Colruyt investeert in wind.

Colruyt investeert in wind.

Supermarktgroep Colruyt koopt zich in Eldepasco in, het consortium dat het derde windpark van de Belgische kust zal bouwen. Colruyt was reeds één van de stichtende aandeelhouders, maar vergroot zijn rol nu nog door hoofdaandeelhouder te worden. Op die manier wordt Colruyt één van de belangrijkste spelers op het gebied van windenergie uit zee in België.


Na strategische onenigheid over het type windturbines dat voor de Belgische kust moest komen, is het consortium Eldepasco uiteengevallen. Om het windpark toch nog te realiseren, is het project nu overgenomen door slechts twee van de oorspronkelijke investeerders, met name Aspiravi en Colruyt. Indien de transactie wordt goedgekeurd, verkrijgt Colruyt een meerderheidsparticipatie in het project.


Het is niet de eerste keer dat Colruyt investeert in windturbines op zee. De retailer van Halle nam reeds een meerderheidsbelang in Belwind, een ander windpark met 55 turbines voor de Belgische kust.


Een vreemde zijactiviteit voor een supermarktenseigne zou men kunnen denken. De groep Colruyt is nochtans niet vies van wat strategische diversificatie op zijn tijd. Zo heeft Colruyt eveneens zijn eigen DATS24-tankstations. Men mag bovendien niet vergeten dat Colruyt zich als een milieubewuste organisatie wil profileren. Investeren in groene energie is in dat opzicht een logische zet waar eveneens munt valt uit te slaan.

 

Bron: De Tijd

Supermarktgroep Colruyt koopt zich in Eldepasco in, het consortium dat het derde windpark van de Belgische kust zal bouwen. Colruyt was reeds één van de stichtende aandeelhouders, maar vergroot zijn rol nu nog door hoofdaandeelhouder te worden. Op die manier wordt Colruyt één van de belangrijkste spelers op het gebied van windenergie uit zee in België.


Na strategische onenigheid over het type windturbines dat voor de Belgische kust moest komen, is het consortium Eldepasco uiteengevallen. Om het windpark toch nog te realiseren, is het project nu overgenomen door slechts twee van de oorspronkelijke investeerders, met name Aspiravi en Colruyt. Indien de transactie wordt goedgekeurd, verkrijgt Colruyt een meerderheidsparticipatie in het project.


Het is niet de eerste keer dat Colruyt investeert in windturbines op zee. De retailer van Halle nam reeds een meerderheidsbelang in Belwind, een ander windpark met 55 turbines voor de Belgische kust.


Een vreemde zijactiviteit voor een supermarktenseigne zou men kunnen denken. De groep Colruyt is nochtans niet vies van wat strategische diversificatie op zijn tijd. Zo heeft Colruyt eveneens zijn eigen DATS24-tankstations. Men mag bovendien niet vergeten dat Colruyt zich als een milieubewuste organisatie wil profileren. Investeren in groene energie is in dat opzicht een logische zet waar eveneens munt valt uit te slaan.

 

Bron: De Tijd

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Smartbox Group de cadeaubon ‘Apple-iseert’

26/06/2017

Smartbox Group, het bedrijf achter Bongo en Cadeaubox, heeft een recordjaar achter de rug. De succesformule? Een compromisloze focus op klantbeleving en een sterk partnership met retailers, zegt CEO John Perkins. 

Holland & Barrett in Russische handen

26/06/2017

Voor het weekend kwam het nieuws naar buiten dat AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, interesse zou hebben in een overname van Holland & Barrett. Nu heeft eigenaar Carlyle het bedrijf echter verkocht aan een Russische miljardair.

DCM kiest voor e-commerce

26/06/2017

DCM uit Grobbendonk, dat organische meststoffen en veevoederconcentraten produceert, gaat volgend jaar zijn eerste stappen zetten op vlak van e-commerce. Dat wil niet zeggen dat ze de handelaars willen overslaan, aldus afgevaardigd bestuurder Tom De Ceuster.

Nieuw Duits distributiecentrum voor Action

26/06/2017

De Nederlandse winkelketen Action heeft nabij Mannheim zijn eerste Duitse distributiecentrum geopend. Dat centrum wordt verantwoordelijk voor de bevoorrading van Duitsland, Oostenrijk en een deel van Frankrijk.

Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af

26/06/2017

De koerswijziging die winkelketen Fun in 2013 doorvoerde, heeft het voorbije boekjaar zijn vruchten afgeworpen. Ten opzichte van 2015 groeide het marktaandeel en verdrievoudigde de EBITDA. Ook voor dit jaar wordt opnieuw grote groei verwacht.

Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Back to top