Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek | RetailDetail

Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek

Boekenliefhebbers zoeken online, maar kopen fysiek

De online boekenverkoop in België blijft het heel erg goed doen. De Nederlandstalige markt maakte op twee jaar tijd een verdubbeling door. Toch zien boek.be en onderzoeksbureau GfK nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds heel veel mensen die wel online informatie opzoeken over boeken, maar die hun fysieke exemplaar dan toch in een 'échte' boekenwinkel gaan kopen.

 

Standaard Boekhandel bepaalt ons boekenbeeld

GfK wijt dat vooral aan de verankering van boekenwinkels in ons straatbeeld: zelfs zowat elke kleine stad heeft bijvoorbeeld een Standaard Boekhandel. Ondanks de zeer sterke stijging van de online verkoop (+95% in twee jaar) en de daling van de totale boekenverkoop (-3,4%) blijft de online boekenverkoop een marginale factor, die slechts 4 procent van het totaal uitmaakt.

 

Het potentieel van de online markt wordt dan weer wel aangetoond door het zoekgedrag van boekenliefhebbers: bijna de helft van hen zoekt online naar informatie... en van hen doet zelfs 63% dat op webwinkels. 

 

Online boekenwinkels specialiseren zich in hun lange staart

Verder toont het onderzoek dat 'fysieke' en 'online' boekenverkoop in een andere richting evolueren. De fysieke verkoop van boeken beperkt zich al lang niet meer tot boekenwinkels, maar heeft zich verder uitgebreid naar (afhankelijk van het onderwerp) supermarkten of zelfs tuincentra. De internetverkoop heeft zich dan weer toegespitst op de zogenaamde 'long tail': boeken die eigenlijk maar voor een nichemarkt bestemd zijn, maar die alles samengeteld wel voor een belangrijk deel van de verkoop zorgen. Boek.be becijferde dat er vorig jaar 50.000 titels enkel via het internet te verkrijgen waren.

De online boekenverkoop in België blijft het heel erg goed doen. De Nederlandstalige markt maakte op twee jaar tijd een verdubbeling door. Toch zien boek.be en onderzoeksbureau GfK nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds heel veel mensen die wel online informatie opzoeken over boeken, maar die hun fysieke exemplaar dan toch in een 'échte' boekenwinkel gaan kopen.

 

Standaard Boekhandel bepaalt ons boekenbeeld

GfK wijt dat vooral aan de verankering van boekenwinkels in ons straatbeeld: zelfs zowat elke kleine stad heeft bijvoorbeeld een Standaard Boekhandel. Ondanks de zeer sterke stijging van de online verkoop (+95% in twee jaar) en de daling van de totale boekenverkoop (-3,4%) blijft de online boekenverkoop een marginale factor, die slechts 4 procent van het totaal uitmaakt.

 

Het potentieel van de online markt wordt dan weer wel aangetoond door het zoekgedrag van boekenliefhebbers: bijna de helft van hen zoekt online naar informatie... en van hen doet zelfs 63% dat op webwinkels. 

 

Online boekenwinkels specialiseren zich in hun lange staart

Verder toont het onderzoek dat 'fysieke' en 'online' boekenverkoop in een andere richting evolueren. De fysieke verkoop van boeken beperkt zich al lang niet meer tot boekenwinkels, maar heeft zich verder uitgebreid naar (afhankelijk van het onderwerp) supermarkten of zelfs tuincentra. De internetverkoop heeft zich dan weer toegespitst op de zogenaamde 'long tail': boeken die eigenlijk maar voor een nichemarkt bestemd zijn, maar die alles samengeteld wel voor een belangrijk deel van de verkoop zorgen. Boek.be becijferde dat er vorig jaar 50.000 titels enkel via het internet te verkrijgen waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.