Belgische interneteconomie is al 8,6 miljard euro waard

Belgische interneteconomie is al 8,6 miljard euro waard

Op vraag van Google België heeft The Boston Consulting Group (BCG) de reële omvang van de interneteconomie in ons land berekend. Het rapport onthult dat de interneteconomie 8,6 miljard euro heeft bijgedragen tot het bruto binnenlands product in 2009. Opvallend: ongeveer 60% van dat bedrag komt uit consumptie, hoofdzakelijk e-commerce.

De trends in een notendop

● De Belgische interneteconomie vertegenwoordigt 2,5% van het bruto binnenlands product, of 8,6 miljard euro. Dit percentage ligt wel nog een stuk lager dan in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (7,2%) of Nederland (4,3%).


● Ongeveer 60% van die 8,6 miljard euro bestaat uit consumptie, het gros daarvan gedreven door e-commerce. Al is ruim 23% daarvan wel voor rekening van buitenlandse aanbieders.


● De Belgische bedrijven in de interneteconomie geven werk aan circa 28.000 mensen; dat is nu al meer dan bijvoorbeeld de energiesector.


● KMO’s die actief het internet aanwenden, groeien tot viermaal sneller en verkopen 40% meer in het buitenland dan bedrijven die minder actief zijn op het internet. Toch gebruikt slechts 33% van de Belgische KMO's het internet actief om producten en diensten online te promoten en/of verkopen. Dit is laag in vergelijking met landen zoals Nederland (46%) of Groot-Brittannië (66%).


● Ons land scoort wel goed met betrekking tot de kwaliteit van zijn infrastructuur (bijvoorbeeld breedbandpenetratie) ten opzichte van andere OESO-landen, maar scoort dan weer matig op het gebruik van internet in de maatschappij en qua online-bestedingen van zowel consumenten als ondernemingen.


● De interneteconomie heeft het potentieel om tegen 2015te groeien van 2,5% tot 4,6% van het BBP, dus tot ongeveer 20 miljard euro. Ze zou dan groter zijn dan bijvoorbeeld de financiële dienstensector. Voorwaarde is wel dat bedrijven, individuen en beleidsmakers het potentieel van het internet ten volle benutten en ondersteunen.

 

Meer informatie en het rapport zelf zijn te vinden op www.interneteconomy.be
 

Op vraag van Google België heeft The Boston Consulting Group (BCG) de reële omvang van de interneteconomie in ons land berekend. Het rapport onthult dat de interneteconomie 8,6 miljard euro heeft bijgedragen tot het bruto binnenlands product in 2009. Opvallend: ongeveer 60% van dat bedrag komt uit consumptie, hoofdzakelijk e-commerce.

De trends in een notendop

● De Belgische interneteconomie vertegenwoordigt 2,5% van het bruto binnenlands product, of 8,6 miljard euro. Dit percentage ligt wel nog een stuk lager dan in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (7,2%) of Nederland (4,3%).


● Ongeveer 60% van die 8,6 miljard euro bestaat uit consumptie, het gros daarvan gedreven door e-commerce. Al is ruim 23% daarvan wel voor rekening van buitenlandse aanbieders.


● De Belgische bedrijven in de interneteconomie geven werk aan circa 28.000 mensen; dat is nu al meer dan bijvoorbeeld de energiesector.


● KMO’s die actief het internet aanwenden, groeien tot viermaal sneller en verkopen 40% meer in het buitenland dan bedrijven die minder actief zijn op het internet. Toch gebruikt slechts 33% van de Belgische KMO's het internet actief om producten en diensten online te promoten en/of verkopen. Dit is laag in vergelijking met landen zoals Nederland (46%) of Groot-Brittannië (66%).


● Ons land scoort wel goed met betrekking tot de kwaliteit van zijn infrastructuur (bijvoorbeeld breedbandpenetratie) ten opzichte van andere OESO-landen, maar scoort dan weer matig op het gebruik van internet in de maatschappij en qua online-bestedingen van zowel consumenten als ondernemingen.


● De interneteconomie heeft het potentieel om tegen 2015te groeien van 2,5% tot 4,6% van het BBP, dus tot ongeveer 20 miljard euro. Ze zou dan groter zijn dan bijvoorbeeld de financiële dienstensector. Voorwaarde is wel dat bedrijven, individuen en beleidsmakers het potentieel van het internet ten volle benutten en ondersteunen.

 

Meer informatie en het rapport zelf zijn te vinden op www.interneteconomy.be
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top