"Buurtsupers scheuren broek aan PostPunt"

"Buurtsupers scheuren broek aan PostPunt"

"Buurtsupers scheuren broek aan PostPunt"

Bpost heeft de vergoeding per pakje in een postpunt verminderd: daardoor scheuren kleinere buurtsupermarkten naar eigen zeggen hun broek aan die dienstverlening.

 

“Niet winstgevend”

Niets handiger voor de consument dan tijdens het shoppen in een supermarkt meteen ook wat postzegels te kopen, brieven te posten en pakketjes af te halen of te versturen. “Maar precies de enorme groei van het aantal pakketjes zorgt voor problemen”, zegt Luc Ardies van vakvereniging Buurtsuper.be (Unizo) in Het Nieuwsblad. “De behandeling vergt almaar meer tijd, terwijl Bpost de uitbaters minder wil vergoeden per pakje. Uit onze analyse blijkt dat de vergoeding voor de pakjesdienst met circa 20 procent zal dalen. En dat terwijl zo’n PostPunt niet of nauwelijks winstgevend is voor de buurtsupermarkt. Steeds meer leden overwegen dan ook om hun PostPunt op te doeken.”

 

De krant laat een uitbaatster van een Spar aan het woord, die het aantal pakjes in drie jaar tijd ruim zag verdrievoudigen en rond deze tijd een honderdtal pakketjes per dag moet behandelen. “Eigenlijk hebben we stilaan een voltijdse medewerker nodig voor dat PostPunt, maar daar raken we financieel nooit uit”, klinkt het.

 

“Guller dan concurrentie”

Bpost kent de kritiek, maar voelt zich niet meteen aangesproken. “De prijsaanpassing is begin september al aangekondigd”, reageert woordvoerder Barbara Van Speybroeck in de krant. “Maar zelfs na de aanpassing krijgen de uitbaters nog altijd 10 à 20 cent per pakje meer dan wat ze bij de meeste concurrenten zouden krijgen.”

 

“Maar dat maakt de rekening van de uitbaters nog niet”, zegt Luc Ardies. “Zo'n PostPunt is een extra service aan de lokale bevolking. Als onze leden niet meer uit de kosten geraken, dan is het einde verhaal. En dan vrees ik dat ze bij Bpost pas écht een probleem hebben. Want hoe ze dan hun wettelijke dienstverlening gaan garanderen, is mij een raadsel.” Ardies hoopt snel met Bpost rond de tafel te gaan zitten om een oplossing uit te dokteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.