Amazon verliest retailers.

Amazon verliest retailers.

Online retailer Amazon speelt een aantal van zijn belangrijkste partners kwijt. Macy’s, Buy.com en Gap hebben alle drie besloten zich terug te trekken uit het platform en op eigen houtje verder te gaan. Luidt dit het einde van de Amazon-hegemonie in?

 

Van in den beginne plaatsten observatoren vraagtekens bij de eerbaarheid van de bedoelingen van Amazons e-commerce platform. Op het platform kunnen externe webshops hun waar aanbieden via de Amazon-infrastructuur. Ze moeten volgens critici echter te veel gevoelige informatie vrijgeven aan Amazon, zoals hun prijspolitiek en verkoopcijfers.

 

Amazon zou die informatie kunnen gebruiken om de externe retailers in zijn netwerk te beconcurreren. Ook de soms grote overlapping tussen Amazons eigen aanbod en dat van de partners, zorgt voor concurrentie. Met die beweegredenen is Buy.com uit de samenwerking gestapt. In de plaats ervan start Buy.com een eigen e-commerce platform op.

 

Moderetailer Macy’s gaat eveneens zijn eigen online weg. De verkoop via Amazon zou naar verluid niet genoeg opleveren. Waarom Gap het platform verlaat, is niet bekend gemaakt. De nieuwe internationale koers die Gap sinds zijn managementherziening gaat varen, zal wellicht een rol spelen.
 

Online retailer Amazon speelt een aantal van zijn belangrijkste partners kwijt. Macy’s, Buy.com en Gap hebben alle drie besloten zich terug te trekken uit het platform en op eigen houtje verder te gaan. Luidt dit het einde van de Amazon-hegemonie in?

 

Van in den beginne plaatsten observatoren vraagtekens bij de eerbaarheid van de bedoelingen van Amazons e-commerce platform. Op het platform kunnen externe webshops hun waar aanbieden via de Amazon-infrastructuur. Ze moeten volgens critici echter te veel gevoelige informatie vrijgeven aan Amazon, zoals hun prijspolitiek en verkoopcijfers.

 

Amazon zou die informatie kunnen gebruiken om de externe retailers in zijn netwerk te beconcurreren. Ook de soms grote overlapping tussen Amazons eigen aanbod en dat van de partners, zorgt voor concurrentie. Met die beweegredenen is Buy.com uit de samenwerking gestapt. In de plaats ervan start Buy.com een eigen e-commerce platform op.

 

Moderetailer Macy’s gaat eveneens zijn eigen online weg. De verkoop via Amazon zou naar verluid niet genoeg opleveren. Waarom Gap het platform verlaat, is niet bekend gemaakt. De nieuwe internationale koers die Gap sinds zijn managementherziening gaat varen, zal wellicht een rol spelen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Lion Capital zoekt opnieuw overnemer voor Hema

08/08/2017

Lion Capital heeft zakenbank Credit Suisse onder de arm genomen om ‘strategische opties’ te onderzoeken voor Hema, wat er eigenlijk op neerkomt dat die op zoek moet gaan naar een mogelijke overnemer.

Bpost neemt Bubble Post over

08/08/2017

Een maand nadat de eerste geruchten naar buiten kwamen dat Bpost interesse had in Bubble Post, is de Gentse transporteur ook effectief in handen gekomen van het Belgische postbedrijf. Bubble Post moet vooral een aanvulling worden op dochterbedrijf CityDepot.

Coolblue lanceert app voor iOS

07/08/2017

De Nederlandse webshop Coolblue heeft een eigen app gelanceerd, die voorlopig wel nog enkel beschikbaar is voor Apple-toestellen. Daarmee moeten klanten nog sneller een aankoop kunnen doen op de webshop.

Britse consumentenuitgaven blijven dalen

07/08/2017

In juli zijn de consumentenuitgaven in het Verenigd Koninkrijk er voor de derde maand op rij op achteruitgegaan. Het is de eerste keer in vier jaar dat er nog eens drie maanden op rij sprake was van een daling: analisten zien er de hand van de brexit in.

Dreamland geeft extra aandacht aan wetenschappelijk speelgoed

04/08/2017

Speelgoedketen Dreamland wil de interesse van kinderen voor wetenschap en technologie aanwakkeren, en daarvoor gaat het in elke winkel een aparte afdeling inrichten waar de focus op wetenschappelijk speelgoed ligt.

Back to top