Betaalspecialist Ogone zoekt volop groei in het buitenland

Betaalspecialist Ogone zoekt volop groei in het buitenland

Ogone, een van de grootste Europese leveranciers van betaaldiensten, koopt de op één na grootste online payment provider van India, EBS of voluit E-Billing Solutions. Voor de Belgische betaalspecialist is het meteen de eerste overname en tegelijk de eerste stap buiten de Europese markt. “In de praktijk zijn overnames de enige manier om te groeien in landen met een andere cultuur, taal en tijdzone”, bevestigt CEO Peter De Caluwe. De volgende doelen zijn Brazilië en de Verenigde Staten.

Focus op India…

EBS telt 85 werknemers en realiseert met zowat 3.500 aangesloten webwinkels een omzet van circa 2 miljoen euro. Een overnameprijs is niet meegedeeld. “EBS is winstgevend en sluit elke maand 150 tot 200 nieuwe webshops aan. Ze groeien 200% per jaar”, aldus CEO Peter De Caluwe. “Slechts 8,4% van de Indische markt opereert momenteel online, maar dit staat wel voor 100 miljoen gebruikers. Daarmee is India het vierde grootste onlineland van de wereld. De markt heeft bovendien nog een enorm groeipotentieel, aangezien 80% van de huidige transacties enkel van de reissector afkomstig is.”

 

EBS zal zijn merknaam, zijn huidige managementstructuur en zijn marktbenadering behouden, klinkt het bij de nieuwe eigenaars. De drie leden van de Raad van Bestuur van Ogone zullen voortaan zetelen in de Raad van Bestuur van het Indiase bedrijf.

…en op Duitsland

OgoneDat Ogone volop gaat voor internationale groei, blijkt ook uit de wissel aan de top die het bedrijf eerder deze week doorvoerde. Huidig country manager van Ogone België, Pierre Willaert, wordt gepromoveerd tot Head of Sales for Belgium & Germany en treedt toe tot het Senior Management team.

 

“Ik zie het als mijn missie om de voor ons relatief recente Duitse markt te veroveren door middel van rechtstreekse verkoop en strategische partnerships”, aldus Willaert. “In België is het dan weer belangrijk om onze positie van marktleider te consolideren door de nationale en internationale verkoopcijfers en het comfort van onze e-merchants te helpen stimuleren.”


Pierre Willaert wordt vervangen door Michaël Van Gijseghem, die al sinds 2007 aan de slag is bij Ogone als Key Account Manager. Daarvoor was hij actief bij Bank Card Company en Texaco.

Brazilië en de VS lonken

Vóór de overname van EBS telde Ogone 125 werknemers en 30.000 aangesloten winkels in 40 Europese landen. Het bedrijf groeide in 2010 met 27% tot ongeveer 25 miljoen euro. “Wij willen blijven groeien in Europa, maar richten ons ook op groeilanden als Brazilië en India. Ook in de VS gaan we lokale handelaars benaderen, maar eerder met de boodschap dat ze via ons toegang hebben tot een breed gamma van internationale betaalmethodes”, aldus De Caluwe.

 

Ogone, een van de grootste Europese leveranciers van betaaldiensten, koopt de op één na grootste online payment provider van India, EBS of voluit E-Billing Solutions. Voor de Belgische betaalspecialist is het meteen de eerste overname en tegelijk de eerste stap buiten de Europese markt. “In de praktijk zijn overnames de enige manier om te groeien in landen met een andere cultuur, taal en tijdzone”, bevestigt CEO Peter De Caluwe. De volgende doelen zijn Brazilië en de Verenigde Staten.

Focus op India…

EBS telt 85 werknemers en realiseert met zowat 3.500 aangesloten webwinkels een omzet van circa 2 miljoen euro. Een overnameprijs is niet meegedeeld. “EBS is winstgevend en sluit elke maand 150 tot 200 nieuwe webshops aan. Ze groeien 200% per jaar”, aldus CEO Peter De Caluwe. “Slechts 8,4% van de Indische markt opereert momenteel online, maar dit staat wel voor 100 miljoen gebruikers. Daarmee is India het vierde grootste onlineland van de wereld. De markt heeft bovendien nog een enorm groeipotentieel, aangezien 80% van de huidige transacties enkel van de reissector afkomstig is.”

 

EBS zal zijn merknaam, zijn huidige managementstructuur en zijn marktbenadering behouden, klinkt het bij de nieuwe eigenaars. De drie leden van de Raad van Bestuur van Ogone zullen voortaan zetelen in de Raad van Bestuur van het Indiase bedrijf.

…en op Duitsland

OgoneDat Ogone volop gaat voor internationale groei, blijkt ook uit de wissel aan de top die het bedrijf eerder deze week doorvoerde. Huidig country manager van Ogone België, Pierre Willaert, wordt gepromoveerd tot Head of Sales for Belgium & Germany en treedt toe tot het Senior Management team.

 

“Ik zie het als mijn missie om de voor ons relatief recente Duitse markt te veroveren door middel van rechtstreekse verkoop en strategische partnerships”, aldus Willaert. “In België is het dan weer belangrijk om onze positie van marktleider te consolideren door de nationale en internationale verkoopcijfers en het comfort van onze e-merchants te helpen stimuleren.”


Pierre Willaert wordt vervangen door Michaël Van Gijseghem, die al sinds 2007 aan de slag is bij Ogone als Key Account Manager. Daarvoor was hij actief bij Bank Card Company en Texaco.

Brazilië en de VS lonken

Vóór de overname van EBS telde Ogone 125 werknemers en 30.000 aangesloten winkels in 40 Europese landen. Het bedrijf groeide in 2010 met 27% tot ongeveer 25 miljoen euro. “Wij willen blijven groeien in Europa, maar richten ons ook op groeilanden als Brazilië en India. Ook in de VS gaan we lokale handelaars benaderen, maar eerder met de boodschap dat ze via ons toegang hebben tot een breed gamma van internationale betaalmethodes”, aldus De Caluwe.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

11/01/2018

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

Back to top