Colruyt stapt af van revolutionaire slangenwachtrij

Colruyt stapt af van revolutionaire slangenwachtrij

Een van de grootste innovaties in het Belgische supermarktlandschap zal geen algemene ingang vinden. Colruyt heeft immers beslist om ook in de toekomst de klassieke wachtrij per kassa te behouden. Het experiment met één slangvormige wachtrij, waarbij de eerste in de rij doorschuift naar eender welke kassa die vrijkomt, is door de klanten zelf afgeschoten.

 

Colruyt heeft gedurende enkele weken de nieuwe opstelling getest in de winkels in Zottegem, Waterloo en Rixensart. Tegen alle wetenschappelijke bewijzen in (zie filmpje) hadden de klanten toch niet altijd het gevoel dat het slangsysteem sneller ging dan het klassieke. Daarnaast kiezen sommige mensen volgens Colruyt graag zelf een kassa waarvan ze de bediende kennen om dat contact te onderhouden - merk de interne contradictie. 

 

Ook Colruyt zelf was niet helemaal overtuigd: "Op drukke momenten kon ze ook heel lang worden, waardoor er files ontstonden tussen de rekken. Voor een efficiënt verloop van de slang hebben we dus meer ruimte nodig en dat is een te grote investering". Ondanks de vele positieve voorbeelden uit het buitenland, zoals dat van Whole Foods dat lovende kritieken kreeg bij onze eerbiedwaardige collega's van de New York Times. Jammer voor gehaaste Colruytklanten, maar alles blijft dus bij het oude in kassaland...

 

{youtubejw}F5Ri_HhziI0{/youtubejw}

Een van de grootste innovaties in het Belgische supermarktlandschap zal geen algemene ingang vinden. Colruyt heeft immers beslist om ook in de toekomst de klassieke wachtrij per kassa te behouden. Het experiment met één slangvormige wachtrij, waarbij de eerste in de rij doorschuift naar eender welke kassa die vrijkomt, is door de klanten zelf afgeschoten.

 

Colruyt heeft gedurende enkele weken de nieuwe opstelling getest in de winkels in Zottegem, Waterloo en Rixensart. Tegen alle wetenschappelijke bewijzen in (zie filmpje) hadden de klanten toch niet altijd het gevoel dat het slangsysteem sneller ging dan het klassieke. Daarnaast kiezen sommige mensen volgens Colruyt graag zelf een kassa waarvan ze de bediende kennen om dat contact te onderhouden - merk de interne contradictie. 

 

Ook Colruyt zelf was niet helemaal overtuigd: "Op drukke momenten kon ze ook heel lang worden, waardoor er files ontstonden tussen de rekken. Voor een efficiënt verloop van de slang hebben we dus meer ruimte nodig en dat is een te grote investering". Ondanks de vele positieve voorbeelden uit het buitenland, zoals dat van Whole Foods dat lovende kritieken kreeg bij onze eerbiedwaardige collega's van de New York Times. Jammer voor gehaaste Colruytklanten, maar alles blijft dus bij het oude in kassaland...

 

{youtubejw}F5Ri_HhziI0{/youtubejw}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

De Vlaamse investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygië̈ne- en verzorgingsartikelen alsook accessoires voor huisdieren produceert en verdeelt aan speciaalzaken en -ketens.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Back to top