"Buurtsupers scheuren broek aan PostPunt"

"Buurtsupers scheuren broek aan PostPunt"

"Buurtsupers scheuren broek aan PostPunt"

Bpost heeft de vergoeding per pakje in een postpunt verminderd: daardoor scheuren kleinere buurtsupermarkten naar eigen zeggen hun broek aan die dienstverlening.

 

“Niet winstgevend”

Niets handiger voor de consument dan tijdens het shoppen in een supermarkt meteen ook wat postzegels te kopen, brieven te posten en pakketjes af te halen of te versturen. “Maar precies de enorme groei van het aantal pakketjes zorgt voor problemen”, zegt Luc Ardies van vakvereniging Buurtsuper.be (Unizo) in Het Nieuwsblad. “De behandeling vergt almaar meer tijd, terwijl Bpost de uitbaters minder wil vergoeden per pakje. Uit onze analyse blijkt dat de vergoeding voor de pakjesdienst met circa 20 procent zal dalen. En dat terwijl zo’n PostPunt niet of nauwelijks winstgevend is voor de buurtsupermarkt. Steeds meer leden overwegen dan ook om hun PostPunt op te doeken.”

 

De krant laat een uitbaatster van een Spar aan het woord, die het aantal pakjes in drie jaar tijd ruim zag verdrievoudigen en rond deze tijd een honderdtal pakketjes per dag moet behandelen. “Eigenlijk hebben we stilaan een voltijdse medewerker nodig voor dat PostPunt, maar daar raken we financieel nooit uit”, klinkt het.

 

“Guller dan concurrentie”

Bpost kent de kritiek, maar voelt zich niet meteen aangesproken. “De prijsaanpassing is begin september al aangekondigd”, reageert woordvoerder Barbara Van Speybroeck in de krant. “Maar zelfs na de aanpassing krijgen de uitbaters nog altijd 10 à 20 cent per pakje meer dan wat ze bij de meeste concurrenten zouden krijgen.”

 

“Maar dat maakt de rekening van de uitbaters nog niet”, zegt Luc Ardies. “Zo'n PostPunt is een extra service aan de lokale bevolking. Als onze leden niet meer uit de kosten geraken, dan is het einde verhaal. En dan vrees ik dat ze bij Bpost pas écht een probleem hebben. Want hoe ze dan hun wettelijke dienstverlening gaan garanderen, is mij een raadsel.” Ardies hoopt snel met Bpost rond de tafel te gaan zitten om een oplossing uit te dokteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.