RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is

icon
Algemeen20 maart, 2017

Het Xtra-platform dat Colruyt Group nu lanceert, legt een sterke basis voor mogelijkheden waar we het einde momenteel nog niet van zien. Wordt dit CRM 3.0? Er zijn evenwel ook uitdagingen. 

Ongezien

Met de lancering van de Xtra-kaart en de gelijknamige mobiele app heeft Colruyt Group een mooie primeur: een unieke klantenkaart die geldt in alle winkelformules van een retailgroep, ongeacht de sector waarin ze actief zijn, dat is ongezien. 

 

Daar is een verklaring voor: grote retailgroepen die zo veel verschillende winkelconcepten onder één paraplu verenigen, zijn bijzonder zeldzaam. De meeste groepen hebben de afgelopen jaren een duidelijke keuze gemaakt richting specialisatie, denk maar aan de recente opsplitsing van Metro Group. Kortom: er is eigenlijk maar één retailer die dit kan, en dat is Colruyt Group.

 

Goudmijn aan data

In de eerste plaats is Xtra het logische vervolgstuk op de centralisering van het CRM-beleid bij Colruyt Group. Efficiëntiewinst is de tweede natuur van het bedrijf, dus dat de verschillende divisies naast elkaar bleven werken, was onhoudbaar. Met de gebundelde gegevens van klanten die zowel voeding kopen als babyspulletjes, speelgoed of mode, zit Colruyt Group op een goudmijn aan data. Nu is datamining weliswaar een bijzonder complexe aangelegenheid, maar het potentieel is veelbelovend. CRM 3.0? 

 

Het verhaal is goed te verkopen aan de (merk)leveranciers: ze zullen gerichtere promoties kunnen voeren, met een hogere redemptie, en krijgen meer inzicht in koopgedrag. De data vormen een stevige basis voor een beter assortimentsbeheer en een efficiënter categoriemanagement.

 

Communicatie is cruciaal

Er zijn ook uitdagingen: consumenten zullen toch moeten wennen aan het nieuwe merk. In de Colruytwinkels zullen ze mogelijk hun vertrouwde Extra-kortingen missen, al is er wel een overgangsperiode voorzien. In elke keten zal de kaart recht geven op andere types promoties, in lijn met de merkidentiteit en de verkoopstrategie. Communicatie wordt cruciaal. 

 

Ook bij het sterke geloof van Colruyt Group in mobiele apps kun je vragen stellen: er zijn al de MyColruyt-app, de Collect&Go-app, de SmartWithFood-app, de CRU-app… en daar komt er dus nu met Xtra nog eentje bij. Maar hoeveel consumenten gebruiken vandaag hun retailapps actief? Bovendien, zoals shoppers niet met twintig klantenkaarten in hun portefeuille willen rondopen, willen ze ook geen tientallen retailapps op hun smartphone. Liefst openen ze er maar één tijdens hun winkeltrip. Een integratie van de Xtra-functionaliteiten binnen andere apps kan wenselijk zijn.  
 

Slechts een begin

De lancering van de Xtra-kaart is in elk geval slechts een begin, de start van een groter verhaal. Het wordt bijzonder boeiend om volgen welke functionaliteiten Colruyt Group de komende jaren aan de kaart zal toevoegen. Een tip van de sluier heeft de retailer al opgelicht: een betaalfunctie, digitalisering van kastickets en garantiebewijzen, voedingsprofielen… Dat zijn de quick wins, maar daar houdt het traject zeker niet op.

 

Het initiatief illustreert mooi de manier waarop Colruyt Group op zoek gaat naar verdere groei: de piste van buitenlandse overnames lijkt voorlopig naar de achtergrond verdwenen, maar in België liggen er nog enorme mogelijkheden open. Geen enkele retailgroep kent de Belgische consument immers zo goed als Colruyt Group. De retailer bedient uiteenlopende noden en begeleidt de consument in alle levensstadia, van bij de geboorte tot ver in de volwassenheid. Als je een marktaandeel van pakweg 35% hebt, dan valt er nog veel te winnen bij de resterende 65%… 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Meer winnaars per trekking en één droomwoning per maand dankzij vernieuwde Lucky Lotto Code

    In mei van dit jaar heeft de Nationale Loterij de Lotto-formule vernieuwd: er zijn nu meer winnaars dan ooit. Dat is goed nieuws voor winkeliers, en zeker in aanloop naar de eindejaarsfeesten, een tijd om gul te zijn, een periode om te delen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN