Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek

Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek

De online boekenverkoop in België blijft het heel erg goed doen. De Nederlandstalige markt maakte op twee jaar tijd een verdubbeling door. Toch zien boek.be en onderzoeksbureau GfK nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds heel veel mensen die wel online informatie opzoeken over boeken, maar die hun fysieke exemplaar dan toch in een 'échte' boekenwinkel gaan kopen.

 

Standaard Boekhandel bepaalt ons boekenbeeld

GfK wijt dat vooral aan de verankering van boekenwinkels in ons straatbeeld: zelfs zowat elke kleine stad heeft bijvoorbeeld een Standaard Boekhandel. Ondanks de zeer sterke stijging van de online verkoop (+95% in twee jaar) en de daling van de totale boekenverkoop (-3,4%) blijft de online boekenverkoop een marginale factor, die slechts 4 procent van het totaal uitmaakt.

 

Het potentieel van de online markt wordt dan weer wel aangetoond door het zoekgedrag van boekenliefhebbers: bijna de helft van hen zoekt online naar informatie... en van hen doet zelfs 63% dat op webwinkels. 

 

Online boekenwinkels specialiseren zich in hun lange staart

Verder toont het onderzoek dat 'fysieke' en 'online' boekenverkoop in een andere richting evolueren. De fysieke verkoop van boeken beperkt zich al lang niet meer tot boekenwinkels, maar heeft zich verder uitgebreid naar (afhankelijk van het onderwerp) supermarkten of zelfs tuincentra. De internetverkoop heeft zich dan weer toegespitst op de zogenaamde 'long tail': boeken die eigenlijk maar voor een nichemarkt bestemd zijn, maar die alles samengeteld wel voor een belangrijk deel van de verkoop zorgen. Boek.be becijferde dat er vorig jaar 50.000 titels enkel via het internet te verkrijgen waren.

De online boekenverkoop in België blijft het heel erg goed doen. De Nederlandstalige markt maakte op twee jaar tijd een verdubbeling door. Toch zien boek.be en onderzoeksbureau GfK nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds heel veel mensen die wel online informatie opzoeken over boeken, maar die hun fysieke exemplaar dan toch in een 'échte' boekenwinkel gaan kopen.

 

Standaard Boekhandel bepaalt ons boekenbeeld

GfK wijt dat vooral aan de verankering van boekenwinkels in ons straatbeeld: zelfs zowat elke kleine stad heeft bijvoorbeeld een Standaard Boekhandel. Ondanks de zeer sterke stijging van de online verkoop (+95% in twee jaar) en de daling van de totale boekenverkoop (-3,4%) blijft de online boekenverkoop een marginale factor, die slechts 4 procent van het totaal uitmaakt.

 

Het potentieel van de online markt wordt dan weer wel aangetoond door het zoekgedrag van boekenliefhebbers: bijna de helft van hen zoekt online naar informatie... en van hen doet zelfs 63% dat op webwinkels. 

 

Online boekenwinkels specialiseren zich in hun lange staart

Verder toont het onderzoek dat 'fysieke' en 'online' boekenverkoop in een andere richting evolueren. De fysieke verkoop van boeken beperkt zich al lang niet meer tot boekenwinkels, maar heeft zich verder uitgebreid naar (afhankelijk van het onderwerp) supermarkten of zelfs tuincentra. De internetverkoop heeft zich dan weer toegespitst op de zogenaamde 'long tail': boeken die eigenlijk maar voor een nichemarkt bestemd zijn, maar die alles samengeteld wel voor een belangrijk deel van de verkoop zorgen. Boek.be becijferde dat er vorig jaar 50.000 titels enkel via het internet te verkrijgen waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top