Colruyt, Veritas en Emiel Lathouwers in de prijzen op eerste RetailDetail Night

Colruyt, Veritas en Emiel Lathouwers in de prijzen op eerste RetailDetail Night

Op de eerste editie van de RetailDetail Night gisteravond werd het glas geheven op de retailsector. Colruyt, Pearle, Veritas en Emiel Lathouwers (AS Adventure) vielen er in de prijzen. Zij wonnen respectievelijk de titels Beste Winkelketen van België, Beste Winkelketen van Luxemburg, Retailer van het Jaar en de Career Achievement Award. Met meer dan 800 aanwezige beslissingsnemers was de avond evenwel voor iedereen een overweldigend succes.

Beste Winkelketen van België 2011

In het feestelijke kader van San Marco Village in Schelle werd voor de zesde keer de Beste Winkelketen bekendgemaakt. Met 14 procent van de 45.108 stemmen kwam dit jaar Colruyt uit de bus als favoriet van de Belgische shopper. Het brons was voor Decathlon en het zilver voor Pearle, dat zich wel ‘Retailer of the Year 2011’ in Luxemburg mag noemen.

 

De verkiezing gebeurde op basis van een onderzoek door Q&A Research & Consultancy, waarbij consumenten eerst de retailenseignes konden beoordelen op verschillende domeinen. Aan de hand daarvan is een lijst met 26 categoriewinnaars opgesteld, waarna consumenten van 26 oktober tot 27 november 2011 op de website hun persoonlijke top 5 mochten opmaken. Colruyt  scoorde tijdens die eerste beoordelingsronde zeer hoog op prijs-kwaliteitverhouding (8,56), prijsniveau (8,50), acties en aanbiedingen (8,25), assortiment (8,11) service (8,01) en klantvriendelijk personeel (8,15).

Retailer van het Jaar

Ook de retailers zelf mochten hun favoriete collega’s op de RetailDetail Night in de bloemetjes zetten. Dat konden ze met de verkiezingen van Retailer van het Jaar 2011 en de Career Achievement Award, beide georganiseerd door Retail Forum Belgium.


Een vakjury, samengesteld door het retailforum, nomineerde dit jaar de retailers Hema, Veritas en Scotch & Soda. Het was evenwel aan de ruim 800 feestvierders in San Marco Village donderdagavond om het beslissende oordeel te vellen. De winnaar werd uiteindelijk Veritas, de enige overgebleven Belgische kandidaat.


De collega’s en andere sectordeskundigen wisten vooral de grote ommekeer en vernieuwing die het meer dan honderd jaar oude winkelconcept het afgelopen decennium heeft doorgemaakt te appreciëren. Veritas neemt de fakkel over van Standaard Boekhandel, dat vorig jaar tot Retailer van het Jaar werd verkozen.

Career Achievement Award

Met de Career Achievement Award wilde Retail Forum Belgium dan weer hulde brengen aan iemand die tijdens zijn of haar loopbaan veel betekend heeft voor de retailsector en als dusdanig een lichtend voorbeeld mag zijn voor de nieuwe – en oude – garde. Volgens RFB-secretaris Jo Van Meirhaeghe was het bijzonder spannend tussen Frans Schotte (Standaard Boekhandel), Emiel Lathouwers (AS Adventure) en Johan Vandendriessche (Massimo Dutti), maar uiteindelijk mocht Emiel Lathouwers de eer opstrijken.


Als oprichter van AS Adventure introduceerde Lathouwers funshopping en een vernieuwend concept in België, dat ook in het buitenland naam heeft gemaakt. De 66-jarige Antwerpenaar blijft actief in de retail met participaties in Le Pain Quotidien en FNG Group (o.a. Fred & Ginger en CKS).

Geboorte RetailBible en RetailDetail Magazine

Om het feest compleet te maken, werden op de RetailDetail Night tot slot ook nog twee geboortes aangekondigd. RetailDetail presenteerde er voor het eerst zijn Retailbible en het RetailDetail Magazine.


De RetailBible wil met de exacte gegevens over 1.300 retailketens een exhaustief naslagwerk zijn voor de Belgische retailsector en zal vanaf januari beschikbaar zijn. Het boek bevat per enseigne de contactgegevens, jaarcijfers en management, samen met een geografisch overzicht van alle winkelpunten en een greep uit de belangrijkste reportages en interviews van RetailDetail.


Ook met RetailDetail Magazine gaat RetailDetail de papieren toer op. Het vaktijdschrift, dat alle laatste nieuwtjes en evoluties in de retailsector bundelt op maat van beslissingsnemers, verschijnt vanaf maart 2012 maandelijks in het Nederlands en in het Frans op 35.000 exemplaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top