Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw | RetailDetail

Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw

Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw

De Belg is van plan om voor de eindejaarsfeesten zo'n 574 euro uit te geven. Crisis of niet, dat is 0,7% meer dan de 570 euro van vorig jaar en zelfs de eerste stijging in vijf jaar. Zo blijkt uit de jaarlijkse kerststudie van Deloitte.

Onder Europees gemiddelde

De stijging van het eindejaarsbudget is goed nieuws voor de Belgische retail en detailhandel. Twee op de drie Belgische consumenten menen dat hun koopkracht dit jaar stabiel is gebleven of zelfs lichtjes toegenomen. Al hoort daar wel de belangrijke kanttekening bij dat de enquête werd afgenomen voor het begrotingsakkoord dat de regeringsonderhandelaars vorig weekend afsloten. Vooruitblikkend naar 2012 steeg het aantal landgenoten dat voor zijn koopkracht vreest naar 47%, terwijl 6 Belgen op 10 denken dat we vandaag in een recessie zitten.

 

Ons land is daarmee een van de weinige in Europa waar dit eindejaar meer geld zal worden uitgegeven dan vorig jaar. Toch bevinden we ons nog altijd onder het Europees gemiddelde van 587 euro, stelt Deloitte, en zelfs nog een flink eind onder de 624 euro die we in 2007 spendeerden.

Liever cash dan cadeaubon

Op het verlanglijstje van de Belg prijkt cash geld op de eerste plaats. Na vier jaar heeft cash de onvermijdelijke cadeaubon van de toppositie verdrongen. Dat de cadeaubon over zijn hoogtepunt heen is, schrijft Deloitte toe aan twee elementen: de consument vindt de geldigheidsperiode om de bon in te ruilen te kort en het aanbod blijkt toch niet volledig te beantwoorden aan zijn wensen. Contant geld biedt op dat vlak onnoemelijk meer vrijheid: daar koop je mee wat je wil waar je wil wanneer je wil. Overigens wijst Deloitte erop dat 70% van de respondenten vorig jaar een of meer cadeaubonnen kreeg maar dat minder dan de helft (slechts 46%) die bonnen ook daadwerkelijk heeft verzilverd.

 

Opmerkelijk: er begint een kloof te groeien tussen wat we graag krijgen en wat we geven, zo blijkt nog uit de geschenkentop-10's: zo is de helft van de Belgen van plan om cosmetica en/of parfum te schenken, terwijl slechts een kwart (27%) die ook het liefst zou krijgen...

 

 WAT DE BELG HET LIEFST ZOU KRIJGEN...

...EN WAT HIJ DENKT TE ZULLEN GEVEN 

 1. Cash: 44% (was 2 vorig jaar)

 1. Cosmetica/Parfums: 50% (was 3 vorig jaar) 

 2. Cadeaubonnen: 42% (was 1)

 2. Cadeaubonnen: 47% (was 1) 

 3.  Boeken: 40% (was 4)

 3. Massage/Spa/Lichaamsverzorging: 42% (NIEUW) 

 4. Reis: 34% (was 8) 

 4. Voeding & Drank: 39% (was 6) 

 4. Restaurantbezoek: 34% (NIEUW)

 5. Cash geld: 36% (=) 

 6. Juwelen/horloge: 30% (=)

 6. Chocolade: 33% (NIEUW) 

 7. Kleding/schoenen: 29% (was 3)

 7. Boeken: 31% (was 2) 

 8. Ticket voor theater, film, sport: 28% (NIEUW)

 8. Juwelen/horloge: 31% 

 9. CD's: 28% (was 10)

 9. Restaurantbezoek: 30% (NIEUW) 

 10. Cosmetica/Parfum: 27% (was 5)

 10. CD's: 30% (was 8) 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.