Colruyt investeert in wind.

Colruyt investeert in wind.

Supermarktgroep Colruyt koopt zich in Eldepasco in, het consortium dat het derde windpark van de Belgische kust zal bouwen. Colruyt was reeds één van de stichtende aandeelhouders, maar vergroot zijn rol nu nog door hoofdaandeelhouder te worden. Op die manier wordt Colruyt één van de belangrijkste spelers op het gebied van windenergie uit zee in België.


Na strategische onenigheid over het type windturbines dat voor de Belgische kust moest komen, is het consortium Eldepasco uiteengevallen. Om het windpark toch nog te realiseren, is het project nu overgenomen door slechts twee van de oorspronkelijke investeerders, met name Aspiravi en Colruyt. Indien de transactie wordt goedgekeurd, verkrijgt Colruyt een meerderheidsparticipatie in het project.


Het is niet de eerste keer dat Colruyt investeert in windturbines op zee. De retailer van Halle nam reeds een meerderheidsbelang in Belwind, een ander windpark met 55 turbines voor de Belgische kust.


Een vreemde zijactiviteit voor een supermarktenseigne zou men kunnen denken. De groep Colruyt is nochtans niet vies van wat strategische diversificatie op zijn tijd. Zo heeft Colruyt eveneens zijn eigen DATS24-tankstations. Men mag bovendien niet vergeten dat Colruyt zich als een milieubewuste organisatie wil profileren. Investeren in groene energie is in dat opzicht een logische zet waar eveneens munt valt uit te slaan.

 

Bron: De Tijd

Supermarktgroep Colruyt koopt zich in Eldepasco in, het consortium dat het derde windpark van de Belgische kust zal bouwen. Colruyt was reeds één van de stichtende aandeelhouders, maar vergroot zijn rol nu nog door hoofdaandeelhouder te worden. Op die manier wordt Colruyt één van de belangrijkste spelers op het gebied van windenergie uit zee in België.


Na strategische onenigheid over het type windturbines dat voor de Belgische kust moest komen, is het consortium Eldepasco uiteengevallen. Om het windpark toch nog te realiseren, is het project nu overgenomen door slechts twee van de oorspronkelijke investeerders, met name Aspiravi en Colruyt. Indien de transactie wordt goedgekeurd, verkrijgt Colruyt een meerderheidsparticipatie in het project.


Het is niet de eerste keer dat Colruyt investeert in windturbines op zee. De retailer van Halle nam reeds een meerderheidsbelang in Belwind, een ander windpark met 55 turbines voor de Belgische kust.


Een vreemde zijactiviteit voor een supermarktenseigne zou men kunnen denken. De groep Colruyt is nochtans niet vies van wat strategische diversificatie op zijn tijd. Zo heeft Colruyt eveneens zijn eigen DATS24-tankstations. Men mag bovendien niet vergeten dat Colruyt zich als een milieubewuste organisatie wil profileren. Investeren in groene energie is in dat opzicht een logische zet waar eveneens munt valt uit te slaan.

 

Bron: De Tijd

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De rijke geschiedenis van een boeiende job

26/04/2017

(publireportage) Wie op zoek is naar een veelzijdige en uitdagende job, kan verrassend dichtbij terecht: in de badkamer. Het werk in deze sector schenkt veel voldoening, en je talenten krijgen er alle ruimte. Al hangt dat natuurlijk ook af van het bedrijf waar je terechtkomt…

RetailDetail verwelkomt Kjëll Bries

25/04/2017

Het blijft bewegen bij RetailDetail: zopas hebben we een nieuwe accountmanager aangeworven. Kjëll Bries wordt het aanspreekpunt voor onze partners en adverteerders.

Winkels Neckermann verdwijnen volledig

25/04/2017

De winkels van Neckermann.com zullen geen doorstart maken en zijn in handen gevallen van opkoper Hahebo. De curators hebben lange tijd naar een overnemer gezocht, maar zijn daar uiteindelijk dus niet in geslaagd.

Regering stelt gedragscode deur-aan-deurverkopers op

24/04/2017

Minister van Economie Kris Peeters heeft een gedragscode opgesteld voor deur-aan-deurverkopers, die een einde moet maken aan opdringerige verkopers. Het is de bedoeling dat alle bedrijven in de sector de gedragscode ondertekenen.

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

24/04/2017

De digitale disruptie heeft meer gevolgen dan alleen de digitalisering van de retailsector. Veel meer, meent Annick Lemaylleux, VP Global Retail Market bij Atos. Op het RetailDetail Congress maakt ze ons wegwijs in de grootste trends.

 

Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

20/04/2017

Tabaksgigant Philip Morris, de fabrikant van onder meer Marlboro, L&M en Chesterfield, verkocht het voorbije kwartaal 11,5% minder sigaretten dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet zakte met 1,4%, de winst ging er wel met 4% op vooruit.

Back to top