Amazon verliest retailers. | RetailDetail

Amazon verliest retailers.

Amazon verliest retailers.

Online retailer Amazon speelt een aantal van zijn belangrijkste partners kwijt. Macy’s, Buy.com en Gap hebben alle drie besloten zich terug te trekken uit het platform en op eigen houtje verder te gaan. Luidt dit het einde van de Amazon-hegemonie in?

 

Van in den beginne plaatsten observatoren vraagtekens bij de eerbaarheid van de bedoelingen van Amazons e-commerce platform. Op het platform kunnen externe webshops hun waar aanbieden via de Amazon-infrastructuur. Ze moeten volgens critici echter te veel gevoelige informatie vrijgeven aan Amazon, zoals hun prijspolitiek en verkoopcijfers.

 

Amazon zou die informatie kunnen gebruiken om de externe retailers in zijn netwerk te beconcurreren. Ook de soms grote overlapping tussen Amazons eigen aanbod en dat van de partners, zorgt voor concurrentie. Met die beweegredenen is Buy.com uit de samenwerking gestapt. In de plaats ervan start Buy.com een eigen e-commerce platform op.

 

Moderetailer Macy’s gaat eveneens zijn eigen online weg. De verkoop via Amazon zou naar verluid niet genoeg opleveren. Waarom Gap het platform verlaat, is niet bekend gemaakt. De nieuwe internationale koers die Gap sinds zijn managementherziening gaat varen, zal wellicht een rol spelen.
 

Online retailer Amazon speelt een aantal van zijn belangrijkste partners kwijt. Macy’s, Buy.com en Gap hebben alle drie besloten zich terug te trekken uit het platform en op eigen houtje verder te gaan. Luidt dit het einde van de Amazon-hegemonie in?

 

Van in den beginne plaatsten observatoren vraagtekens bij de eerbaarheid van de bedoelingen van Amazons e-commerce platform. Op het platform kunnen externe webshops hun waar aanbieden via de Amazon-infrastructuur. Ze moeten volgens critici echter te veel gevoelige informatie vrijgeven aan Amazon, zoals hun prijspolitiek en verkoopcijfers.

 

Amazon zou die informatie kunnen gebruiken om de externe retailers in zijn netwerk te beconcurreren. Ook de soms grote overlapping tussen Amazons eigen aanbod en dat van de partners, zorgt voor concurrentie. Met die beweegredenen is Buy.com uit de samenwerking gestapt. In de plaats ervan start Buy.com een eigen e-commerce platform op.

 

Moderetailer Macy’s gaat eveneens zijn eigen online weg. De verkoop via Amazon zou naar verluid niet genoeg opleveren. Waarom Gap het platform verlaat, is niet bekend gemaakt. De nieuwe internationale koers die Gap sinds zijn managementherziening gaat varen, zal wellicht een rol spelen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.