Dat bpost een samenwerking aangaat met het Chinese webplatform Temu, is heel wat Belgische retailers in het verkeerde keelgat geschoten: “Een kaakslag voor duizenden Belgische handelaars die wél de regels respecteren.”
“Praktijken die onze economie ondermijnen”
Woensdag kondigden Temu en bpostgroup aan dat ze hun huidige samenwerking gaan uitbreiden in België en Canada, om de leveringsopties voor consumenten te verruimen en nieuwe initiatieven te ontwikkelen. Die mededeling is slecht gevallen bij zelfstandige handelaars én retailketens in België.
Comeos, de federatie van de Belgische handel, reageert ontzet: “Voor duizenden Belgische handelaars die wél de regels respecteren, is dit een regelrechte kaakslag.” De federatie stelt dat een groot deel van het aanbod bij Temu niet voldoet aan de Europese productveiligheidsnormen. Bovendien zou het platform douanecontroles omzeilen via foutieve waarderingen, valse gegevens en misbruik van btw-nummers. “Door met Temu samen te werken, normaliseert bpost praktijken die onze economie en onze waarden ondermijnen.”
“Pijnlijk signaal”
Ook bij Unizo, de belangenvereniging van de zelfstandige ondernemers, is de verontwaardiging groot: “Dit is een onbegrijpelijke keuze die oneerlijke concurrentie, dumping, flagrante inbreuken op privacy en consumentenbescherming versterkt en een race to the bottom versnelt die lokale handelaars verder onderuit haalt. Een zeer duidelijk en pijnlijk signaal richting de Belgische ondernemer.”
Beide organisaties wijzen erop dat bpost nog grotendeels een overheidsbedrijf is en een publieke opdracht heeft. Comeos vraagt dat minister van Overheidsbedrijven Vanessa Matz deze samenwerking onmiddellijk laat herbekijken.


