Colruyt investeert in wind.

Colruyt investeert in wind.

Supermarktgroep Colruyt koopt zich in Eldepasco in, het consortium dat het derde windpark van de Belgische kust zal bouwen. Colruyt was reeds één van de stichtende aandeelhouders, maar vergroot zijn rol nu nog door hoofdaandeelhouder te worden. Op die manier wordt Colruyt één van de belangrijkste spelers op het gebied van windenergie uit zee in België.


Na strategische onenigheid over het type windturbines dat voor de Belgische kust moest komen, is het consortium Eldepasco uiteengevallen. Om het windpark toch nog te realiseren, is het project nu overgenomen door slechts twee van de oorspronkelijke investeerders, met name Aspiravi en Colruyt. Indien de transactie wordt goedgekeurd, verkrijgt Colruyt een meerderheidsparticipatie in het project.


Het is niet de eerste keer dat Colruyt investeert in windturbines op zee. De retailer van Halle nam reeds een meerderheidsbelang in Belwind, een ander windpark met 55 turbines voor de Belgische kust.


Een vreemde zijactiviteit voor een supermarktenseigne zou men kunnen denken. De groep Colruyt is nochtans niet vies van wat strategische diversificatie op zijn tijd. Zo heeft Colruyt eveneens zijn eigen DATS24-tankstations. Men mag bovendien niet vergeten dat Colruyt zich als een milieubewuste organisatie wil profileren. Investeren in groene energie is in dat opzicht een logische zet waar eveneens munt valt uit te slaan.

 

Bron: De Tijd

Supermarktgroep Colruyt koopt zich in Eldepasco in, het consortium dat het derde windpark van de Belgische kust zal bouwen. Colruyt was reeds één van de stichtende aandeelhouders, maar vergroot zijn rol nu nog door hoofdaandeelhouder te worden. Op die manier wordt Colruyt één van de belangrijkste spelers op het gebied van windenergie uit zee in België.


Na strategische onenigheid over het type windturbines dat voor de Belgische kust moest komen, is het consortium Eldepasco uiteengevallen. Om het windpark toch nog te realiseren, is het project nu overgenomen door slechts twee van de oorspronkelijke investeerders, met name Aspiravi en Colruyt. Indien de transactie wordt goedgekeurd, verkrijgt Colruyt een meerderheidsparticipatie in het project.


Het is niet de eerste keer dat Colruyt investeert in windturbines op zee. De retailer van Halle nam reeds een meerderheidsbelang in Belwind, een ander windpark met 55 turbines voor de Belgische kust.


Een vreemde zijactiviteit voor een supermarktenseigne zou men kunnen denken. De groep Colruyt is nochtans niet vies van wat strategische diversificatie op zijn tijd. Zo heeft Colruyt eveneens zijn eigen DATS24-tankstations. Men mag bovendien niet vergeten dat Colruyt zich als een milieubewuste organisatie wil profileren. Investeren in groene energie is in dat opzicht een logische zet waar eveneens munt valt uit te slaan.

 

Bron: De Tijd

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top