Amazon verliest retailers.

Amazon verliest retailers.

Online retailer Amazon speelt een aantal van zijn belangrijkste partners kwijt. Macy’s, Buy.com en Gap hebben alle drie besloten zich terug te trekken uit het platform en op eigen houtje verder te gaan. Luidt dit het einde van de Amazon-hegemonie in?

 

Van in den beginne plaatsten observatoren vraagtekens bij de eerbaarheid van de bedoelingen van Amazons e-commerce platform. Op het platform kunnen externe webshops hun waar aanbieden via de Amazon-infrastructuur. Ze moeten volgens critici echter te veel gevoelige informatie vrijgeven aan Amazon, zoals hun prijspolitiek en verkoopcijfers.

 

Amazon zou die informatie kunnen gebruiken om de externe retailers in zijn netwerk te beconcurreren. Ook de soms grote overlapping tussen Amazons eigen aanbod en dat van de partners, zorgt voor concurrentie. Met die beweegredenen is Buy.com uit de samenwerking gestapt. In de plaats ervan start Buy.com een eigen e-commerce platform op.

 

Moderetailer Macy’s gaat eveneens zijn eigen online weg. De verkoop via Amazon zou naar verluid niet genoeg opleveren. Waarom Gap het platform verlaat, is niet bekend gemaakt. De nieuwe internationale koers die Gap sinds zijn managementherziening gaat varen, zal wellicht een rol spelen.
 

Online retailer Amazon speelt een aantal van zijn belangrijkste partners kwijt. Macy’s, Buy.com en Gap hebben alle drie besloten zich terug te trekken uit het platform en op eigen houtje verder te gaan. Luidt dit het einde van de Amazon-hegemonie in?

 

Van in den beginne plaatsten observatoren vraagtekens bij de eerbaarheid van de bedoelingen van Amazons e-commerce platform. Op het platform kunnen externe webshops hun waar aanbieden via de Amazon-infrastructuur. Ze moeten volgens critici echter te veel gevoelige informatie vrijgeven aan Amazon, zoals hun prijspolitiek en verkoopcijfers.

 

Amazon zou die informatie kunnen gebruiken om de externe retailers in zijn netwerk te beconcurreren. Ook de soms grote overlapping tussen Amazons eigen aanbod en dat van de partners, zorgt voor concurrentie. Met die beweegredenen is Buy.com uit de samenwerking gestapt. In de plaats ervan start Buy.com een eigen e-commerce platform op.

 

Moderetailer Macy’s gaat eveneens zijn eigen online weg. De verkoop via Amazon zou naar verluid niet genoeg opleveren. Waarom Gap het platform verlaat, is niet bekend gemaakt. De nieuwe internationale koers die Gap sinds zijn managementherziening gaat varen, zal wellicht een rol spelen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top