Binnenstadwinkels gemiddeld 10% duurder geworden

Binnenstadwinkels gemiddeld 10% duurder geworden

De prijzen van het winkelvastgoed stijgen weer. In de eerste jaarhelft van 2011 steeg de huurprijs van binnenstadwinkels gemiddeld zelfs 10%. Volgens vastgoedbevak Retail Estates wakkert een herstel van het consumentenvertrouwen de expansiedrang van de retailers voorzichtig opnieuw aan.

Vertrouwen herneemt voorzichtig

In hun halfjaarraport stelt Retail Estates vast dat retailers stilaan hun optimisme terugvinden en op zoek gaan naar nieuwe locaties. Al geldt dat in de binnenstad vooral voor internationale enseignes. Het baanwinkellandschap wordt daarentegen nog steeds overheersd door Belgische winkelketens.

 

Duurste winkelsteden blijven Antwerpen en Brussel, met gemiddelde huren voor toplocaties van respectievelijk 1.700 euro per vierkante meter en 1.600 euro per vierkante meter. Ook hier is een stijging merkbaar. Zo lagen de huurovereenkomsten die Intervest Retail het voorbije halfjaar afsloot gemiddeld 8% hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

Resultaten vastgoedmakelaars vallen tegen

Toch zagen de makelaars in retailvastgoed hun resultaten in het afgelopen halfjaar licht neerwaarts gaan. Intervest Retail liet vandaag weten in 2011 vermoedelijk een lager dividend uit te zullen keren wegens een gedaald operationeel resultaat, terwijl Cofinimmo een winstdaling moest toegeven.

 

Eén van de belangrijkste contracten voor Intervest Retail was overigens de verlenging van de huurovereenkomsten met Décor Heytens, die 16 panden bij het de vastgoedbevak huurt en zich daarmee de vierde grootste huurder van de vastgoedmakelaar mag noemen.

Huren aan de helft van de prijs

Gezien de tegenvallende resultaten van de vastgoedmaatschappijen en de nog grote voorzichtigheid op de markt, verzinnen de makelaars handige trucjes om potentiële huurders over de streep te trekken. Zo wil vastgoedkantoor Walls & Heart de buurt rond het nieuwe stadsmuseum MAS in Antwerpen lanceren als hippe retailbuurt met behulp van een flinke korting. Wie zich in de drie straten rond het museum vestigt, hoeft het eerste jaar slechts de helft van de huurprijs te betalen.

 

Het kantoor hoopt zo vooral jonge en creatieve ondernemers aan te trekken. Volgens Walls & Heart heeft de buurt veel potentieel: met deze actie probeert het kantoor het succes van de Kammenstraat te herhalen. In die voormalige verpauperde straat zorgde een soortgelijke financiële aanmoediging ervoor dat beginnende modeontwerpers zich ergens konden vestigen - met het gekende gevolg: een trendy winkelstraat die tot de duurste van het land behoort.

De prijzen van het winkelvastgoed stijgen weer. In de eerste jaarhelft van 2011 steeg de huurprijs van binnenstadwinkels gemiddeld zelfs 10%. Volgens vastgoedbevak Retail Estates wakkert een herstel van het consumentenvertrouwen de expansiedrang van de retailers voorzichtig opnieuw aan.

Vertrouwen herneemt voorzichtig

In hun halfjaarraport stelt Retail Estates vast dat retailers stilaan hun optimisme terugvinden en op zoek gaan naar nieuwe locaties. Al geldt dat in de binnenstad vooral voor internationale enseignes. Het baanwinkellandschap wordt daarentegen nog steeds overheersd door Belgische winkelketens.

 

Duurste winkelsteden blijven Antwerpen en Brussel, met gemiddelde huren voor toplocaties van respectievelijk 1.700 euro per vierkante meter en 1.600 euro per vierkante meter. Ook hier is een stijging merkbaar. Zo lagen de huurovereenkomsten die Intervest Retail het voorbije halfjaar afsloot gemiddeld 8% hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

Resultaten vastgoedmakelaars vallen tegen

Toch zagen de makelaars in retailvastgoed hun resultaten in het afgelopen halfjaar licht neerwaarts gaan. Intervest Retail liet vandaag weten in 2011 vermoedelijk een lager dividend uit te zullen keren wegens een gedaald operationeel resultaat, terwijl Cofinimmo een winstdaling moest toegeven.

 

Eén van de belangrijkste contracten voor Intervest Retail was overigens de verlenging van de huurovereenkomsten met Décor Heytens, die 16 panden bij het de vastgoedbevak huurt en zich daarmee de vierde grootste huurder van de vastgoedmakelaar mag noemen.

Huren aan de helft van de prijs

Gezien de tegenvallende resultaten van de vastgoedmaatschappijen en de nog grote voorzichtigheid op de markt, verzinnen de makelaars handige trucjes om potentiële huurders over de streep te trekken. Zo wil vastgoedkantoor Walls & Heart de buurt rond het nieuwe stadsmuseum MAS in Antwerpen lanceren als hippe retailbuurt met behulp van een flinke korting. Wie zich in de drie straten rond het museum vestigt, hoeft het eerste jaar slechts de helft van de huurprijs te betalen.

 

Het kantoor hoopt zo vooral jonge en creatieve ondernemers aan te trekken. Volgens Walls & Heart heeft de buurt veel potentieel: met deze actie probeert het kantoor het succes van de Kammenstraat te herhalen. In die voormalige verpauperde straat zorgde een soortgelijke financiële aanmoediging ervoor dat beginnende modeontwerpers zich ergens konden vestigen - met het gekende gevolg: een trendy winkelstraat die tot de duurste van het land behoort.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top