Betaalspecialist Ogone zoekt volop groei in het buitenland | RetailDetail

Betaalspecialist Ogone zoekt volop groei in het buitenland

Betaalspecialist Ogone zoekt volop groei in het buitenland

Ogone, een van de grootste Europese leveranciers van betaaldiensten, koopt de op één na grootste online payment provider van India, EBS of voluit E-Billing Solutions. Voor de Belgische betaalspecialist is het meteen de eerste overname en tegelijk de eerste stap buiten de Europese markt. “In de praktijk zijn overnames de enige manier om te groeien in landen met een andere cultuur, taal en tijdzone”, bevestigt CEO Peter De Caluwe. De volgende doelen zijn Brazilië en de Verenigde Staten.

Focus op India…

EBS telt 85 werknemers en realiseert met zowat 3.500 aangesloten webwinkels een omzet van circa 2 miljoen euro. Een overnameprijs is niet meegedeeld. “EBS is winstgevend en sluit elke maand 150 tot 200 nieuwe webshops aan. Ze groeien 200% per jaar”, aldus CEO Peter De Caluwe. “Slechts 8,4% van de Indische markt opereert momenteel online, maar dit staat wel voor 100 miljoen gebruikers. Daarmee is India het vierde grootste onlineland van de wereld. De markt heeft bovendien nog een enorm groeipotentieel, aangezien 80% van de huidige transacties enkel van de reissector afkomstig is.”

 

EBS zal zijn merknaam, zijn huidige managementstructuur en zijn marktbenadering behouden, klinkt het bij de nieuwe eigenaars. De drie leden van de Raad van Bestuur van Ogone zullen voortaan zetelen in de Raad van Bestuur van het Indiase bedrijf.

…en op Duitsland

OgoneDat Ogone volop gaat voor internationale groei, blijkt ook uit de wissel aan de top die het bedrijf eerder deze week doorvoerde. Huidig country manager van Ogone België, Pierre Willaert, wordt gepromoveerd tot Head of Sales for Belgium & Germany en treedt toe tot het Senior Management team.

 

“Ik zie het als mijn missie om de voor ons relatief recente Duitse markt te veroveren door middel van rechtstreekse verkoop en strategische partnerships”, aldus Willaert. “In België is het dan weer belangrijk om onze positie van marktleider te consolideren door de nationale en internationale verkoopcijfers en het comfort van onze e-merchants te helpen stimuleren.”


Pierre Willaert wordt vervangen door Michaël Van Gijseghem, die al sinds 2007 aan de slag is bij Ogone als Key Account Manager. Daarvoor was hij actief bij Bank Card Company en Texaco.

Brazilië en de VS lonken

Vóór de overname van EBS telde Ogone 125 werknemers en 30.000 aangesloten winkels in 40 Europese landen. Het bedrijf groeide in 2010 met 27% tot ongeveer 25 miljoen euro. “Wij willen blijven groeien in Europa, maar richten ons ook op groeilanden als Brazilië en India. Ook in de VS gaan we lokale handelaars benaderen, maar eerder met de boodschap dat ze via ons toegang hebben tot een breed gamma van internationale betaalmethodes”, aldus De Caluwe.

 

Ogone, een van de grootste Europese leveranciers van betaaldiensten, koopt de op één na grootste online payment provider van India, EBS of voluit E-Billing Solutions. Voor de Belgische betaalspecialist is het meteen de eerste overname en tegelijk de eerste stap buiten de Europese markt. “In de praktijk zijn overnames de enige manier om te groeien in landen met een andere cultuur, taal en tijdzone”, bevestigt CEO Peter De Caluwe. De volgende doelen zijn Brazilië en de Verenigde Staten.

Focus op India…

EBS telt 85 werknemers en realiseert met zowat 3.500 aangesloten webwinkels een omzet van circa 2 miljoen euro. Een overnameprijs is niet meegedeeld. “EBS is winstgevend en sluit elke maand 150 tot 200 nieuwe webshops aan. Ze groeien 200% per jaar”, aldus CEO Peter De Caluwe. “Slechts 8,4% van de Indische markt opereert momenteel online, maar dit staat wel voor 100 miljoen gebruikers. Daarmee is India het vierde grootste onlineland van de wereld. De markt heeft bovendien nog een enorm groeipotentieel, aangezien 80% van de huidige transacties enkel van de reissector afkomstig is.”

 

EBS zal zijn merknaam, zijn huidige managementstructuur en zijn marktbenadering behouden, klinkt het bij de nieuwe eigenaars. De drie leden van de Raad van Bestuur van Ogone zullen voortaan zetelen in de Raad van Bestuur van het Indiase bedrijf.

…en op Duitsland

OgoneDat Ogone volop gaat voor internationale groei, blijkt ook uit de wissel aan de top die het bedrijf eerder deze week doorvoerde. Huidig country manager van Ogone België, Pierre Willaert, wordt gepromoveerd tot Head of Sales for Belgium & Germany en treedt toe tot het Senior Management team.

 

“Ik zie het als mijn missie om de voor ons relatief recente Duitse markt te veroveren door middel van rechtstreekse verkoop en strategische partnerships”, aldus Willaert. “In België is het dan weer belangrijk om onze positie van marktleider te consolideren door de nationale en internationale verkoopcijfers en het comfort van onze e-merchants te helpen stimuleren.”


Pierre Willaert wordt vervangen door Michaël Van Gijseghem, die al sinds 2007 aan de slag is bij Ogone als Key Account Manager. Daarvoor was hij actief bij Bank Card Company en Texaco.

Brazilië en de VS lonken

Vóór de overname van EBS telde Ogone 125 werknemers en 30.000 aangesloten winkels in 40 Europese landen. Het bedrijf groeide in 2010 met 27% tot ongeveer 25 miljoen euro. “Wij willen blijven groeien in Europa, maar richten ons ook op groeilanden als Brazilië en India. Ook in de VS gaan we lokale handelaars benaderen, maar eerder met de boodschap dat ze via ons toegang hebben tot een breed gamma van internationale betaalmethodes”, aldus De Caluwe.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.