RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen Analyse
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Checkout] De toekomst zit in luiers en puberzweet

icon
Algemeen7 juni, 2024
VyacheslavOnishchenko / Shutterstock.com

Het is in de retail al even wisselvallig als het weer. Miljoeneninvesteringen gaan hand in hand met herstructureringen, donkere wolken wisselen zonnestraaltjes af. Toch is optimisme een gedeelde plicht: van “de grote boîtes” tot wie nog in de luiers zit, iedereen kan het verschil maken.

De rode telefoon 2.0

Uw wekelijkse non-foodoverzicht is deze week een dag later, want er viel een zaal vol HR-professionals in goede banen te leiden op het RetailDetail People & HR Congress. De mededeling dat mensen in HR in de komende tien jaar de belangrijkste mensen in een organisatie worden, dixit futurist en spring-in-’t-veld Thomas Geuken (CIFS), was hen alvast koren op de molen. Hoe ze dat ook aan hun CEO duidelijk moeten maken? Het nieuws volgen lijkt voldoende…

Al kan je je ernstig afvragen of er nog wel zoiets is als een non-foodoverzicht. Uiteindelijk draait het toch allemaal om magen vullen. Zeker als je Colruyt mag geloven. Is Newpharma een onlineapotheek of een excuus of mensen op dieet te zetten? Is Jims een fitnessketen of nóg een excuus om mensen op dieet te zetten? Beide formules hebben nu een directe lijn naar Collect&Go, waar klanten aangepaste voedingstips en recepten recht hun digitale winkelmandje in kunnen pleuren. De nieuwe rode telefoon, maar dan eerder die tussen Washington en het Kremlin dan de prijslijn van weleer.

Tijd voor koopjes

De solden vallen vroeg dit jaar. Bristol pakt de komende weken uit met kortingen van 30 tot 50%, al is het niet van willens maar van moetens. De winkels blijven voorlopig open, terwijl naarstig wordt gezocht naar overnemers, groot of klein, voor delen of het geheel, in het “brede retaillandschap”. Ook wie op zoek is naar ‘big boxes’ vol schoenendozen, kan met andere woorden koopjes doen.

Ook bij Nike zijn het angstige dagen. Na de Verenigde Staten gaat Nike nu banen schrappen in Europa. Het hoofdkantoor in Hilversum hangt eraan, in Geel wachten ze in spanning af. Bij La Lorraine Bakery Group verwelkomen ze iedereen die de mouwen wil opstropen gelukkig met open armen. Ook die van “de grote boîtes”. Dat “nog niet alles perfect” is, zien ze er net als een ‘unique selling proposition’. “Chance, dan kan ik het verschil maken.”

De (on)frisse jeugd

Een poging om het verschil te maken, is wat Shein van zijn kant voorwendt bij de introductie van een heus tweedehandsplatform. Chinese hypersnelle discountmode is voortaan al vanaf 3 euro of zelfs minder te vinden – al moet je er het festivalzweet en de onbestemde vlekken van pubermeisjes dan wel bij nemen. Om de circulariteit te bevorderen en omdat zelfs ongewassen pubers meer duurzaamheid willen, heet het. Greenwashing is ook een vorm van wassen, toch?

Investeren in de jonge generaties was niettemin één van de credo’s gisteren. Dat namen de retailers deze week meteen heel letterlijk: Lidl opent warempel een babywinkel. Op de Antwerpse Meir duikt een pop-upwinkel op van huismerk Lupilu, om de allerkleinsten van hun hoogst absorberende luiers te overtuigen. The Baby’s Corner, van momfluencer en uiteraard mompreneur Sonia Pypaert, neemt in Brussel die andere hoofdstad voor haar rekening. Dat de Belgische winkelstraten weliswaar goed hersteld zijn na corona, maar dat nog altijd een pak (nota bene een derde) minder bezoekers betekent dan tien jaar geleden, nemen ze voor lief.

Het is die positieve ingesteld die ook Zara-moeder Inditex tevreden houdt, Lab9 600.000 euro doet pompen in een dertigste belevingswinkel in Wijnegem en Lego 75 miljoen euro laat investeren in een nieuw distributiecentrum in Tessenderlo. Let op: de Lego-dozen zijn dan wel twee volle werkdagen sneller bij de fans thuis – met een druilerige zomervakantie in het vooruitzicht mogelijk een kwestie van levensbelang. “Optimisme is een morele plicht”, om u een beetje pompeus met filosoof Karl Popper het weekend in te sturen. Ook eentje om zondag mee te nemen in het stemhokje misschien.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN