Brussel "middelmatige winkelstad" op Europese lijst

Brussel "middelmatige winkelstad" op Europese lijst

Met een score van 56,8/100 staat Brussel 15e in de Globe Shopper City Index,  een lijst die 33 Europese winkelsteden rangschikt op basis van 22 criteria in vijf categorieën (winkelaanbod, betaalbaarheid, comfort, hotels & transport en cultuur& klimaat). Brussel is de enige Belgische stad die is opgenomen in de lijst, die wordt aangevoerd door Londen.

 


Openingstijden op weekdagen "slecht"

Onze hoofdstad scoort goed in de categorie Cultuur & Klimaat dankzij de werelderfgoedsites en is bovendien - in vergelijking met de andere steden in de lijst - nog behoorlijk goedkoop. De beperkte openingstijden van de winkels doen Brussel de das om: daardoor scoort onze hoofdstad slecht in de categorie Comfort en eindigt ze uiteindelijk ergens in de middenmoot.

"The usual suspects" vooraan

De verwachte "grote winkelsteden" staan vooraan: Londen staat met een score van 67,3/100 op het hoogste schavotje, van nabij gevolgd door Madrid en Barcelona met 67,1/100. Parijs (65,5/100 en Rome (62,9/100) vervolledigen de top-5. Iets minder verwacht volk bevolkt de rest van de ereplaatsen: Berlijn, Lissabon, Amsterdam, Praag en Boedapest.

 

Helemaal onderaan bengelen Genève (41/100), Oslo (43,1/100) en Belgrado (43,6/100). De eerste twee scoren verschrikkelijk slecht op "betaalbaarheid", de Servische hoofdstad doet dat op alle andere categorieën. Helsinki en Sint-Petersburg zijn de twee andere steden die zakken voor dit examen (respectievelijk 48,2 en 49,1/100). Mocht uw persoonlijke favoriet er niet bijzitten: de volledige lijst staat net onder dit artikel.

 

"Deze index zal winkeliers en winkelmerken helpen om betere bedrijfsmatige beslissingen te nemen, terwijl de online Globe Shopper City Index reizigers de kans biedt om hun ideale shoppingstad te ontdekken op basis van hun persoonlijke prioriteiten", verklaart Per Setterberg, CEO van Global Blue, een website die gespecialiseerd is in shoppingreizen. "De conclusies tonen aan dat het juiste evenwicht tussen comfort, beschikbaarheid en prijs essentieel is voor de internationale winkelreiziger."

De volledige lijst

1. Londen (67,3)
2. Madrid (67,1)
2. Barcelona (67,1)
4. Parijs(65,5)
5. Rome (62,9)
6. Berlijn (62,3)
7. Lissabon (61,6)
8. Amsterdam (61,3)
9. Praag (59,7)
10. Boedapest (59,6)
11. Milaan (59,3)
12. Wenen (59,1)
13. Istanboel (58,4)
14. Dublin (57,6)
15. Brussel (56,8)
16. Athene (56,2)
17. München (55,5)
18. Kopenhagen (54,1)
19. Moskou (53,9)
20. Stockholm (53,4)
20. Hamburg (53,4)
22. Lyon (53,3)
23. Bratislava (52,3)
24. Sofia (52,2)
24. Boekarest (52,2)
26. Kiev (51,4)
27. Edinburgh (51,4)
28. Warschau (50,9)
29. Sint-Petersburg (49,1)
30. Helsinki (48,2)
31. Belgrado (43,6)
32. Oslo (43,1)
33. Genève (41,0)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top