Belg gebruikt steeds minder zijn Protonkaart

Belg gebruikt steeds minder zijn Protonkaart

We maken almaar minder vaak gebruik van Proton, de betaalkaart voor kleine bedragen. In 2010 werden nog maar 70 miljoen transacties geregistreerd, terwijl dat er in 2006 nog ruim 112 miljoen waren.

Dalende trend houdt aan

De neerwaartse trend zet zich ook dit jaar voort, zo valt te horen bij Bancontact-MisterCash. Kris De Ryck, algemeen directeur van Bancontact-MisterCash, bevestigt bij persagentschap Belga dat de populariteit van Proton al enige tijd afneemt. Voor kleine betalingen grijpen mensen sneller dan vroeger naar hun gewone bankkaart, merkt hij op. Maar daarnaast is de markt van de kleine betalingen ook volop in beweging.

Gsm als elektronische portemonnee

Betaalsystemen via de gsm zijn bijvoorbeeld duidelijk in opmars. In steeds meer steden in het land kan de automobilist bijvoorbeeld al zijn parkeerplaats betalen via sms. Ook duiken vaker muntloze drankautomaten op waarbij de klant betaalt via een simpel sms’je. Om nog te zwijgen van het betalen per sms voor een ritje met De Lijn. Eerder dit jaar bereikten de financiële sector en de mobiele operatoren van ons land een akkoord over de invoering van de gsm als elektronische portemonnee, en dat zou wel eens het begin van het einde kunnen zijn voor Proton.



Toch maakt Kris De Ryck zich sterk dat Proton niet meteen zal verdwijnen: “Dit is en blijft een eenvoudig, veilig en performant betaalmiddel dat vandaag zeker nog voldoet aan een behoefte in de markt.”

We maken almaar minder vaak gebruik van Proton, de betaalkaart voor kleine bedragen. In 2010 werden nog maar 70 miljoen transacties geregistreerd, terwijl dat er in 2006 nog ruim 112 miljoen waren.

Dalende trend houdt aan

De neerwaartse trend zet zich ook dit jaar voort, zo valt te horen bij Bancontact-MisterCash. Kris De Ryck, algemeen directeur van Bancontact-MisterCash, bevestigt bij persagentschap Belga dat de populariteit van Proton al enige tijd afneemt. Voor kleine betalingen grijpen mensen sneller dan vroeger naar hun gewone bankkaart, merkt hij op. Maar daarnaast is de markt van de kleine betalingen ook volop in beweging.

Gsm als elektronische portemonnee

Betaalsystemen via de gsm zijn bijvoorbeeld duidelijk in opmars. In steeds meer steden in het land kan de automobilist bijvoorbeeld al zijn parkeerplaats betalen via sms. Ook duiken vaker muntloze drankautomaten op waarbij de klant betaalt via een simpel sms’je. Om nog te zwijgen van het betalen per sms voor een ritje met De Lijn. Eerder dit jaar bereikten de financiële sector en de mobiele operatoren van ons land een akkoord over de invoering van de gsm als elektronische portemonnee, en dat zou wel eens het begin van het einde kunnen zijn voor Proton.



Toch maakt Kris De Ryck zich sterk dat Proton niet meteen zal verdwijnen: “Dit is en blijft een eenvoudig, veilig en performant betaalmiddel dat vandaag zeker nog voldoet aan een behoefte in de markt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top