Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw | RetailDetail

Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw

Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw

De Belg is van plan om voor de eindejaarsfeesten zo'n 574 euro uit te geven. Crisis of niet, dat is 0,7% meer dan de 570 euro van vorig jaar en zelfs de eerste stijging in vijf jaar. Zo blijkt uit de jaarlijkse kerststudie van Deloitte.

Onder Europees gemiddelde

De stijging van het eindejaarsbudget is goed nieuws voor de Belgische retail en detailhandel. Twee op de drie Belgische consumenten menen dat hun koopkracht dit jaar stabiel is gebleven of zelfs lichtjes toegenomen. Al hoort daar wel de belangrijke kanttekening bij dat de enquête werd afgenomen voor het begrotingsakkoord dat de regeringsonderhandelaars vorig weekend afsloten. Vooruitblikkend naar 2012 steeg het aantal landgenoten dat voor zijn koopkracht vreest naar 47%, terwijl 6 Belgen op 10 denken dat we vandaag in een recessie zitten.

 

Ons land is daarmee een van de weinige in Europa waar dit eindejaar meer geld zal worden uitgegeven dan vorig jaar. Toch bevinden we ons nog altijd onder het Europees gemiddelde van 587 euro, stelt Deloitte, en zelfs nog een flink eind onder de 624 euro die we in 2007 spendeerden.

Liever cash dan cadeaubon

Op het verlanglijstje van de Belg prijkt cash geld op de eerste plaats. Na vier jaar heeft cash de onvermijdelijke cadeaubon van de toppositie verdrongen. Dat de cadeaubon over zijn hoogtepunt heen is, schrijft Deloitte toe aan twee elementen: de consument vindt de geldigheidsperiode om de bon in te ruilen te kort en het aanbod blijkt toch niet volledig te beantwoorden aan zijn wensen. Contant geld biedt op dat vlak onnoemelijk meer vrijheid: daar koop je mee wat je wil waar je wil wanneer je wil. Overigens wijst Deloitte erop dat 70% van de respondenten vorig jaar een of meer cadeaubonnen kreeg maar dat minder dan de helft (slechts 46%) die bonnen ook daadwerkelijk heeft verzilverd.

 

Opmerkelijk: er begint een kloof te groeien tussen wat we graag krijgen en wat we geven, zo blijkt nog uit de geschenkentop-10's: zo is de helft van de Belgen van plan om cosmetica en/of parfum te schenken, terwijl slechts een kwart (27%) die ook het liefst zou krijgen...

 

 WAT DE BELG HET LIEFST ZOU KRIJGEN...

...EN WAT HIJ DENKT TE ZULLEN GEVEN 

 1. Cash: 44% (was 2 vorig jaar)

 1. Cosmetica/Parfums: 50% (was 3 vorig jaar) 

 2. Cadeaubonnen: 42% (was 1)

 2. Cadeaubonnen: 47% (was 1) 

 3.  Boeken: 40% (was 4)

 3. Massage/Spa/Lichaamsverzorging: 42% (NIEUW) 

 4. Reis: 34% (was 8) 

 4. Voeding & Drank: 39% (was 6) 

 4. Restaurantbezoek: 34% (NIEUW)

 5. Cash geld: 36% (=) 

 6. Juwelen/horloge: 30% (=)

 6. Chocolade: 33% (NIEUW) 

 7. Kleding/schoenen: 29% (was 3)

 7. Boeken: 31% (was 2) 

 8. Ticket voor theater, film, sport: 28% (NIEUW)

 8. Juwelen/horloge: 31% 

 9. CD's: 28% (was 10)

 9. Restaurantbezoek: 30% (NIEUW) 

 10. Cosmetica/Parfum: 27% (was 5)

 10. CD's: 30% (was 8) 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.