Aandeel wegwerpzakjes bij supermarkten zakt weg

Aandeel wegwerpzakjes bij supermarkten zakt weg

Langzaamaan verdwijnen de wegwerpzakjes uit de Belgische supermarkten, volgens de cijfers van de handelsfederatie Comeos. In 2010 zakte het aantal verdeelde wegwerpzakjes voor het eerst onder de 800 ton. Sinds het akkoord uit 2003 om ze zo veel mogelijk te beperken, zijn al 86% minder wegwerpzakjes verdeeld. Winst voor de natuur: zowat 4900 ton plastic minder.

 

Daling wegwerpzakjes vertraagt, maar houdt aan

Het hoeft weinig betoog dat het leeuwendeel van die daling er kwam in de periode vlak na het afschaffen van de gratis wegwerpzakjes. Van de ene dag op de andere moest men betalen voor de zakjes, en nauwelijks meer voor een herbruikbare tas dan voor een wegwerpzakje. Daarnaast boden ketens als Delhaize ook een (kleine) korting aan, telkens als een klant een herbruikbare zak gebruikte. In twee jaar tijd werden op die manier zeven keer minder wegwerpzakjes verkocht (en zeven keer meer herbruikbare zakken). 

 

Vorig jaar was de daling echter veel minder spectaculair en bedroeg die nog amper 50 ton. In 2003 hadden de leden van Fedis, zoals Comeos toen nog heette, zich nochtans voorgenomen om het aantal wegwerpzakjes "met 90% terug te dringen binnen de 10 jaar". Om die doelstelling te behalen, hebben ze nog een kleine 3 jaar om de jaarlijkse plasticberg met 230 ton te verkleinen. 

 

Ook minder wegwerpzakjes bij non-food

Toch is een sprake van een gunstige mentaliteitsverandering. Alle ketens, op Colruyt na, geven eenzelfde evolutie door: de meeste mensen weten ondertussen al lang dat zakjes bij de supermarkt niet meer gratis zijn. De meeste zakjes die nu nog verkocht worden, zijn voor impulsaankopen. Colruyt is een speciaal geval, daar werden immers sowieso nooit wegwerpzakjes gebruikt. Het valt overigens op dat het dalend gebruik van plastic wegwerpzakjes niet beperkt blijft tot de food-sector. Ook andere sectoren volgen dezelfde trend, zoals de modebranche en ketens als Ikea, waar de grote wegwerpzakken helemaal zijn verdwenen.

 

"Helaas hebben we totaal geen zicht op wat de 'kleinere' retail doet, zoals slagers en bakkers. We weten dus niet in welke mate de kleine zelfstandigen de algemene trend volgen", merkt Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe op.

Langzaamaan verdwijnen de wegwerpzakjes uit de Belgische supermarkten, volgens de cijfers van de handelsfederatie Comeos. In 2010 zakte het aantal verdeelde wegwerpzakjes voor het eerst onder de 800 ton. Sinds het akkoord uit 2003 om ze zo veel mogelijk te beperken, zijn al 86% minder wegwerpzakjes verdeeld. Winst voor de natuur: zowat 4900 ton plastic minder.

 

Daling wegwerpzakjes vertraagt, maar houdt aan

Het hoeft weinig betoog dat het leeuwendeel van die daling er kwam in de periode vlak na het afschaffen van de gratis wegwerpzakjes. Van de ene dag op de andere moest men betalen voor de zakjes, en nauwelijks meer voor een herbruikbare tas dan voor een wegwerpzakje. Daarnaast boden ketens als Delhaize ook een (kleine) korting aan, telkens als een klant een herbruikbare zak gebruikte. In twee jaar tijd werden op die manier zeven keer minder wegwerpzakjes verkocht (en zeven keer meer herbruikbare zakken). 

 

Vorig jaar was de daling echter veel minder spectaculair en bedroeg die nog amper 50 ton. In 2003 hadden de leden van Fedis, zoals Comeos toen nog heette, zich nochtans voorgenomen om het aantal wegwerpzakjes "met 90% terug te dringen binnen de 10 jaar". Om die doelstelling te behalen, hebben ze nog een kleine 3 jaar om de jaarlijkse plasticberg met 230 ton te verkleinen. 

 

Ook minder wegwerpzakjes bij non-food

Toch is een sprake van een gunstige mentaliteitsverandering. Alle ketens, op Colruyt na, geven eenzelfde evolutie door: de meeste mensen weten ondertussen al lang dat zakjes bij de supermarkt niet meer gratis zijn. De meeste zakjes die nu nog verkocht worden, zijn voor impulsaankopen. Colruyt is een speciaal geval, daar werden immers sowieso nooit wegwerpzakjes gebruikt. Het valt overigens op dat het dalend gebruik van plastic wegwerpzakjes niet beperkt blijft tot de food-sector. Ook andere sectoren volgen dezelfde trend, zoals de modebranche en ketens als Ikea, waar de grote wegwerpzakken helemaal zijn verdwenen.

 

"Helaas hebben we totaal geen zicht op wat de 'kleinere' retail doet, zoals slagers en bakkers. We weten dus niet in welke mate de kleine zelfstandigen de algemene trend volgen", merkt Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe op.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top