Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken
Shutterstock

Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.

 

Centrale databank

Bol.com toont vandaag al een vijftal duurzaamheidskeurmerken die samen een selectie van 3.000 producten opleveren, maar dat aantal zou veel hoger kunnen liggen als er een digitaal consulteerbare databank zou bestaan voor dergelijke keurmerken, zo laat de Nederlandse webwinkel weten aan De Standaard. Daarin zouden bekende duurzaamheidslabels als Max Havelaar, Fairtrade NL en Global Organic Textile Standard (GOTS) opgenomen moeten worden, maar ook minder bekende keurmerken die vaak nog geen database hebben.

 

“We hebben vandaag een team dat gegevens over producten en keurmerken verzamelt en koppelt aan de relevante artikelnummers,” vertelt duurzaamheidsverantwoordelijke Jori Ebskamp: “Dat proces gebeurt vaak handmatig, maar is net daarom tijdrovend en gevoelig voor fouten.” De webwinkel is daarom vragende partij voor een centrale databank waaraan alle producenten en aanbieders van duurzame producten, maar ook de e-commerbranche zelf zouden meewerken.

 

De oproep van Bol.com kan alvast rekenen op de steun van de Nederlandse Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Nog dit jaar wil de webwinkel voor elk van zijn productcategorieën de meest relevante duurzaamheidskeurmerken introduceren. Op termijn moeten klanten enkel producten met duurzaamheidskeurmerken kunnen selecteren, over de productcategorieën heen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.