Consumentenvertrouwen krijgt weer een opdoffer | RetailDetail

Consumentenvertrouwen krijgt weer een opdoffer

Consumentenvertrouwen krijgt weer een opdoffer

De consument is zijn vertrouwen in het economische klimaat weer zoek. Volgens de maandelijkse bevraging van de Nationale Bank van België (NBB) is het consumentenvertrouwen in juli gezakt naar het laagste peil sinds september vorig jaar.


Maandelijks ondervraagt de Nationale 1.600 Belgen over hoe zij de economische situatie inschatten, de werkloosheid zien evolueren en hun eigen vermogen tot sparen.


Volgens de ondervraagde consumenten is er vooral een verminderd vertrouwen in de economie en hun eigen persoonlijke inkomsten. De indicator van de NBB wees deze maand naar -4, waar die vorige maand nog op -3 stond. In juni tekende de Nationale Bank ook al een daling op.


Wel zien de consumenten de werkloosheidsgraad verbeteren. De vrees voor werkloosheid daalde van 12 naar 8 onder de respondenten. Toch zien ze hun persoonlijke situatie het komende jaar verslechteren en zijn ze bang minder te kunnen sparen. Vorige maand geloofden de Belgen nochtans in de nabije toekomst meer te zullen sparen. Het is de eerste keer in twee jaar dat men pessimistisch is over het spaarvermogen.


Wellicht heeft het opnieuw dalende consumentenvertrouwen ook zijn weerslag op het consumptiegedrag.
 

De consument is zijn vertrouwen in het economische klimaat weer zoek. Volgens de maandelijkse bevraging van de Nationale Bank van België (NBB) is het consumentenvertrouwen in juli gezakt naar het laagste peil sinds september vorig jaar.


Maandelijks ondervraagt de Nationale 1.600 Belgen over hoe zij de economische situatie inschatten, de werkloosheid zien evolueren en hun eigen vermogen tot sparen.


Volgens de ondervraagde consumenten is er vooral een verminderd vertrouwen in de economie en hun eigen persoonlijke inkomsten. De indicator van de NBB wees deze maand naar -4, waar die vorige maand nog op -3 stond. In juni tekende de Nationale Bank ook al een daling op.


Wel zien de consumenten de werkloosheidsgraad verbeteren. De vrees voor werkloosheid daalde van 12 naar 8 onder de respondenten. Toch zien ze hun persoonlijke situatie het komende jaar verslechteren en zijn ze bang minder te kunnen sparen. Vorige maand geloofden de Belgen nochtans in de nabije toekomst meer te zullen sparen. Het is de eerste keer in twee jaar dat men pessimistisch is over het spaarvermogen.


Wellicht heeft het opnieuw dalende consumentenvertrouwen ook zijn weerslag op het consumptiegedrag.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.