Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw

Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw

De Belg is van plan om voor de eindejaarsfeesten zo'n 574 euro uit te geven. Crisis of niet, dat is 0,7% meer dan de 570 euro van vorig jaar en zelfs de eerste stijging in vijf jaar. Zo blijkt uit de jaarlijkse kerststudie van Deloitte.

Onder Europees gemiddelde

De stijging van het eindejaarsbudget is goed nieuws voor de Belgische retail en detailhandel. Twee op de drie Belgische consumenten menen dat hun koopkracht dit jaar stabiel is gebleven of zelfs lichtjes toegenomen. Al hoort daar wel de belangrijke kanttekening bij dat de enquête werd afgenomen voor het begrotingsakkoord dat de regeringsonderhandelaars vorig weekend afsloten. Vooruitblikkend naar 2012 steeg het aantal landgenoten dat voor zijn koopkracht vreest naar 47%, terwijl 6 Belgen op 10 denken dat we vandaag in een recessie zitten.

 

Ons land is daarmee een van de weinige in Europa waar dit eindejaar meer geld zal worden uitgegeven dan vorig jaar. Toch bevinden we ons nog altijd onder het Europees gemiddelde van 587 euro, stelt Deloitte, en zelfs nog een flink eind onder de 624 euro die we in 2007 spendeerden.

Liever cash dan cadeaubon

Op het verlanglijstje van de Belg prijkt cash geld op de eerste plaats. Na vier jaar heeft cash de onvermijdelijke cadeaubon van de toppositie verdrongen. Dat de cadeaubon over zijn hoogtepunt heen is, schrijft Deloitte toe aan twee elementen: de consument vindt de geldigheidsperiode om de bon in te ruilen te kort en het aanbod blijkt toch niet volledig te beantwoorden aan zijn wensen. Contant geld biedt op dat vlak onnoemelijk meer vrijheid: daar koop je mee wat je wil waar je wil wanneer je wil. Overigens wijst Deloitte erop dat 70% van de respondenten vorig jaar een of meer cadeaubonnen kreeg maar dat minder dan de helft (slechts 46%) die bonnen ook daadwerkelijk heeft verzilverd.

 

Opmerkelijk: er begint een kloof te groeien tussen wat we graag krijgen en wat we geven, zo blijkt nog uit de geschenkentop-10's: zo is de helft van de Belgen van plan om cosmetica en/of parfum te schenken, terwijl slechts een kwart (27%) die ook het liefst zou krijgen...

 

 WAT DE BELG HET LIEFST ZOU KRIJGEN...

...EN WAT HIJ DENKT TE ZULLEN GEVEN 

 1. Cash: 44% (was 2 vorig jaar)

 1. Cosmetica/Parfums: 50% (was 3 vorig jaar) 

 2. Cadeaubonnen: 42% (was 1)

 2. Cadeaubonnen: 47% (was 1) 

 3.  Boeken: 40% (was 4)

 3. Massage/Spa/Lichaamsverzorging: 42% (NIEUW) 

 4. Reis: 34% (was 8) 

 4. Voeding & Drank: 39% (was 6) 

 4. Restaurantbezoek: 34% (NIEUW)

 5. Cash geld: 36% (=) 

 6. Juwelen/horloge: 30% (=)

 6. Chocolade: 33% (NIEUW) 

 7. Kleding/schoenen: 29% (was 3)

 7. Boeken: 31% (was 2) 

 8. Ticket voor theater, film, sport: 28% (NIEUW)

 8. Juwelen/horloge: 31% 

 9. CD's: 28% (was 10)

 9. Restaurantbezoek: 30% (NIEUW) 

 10. Cosmetica/Parfum: 27% (was 5)

 10. CD's: 30% (was 8) 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top