Brussel meest veelzijdige winkelstad van de Benelux

Brussel meest veelzijdige winkelstad van de Benelux

Onze hoofdstad mag dan in Europa misschien maar een "middelmatige winkelstad" zijn volgens de Globe Shopper City Index, Cushman & Wakefield vindt Brussel wel de meest veelzijdige winkelstad van de Benelux. Antwerpen krijgt ondanks strafpunten voor de haven de derde plaats toebedeeld, vlak na Amsterdam.

 


Brussel primus, Hasselt hekkensluiter

"Zowel Amsterdam als Antwerpen zijn sterke winkelsteden, maar ze worden beide beperkt door hun ligging. Zo is Antwerpen gelegen bij een dun bevolkt havengebied", klinkt het bij de vastgoedspecialist. "Brussel heeft een voordeel door de ligging nabij vele dichtbevolkte gemeenten met een koopkrachtige bevolking."

 

Voor Wallonië is er minder goed nieuws. Luik is de best presterende stad, op een 16e plaats. Hekkensluiter is Hasselt, dat ondanks zijn positieve shoppingimago zelfs lager staat dan Charleroi of Almere. Steden als Mechelen of Aalst werden om onbekende redenen niet opgenomen in de lijst.

30 centrumsteden vergeleken

In deze eerste editie van de Benelux Retail Monitor worden 30 zogenoemde centrumsteden met elkaar vergeleken op de mix van aanwezige winkels (flagshipstores, grootschalige shoppingcentra, originele en gespecialiseerde winkels, horecazaken), toegankelijkheid, aantal passanten en de aantrekkingskracht die ze uitoefenen op de grote internationale spelers in het retailwereldje. De methodologie werd ontwikkeld door de vastgoedspecialist in samenwerking met een studente van de Fontys Hogescholen in Eindhoven.

DE ALGEMENE RANGSCHIKKING

1. Brussel
2. Amsterdam
3. Antwerpen
4. Rotterdam
5. Den Haag
6. Gent
7. Utrecht
8. Maastricht
9. Groningen
10. Eindhoven
11. Brugge
12. Luxemburg
13. Enschede
14. Arnhem
15. Den Bosch
16. Luik
17. Breda
18. Kortrijk
19. Tilburg
20. Nijmegen
21. Amersfoort
22. Leuven
23. Zwolle
24. Bergen (Mons)
25. Alkmaar
26. Charleroi
27. Haarlem
28. Namen
29. Almere
30. Hasselt
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top