Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen | RetailDetail

Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen

Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen

Vanaf volgend jaar zullen handelaars minder moeten betalen wanneer hun klanten een betaling van minder dan 10 euro uitvoeren met Bancontact/MisterCash. Ondernemersorganisatie Unizo juicht de tariefaanpassing van Atos Worldiine alvast toe.

 


Verlaagde vergoeding voor banken

Vanaf 1 januari 2012 zal Atos Worldline voor bedragen onder de 10 euro een vaste kost aanrekenen van 2,5 eurocent en een variabel bedrag van 0,5% op het aangerekende bedrag. Als de klant bijvoorbeeld een brood van 2,5 euro met zijn kaart betaalt, zal dat de handelaar dus 3,5 eurocent kosten.

 

De verlaging geldt voor de drie standaard tariefformules van Atos Worldline en is mogelijk dankzij een verlaagde "interchange" voor bedragen tot 10 euro. De interchange is de vergoeding per transactie die aan de uitgevende bank van de kaart wordt doorgestort. De verlaging kwam er na overleg tussen banken en handelaars.

Consument haalt vaker kaart boven, ook voor kleine bedragen

Met de tariefverlaging hoopt Atos Worldline het elektronisch betalen nog meer te stimuleren, want het biedt zowel de handelaar als de consument meer comfort. "We merken dat de kaarthouder vragende partij is om zowel grote als kleine bedragen met de kaart te betalen. Deze tariefverlaging maakt dat mogelijk", aldus Hugo Tembuyser, general manager sales & marketing bij Atos Worldline.

"Huidige kostprijs was disproportioneel"

Ondernemersorganisatie Unizo reageert tevreden op de tariefverlaging. De huidige kostprijs (voor de handelaar) van een kleine Bancontact-betaling, was disproportioneel ten opzichte van dat lage bedrag. "Net omdat de omvang van elektronisch betalen steeds toeneemt, zijn we tevreden met de aangepaste verlaagde tarieven", aldus Unizo. Vooral kleinere handelaars aanvaardden tot nu toe pas betalingen met Bancontact vanaf een bepaald minimumbedrag.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.