Belg gebruikt steeds minder zijn Protonkaart

Belg gebruikt steeds minder zijn Protonkaart

We maken almaar minder vaak gebruik van Proton, de betaalkaart voor kleine bedragen. In 2010 werden nog maar 70 miljoen transacties geregistreerd, terwijl dat er in 2006 nog ruim 112 miljoen waren.

Dalende trend houdt aan

De neerwaartse trend zet zich ook dit jaar voort, zo valt te horen bij Bancontact-MisterCash. Kris De Ryck, algemeen directeur van Bancontact-MisterCash, bevestigt bij persagentschap Belga dat de populariteit van Proton al enige tijd afneemt. Voor kleine betalingen grijpen mensen sneller dan vroeger naar hun gewone bankkaart, merkt hij op. Maar daarnaast is de markt van de kleine betalingen ook volop in beweging.

Gsm als elektronische portemonnee

Betaalsystemen via de gsm zijn bijvoorbeeld duidelijk in opmars. In steeds meer steden in het land kan de automobilist bijvoorbeeld al zijn parkeerplaats betalen via sms. Ook duiken vaker muntloze drankautomaten op waarbij de klant betaalt via een simpel sms’je. Om nog te zwijgen van het betalen per sms voor een ritje met De Lijn. Eerder dit jaar bereikten de financiële sector en de mobiele operatoren van ons land een akkoord over de invoering van de gsm als elektronische portemonnee, en dat zou wel eens het begin van het einde kunnen zijn voor Proton.



Toch maakt Kris De Ryck zich sterk dat Proton niet meteen zal verdwijnen: “Dit is en blijft een eenvoudig, veilig en performant betaalmiddel dat vandaag zeker nog voldoet aan een behoefte in de markt.”

We maken almaar minder vaak gebruik van Proton, de betaalkaart voor kleine bedragen. In 2010 werden nog maar 70 miljoen transacties geregistreerd, terwijl dat er in 2006 nog ruim 112 miljoen waren.

Dalende trend houdt aan

De neerwaartse trend zet zich ook dit jaar voort, zo valt te horen bij Bancontact-MisterCash. Kris De Ryck, algemeen directeur van Bancontact-MisterCash, bevestigt bij persagentschap Belga dat de populariteit van Proton al enige tijd afneemt. Voor kleine betalingen grijpen mensen sneller dan vroeger naar hun gewone bankkaart, merkt hij op. Maar daarnaast is de markt van de kleine betalingen ook volop in beweging.

Gsm als elektronische portemonnee

Betaalsystemen via de gsm zijn bijvoorbeeld duidelijk in opmars. In steeds meer steden in het land kan de automobilist bijvoorbeeld al zijn parkeerplaats betalen via sms. Ook duiken vaker muntloze drankautomaten op waarbij de klant betaalt via een simpel sms’je. Om nog te zwijgen van het betalen per sms voor een ritje met De Lijn. Eerder dit jaar bereikten de financiële sector en de mobiele operatoren van ons land een akkoord over de invoering van de gsm als elektronische portemonnee, en dat zou wel eens het begin van het einde kunnen zijn voor Proton.



Toch maakt Kris De Ryck zich sterk dat Proton niet meteen zal verdwijnen: “Dit is en blijft een eenvoudig, veilig en performant betaalmiddel dat vandaag zeker nog voldoet aan een behoefte in de markt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top