Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen | RetailDetail

Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen

Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen

Vanaf volgend jaar zullen handelaars minder moeten betalen wanneer hun klanten een betaling van minder dan 10 euro uitvoeren met Bancontact/MisterCash. Ondernemersorganisatie Unizo juicht de tariefaanpassing van Atos Worldiine alvast toe.

 


Verlaagde vergoeding voor banken

Vanaf 1 januari 2012 zal Atos Worldline voor bedragen onder de 10 euro een vaste kost aanrekenen van 2,5 eurocent en een variabel bedrag van 0,5% op het aangerekende bedrag. Als de klant bijvoorbeeld een brood van 2,5 euro met zijn kaart betaalt, zal dat de handelaar dus 3,5 eurocent kosten.

 

De verlaging geldt voor de drie standaard tariefformules van Atos Worldline en is mogelijk dankzij een verlaagde "interchange" voor bedragen tot 10 euro. De interchange is de vergoeding per transactie die aan de uitgevende bank van de kaart wordt doorgestort. De verlaging kwam er na overleg tussen banken en handelaars.

Consument haalt vaker kaart boven, ook voor kleine bedragen

Met de tariefverlaging hoopt Atos Worldline het elektronisch betalen nog meer te stimuleren, want het biedt zowel de handelaar als de consument meer comfort. "We merken dat de kaarthouder vragende partij is om zowel grote als kleine bedragen met de kaart te betalen. Deze tariefverlaging maakt dat mogelijk", aldus Hugo Tembuyser, general manager sales & marketing bij Atos Worldline.

"Huidige kostprijs was disproportioneel"

Ondernemersorganisatie Unizo reageert tevreden op de tariefverlaging. De huidige kostprijs (voor de handelaar) van een kleine Bancontact-betaling, was disproportioneel ten opzichte van dat lage bedrag. "Net omdat de omvang van elektronisch betalen steeds toeneemt, zijn we tevreden met de aangepaste verlaagde tarieven", aldus Unizo. Vooral kleinere handelaars aanvaardden tot nu toe pas betalingen met Bancontact vanaf een bepaald minimumbedrag.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.