CEO Marc Bolland stapt op bij Marks & Spencer | RetailDetail

CEO Marc Bolland stapt op bij Marks & Spencer

CEO Marc Bolland stapt op bij Marks & Spencer

Marc Bolland, de CEO van de Britse keten Marks & Spencer, heeft besloten om zijn functie te verlaten. Hij doet dat nadat zijn plannen om de keten opnieuw populair te maken niet blijken aan te slaan.

Tanende omzet

Bolland was al sinds mei 2010 aan de slag bij Marks & Spencer en had toen de opdracht gekregen om de verkoop van de keten terug een boost te geven. De ooit zo populaire Britse keten was immers flink wat van zijn glans verloren door de jaren heen.


De nieuwe strategieën van Bolland blijken echter niet aan te slaan en na een desastreuze eindejaarperiode heeft hij besloten om er de brui aan te geven. Tijdens het eindejaar was de vergelijkbare omzet binnen 'general merchandise', de belangrijkste categorie bij Marks & Spencer, met 5,8 procent gedaald. Dat was nog meer dan eerder werd verwacht.


Bolland zal vervangen worden door Steve Rowe, die momenteel executive director van general merchandise is bij Marks & Spencer. Rowe begon ooit als zaterdagwerker bij Marks & Spencer en heeft ondertussen al meer dan 25 jaar ervaring binnen het bedrijf.


Bolland zal tot 2 april aanblijven in zijn functie en zal nog tot 30 juni in een adviserende rol verbonden blijven aan het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.