Colruyt stapt af van revolutionaire slangenwachtrij

Colruyt stapt af van revolutionaire slangenwachtrij

Een van de grootste innovaties in het Belgische supermarktlandschap zal geen algemene ingang vinden. Colruyt heeft immers beslist om ook in de toekomst de klassieke wachtrij per kassa te behouden. Het experiment met één slangvormige wachtrij, waarbij de eerste in de rij doorschuift naar eender welke kassa die vrijkomt, is door de klanten zelf afgeschoten.

 

Colruyt heeft gedurende enkele weken de nieuwe opstelling getest in de winkels in Zottegem, Waterloo en Rixensart. Tegen alle wetenschappelijke bewijzen in (zie filmpje) hadden de klanten toch niet altijd het gevoel dat het slangsysteem sneller ging dan het klassieke. Daarnaast kiezen sommige mensen volgens Colruyt graag zelf een kassa waarvan ze de bediende kennen om dat contact te onderhouden - merk de interne contradictie. 

 

Ook Colruyt zelf was niet helemaal overtuigd: "Op drukke momenten kon ze ook heel lang worden, waardoor er files ontstonden tussen de rekken. Voor een efficiënt verloop van de slang hebben we dus meer ruimte nodig en dat is een te grote investering". Ondanks de vele positieve voorbeelden uit het buitenland, zoals dat van Whole Foods dat lovende kritieken kreeg bij onze eerbiedwaardige collega's van de New York Times. Jammer voor gehaaste Colruytklanten, maar alles blijft dus bij het oude in kassaland...

 

{youtubejw}F5Ri_HhziI0{/youtubejw}

Een van de grootste innovaties in het Belgische supermarktlandschap zal geen algemene ingang vinden. Colruyt heeft immers beslist om ook in de toekomst de klassieke wachtrij per kassa te behouden. Het experiment met één slangvormige wachtrij, waarbij de eerste in de rij doorschuift naar eender welke kassa die vrijkomt, is door de klanten zelf afgeschoten.

 

Colruyt heeft gedurende enkele weken de nieuwe opstelling getest in de winkels in Zottegem, Waterloo en Rixensart. Tegen alle wetenschappelijke bewijzen in (zie filmpje) hadden de klanten toch niet altijd het gevoel dat het slangsysteem sneller ging dan het klassieke. Daarnaast kiezen sommige mensen volgens Colruyt graag zelf een kassa waarvan ze de bediende kennen om dat contact te onderhouden - merk de interne contradictie. 

 

Ook Colruyt zelf was niet helemaal overtuigd: "Op drukke momenten kon ze ook heel lang worden, waardoor er files ontstonden tussen de rekken. Voor een efficiënt verloop van de slang hebben we dus meer ruimte nodig en dat is een te grote investering". Ondanks de vele positieve voorbeelden uit het buitenland, zoals dat van Whole Foods dat lovende kritieken kreeg bij onze eerbiedwaardige collega's van de New York Times. Jammer voor gehaaste Colruytklanten, maar alles blijft dus bij het oude in kassaland...

 

{youtubejw}F5Ri_HhziI0{/youtubejw}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top