Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek

Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek

De online boekenverkoop in België blijft het heel erg goed doen. De Nederlandstalige markt maakte op twee jaar tijd een verdubbeling door. Toch zien boek.be en onderzoeksbureau GfK nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds heel veel mensen die wel online informatie opzoeken over boeken, maar die hun fysieke exemplaar dan toch in een 'échte' boekenwinkel gaan kopen.

 

Standaard Boekhandel bepaalt ons boekenbeeld

GfK wijt dat vooral aan de verankering van boekenwinkels in ons straatbeeld: zelfs zowat elke kleine stad heeft bijvoorbeeld een Standaard Boekhandel. Ondanks de zeer sterke stijging van de online verkoop (+95% in twee jaar) en de daling van de totale boekenverkoop (-3,4%) blijft de online boekenverkoop een marginale factor, die slechts 4 procent van het totaal uitmaakt.

 

Het potentieel van de online markt wordt dan weer wel aangetoond door het zoekgedrag van boekenliefhebbers: bijna de helft van hen zoekt online naar informatie... en van hen doet zelfs 63% dat op webwinkels. 

 

Online boekenwinkels specialiseren zich in hun lange staart

Verder toont het onderzoek dat 'fysieke' en 'online' boekenverkoop in een andere richting evolueren. De fysieke verkoop van boeken beperkt zich al lang niet meer tot boekenwinkels, maar heeft zich verder uitgebreid naar (afhankelijk van het onderwerp) supermarkten of zelfs tuincentra. De internetverkoop heeft zich dan weer toegespitst op de zogenaamde 'long tail': boeken die eigenlijk maar voor een nichemarkt bestemd zijn, maar die alles samengeteld wel voor een belangrijk deel van de verkoop zorgen. Boek.be becijferde dat er vorig jaar 50.000 titels enkel via het internet te verkrijgen waren.

De online boekenverkoop in België blijft het heel erg goed doen. De Nederlandstalige markt maakte op twee jaar tijd een verdubbeling door. Toch zien boek.be en onderzoeksbureau GfK nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds heel veel mensen die wel online informatie opzoeken over boeken, maar die hun fysieke exemplaar dan toch in een 'échte' boekenwinkel gaan kopen.

 

Standaard Boekhandel bepaalt ons boekenbeeld

GfK wijt dat vooral aan de verankering van boekenwinkels in ons straatbeeld: zelfs zowat elke kleine stad heeft bijvoorbeeld een Standaard Boekhandel. Ondanks de zeer sterke stijging van de online verkoop (+95% in twee jaar) en de daling van de totale boekenverkoop (-3,4%) blijft de online boekenverkoop een marginale factor, die slechts 4 procent van het totaal uitmaakt.

 

Het potentieel van de online markt wordt dan weer wel aangetoond door het zoekgedrag van boekenliefhebbers: bijna de helft van hen zoekt online naar informatie... en van hen doet zelfs 63% dat op webwinkels. 

 

Online boekenwinkels specialiseren zich in hun lange staart

Verder toont het onderzoek dat 'fysieke' en 'online' boekenverkoop in een andere richting evolueren. De fysieke verkoop van boeken beperkt zich al lang niet meer tot boekenwinkels, maar heeft zich verder uitgebreid naar (afhankelijk van het onderwerp) supermarkten of zelfs tuincentra. De internetverkoop heeft zich dan weer toegespitst op de zogenaamde 'long tail': boeken die eigenlijk maar voor een nichemarkt bestemd zijn, maar die alles samengeteld wel voor een belangrijk deel van de verkoop zorgen. Boek.be becijferde dat er vorig jaar 50.000 titels enkel via het internet te verkrijgen waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top