Colruyt stapt nog dit jaar in gsm-telefonie | RetailDetail

Colruyt stapt nog dit jaar in gsm-telefonie

Colruyt stapt nog dit jaar in gsm-telefonie

Na Carrefour en Aldi (met Base) en Delhaize (met Mobistar) maakt nu ook Colruyt zich op om een virtuele gsm-operator te worden. Colruyt Mobile zou nog voor het einde van het jaar op de markt komen, zo schrijft de Franstalige zakenkrant L’Echo. Colruyt heeft het nieuws intussen bevestigd.

Wellicht in zee met Proximus

De Halse discounter heeft een nieuwe werkmaatschappij opgericht, de NV Colruyt Mobile, met een kapitaal van 1,5 miljoen euro. Dat nieuwe bedrijf is voor de helft in handen van de Etablissementen Franz Colruyt NV en voor de andere helft eigendom van Colruyt Group Services.


Met welke van de drie operatoren Colruyt in zee gaat, wil men in Halle nog niet kwijt, maar volgens L'Echo zou de keuze gevallen zijn op Belgacomdochter Proximus. Als de info klopt, zit de komst van Astrid De Lathauwer daar wellicht voor iets tussen. Zij stapte onlangs op als HR-directrice en vice-presidente van Belgacom en zetelt sinds kort in de raad van bestuur van Colruyt. Belgacom wil het nieuws echter nog niet bevestigen.

Win-win voor distributeurs én operatoren

In ons land zijn intussen al een 40-tal zogenoemde MVNO’s, voluit mobile virtual network operators, actief. Dat zijn bedrijven die niet over een licentie beschikken maar onder eigen merknaam mobiele telefonie verkopen over het netwerk van een echte gsm-operator. Behalve de media (JimMobile, VT4, TMF enz.) en hippe merken als Red Bull zien vooral de supermarkten brood in dit soort van deals: voor hen is dit een manier om klanten te fideliseren en een extra bron van inkomsten aan te boren. Maar ook voor de gsm-operatoren is deze formule interessant: het biedt hun de kans consumenten te werven in segmenten die zij via hun klassieke kanalen niet bereiken.


Hoeveel dergelijke deals opbrengen, laat staan hoeveel abonnees ze opleveren, is echter een goed bewaard geheim. Maar dat het er flink wat zijn, is wel duidelijk: volgens L’Echo zou Carrefour Mobile, dat begin 2006 in zee ging met Base, vandaag ongeveer 75.000 klanten tellen.

Na Carrefour en Aldi (met Base) en Delhaize (met Mobistar) maakt nu ook Colruyt zich op om een virtuele gsm-operator te worden. Colruyt Mobile zou nog voor het einde van het jaar op de markt komen, zo schrijft de Franstalige zakenkrant L’Echo. Colruyt heeft het nieuws intussen bevestigd.

Wellicht in zee met Proximus

De Halse discounter heeft een nieuwe werkmaatschappij opgericht, de NV Colruyt Mobile, met een kapitaal van 1,5 miljoen euro. Dat nieuwe bedrijf is voor de helft in handen van de Etablissementen Franz Colruyt NV en voor de andere helft eigendom van Colruyt Group Services.


Met welke van de drie operatoren Colruyt in zee gaat, wil men in Halle nog niet kwijt, maar volgens L'Echo zou de keuze gevallen zijn op Belgacomdochter Proximus. Als de info klopt, zit de komst van Astrid De Lathauwer daar wellicht voor iets tussen. Zij stapte onlangs op als HR-directrice en vice-presidente van Belgacom en zetelt sinds kort in de raad van bestuur van Colruyt. Belgacom wil het nieuws echter nog niet bevestigen.

Win-win voor distributeurs én operatoren

In ons land zijn intussen al een 40-tal zogenoemde MVNO’s, voluit mobile virtual network operators, actief. Dat zijn bedrijven die niet over een licentie beschikken maar onder eigen merknaam mobiele telefonie verkopen over het netwerk van een echte gsm-operator. Behalve de media (JimMobile, VT4, TMF enz.) en hippe merken als Red Bull zien vooral de supermarkten brood in dit soort van deals: voor hen is dit een manier om klanten te fideliseren en een extra bron van inkomsten aan te boren. Maar ook voor de gsm-operatoren is deze formule interessant: het biedt hun de kans consumenten te werven in segmenten die zij via hun klassieke kanalen niet bereiken.


Hoeveel dergelijke deals opbrengen, laat staan hoeveel abonnees ze opleveren, is echter een goed bewaard geheim. Maar dat het er flink wat zijn, is wel duidelijk: volgens L’Echo zou Carrefour Mobile, dat begin 2006 in zee ging met Base, vandaag ongeveer 75.000 klanten tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.