Colruyt stapt af van revolutionaire slangenwachtrij

Colruyt stapt af van revolutionaire slangenwachtrij

Een van de grootste innovaties in het Belgische supermarktlandschap zal geen algemene ingang vinden. Colruyt heeft immers beslist om ook in de toekomst de klassieke wachtrij per kassa te behouden. Het experiment met één slangvormige wachtrij, waarbij de eerste in de rij doorschuift naar eender welke kassa die vrijkomt, is door de klanten zelf afgeschoten.

 

Colruyt heeft gedurende enkele weken de nieuwe opstelling getest in de winkels in Zottegem, Waterloo en Rixensart. Tegen alle wetenschappelijke bewijzen in (zie filmpje) hadden de klanten toch niet altijd het gevoel dat het slangsysteem sneller ging dan het klassieke. Daarnaast kiezen sommige mensen volgens Colruyt graag zelf een kassa waarvan ze de bediende kennen om dat contact te onderhouden - merk de interne contradictie. 

 

Ook Colruyt zelf was niet helemaal overtuigd: "Op drukke momenten kon ze ook heel lang worden, waardoor er files ontstonden tussen de rekken. Voor een efficiënt verloop van de slang hebben we dus meer ruimte nodig en dat is een te grote investering". Ondanks de vele positieve voorbeelden uit het buitenland, zoals dat van Whole Foods dat lovende kritieken kreeg bij onze eerbiedwaardige collega's van de New York Times. Jammer voor gehaaste Colruytklanten, maar alles blijft dus bij het oude in kassaland...

 

{youtubejw}F5Ri_HhziI0{/youtubejw}

Een van de grootste innovaties in het Belgische supermarktlandschap zal geen algemene ingang vinden. Colruyt heeft immers beslist om ook in de toekomst de klassieke wachtrij per kassa te behouden. Het experiment met één slangvormige wachtrij, waarbij de eerste in de rij doorschuift naar eender welke kassa die vrijkomt, is door de klanten zelf afgeschoten.

 

Colruyt heeft gedurende enkele weken de nieuwe opstelling getest in de winkels in Zottegem, Waterloo en Rixensart. Tegen alle wetenschappelijke bewijzen in (zie filmpje) hadden de klanten toch niet altijd het gevoel dat het slangsysteem sneller ging dan het klassieke. Daarnaast kiezen sommige mensen volgens Colruyt graag zelf een kassa waarvan ze de bediende kennen om dat contact te onderhouden - merk de interne contradictie. 

 

Ook Colruyt zelf was niet helemaal overtuigd: "Op drukke momenten kon ze ook heel lang worden, waardoor er files ontstonden tussen de rekken. Voor een efficiënt verloop van de slang hebben we dus meer ruimte nodig en dat is een te grote investering". Ondanks de vele positieve voorbeelden uit het buitenland, zoals dat van Whole Foods dat lovende kritieken kreeg bij onze eerbiedwaardige collega's van de New York Times. Jammer voor gehaaste Colruytklanten, maar alles blijft dus bij het oude in kassaland...

 

{youtubejw}F5Ri_HhziI0{/youtubejw}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top