Belgische interneteconomie is al 8,6 miljard euro waard

Belgische interneteconomie is al 8,6 miljard euro waard

Op vraag van Google België heeft The Boston Consulting Group (BCG) de reële omvang van de interneteconomie in ons land berekend. Het rapport onthult dat de interneteconomie 8,6 miljard euro heeft bijgedragen tot het bruto binnenlands product in 2009. Opvallend: ongeveer 60% van dat bedrag komt uit consumptie, hoofdzakelijk e-commerce.

De trends in een notendop

● De Belgische interneteconomie vertegenwoordigt 2,5% van het bruto binnenlands product, of 8,6 miljard euro. Dit percentage ligt wel nog een stuk lager dan in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (7,2%) of Nederland (4,3%).


● Ongeveer 60% van die 8,6 miljard euro bestaat uit consumptie, het gros daarvan gedreven door e-commerce. Al is ruim 23% daarvan wel voor rekening van buitenlandse aanbieders.


● De Belgische bedrijven in de interneteconomie geven werk aan circa 28.000 mensen; dat is nu al meer dan bijvoorbeeld de energiesector.


● KMO’s die actief het internet aanwenden, groeien tot viermaal sneller en verkopen 40% meer in het buitenland dan bedrijven die minder actief zijn op het internet. Toch gebruikt slechts 33% van de Belgische KMO's het internet actief om producten en diensten online te promoten en/of verkopen. Dit is laag in vergelijking met landen zoals Nederland (46%) of Groot-Brittannië (66%).


● Ons land scoort wel goed met betrekking tot de kwaliteit van zijn infrastructuur (bijvoorbeeld breedbandpenetratie) ten opzichte van andere OESO-landen, maar scoort dan weer matig op het gebruik van internet in de maatschappij en qua online-bestedingen van zowel consumenten als ondernemingen.


● De interneteconomie heeft het potentieel om tegen 2015te groeien van 2,5% tot 4,6% van het BBP, dus tot ongeveer 20 miljard euro. Ze zou dan groter zijn dan bijvoorbeeld de financiële dienstensector. Voorwaarde is wel dat bedrijven, individuen en beleidsmakers het potentieel van het internet ten volle benutten en ondersteunen.

 

Meer informatie en het rapport zelf zijn te vinden op www.interneteconomy.be
 

Op vraag van Google België heeft The Boston Consulting Group (BCG) de reële omvang van de interneteconomie in ons land berekend. Het rapport onthult dat de interneteconomie 8,6 miljard euro heeft bijgedragen tot het bruto binnenlands product in 2009. Opvallend: ongeveer 60% van dat bedrag komt uit consumptie, hoofdzakelijk e-commerce.

De trends in een notendop

● De Belgische interneteconomie vertegenwoordigt 2,5% van het bruto binnenlands product, of 8,6 miljard euro. Dit percentage ligt wel nog een stuk lager dan in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (7,2%) of Nederland (4,3%).


● Ongeveer 60% van die 8,6 miljard euro bestaat uit consumptie, het gros daarvan gedreven door e-commerce. Al is ruim 23% daarvan wel voor rekening van buitenlandse aanbieders.


● De Belgische bedrijven in de interneteconomie geven werk aan circa 28.000 mensen; dat is nu al meer dan bijvoorbeeld de energiesector.


● KMO’s die actief het internet aanwenden, groeien tot viermaal sneller en verkopen 40% meer in het buitenland dan bedrijven die minder actief zijn op het internet. Toch gebruikt slechts 33% van de Belgische KMO's het internet actief om producten en diensten online te promoten en/of verkopen. Dit is laag in vergelijking met landen zoals Nederland (46%) of Groot-Brittannië (66%).


● Ons land scoort wel goed met betrekking tot de kwaliteit van zijn infrastructuur (bijvoorbeeld breedbandpenetratie) ten opzichte van andere OESO-landen, maar scoort dan weer matig op het gebruik van internet in de maatschappij en qua online-bestedingen van zowel consumenten als ondernemingen.


● De interneteconomie heeft het potentieel om tegen 2015te groeien van 2,5% tot 4,6% van het BBP, dus tot ongeveer 20 miljard euro. Ze zou dan groter zijn dan bijvoorbeeld de financiële dienstensector. Voorwaarde is wel dat bedrijven, individuen en beleidsmakers het potentieel van het internet ten volle benutten en ondersteunen.

 

Meer informatie en het rapport zelf zijn te vinden op www.interneteconomy.be
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top