Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken | RetailDetail

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken
Shutterstock

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

 

“Liggen op schema”

“Het gaat ontegenzeggelijk beter. De winkels worden beter bezocht en de omzet steeg de afgelopen maanden met 7 à 8% op jaarbasis”, zei Meijer aan De Telegraaf. Toch verwacht de topman dit jaar nog geen winstcijfers: “De marge erodeert nog onder druk van de oude winkels”, zegt Meijer, “maar in april zijn alle ruim 400 winkels omgebouwd. Mede om de marge te verbeteren introduceert Blokker 1.200 huismerken. Ik verwacht daar veel van. Ons plan is eind 2019 winst te maken en we liggen op schema.”

 

Daarvoor werd 500 miljoen euro geïnvesteerd in het ombouwen van de winkels, vooral in Nederland dan. In België wordt er veel minder uitgegeven en sloot de keten de voorbije jaren vooral winkels. Blokker heeft in België momenteel nog iets meer dan honderd winkels.

 

Bij het ombouwen van die winkels werd er gekozen om voor een groot stuk terug te gaan naar de oorsprong van Blokker als huishoudwinkel, met lage prijzen, voldoende promoties en typische producten. Ook speelgoed werd teruggebracht, nadat het tijdelijk uit de winkels verdween. “Speelgoed heeft een potentiële omzet van 30 à 40 miljoen euro. Met Sint kocht een op de drie gezinnen met kinderen onder de twaalf jaar een cadeau bij Blokker. Wij moeten bezoekers terughalen naar de winkels. Op speelgoed hebben we niet veel verdiend, maar we verkochten daardoor wel veel meer andere producten.”

 

Marketing

Om die klanten terug te halen komt er ook een forse investering in marketing, met onder andere elke week reclame op tv. “Maar dat is in het huidige retaillandschap, waar snelheid geboden is, niet genoeg. Je moet eigentijds, flexibel en verrassend zijn”, aldus Meijer. Op de andere kosten werd dan weer flink bespaard: een distributiecentrum ging dicht en loonkosten en de huurprijzen werden aangepakt. “De inkoop werd op de schop genomen. Er zijn twee kantoren geopend in Hongkong en Sjanghai, waardoor we in plaats van met tussenhandelaren, direct zaken doen met de fabriek.”

 

Volgens Meijer is de familie Blokker alvast tevreden met de veranderingen bij de keten die hun naam draagt. “Ze zijn blij dat Blokker weer dichtbij de klanten staat en met aantrekkelijke aanbiedingen komt.” Een verkoop van de keten komt er volgens de topman dan ook niet. “Daar weet ik niets van. En ik zou dat toch moeten weten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.