Belgische interneteconomie is al 8,6 miljard euro waard

Belgische interneteconomie is al 8,6 miljard euro waard

Op vraag van Google België heeft The Boston Consulting Group (BCG) de reële omvang van de interneteconomie in ons land berekend. Het rapport onthult dat de interneteconomie 8,6 miljard euro heeft bijgedragen tot het bruto binnenlands product in 2009. Opvallend: ongeveer 60% van dat bedrag komt uit consumptie, hoofdzakelijk e-commerce.

De trends in een notendop

● De Belgische interneteconomie vertegenwoordigt 2,5% van het bruto binnenlands product, of 8,6 miljard euro. Dit percentage ligt wel nog een stuk lager dan in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (7,2%) of Nederland (4,3%).


● Ongeveer 60% van die 8,6 miljard euro bestaat uit consumptie, het gros daarvan gedreven door e-commerce. Al is ruim 23% daarvan wel voor rekening van buitenlandse aanbieders.


● De Belgische bedrijven in de interneteconomie geven werk aan circa 28.000 mensen; dat is nu al meer dan bijvoorbeeld de energiesector.


● KMO’s die actief het internet aanwenden, groeien tot viermaal sneller en verkopen 40% meer in het buitenland dan bedrijven die minder actief zijn op het internet. Toch gebruikt slechts 33% van de Belgische KMO's het internet actief om producten en diensten online te promoten en/of verkopen. Dit is laag in vergelijking met landen zoals Nederland (46%) of Groot-Brittannië (66%).


● Ons land scoort wel goed met betrekking tot de kwaliteit van zijn infrastructuur (bijvoorbeeld breedbandpenetratie) ten opzichte van andere OESO-landen, maar scoort dan weer matig op het gebruik van internet in de maatschappij en qua online-bestedingen van zowel consumenten als ondernemingen.


● De interneteconomie heeft het potentieel om tegen 2015te groeien van 2,5% tot 4,6% van het BBP, dus tot ongeveer 20 miljard euro. Ze zou dan groter zijn dan bijvoorbeeld de financiële dienstensector. Voorwaarde is wel dat bedrijven, individuen en beleidsmakers het potentieel van het internet ten volle benutten en ondersteunen.

 

Meer informatie en het rapport zelf zijn te vinden op www.interneteconomy.be
 

Op vraag van Google België heeft The Boston Consulting Group (BCG) de reële omvang van de interneteconomie in ons land berekend. Het rapport onthult dat de interneteconomie 8,6 miljard euro heeft bijgedragen tot het bruto binnenlands product in 2009. Opvallend: ongeveer 60% van dat bedrag komt uit consumptie, hoofdzakelijk e-commerce.

De trends in een notendop

● De Belgische interneteconomie vertegenwoordigt 2,5% van het bruto binnenlands product, of 8,6 miljard euro. Dit percentage ligt wel nog een stuk lager dan in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (7,2%) of Nederland (4,3%).


● Ongeveer 60% van die 8,6 miljard euro bestaat uit consumptie, het gros daarvan gedreven door e-commerce. Al is ruim 23% daarvan wel voor rekening van buitenlandse aanbieders.


● De Belgische bedrijven in de interneteconomie geven werk aan circa 28.000 mensen; dat is nu al meer dan bijvoorbeeld de energiesector.


● KMO’s die actief het internet aanwenden, groeien tot viermaal sneller en verkopen 40% meer in het buitenland dan bedrijven die minder actief zijn op het internet. Toch gebruikt slechts 33% van de Belgische KMO's het internet actief om producten en diensten online te promoten en/of verkopen. Dit is laag in vergelijking met landen zoals Nederland (46%) of Groot-Brittannië (66%).


● Ons land scoort wel goed met betrekking tot de kwaliteit van zijn infrastructuur (bijvoorbeeld breedbandpenetratie) ten opzichte van andere OESO-landen, maar scoort dan weer matig op het gebruik van internet in de maatschappij en qua online-bestedingen van zowel consumenten als ondernemingen.


● De interneteconomie heeft het potentieel om tegen 2015te groeien van 2,5% tot 4,6% van het BBP, dus tot ongeveer 20 miljard euro. Ze zou dan groter zijn dan bijvoorbeeld de financiële dienstensector. Voorwaarde is wel dat bedrijven, individuen en beleidsmakers het potentieel van het internet ten volle benutten en ondersteunen.

 

Meer informatie en het rapport zelf zijn te vinden op www.interneteconomy.be
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top