Colruyt, Veritas en Emiel Lathouwers in de prijzen op eerste RetailDetail Night

Colruyt, Veritas en Emiel Lathouwers in de prijzen op eerste RetailDetail Night

Op de eerste editie van de RetailDetail Night gisteravond werd het glas geheven op de retailsector. Colruyt, Pearle, Veritas en Emiel Lathouwers (AS Adventure) vielen er in de prijzen. Zij wonnen respectievelijk de titels Beste Winkelketen van België, Beste Winkelketen van Luxemburg, Retailer van het Jaar en de Career Achievement Award. Met meer dan 800 aanwezige beslissingsnemers was de avond evenwel voor iedereen een overweldigend succes.

Beste Winkelketen van België 2011

In het feestelijke kader van San Marco Village in Schelle werd voor de zesde keer de Beste Winkelketen bekendgemaakt. Met 14 procent van de 45.108 stemmen kwam dit jaar Colruyt uit de bus als favoriet van de Belgische shopper. Het brons was voor Decathlon en het zilver voor Pearle, dat zich wel ‘Retailer of the Year 2011’ in Luxemburg mag noemen.

 

De verkiezing gebeurde op basis van een onderzoek door Q&A Research & Consultancy, waarbij consumenten eerst de retailenseignes konden beoordelen op verschillende domeinen. Aan de hand daarvan is een lijst met 26 categoriewinnaars opgesteld, waarna consumenten van 26 oktober tot 27 november 2011 op de website hun persoonlijke top 5 mochten opmaken. Colruyt  scoorde tijdens die eerste beoordelingsronde zeer hoog op prijs-kwaliteitverhouding (8,56), prijsniveau (8,50), acties en aanbiedingen (8,25), assortiment (8,11) service (8,01) en klantvriendelijk personeel (8,15).

Retailer van het Jaar

Ook de retailers zelf mochten hun favoriete collega’s op de RetailDetail Night in de bloemetjes zetten. Dat konden ze met de verkiezingen van Retailer van het Jaar 2011 en de Career Achievement Award, beide georganiseerd door Retail Forum Belgium.


Een vakjury, samengesteld door het retailforum, nomineerde dit jaar de retailers Hema, Veritas en Scotch & Soda. Het was evenwel aan de ruim 800 feestvierders in San Marco Village donderdagavond om het beslissende oordeel te vellen. De winnaar werd uiteindelijk Veritas, de enige overgebleven Belgische kandidaat.


De collega’s en andere sectordeskundigen wisten vooral de grote ommekeer en vernieuwing die het meer dan honderd jaar oude winkelconcept het afgelopen decennium heeft doorgemaakt te appreciëren. Veritas neemt de fakkel over van Standaard Boekhandel, dat vorig jaar tot Retailer van het Jaar werd verkozen.

Career Achievement Award

Met de Career Achievement Award wilde Retail Forum Belgium dan weer hulde brengen aan iemand die tijdens zijn of haar loopbaan veel betekend heeft voor de retailsector en als dusdanig een lichtend voorbeeld mag zijn voor de nieuwe – en oude – garde. Volgens RFB-secretaris Jo Van Meirhaeghe was het bijzonder spannend tussen Frans Schotte (Standaard Boekhandel), Emiel Lathouwers (AS Adventure) en Johan Vandendriessche (Massimo Dutti), maar uiteindelijk mocht Emiel Lathouwers de eer opstrijken.


Als oprichter van AS Adventure introduceerde Lathouwers funshopping en een vernieuwend concept in België, dat ook in het buitenland naam heeft gemaakt. De 66-jarige Antwerpenaar blijft actief in de retail met participaties in Le Pain Quotidien en FNG Group (o.a. Fred & Ginger en CKS).

Geboorte RetailBible en RetailDetail Magazine

Om het feest compleet te maken, werden op de RetailDetail Night tot slot ook nog twee geboortes aangekondigd. RetailDetail presenteerde er voor het eerst zijn Retailbible en het RetailDetail Magazine.


De RetailBible wil met de exacte gegevens over 1.300 retailketens een exhaustief naslagwerk zijn voor de Belgische retailsector en zal vanaf januari beschikbaar zijn. Het boek bevat per enseigne de contactgegevens, jaarcijfers en management, samen met een geografisch overzicht van alle winkelpunten en een greep uit de belangrijkste reportages en interviews van RetailDetail.


Ook met RetailDetail Magazine gaat RetailDetail de papieren toer op. Het vaktijdschrift, dat alle laatste nieuwtjes en evoluties in de retailsector bundelt op maat van beslissingsnemers, verschijnt vanaf maart 2012 maandelijks in het Nederlands en in het Frans op 35.000 exemplaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top