Consumentenvertrouwen krijgt weer een opdoffer

Consumentenvertrouwen krijgt weer een opdoffer

De consument is zijn vertrouwen in het economische klimaat weer zoek. Volgens de maandelijkse bevraging van de Nationale Bank van België (NBB) is het consumentenvertrouwen in juli gezakt naar het laagste peil sinds september vorig jaar.


Maandelijks ondervraagt de Nationale 1.600 Belgen over hoe zij de economische situatie inschatten, de werkloosheid zien evolueren en hun eigen vermogen tot sparen.


Volgens de ondervraagde consumenten is er vooral een verminderd vertrouwen in de economie en hun eigen persoonlijke inkomsten. De indicator van de NBB wees deze maand naar -4, waar die vorige maand nog op -3 stond. In juni tekende de Nationale Bank ook al een daling op.


Wel zien de consumenten de werkloosheidsgraad verbeteren. De vrees voor werkloosheid daalde van 12 naar 8 onder de respondenten. Toch zien ze hun persoonlijke situatie het komende jaar verslechteren en zijn ze bang minder te kunnen sparen. Vorige maand geloofden de Belgen nochtans in de nabije toekomst meer te zullen sparen. Het is de eerste keer in twee jaar dat men pessimistisch is over het spaarvermogen.


Wellicht heeft het opnieuw dalende consumentenvertrouwen ook zijn weerslag op het consumptiegedrag.
 

De consument is zijn vertrouwen in het economische klimaat weer zoek. Volgens de maandelijkse bevraging van de Nationale Bank van België (NBB) is het consumentenvertrouwen in juli gezakt naar het laagste peil sinds september vorig jaar.


Maandelijks ondervraagt de Nationale 1.600 Belgen over hoe zij de economische situatie inschatten, de werkloosheid zien evolueren en hun eigen vermogen tot sparen.


Volgens de ondervraagde consumenten is er vooral een verminderd vertrouwen in de economie en hun eigen persoonlijke inkomsten. De indicator van de NBB wees deze maand naar -4, waar die vorige maand nog op -3 stond. In juni tekende de Nationale Bank ook al een daling op.


Wel zien de consumenten de werkloosheidsgraad verbeteren. De vrees voor werkloosheid daalde van 12 naar 8 onder de respondenten. Toch zien ze hun persoonlijke situatie het komende jaar verslechteren en zijn ze bang minder te kunnen sparen. Vorige maand geloofden de Belgen nochtans in de nabije toekomst meer te zullen sparen. Het is de eerste keer in twee jaar dat men pessimistisch is over het spaarvermogen.


Wellicht heeft het opnieuw dalende consumentenvertrouwen ook zijn weerslag op het consumptiegedrag.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top