RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carlos Mendes Aguiar (PostNL): "Datacapaciteit steeds relevanter in supply chain"

icon
Algemeen10 november, 2017

Op de RetailDetail Night spreekt Carlos Mendes Aguiar van PostNL over de robotisering van pakketverwerking, over klantinteractie en over hoe cruciaal informatie-uitwisseling is. Wie wil immers niet precies weten waar zijn pakket zit?

Digitale transformatie

PostNL zit pal in het hart van de logistieke keten: het bedrijf zorgt ervoor dat alles netjes van A naar B wordt gestuurd. Carlos Mendes Aguiar, commercial director parcels and e-commerce Benelux bij PostNL, licht toe hoe dat in zijn werk gaat.

 

Wat beoogt u met uw presentatie op 23 november op de RetailDetail Night?

C.M.A.: “Op die dag komen 850 Belgische retailers samen rond het thema ‘digitale transformatie’ en de impact ervan op retail. Ook voor ons staat dat thema almaar meer centraal in ons businessmodel, en daar wil ik dus graag iets over vertellen. Met name door de digitalisering gaat de functie van de brief erop achteruit, terwijl het verzenden van pakketten door online bestellen exponentieel toeneemt. Meteen komt ook een hele datastroom op gang, want anders dan bij een brief zijn bij een pakket de verwachtingen, zowel bij de verzender als bij de ontvanger, groot inzake informatie over het pakket en het traject dat het aflegt.”

 

Snelle leveringen

Hoe gaat u daar dan concreet richting retailers mee om?

C.M.A.: “Als tegemoetkoming aan die informatiebehoefte hebben wij enkele webapplicaties ontwikkeld, die ontzettend vaak aangeroepen worden, tot meer dan een miljard keer intussen. Datacapaciteit wordt steeds relevanter. Door te investeren in accuraatheid en snelheid helpen we de retailers in hun transformatie naar omnichannel, waarbij het hoofddoel is de verwachtingen van de kopende consument zo veel mogelijk waar te maken.”

 

Uw vertrekpunt is de kopende consument, begrijp ik?

C.M.A.: “Inderdaad. Tot een paar jaar geleden ging je naar de winkel en je haalde er op wat je wilde, maar door de opkomst van e-commerce oriënteert de consument zich online en hij bestelt ook online. Die ontwikkeling ondersteunen wij met snelle levering. PostNL was het eerste postbedrijf dat elke dag, van maandag tot en met zondag, ging leveren, en we leveren ook ’s avonds. Mensen willen zo snel mogelijk in huis hebben wat ze gekocht hebben; snelheid is dus cruciaal, en meer en meer betekent dat: nog dezelfde dag leveren.”

 

Robotisering

Dat vergt continue innovatie van uw logistieke diensten.

C.M.A.: “We hebben alle barrières voor online kopen in kaart gebracht en systematisch aangepakt door er logistieke diensten voor te ontwikkelen. Ik denk bijvoorbeeld aan het terugsturen. We hebben 3000 retailpunten in Nederland; elke Nederlander woont op hooguit vijf minuten van zo’n punt. In België werken we samen met Kariboo en voor Zalando halen we zelfs producten thuis op bij de consument. Voorts ontwikkelen we datagedreven diensten die onze retailklanten in staat stellen om hun performance te optimaliseren.”

 

Hoe maakt u zich klaar voor toekomstige ontwikkelingen?

C.M.A.: “De consument wil steeds meer keuzemogelijkheden en een snellere dienstverlening tegen een zo laag mogelijke prijs. Onze innovaties zijn dan ook gericht op betere bezorgopties, performantere diensten en kostenbeheersing. Daarbij is robotisering een belangrijke driver. We kijken daarbij niet zozeer naar concurrenten, maar hebben oog en oor voor wat de klant wil, om vandaaruit verbeteringen te realiseren. Als een klant snelle service wil, moeten we onze trajecten voor productontwikkeling zo wendbaar en flexibel mogelijk zien te maken. Onze gespecialiseerde teams bedenken oplossingen voor alle onderdelen van de customer journey en voor alle stappen van de klant doorheen ons bedrijf.”

 

Mis je kans niet om de RetailDetail Night 2017 op donderdag 23 november bij te wonen! Klik hier voor meer informatie en tickets.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN