Aandeel wegwerpzakjes bij supermarkten zakt weg | RetailDetail

Aandeel wegwerpzakjes bij supermarkten zakt weg

Aandeel wegwerpzakjes bij supermarkten zakt weg

Langzaamaan verdwijnen de wegwerpzakjes uit de Belgische supermarkten, volgens de cijfers van de handelsfederatie Comeos. In 2010 zakte het aantal verdeelde wegwerpzakjes voor het eerst onder de 800 ton. Sinds het akkoord uit 2003 om ze zo veel mogelijk te beperken, zijn al 86% minder wegwerpzakjes verdeeld. Winst voor de natuur: zowat 4900 ton plastic minder.

 

Daling wegwerpzakjes vertraagt, maar houdt aan

Het hoeft weinig betoog dat het leeuwendeel van die daling er kwam in de periode vlak na het afschaffen van de gratis wegwerpzakjes. Van de ene dag op de andere moest men betalen voor de zakjes, en nauwelijks meer voor een herbruikbare tas dan voor een wegwerpzakje. Daarnaast boden ketens als Delhaize ook een (kleine) korting aan, telkens als een klant een herbruikbare zak gebruikte. In twee jaar tijd werden op die manier zeven keer minder wegwerpzakjes verkocht (en zeven keer meer herbruikbare zakken). 

 

Vorig jaar was de daling echter veel minder spectaculair en bedroeg die nog amper 50 ton. In 2003 hadden de leden van Fedis, zoals Comeos toen nog heette, zich nochtans voorgenomen om het aantal wegwerpzakjes "met 90% terug te dringen binnen de 10 jaar". Om die doelstelling te behalen, hebben ze nog een kleine 3 jaar om de jaarlijkse plasticberg met 230 ton te verkleinen. 

 

Ook minder wegwerpzakjes bij non-food

Toch is een sprake van een gunstige mentaliteitsverandering. Alle ketens, op Colruyt na, geven eenzelfde evolutie door: de meeste mensen weten ondertussen al lang dat zakjes bij de supermarkt niet meer gratis zijn. De meeste zakjes die nu nog verkocht worden, zijn voor impulsaankopen. Colruyt is een speciaal geval, daar werden immers sowieso nooit wegwerpzakjes gebruikt. Het valt overigens op dat het dalend gebruik van plastic wegwerpzakjes niet beperkt blijft tot de food-sector. Ook andere sectoren volgen dezelfde trend, zoals de modebranche en ketens als Ikea, waar de grote wegwerpzakken helemaal zijn verdwenen.

 

"Helaas hebben we totaal geen zicht op wat de 'kleinere' retail doet, zoals slagers en bakkers. We weten dus niet in welke mate de kleine zelfstandigen de algemene trend volgen", merkt Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe op.

Langzaamaan verdwijnen de wegwerpzakjes uit de Belgische supermarkten, volgens de cijfers van de handelsfederatie Comeos. In 2010 zakte het aantal verdeelde wegwerpzakjes voor het eerst onder de 800 ton. Sinds het akkoord uit 2003 om ze zo veel mogelijk te beperken, zijn al 86% minder wegwerpzakjes verdeeld. Winst voor de natuur: zowat 4900 ton plastic minder.

 

Daling wegwerpzakjes vertraagt, maar houdt aan

Het hoeft weinig betoog dat het leeuwendeel van die daling er kwam in de periode vlak na het afschaffen van de gratis wegwerpzakjes. Van de ene dag op de andere moest men betalen voor de zakjes, en nauwelijks meer voor een herbruikbare tas dan voor een wegwerpzakje. Daarnaast boden ketens als Delhaize ook een (kleine) korting aan, telkens als een klant een herbruikbare zak gebruikte. In twee jaar tijd werden op die manier zeven keer minder wegwerpzakjes verkocht (en zeven keer meer herbruikbare zakken). 

 

Vorig jaar was de daling echter veel minder spectaculair en bedroeg die nog amper 50 ton. In 2003 hadden de leden van Fedis, zoals Comeos toen nog heette, zich nochtans voorgenomen om het aantal wegwerpzakjes "met 90% terug te dringen binnen de 10 jaar". Om die doelstelling te behalen, hebben ze nog een kleine 3 jaar om de jaarlijkse plasticberg met 230 ton te verkleinen. 

 

Ook minder wegwerpzakjes bij non-food

Toch is een sprake van een gunstige mentaliteitsverandering. Alle ketens, op Colruyt na, geven eenzelfde evolutie door: de meeste mensen weten ondertussen al lang dat zakjes bij de supermarkt niet meer gratis zijn. De meeste zakjes die nu nog verkocht worden, zijn voor impulsaankopen. Colruyt is een speciaal geval, daar werden immers sowieso nooit wegwerpzakjes gebruikt. Het valt overigens op dat het dalend gebruik van plastic wegwerpzakjes niet beperkt blijft tot de food-sector. Ook andere sectoren volgen dezelfde trend, zoals de modebranche en ketens als Ikea, waar de grote wegwerpzakken helemaal zijn verdwenen.

 

"Helaas hebben we totaal geen zicht op wat de 'kleinere' retail doet, zoals slagers en bakkers. We weten dus niet in welke mate de kleine zelfstandigen de algemene trend volgen", merkt Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe op.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.