Colruyt stapt nog dit jaar in gsm-telefonie | RetailDetail

Colruyt stapt nog dit jaar in gsm-telefonie

Colruyt stapt nog dit jaar in gsm-telefonie

Na Carrefour en Aldi (met Base) en Delhaize (met Mobistar) maakt nu ook Colruyt zich op om een virtuele gsm-operator te worden. Colruyt Mobile zou nog voor het einde van het jaar op de markt komen, zo schrijft de Franstalige zakenkrant L’Echo. Colruyt heeft het nieuws intussen bevestigd.

Wellicht in zee met Proximus

De Halse discounter heeft een nieuwe werkmaatschappij opgericht, de NV Colruyt Mobile, met een kapitaal van 1,5 miljoen euro. Dat nieuwe bedrijf is voor de helft in handen van de Etablissementen Franz Colruyt NV en voor de andere helft eigendom van Colruyt Group Services.


Met welke van de drie operatoren Colruyt in zee gaat, wil men in Halle nog niet kwijt, maar volgens L'Echo zou de keuze gevallen zijn op Belgacomdochter Proximus. Als de info klopt, zit de komst van Astrid De Lathauwer daar wellicht voor iets tussen. Zij stapte onlangs op als HR-directrice en vice-presidente van Belgacom en zetelt sinds kort in de raad van bestuur van Colruyt. Belgacom wil het nieuws echter nog niet bevestigen.

Win-win voor distributeurs én operatoren

In ons land zijn intussen al een 40-tal zogenoemde MVNO’s, voluit mobile virtual network operators, actief. Dat zijn bedrijven die niet over een licentie beschikken maar onder eigen merknaam mobiele telefonie verkopen over het netwerk van een echte gsm-operator. Behalve de media (JimMobile, VT4, TMF enz.) en hippe merken als Red Bull zien vooral de supermarkten brood in dit soort van deals: voor hen is dit een manier om klanten te fideliseren en een extra bron van inkomsten aan te boren. Maar ook voor de gsm-operatoren is deze formule interessant: het biedt hun de kans consumenten te werven in segmenten die zij via hun klassieke kanalen niet bereiken.


Hoeveel dergelijke deals opbrengen, laat staan hoeveel abonnees ze opleveren, is echter een goed bewaard geheim. Maar dat het er flink wat zijn, is wel duidelijk: volgens L’Echo zou Carrefour Mobile, dat begin 2006 in zee ging met Base, vandaag ongeveer 75.000 klanten tellen.

Na Carrefour en Aldi (met Base) en Delhaize (met Mobistar) maakt nu ook Colruyt zich op om een virtuele gsm-operator te worden. Colruyt Mobile zou nog voor het einde van het jaar op de markt komen, zo schrijft de Franstalige zakenkrant L’Echo. Colruyt heeft het nieuws intussen bevestigd.

Wellicht in zee met Proximus

De Halse discounter heeft een nieuwe werkmaatschappij opgericht, de NV Colruyt Mobile, met een kapitaal van 1,5 miljoen euro. Dat nieuwe bedrijf is voor de helft in handen van de Etablissementen Franz Colruyt NV en voor de andere helft eigendom van Colruyt Group Services.


Met welke van de drie operatoren Colruyt in zee gaat, wil men in Halle nog niet kwijt, maar volgens L'Echo zou de keuze gevallen zijn op Belgacomdochter Proximus. Als de info klopt, zit de komst van Astrid De Lathauwer daar wellicht voor iets tussen. Zij stapte onlangs op als HR-directrice en vice-presidente van Belgacom en zetelt sinds kort in de raad van bestuur van Colruyt. Belgacom wil het nieuws echter nog niet bevestigen.

Win-win voor distributeurs én operatoren

In ons land zijn intussen al een 40-tal zogenoemde MVNO’s, voluit mobile virtual network operators, actief. Dat zijn bedrijven die niet over een licentie beschikken maar onder eigen merknaam mobiele telefonie verkopen over het netwerk van een echte gsm-operator. Behalve de media (JimMobile, VT4, TMF enz.) en hippe merken als Red Bull zien vooral de supermarkten brood in dit soort van deals: voor hen is dit een manier om klanten te fideliseren en een extra bron van inkomsten aan te boren. Maar ook voor de gsm-operatoren is deze formule interessant: het biedt hun de kans consumenten te werven in segmenten die zij via hun klassieke kanalen niet bereiken.


Hoeveel dergelijke deals opbrengen, laat staan hoeveel abonnees ze opleveren, is echter een goed bewaard geheim. Maar dat het er flink wat zijn, is wel duidelijk: volgens L’Echo zou Carrefour Mobile, dat begin 2006 in zee ging met Base, vandaag ongeveer 75.000 klanten tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.