Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen

Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen

Vanaf volgend jaar zullen handelaars minder moeten betalen wanneer hun klanten een betaling van minder dan 10 euro uitvoeren met Bancontact/MisterCash. Ondernemersorganisatie Unizo juicht de tariefaanpassing van Atos Worldiine alvast toe.

 


Verlaagde vergoeding voor banken

Vanaf 1 januari 2012 zal Atos Worldline voor bedragen onder de 10 euro een vaste kost aanrekenen van 2,5 eurocent en een variabel bedrag van 0,5% op het aangerekende bedrag. Als de klant bijvoorbeeld een brood van 2,5 euro met zijn kaart betaalt, zal dat de handelaar dus 3,5 eurocent kosten.

 

De verlaging geldt voor de drie standaard tariefformules van Atos Worldline en is mogelijk dankzij een verlaagde "interchange" voor bedragen tot 10 euro. De interchange is de vergoeding per transactie die aan de uitgevende bank van de kaart wordt doorgestort. De verlaging kwam er na overleg tussen banken en handelaars.

Consument haalt vaker kaart boven, ook voor kleine bedragen

Met de tariefverlaging hoopt Atos Worldline het elektronisch betalen nog meer te stimuleren, want het biedt zowel de handelaar als de consument meer comfort. "We merken dat de kaarthouder vragende partij is om zowel grote als kleine bedragen met de kaart te betalen. Deze tariefverlaging maakt dat mogelijk", aldus Hugo Tembuyser, general manager sales & marketing bij Atos Worldline.

"Huidige kostprijs was disproportioneel"

Ondernemersorganisatie Unizo reageert tevreden op de tariefverlaging. De huidige kostprijs (voor de handelaar) van een kleine Bancontact-betaling, was disproportioneel ten opzichte van dat lage bedrag. "Net omdat de omvang van elektronisch betalen steeds toeneemt, zijn we tevreden met de aangepaste verlaagde tarieven", aldus Unizo. Vooral kleinere handelaars aanvaardden tot nu toe pas betalingen met Bancontact vanaf een bepaald minimumbedrag.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top