Brusselse galerij 'Toison d'Or' staat te koop | RetailDetail

Brusselse galerij 'Toison d'Or' staat te koop

Brusselse galerij 'Toison d'Or' staat te koop

De gerenoveerde Guldenvliesgalerij in de Brusselse bovenstad, beter bekend als Toison d'Or,  is op zoek naar een nieuwe eigenaar. De verkoop van de winkelgalerij werd toevertrouwd aan het departement Capital Markets van de internationale vastgoedmakelaar CB Richard Ellis.

“Er zijn al contacten opgestart met geïnteresseerde kandidaat-kopers. We hopen over 4 à 6 weken die gesprekken te kunnen afronden”, zegt Maxime Kumpen, Head of Capital Markets van CBRE Belgium. Hoeveel de galerij moet kosten, werd niet meegedeeld.

Bijna 15.000 m² groot

De Toison d’Or, zoals ze in Brussel zeggen, werd in 2010 heropend na een grondige renovatie en haar 14.554 m² biedt onderdak aan een veertigtal winkelruimtes. Fnac is met circa 3.200 m² de grootste huurder. Daarnaast zijn er onder meer filialen van AS Adventure, Desigual, Maxi Toys en Tommy Hilfiger. De winkelgalerij genereert jaarlijks voor meer dan 3,5 miljoen euro aan huurinkomsten.

Grondig renovatie van 20 miljoen euro

De verkoop komt er nadat de NV Immo de la Toison d’Or, het vastgoedvehikel van de familie Gillion, niet langer geïnteresseerd bleek om het belang van partner ING Real Estate over te nemen. Grootvader Fernand Gillion bouwde in de jaren 60 de winkelgalerij. Vijf jaar geleden verkochten de huidige familiale aandeelhouders een belang van 50% aan ING Real Estate Development Holding om de nodige financiële middelen te verwerven voor de meer dan noodzakelijke renovatie. Het ging om een investering van 20 miljoen euro en de werkzaamheden duurden 3 jaar. De familie Gillion heeft nu besloten ook het eigen pakket aandelen te zullen verkopen.

De gerenoveerde Guldenvliesgalerij in de Brusselse bovenstad, beter bekend als Toison d'Or,  is op zoek naar een nieuwe eigenaar. De verkoop van de winkelgalerij werd toevertrouwd aan het departement Capital Markets van de internationale vastgoedmakelaar CB Richard Ellis.

“Er zijn al contacten opgestart met geïnteresseerde kandidaat-kopers. We hopen over 4 à 6 weken die gesprekken te kunnen afronden”, zegt Maxime Kumpen, Head of Capital Markets van CBRE Belgium. Hoeveel de galerij moet kosten, werd niet meegedeeld.

Bijna 15.000 m² groot

De Toison d’Or, zoals ze in Brussel zeggen, werd in 2010 heropend na een grondige renovatie en haar 14.554 m² biedt onderdak aan een veertigtal winkelruimtes. Fnac is met circa 3.200 m² de grootste huurder. Daarnaast zijn er onder meer filialen van AS Adventure, Desigual, Maxi Toys en Tommy Hilfiger. De winkelgalerij genereert jaarlijks voor meer dan 3,5 miljoen euro aan huurinkomsten.

Grondig renovatie van 20 miljoen euro

De verkoop komt er nadat de NV Immo de la Toison d’Or, het vastgoedvehikel van de familie Gillion, niet langer geïnteresseerd bleek om het belang van partner ING Real Estate over te nemen. Grootvader Fernand Gillion bouwde in de jaren 60 de winkelgalerij. Vijf jaar geleden verkochten de huidige familiale aandeelhouders een belang van 50% aan ING Real Estate Development Holding om de nodige financiële middelen te verwerven voor de meer dan noodzakelijke renovatie. Het ging om een investering van 20 miljoen euro en de werkzaamheden duurden 3 jaar. De familie Gillion heeft nu besloten ook het eigen pakket aandelen te zullen verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?