Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw | RetailDetail

Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw

Belg gaat voor het eerst in vijf jaar meer spenderen voor Kerst & Nieuw

De Belg is van plan om voor de eindejaarsfeesten zo'n 574 euro uit te geven. Crisis of niet, dat is 0,7% meer dan de 570 euro van vorig jaar en zelfs de eerste stijging in vijf jaar. Zo blijkt uit de jaarlijkse kerststudie van Deloitte.

Onder Europees gemiddelde

De stijging van het eindejaarsbudget is goed nieuws voor de Belgische retail en detailhandel. Twee op de drie Belgische consumenten menen dat hun koopkracht dit jaar stabiel is gebleven of zelfs lichtjes toegenomen. Al hoort daar wel de belangrijke kanttekening bij dat de enquête werd afgenomen voor het begrotingsakkoord dat de regeringsonderhandelaars vorig weekend afsloten. Vooruitblikkend naar 2012 steeg het aantal landgenoten dat voor zijn koopkracht vreest naar 47%, terwijl 6 Belgen op 10 denken dat we vandaag in een recessie zitten.

 

Ons land is daarmee een van de weinige in Europa waar dit eindejaar meer geld zal worden uitgegeven dan vorig jaar. Toch bevinden we ons nog altijd onder het Europees gemiddelde van 587 euro, stelt Deloitte, en zelfs nog een flink eind onder de 624 euro die we in 2007 spendeerden.

Liever cash dan cadeaubon

Op het verlanglijstje van de Belg prijkt cash geld op de eerste plaats. Na vier jaar heeft cash de onvermijdelijke cadeaubon van de toppositie verdrongen. Dat de cadeaubon over zijn hoogtepunt heen is, schrijft Deloitte toe aan twee elementen: de consument vindt de geldigheidsperiode om de bon in te ruilen te kort en het aanbod blijkt toch niet volledig te beantwoorden aan zijn wensen. Contant geld biedt op dat vlak onnoemelijk meer vrijheid: daar koop je mee wat je wil waar je wil wanneer je wil. Overigens wijst Deloitte erop dat 70% van de respondenten vorig jaar een of meer cadeaubonnen kreeg maar dat minder dan de helft (slechts 46%) die bonnen ook daadwerkelijk heeft verzilverd.

 

Opmerkelijk: er begint een kloof te groeien tussen wat we graag krijgen en wat we geven, zo blijkt nog uit de geschenkentop-10's: zo is de helft van de Belgen van plan om cosmetica en/of parfum te schenken, terwijl slechts een kwart (27%) die ook het liefst zou krijgen...

 

 WAT DE BELG HET LIEFST ZOU KRIJGEN...

...EN WAT HIJ DENKT TE ZULLEN GEVEN 

 1. Cash: 44% (was 2 vorig jaar)

 1. Cosmetica/Parfums: 50% (was 3 vorig jaar) 

 2. Cadeaubonnen: 42% (was 1)

 2. Cadeaubonnen: 47% (was 1) 

 3.  Boeken: 40% (was 4)

 3. Massage/Spa/Lichaamsverzorging: 42% (NIEUW) 

 4. Reis: 34% (was 8) 

 4. Voeding & Drank: 39% (was 6) 

 4. Restaurantbezoek: 34% (NIEUW)

 5. Cash geld: 36% (=) 

 6. Juwelen/horloge: 30% (=)

 6. Chocolade: 33% (NIEUW) 

 7. Kleding/schoenen: 29% (was 3)

 7. Boeken: 31% (was 2) 

 8. Ticket voor theater, film, sport: 28% (NIEUW)

 8. Juwelen/horloge: 31% 

 9. CD's: 28% (was 10)

 9. Restaurantbezoek: 30% (NIEUW) 

 10. Cosmetica/Parfum: 27% (was 5)

 10. CD's: 30% (was 8) 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top