C&A Nieuwstraat krijgt steun van distributiefederatie Comeos | RetailDetail

C&A Nieuwstraat krijgt steun van distributiefederatie Comeos

C&A Nieuwstraat krijgt steun van distributiefederatie Comeos

Handelsfederatie Comeos steunt de kortingactie die C&A dit weekend, in volle sperperiode, organiseerde in haar vestiging van de Brusselse Nieuwstraat. Die had in de nacht van vrijdag op zaterdag schade opgelopen door een brand, waarop C&A besloten had alle spullen met een brandgeurtje voor de helft van de prijs van de hand te doen.

Overtreding of overmacht?

Die "solden in volle sperperiode" en vooral de enorme toeloop waren ondernemersorganisatie Unizo in het verkeerde keelgat geschoten. Die had gesteld dat de kortingen onwettig waren en dat C&A de wetgeving rond de sperperiode overtrad. Comeos ziet dat totaal anders en treedt de visie van C&A (dat overigens aangesloten is bij de federatie) bij: volgens hen was dit "een duidelijk geval van overmacht dat de liquidatie rechtvaardigt".

 

Klacht van Unizo is "ongezien en ongehoord"

Volgens Comeos had C&A weinig andere opties: "Ofwel doet de handelaar alsof zijn neus bloedt en verkoopt hij de kleren zonder meer, maar dat zou puur bedrog zijn." Ofwel wordt de hele voorraad vernietigd, maar "dat zou een financiële ramp zijn en ethisch ook moeilijk te verdedigen." Ofwel spreekt de keten zijn verzekeraar aan, maar dan zou de winkel gesloten moeten blijven zolang het expertenonderzoek loopt: "Zeker in deze periode van het jaar - december is de drukste maand - is het dicht houden van een winkel in de Nieuwstraat quasi onmogelijk."

 

De federatie rekent dan ook op begrip van de Economische Inspectie en noemt de klacht die Unizo heeft ingediend ongepast: "Ik kan niet begrijpen dat organisaties die beweren de handelaars te vertegenwoordigen, een aanval lanceren op een handelaar die dergelijke ramp probeert te boven te komen. Dat is ongezien en ongehoord", aldus nog Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.