Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek | RetailDetail

Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek

Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek

De online boekenverkoop in België blijft het heel erg goed doen. De Nederlandstalige markt maakte op twee jaar tijd een verdubbeling door. Toch zien boek.be en onderzoeksbureau GfK nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds heel veel mensen die wel online informatie opzoeken over boeken, maar die hun fysieke exemplaar dan toch in een 'échte' boekenwinkel gaan kopen.

 

Standaard Boekhandel bepaalt ons boekenbeeld

GfK wijt dat vooral aan de verankering van boekenwinkels in ons straatbeeld: zelfs zowat elke kleine stad heeft bijvoorbeeld een Standaard Boekhandel. Ondanks de zeer sterke stijging van de online verkoop (+95% in twee jaar) en de daling van de totale boekenverkoop (-3,4%) blijft de online boekenverkoop een marginale factor, die slechts 4 procent van het totaal uitmaakt.

 

Het potentieel van de online markt wordt dan weer wel aangetoond door het zoekgedrag van boekenliefhebbers: bijna de helft van hen zoekt online naar informatie... en van hen doet zelfs 63% dat op webwinkels. 

 

Online boekenwinkels specialiseren zich in hun lange staart

Verder toont het onderzoek dat 'fysieke' en 'online' boekenverkoop in een andere richting evolueren. De fysieke verkoop van boeken beperkt zich al lang niet meer tot boekenwinkels, maar heeft zich verder uitgebreid naar (afhankelijk van het onderwerp) supermarkten of zelfs tuincentra. De internetverkoop heeft zich dan weer toegespitst op de zogenaamde 'long tail': boeken die eigenlijk maar voor een nichemarkt bestemd zijn, maar die alles samengeteld wel voor een belangrijk deel van de verkoop zorgen. Boek.be becijferde dat er vorig jaar 50.000 titels enkel via het internet te verkrijgen waren.

De online boekenverkoop in België blijft het heel erg goed doen. De Nederlandstalige markt maakte op twee jaar tijd een verdubbeling door. Toch zien boek.be en onderzoeksbureau GfK nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds heel veel mensen die wel online informatie opzoeken over boeken, maar die hun fysieke exemplaar dan toch in een 'échte' boekenwinkel gaan kopen.

 

Standaard Boekhandel bepaalt ons boekenbeeld

GfK wijt dat vooral aan de verankering van boekenwinkels in ons straatbeeld: zelfs zowat elke kleine stad heeft bijvoorbeeld een Standaard Boekhandel. Ondanks de zeer sterke stijging van de online verkoop (+95% in twee jaar) en de daling van de totale boekenverkoop (-3,4%) blijft de online boekenverkoop een marginale factor, die slechts 4 procent van het totaal uitmaakt.

 

Het potentieel van de online markt wordt dan weer wel aangetoond door het zoekgedrag van boekenliefhebbers: bijna de helft van hen zoekt online naar informatie... en van hen doet zelfs 63% dat op webwinkels. 

 

Online boekenwinkels specialiseren zich in hun lange staart

Verder toont het onderzoek dat 'fysieke' en 'online' boekenverkoop in een andere richting evolueren. De fysieke verkoop van boeken beperkt zich al lang niet meer tot boekenwinkels, maar heeft zich verder uitgebreid naar (afhankelijk van het onderwerp) supermarkten of zelfs tuincentra. De internetverkoop heeft zich dan weer toegespitst op de zogenaamde 'long tail': boeken die eigenlijk maar voor een nichemarkt bestemd zijn, maar die alles samengeteld wel voor een belangrijk deel van de verkoop zorgen. Boek.be becijferde dat er vorig jaar 50.000 titels enkel via het internet te verkrijgen waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.