Bpost test nieuwe pakjesautomaten uit

Bpost test nieuwe pakjesautomaten uit

Vanaf september begint bpost, het voormalige De Post, met de test van "pakjesautomaten". De eerste twee exemplaren komen aan de luchthaven van Zaventem en op het De Brouckèreplein in Brussel. De automaten worden vijf meter lang en twee meter hoog en kunnen tot 100 pakjes bevatten. 

 

Voorlopig kunnen pakjes van bpost enkel worden thuisgeleverd of afgehaald in een postkantoor of postpunt. Met de automaten komt er een derde manier bij, en wel een die het gebruiksgemak voor de klanten maximaliseert. De klant kan zijn pakje nu immers ophalen waar en wanneer hij wil, als hij beschikt over een klantenkaart en zijn geheime code. Dat verhoogde gebruiksgemak is nodig om meer volk te overhalen om online te kopen. Momenteel is e-commerce goed voor 35 procent van de omzet van Taxipost, het pakjesfiliaal van bpost. Het moederbedrijf wil dat binnen afzienbare tijd opkrikken naar 60 procent. 

 

Achterstand in e-commerce

Volgens Frank Jahn, directeur Parcels & Express enterprice bij bpost, zal dat alvast niet evident zijn: "België heeft nog steeds een flinke achterstand op het vlak van e-commerce". Zo zijn er zowat 10000 Belgische webshops, tegenover 25000 in Nederland. Ook qua percentage van mensen die al een online aankoop gedaan hebben, scoort Nederland dubbel zo goed. Dat komt deels voor een gebrek aan infrastructuur: we hebben hier minder internetconnecties en geen eenduidige betaaloplossingen. Daarnaast zijn mensen ook helemaal nog niet zo vertrouwd met webshops, en ze vertrouwen dat dus ook niet altijd. 

 

Bpost wil hier mee verandering in brengen en lanceert volgende week samen met Google en Belgacom de actie "Uw zaak verdient online". Google zorgt voor korting op online-reclame, Belgacom voor goedkopere webhosting en Taxipost voor een tijdelijke verlaging van de kostprijs voor pakjesverzending. Als meer structurele oplossing biedt bpost aan om de hele backoffice van de webwinkel zelf te verzorgen: dit is onder andere de stockage, samenstelling en verzending van de pakjes. "Dit logistieke stuk is immers wat kmo's nog steeds tegenhoudt om een webwinkel te starten", aldus Jahn. 

 

Als de tests met de automaten goed lopen, zouden tegen volgend jaar maximaal 200 automaten kunnen komen. 

 

 

Vanaf september begint bpost, het voormalige De Post, met de test van "pakjesautomaten". De eerste twee exemplaren komen aan de luchthaven van Zaventem en op het De Brouckèreplein in Brussel. De automaten worden vijf meter lang en twee meter hoog en kunnen tot 100 pakjes bevatten. 

 

Voorlopig kunnen pakjes van bpost enkel worden thuisgeleverd of afgehaald in een postkantoor of postpunt. Met de automaten komt er een derde manier bij, en wel een die het gebruiksgemak voor de klanten maximaliseert. De klant kan zijn pakje nu immers ophalen waar en wanneer hij wil, als hij beschikt over een klantenkaart en zijn geheime code. Dat verhoogde gebruiksgemak is nodig om meer volk te overhalen om online te kopen. Momenteel is e-commerce goed voor 35 procent van de omzet van Taxipost, het pakjesfiliaal van bpost. Het moederbedrijf wil dat binnen afzienbare tijd opkrikken naar 60 procent. 

 

Achterstand in e-commerce

Volgens Frank Jahn, directeur Parcels & Express enterprice bij bpost, zal dat alvast niet evident zijn: "België heeft nog steeds een flinke achterstand op het vlak van e-commerce". Zo zijn er zowat 10000 Belgische webshops, tegenover 25000 in Nederland. Ook qua percentage van mensen die al een online aankoop gedaan hebben, scoort Nederland dubbel zo goed. Dat komt deels voor een gebrek aan infrastructuur: we hebben hier minder internetconnecties en geen eenduidige betaaloplossingen. Daarnaast zijn mensen ook helemaal nog niet zo vertrouwd met webshops, en ze vertrouwen dat dus ook niet altijd. 

 

Bpost wil hier mee verandering in brengen en lanceert volgende week samen met Google en Belgacom de actie "Uw zaak verdient online". Google zorgt voor korting op online-reclame, Belgacom voor goedkopere webhosting en Taxipost voor een tijdelijke verlaging van de kostprijs voor pakjesverzending. Als meer structurele oplossing biedt bpost aan om de hele backoffice van de webwinkel zelf te verzorgen: dit is onder andere de stockage, samenstelling en verzending van de pakjes. "Dit logistieke stuk is immers wat kmo's nog steeds tegenhoudt om een webwinkel te starten", aldus Jahn. 

 

Als de tests met de automaten goed lopen, zouden tegen volgend jaar maximaal 200 automaten kunnen komen. 

 

 

Tags: