Belgische kleinhandel hinkt achterop tegenover eurozone

Belgische kleinhandel hinkt achterop tegenover eurozone

In Europa wist de kleinhandel zich in de maand juni te herstellen, maar niet in ons land. In juni kwamen de kleinhandelsverkopen 1% lager uit dan de maand voordien en zelfs 4,3% lager vergeleken met juni vorig jaar. Dat becijferde Eurostat, de statistische dienst van de Europese Unie.

Licht herstel in Europa…

In de eurozone steeg het volume van de kleinhandelsverkopen met 0,9% op maandbasis. Voor de hele Europese Unie – de 27 lidstaten dus – bedroeg het herstel 0,7%. Non-food zag de verkoop trouwens iets sterker toenemen dan voeding & tabak. Duitsland (+6,3%), Litouwen (+3,3%), Zweden (+3%) en Oostenrijk (+2,4%) kenden de sterkste stijging, Roemenië de scherpste daling (-1,3%).


Vergeleken met juni vorig jaar liggen de kleinhandelsverkopen wel nog altijd 0,4% lager in de eurozone. De sterkste groeiers zijn dan Luxemburg (+12,4%), Litouwen (+7,1%), Letland (+5,4%) en Frankrijk (+4,6%). Spanje, Roemenië en Portugal krijgen de zwaarste klappen met respectievelijk -8,3%, -8,2% en -5,9%.

…maar (nog) niet in België

Ons land doet het opvallend slecht in vergelijking met de rest van de eurozone. Nadat het jaar hier was begonnen met een daling van het retailvolume in januari (-2,3% tegenover december 2010) en in februari (-0,8% tegenover januari) leek het tij nochtans wat te keren in maart (+0,6%) en zeker in april (+1,6%). In mei begon de motor echter alweer te sputteren (nulgroei) om in juni terug in het rood te duiken (-1%), aldus nog Eurostat.
 

In Europa wist de kleinhandel zich in de maand juni te herstellen, maar niet in ons land. In juni kwamen de kleinhandelsverkopen 1% lager uit dan de maand voordien en zelfs 4,3% lager vergeleken met juni vorig jaar. Dat becijferde Eurostat, de statistische dienst van de Europese Unie.

Licht herstel in Europa…

In de eurozone steeg het volume van de kleinhandelsverkopen met 0,9% op maandbasis. Voor de hele Europese Unie – de 27 lidstaten dus – bedroeg het herstel 0,7%. Non-food zag de verkoop trouwens iets sterker toenemen dan voeding & tabak. Duitsland (+6,3%), Litouwen (+3,3%), Zweden (+3%) en Oostenrijk (+2,4%) kenden de sterkste stijging, Roemenië de scherpste daling (-1,3%).


Vergeleken met juni vorig jaar liggen de kleinhandelsverkopen wel nog altijd 0,4% lager in de eurozone. De sterkste groeiers zijn dan Luxemburg (+12,4%), Litouwen (+7,1%), Letland (+5,4%) en Frankrijk (+4,6%). Spanje, Roemenië en Portugal krijgen de zwaarste klappen met respectievelijk -8,3%, -8,2% en -5,9%.

…maar (nog) niet in België

Ons land doet het opvallend slecht in vergelijking met de rest van de eurozone. Nadat het jaar hier was begonnen met een daling van het retailvolume in januari (-2,3% tegenover december 2010) en in februari (-0,8% tegenover januari) leek het tij nochtans wat te keren in maart (+0,6%) en zeker in april (+1,6%). In mei begon de motor echter alweer te sputteren (nulgroei) om in juni terug in het rood te duiken (-1%), aldus nog Eurostat.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top