RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

A.S. Adventure mikt op 45 Franse winkels

icon
Algemeen12 juni, 2017

De verovering van Frankrijk is begonnen: vorige week opende A.S. Adventure een vestiging vlakbij Nice. Deze winkelopening illustreert de vernieuwde buitenlandse expansiestrategie van de retailer, die leerde uit eerder gemaakte fouten. 

Geen copy/paste

Vier winkels per jaar wil A.S. Adventure vanaf nu openen in Frankrijk. Het startschot van de nieuwe expansiepolitiek werd gegeven op 7 juni met de opening van een verkooppunt in het moderne winkelcentrum Polygone Riviera in Cagnes-sur-Mer (nabij Nice). De winkel is geen kopie van een Belgische A.S. Adventure, maar werd op verschillende aspecten aangepast aan de Franse markt. 

 

“Bij onze eerste poging om met A.S. Adventure naar Frankrijk uit te breiden, maakten we fouten”, gaf CEO Dominique Motte toe op het seminar “Retailers going cross-border” van BLSC en Comeos tijdens de vastgoedbeurs Realty. “In 2011 hanteerden we een ‘copy/paste’ aanpak. We openden Franse winkels met dezelfde oppervlakte als de Belgische, op dezelfde destination locaties, met een Belgische merkenmix tegen Belgische prijzen. En we hanteerden het ‘watervalprincipe’: we begonnen in het nabije noorden, en van daar zouden we naar het zuiden afzakken. Vandaag weten we dat die aanpak niet werkt.” Een winkel in Metz werd gesloten, een vestiging in Reims bleef wel open en fungeerde als testcase voor een aangepast concept.

 

High traffic locaties

Want A.S. Adventure leerde uit de fouten en gaat nu voor een aanpak op maat van de Franse markt. Omwille van de rentabiliteit kiest de retailer voor winkels met een wat kleinere oppervlakte (zo’n 1.500 m²), zonder bibliotheek, koffiecorner of mezzanine en zonder afdelingen Bike en Run (wegens de sterke positie van Decathlon). De merkenmix werd aangepast. Hiervoor huurde de keten de diensten in van de voormalige inkoopdirecteur van de Franse retailer Au Vieux Campeur. 

 

Omdat het een volstrekt onbekende naam is voor de Franse consument, opteert A.S. Adventure voor locaties met veel passage, bij voorkeur in grote winkelcentra, waarvan er in Frankrijk heel wat zijn. Voor deze winkelcentra is het aanbod van de outdoorretailer vernieuwend en complementair. Polygone Riviera in Nice is goed voor acht miljoen bezoekers. In oktober van dit jaar zal A.S. Adventure een winkel openen in Carré Senart, ten zuiden van Parijs, waar ook Veritas een verkooppunt heeft. Dat winkelcentrum is goed voor vijftien miljoen bezoekers. 

 

“En we kijken verder, onder andere naar Parijs, Annecy, Lyon, Marseille, Aix-en-Provence, Toulouse, Bordeaux… Het moet mogelijk zijn om op termijn 40 tot 45 winkels te openen en marktleider te worden als outdoor merkenretailer, aangezien Decathlon een privatelabelspeler is.” 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN