te zijn gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden. In 2006 sponsorde de handelaar gemiddeld ter waarde van 1.500 euro, nu ligt die waarde op 1.900 euro. Unizo merkt wel dat sponsoring in natura in opmars is, ten nadele van cash. Toch sponsort nog altijd ruim 60% met financiële bijdragen, de rest geeft gratis producten of waardebonnen. Driekwart sponsort sportclubs in de buurt, daarna volgen jeugdbewegingen en scholen.

 

“Ondernemers proberen op die manier de klant aan zich te binden. Met hun sponsoring van het plaatselijke verenigingsleven helpen zelfstandige winkeliers de leefbaarheid in dorpen, gemeenten en stadswijken verhogen. Samen investeren de 60.000 zelfstandige winkeliers in Vlaanderen tientallen miljoenen euro’s in plaatselijke verenigingen,” zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

Oost-Vlaanderen “het gulst”

Drie handelaars op vier geven per jaar meer dan 500 euro uit aan sponsoring. Ter vergelijking: in 2008 was maar 57%. Ruim 10% sponsort zelfs voor meer dan 5.000 euro. Oost-Vlaanderen geeft verhoudingsgewijs het meest: 80% van de Oost-Vlaamse handelaars geeft 500 euro of meer. In Antwerpen en Limburg is dat 72%, in West-Vlaanderen 71% en in Limburg 65%.

 

De provincie Antwerpen heeft dan weer het grootste aantal sponsorende handelaars: liefst 90% van de Antwerpse winkeliers investeert in sportclubs of verenigingen, gevolgd door 88% van de West-Vlaamse collega’s, 84% van de Oost-Vlaamse, 83% van de Limburgse en 77% van de Vlaams-Brabantse.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top