RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Positieve start wintersolden ondanks stormweer

icon
Algemeen4 januari, 2018

De weergoden waren de koopjesjagers niet gunstig gezind, maar dat kon de pret niet bederven: ondanks een trage start hadden de winkeliers en ketens tegen ’s avonds toch twee tot vier procent meer verkocht dan vorig jaar.

 

Minder volk maar meer kopers

“Er was minder volk in de winkelstraten, maar er waren meer kopers en zij die kochten, spendeerden meer dan vorig jaar”, zegt Dominique Michel van Comeos, de handelsfederatie die vooral de grote ketens vertegenwoordigt. “De shoppingcentra scoorden in de voormiddag beter dan de winkels in de steden, maar dat lag wellicht aan de weersomstandigheden.” De winkelketens verkochten uiteindelijk 4% meer dan op de eerste soldendag vorig jaar.

 

Ook de zelfstandige modeboetieks verkochten meer dan vorig jaar. “Storm maar geen stormloop”, vat Christine Mattheeuws van zelfstandigenorgansatie NSZ de eerste koopjesdag samen. Een telefonische bevraging bij 228 boetieks leert dat hun omzet gemiddeld 2% hoger lag dan tijdens de eerste wintersoldendag van 2017. “Blijkbaar hebben heel wat consumenten ervoor gekozen om toch, ondanks de steeds toenemende en wettelijk toegelaten koppelverkoop tijdens de sperperiode, tot de wintersolden te wachten om iets moois en warms tegen een zachte prijs op de kop te tikken.”

 

Dat bevestigt ook Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie (Unizo): “Veel consumenten hebben bewust gewacht tot de start van de solden om dan pas grotere en duurdere winterstuks zoals jassen en dikke truien aan te kopen.” De gemiddelde meerverkoop klokte af op 4%. Volgens Mode Unie koopt de klant ook zeer gericht: “Hij gaat op zoek naar basisstukken om zijn garderobe verder aan te vullen.”

 

Meteen kortingen van 30 à 50%

Eerder raakte al bekend dat de koopjes met grote kortingen van 30 à 50% zouden starten. Heel wat winkeliers zaten immers met grotere voorraden dan vorige keer. 

 

De eerste dag was dus positief en dat zou ook de rest van de week het geval zijn, omdat het nog kerstvakantie is. Nadien zal het succes vooral afhangen van het weer, waarbij vooral lagere temperaturen de verkoop van winterstukken moeten aanzwengelen.

 

De solden staan onder druk, vorige maand raakte bekend dat bevoegd minister Kris Peeters de sperperiode zou willen afschaffen zodat er een heel jaar door kortingen kunnen worden toegekend. Daar willen de sectorfederaties echter niet van weten: “De start van de solden blijft een magisch moment voor de consument, ondanks de fluistersolden en de koppelverkoop vooraf”, klinkt het in koor bij de drie organisaties.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN