Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen | RetailDetail

Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen

Atos verlaagt kosten elektronisch betalen voor kleine bedragen

Vanaf volgend jaar zullen handelaars minder moeten betalen wanneer hun klanten een betaling van minder dan 10 euro uitvoeren met Bancontact/MisterCash. Ondernemersorganisatie Unizo juicht de tariefaanpassing van Atos Worldiine alvast toe.

 


Verlaagde vergoeding voor banken

Vanaf 1 januari 2012 zal Atos Worldline voor bedragen onder de 10 euro een vaste kost aanrekenen van 2,5 eurocent en een variabel bedrag van 0,5% op het aangerekende bedrag. Als de klant bijvoorbeeld een brood van 2,5 euro met zijn kaart betaalt, zal dat de handelaar dus 3,5 eurocent kosten.

 

De verlaging geldt voor de drie standaard tariefformules van Atos Worldline en is mogelijk dankzij een verlaagde "interchange" voor bedragen tot 10 euro. De interchange is de vergoeding per transactie die aan de uitgevende bank van de kaart wordt doorgestort. De verlaging kwam er na overleg tussen banken en handelaars.

Consument haalt vaker kaart boven, ook voor kleine bedragen

Met de tariefverlaging hoopt Atos Worldline het elektronisch betalen nog meer te stimuleren, want het biedt zowel de handelaar als de consument meer comfort. "We merken dat de kaarthouder vragende partij is om zowel grote als kleine bedragen met de kaart te betalen. Deze tariefverlaging maakt dat mogelijk", aldus Hugo Tembuyser, general manager sales & marketing bij Atos Worldline.

"Huidige kostprijs was disproportioneel"

Ondernemersorganisatie Unizo reageert tevreden op de tariefverlaging. De huidige kostprijs (voor de handelaar) van een kleine Bancontact-betaling, was disproportioneel ten opzichte van dat lage bedrag. "Net omdat de omvang van elektronisch betalen steeds toeneemt, zijn we tevreden met de aangepaste verlaagde tarieven", aldus Unizo. Vooral kleinere handelaars aanvaardden tot nu toe pas betalingen met Bancontact vanaf een bepaald minimumbedrag.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top