Amazon verliest retailers.

Amazon verliest retailers.

Online retailer Amazon speelt een aantal van zijn belangrijkste partners kwijt. Macy’s, Buy.com en Gap hebben alle drie besloten zich terug te trekken uit het platform en op eigen houtje verder te gaan. Luidt dit het einde van de Amazon-hegemonie in?

 

Van in den beginne plaatsten observatoren vraagtekens bij de eerbaarheid van de bedoelingen van Amazons e-commerce platform. Op het platform kunnen externe webshops hun waar aanbieden via de Amazon-infrastructuur. Ze moeten volgens critici echter te veel gevoelige informatie vrijgeven aan Amazon, zoals hun prijspolitiek en verkoopcijfers.

 

Amazon zou die informatie kunnen gebruiken om de externe retailers in zijn netwerk te beconcurreren. Ook de soms grote overlapping tussen Amazons eigen aanbod en dat van de partners, zorgt voor concurrentie. Met die beweegredenen is Buy.com uit de samenwerking gestapt. In de plaats ervan start Buy.com een eigen e-commerce platform op.

 

Moderetailer Macy’s gaat eveneens zijn eigen online weg. De verkoop via Amazon zou naar verluid niet genoeg opleveren. Waarom Gap het platform verlaat, is niet bekend gemaakt. De nieuwe internationale koers die Gap sinds zijn managementherziening gaat varen, zal wellicht een rol spelen.
 

Online retailer Amazon speelt een aantal van zijn belangrijkste partners kwijt. Macy’s, Buy.com en Gap hebben alle drie besloten zich terug te trekken uit het platform en op eigen houtje verder te gaan. Luidt dit het einde van de Amazon-hegemonie in?

 

Van in den beginne plaatsten observatoren vraagtekens bij de eerbaarheid van de bedoelingen van Amazons e-commerce platform. Op het platform kunnen externe webshops hun waar aanbieden via de Amazon-infrastructuur. Ze moeten volgens critici echter te veel gevoelige informatie vrijgeven aan Amazon, zoals hun prijspolitiek en verkoopcijfers.

 

Amazon zou die informatie kunnen gebruiken om de externe retailers in zijn netwerk te beconcurreren. Ook de soms grote overlapping tussen Amazons eigen aanbod en dat van de partners, zorgt voor concurrentie. Met die beweegredenen is Buy.com uit de samenwerking gestapt. In de plaats ervan start Buy.com een eigen e-commerce platform op.

 

Moderetailer Macy’s gaat eveneens zijn eigen online weg. De verkoop via Amazon zou naar verluid niet genoeg opleveren. Waarom Gap het platform verlaat, is niet bekend gemaakt. De nieuwe internationale koers die Gap sinds zijn managementherziening gaat varen, zal wellicht een rol spelen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Renovatie Nieuwstraat maandag van start

26/05/2017

Maandag is het zover: dan gaat de renovatie van de Nieuwstraat in Brussel eindelijk van start. De werken zullen twee jaar in beslag en moeten van de Brusselse winkelstraat terug een aantrekkelijke trekpleister maken.

Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Het uitzicht zou immers te veel lijken op dat van een traditionele boekwinkel.

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Back to top