Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek | RetailDetail

Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek

Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek

De online boekenverkoop in België blijft het heel erg goed doen. De Nederlandstalige markt maakte op twee jaar tijd een verdubbeling door. Toch zien boek.be en onderzoeksbureau GfK nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds heel veel mensen die wel online informatie opzoeken over boeken, maar die hun fysieke exemplaar dan toch in een 'échte' boekenwinkel gaan kopen.

 

Standaard Boekhandel bepaalt ons boekenbeeld

GfK wijt dat vooral aan de verankering van boekenwinkels in ons straatbeeld: zelfs zowat elke kleine stad heeft bijvoorbeeld een Standaard Boekhandel. Ondanks de zeer sterke stijging van de online verkoop (+95% in twee jaar) en de daling van de totale boekenverkoop (-3,4%) blijft de online boekenverkoop een marginale factor, die slechts 4 procent van het totaal uitmaakt.

 

Het potentieel van de online markt wordt dan weer wel aangetoond door het zoekgedrag van boekenliefhebbers: bijna de helft van hen zoekt online naar informatie... en van hen doet zelfs 63% dat op webwinkels. 

 

Online boekenwinkels specialiseren zich in hun lange staart

Verder toont het onderzoek dat 'fysieke' en 'online' boekenverkoop in een andere richting evolueren. De fysieke verkoop van boeken beperkt zich al lang niet meer tot boekenwinkels, maar heeft zich verder uitgebreid naar (afhankelijk van het onderwerp) supermarkten of zelfs tuincentra. De internetverkoop heeft zich dan weer toegespitst op de zogenaamde 'long tail': boeken die eigenlijk maar voor een nichemarkt bestemd zijn, maar die alles samengeteld wel voor een belangrijk deel van de verkoop zorgen. Boek.be becijferde dat er vorig jaar 50.000 titels enkel via het internet te verkrijgen waren.

De online boekenverkoop in België blijft het heel erg goed doen. De Nederlandstalige markt maakte op twee jaar tijd een verdubbeling door. Toch zien boek.be en onderzoeksbureau GfK nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds heel veel mensen die wel online informatie opzoeken over boeken, maar die hun fysieke exemplaar dan toch in een 'échte' boekenwinkel gaan kopen.

 

Standaard Boekhandel bepaalt ons boekenbeeld

GfK wijt dat vooral aan de verankering van boekenwinkels in ons straatbeeld: zelfs zowat elke kleine stad heeft bijvoorbeeld een Standaard Boekhandel. Ondanks de zeer sterke stijging van de online verkoop (+95% in twee jaar) en de daling van de totale boekenverkoop (-3,4%) blijft de online boekenverkoop een marginale factor, die slechts 4 procent van het totaal uitmaakt.

 

Het potentieel van de online markt wordt dan weer wel aangetoond door het zoekgedrag van boekenliefhebbers: bijna de helft van hen zoekt online naar informatie... en van hen doet zelfs 63% dat op webwinkels. 

 

Online boekenwinkels specialiseren zich in hun lange staart

Verder toont het onderzoek dat 'fysieke' en 'online' boekenverkoop in een andere richting evolueren. De fysieke verkoop van boeken beperkt zich al lang niet meer tot boekenwinkels, maar heeft zich verder uitgebreid naar (afhankelijk van het onderwerp) supermarkten of zelfs tuincentra. De internetverkoop heeft zich dan weer toegespitst op de zogenaamde 'long tail': boeken die eigenlijk maar voor een nichemarkt bestemd zijn, maar die alles samengeteld wel voor een belangrijk deel van de verkoop zorgen. Boek.be becijferde dat er vorig jaar 50.000 titels enkel via het internet te verkrijgen waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

Back to top