Belgische interneteconomie is al 8,6 miljard euro waard | RetailDetail

Belgische interneteconomie is al 8,6 miljard euro waard

Belgische interneteconomie is al 8,6 miljard euro waard

Op vraag van Google België heeft The Boston Consulting Group (BCG) de reële omvang van de interneteconomie in ons land berekend. Het rapport onthult dat de interneteconomie 8,6 miljard euro heeft bijgedragen tot het bruto binnenlands product in 2009. Opvallend: ongeveer 60% van dat bedrag komt uit consumptie, hoofdzakelijk e-commerce.

De trends in een notendop

● De Belgische interneteconomie vertegenwoordigt 2,5% van het bruto binnenlands product, of 8,6 miljard euro. Dit percentage ligt wel nog een stuk lager dan in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (7,2%) of Nederland (4,3%).


● Ongeveer 60% van die 8,6 miljard euro bestaat uit consumptie, het gros daarvan gedreven door e-commerce. Al is ruim 23% daarvan wel voor rekening van buitenlandse aanbieders.


● De Belgische bedrijven in de interneteconomie geven werk aan circa 28.000 mensen; dat is nu al meer dan bijvoorbeeld de energiesector.


● KMO’s die actief het internet aanwenden, groeien tot viermaal sneller en verkopen 40% meer in het buitenland dan bedrijven die minder actief zijn op het internet. Toch gebruikt slechts 33% van de Belgische KMO's het internet actief om producten en diensten online te promoten en/of verkopen. Dit is laag in vergelijking met landen zoals Nederland (46%) of Groot-Brittannië (66%).


● Ons land scoort wel goed met betrekking tot de kwaliteit van zijn infrastructuur (bijvoorbeeld breedbandpenetratie) ten opzichte van andere OESO-landen, maar scoort dan weer matig op het gebruik van internet in de maatschappij en qua online-bestedingen van zowel consumenten als ondernemingen.


● De interneteconomie heeft het potentieel om tegen 2015te groeien van 2,5% tot 4,6% van het BBP, dus tot ongeveer 20 miljard euro. Ze zou dan groter zijn dan bijvoorbeeld de financiële dienstensector. Voorwaarde is wel dat bedrijven, individuen en beleidsmakers het potentieel van het internet ten volle benutten en ondersteunen.

 

Meer informatie en het rapport zelf zijn te vinden op www.interneteconomy.be
 

Op vraag van Google België heeft The Boston Consulting Group (BCG) de reële omvang van de interneteconomie in ons land berekend. Het rapport onthult dat de interneteconomie 8,6 miljard euro heeft bijgedragen tot het bruto binnenlands product in 2009. Opvallend: ongeveer 60% van dat bedrag komt uit consumptie, hoofdzakelijk e-commerce.

De trends in een notendop

● De Belgische interneteconomie vertegenwoordigt 2,5% van het bruto binnenlands product, of 8,6 miljard euro. Dit percentage ligt wel nog een stuk lager dan in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (7,2%) of Nederland (4,3%).


● Ongeveer 60% van die 8,6 miljard euro bestaat uit consumptie, het gros daarvan gedreven door e-commerce. Al is ruim 23% daarvan wel voor rekening van buitenlandse aanbieders.


● De Belgische bedrijven in de interneteconomie geven werk aan circa 28.000 mensen; dat is nu al meer dan bijvoorbeeld de energiesector.


● KMO’s die actief het internet aanwenden, groeien tot viermaal sneller en verkopen 40% meer in het buitenland dan bedrijven die minder actief zijn op het internet. Toch gebruikt slechts 33% van de Belgische KMO's het internet actief om producten en diensten online te promoten en/of verkopen. Dit is laag in vergelijking met landen zoals Nederland (46%) of Groot-Brittannië (66%).


● Ons land scoort wel goed met betrekking tot de kwaliteit van zijn infrastructuur (bijvoorbeeld breedbandpenetratie) ten opzichte van andere OESO-landen, maar scoort dan weer matig op het gebruik van internet in de maatschappij en qua online-bestedingen van zowel consumenten als ondernemingen.


● De interneteconomie heeft het potentieel om tegen 2015te groeien van 2,5% tot 4,6% van het BBP, dus tot ongeveer 20 miljard euro. Ze zou dan groter zijn dan bijvoorbeeld de financiële dienstensector. Voorwaarde is wel dat bedrijven, individuen en beleidsmakers het potentieel van het internet ten volle benutten en ondersteunen.

 

Meer informatie en het rapport zelf zijn te vinden op www.interneteconomy.be
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.