Consumentenvertrouwen krijgt weer een opdoffer | RetailDetail

Consumentenvertrouwen krijgt weer een opdoffer

Consumentenvertrouwen krijgt weer een opdoffer

De consument is zijn vertrouwen in het economische klimaat weer zoek. Volgens de maandelijkse bevraging van de Nationale Bank van België (NBB) is het consumentenvertrouwen in juli gezakt naar het laagste peil sinds september vorig jaar.


Maandelijks ondervraagt de Nationale 1.600 Belgen over hoe zij de economische situatie inschatten, de werkloosheid zien evolueren en hun eigen vermogen tot sparen.


Volgens de ondervraagde consumenten is er vooral een verminderd vertrouwen in de economie en hun eigen persoonlijke inkomsten. De indicator van de NBB wees deze maand naar -4, waar die vorige maand nog op -3 stond. In juni tekende de Nationale Bank ook al een daling op.


Wel zien de consumenten de werkloosheidsgraad verbeteren. De vrees voor werkloosheid daalde van 12 naar 8 onder de respondenten. Toch zien ze hun persoonlijke situatie het komende jaar verslechteren en zijn ze bang minder te kunnen sparen. Vorige maand geloofden de Belgen nochtans in de nabije toekomst meer te zullen sparen. Het is de eerste keer in twee jaar dat men pessimistisch is over het spaarvermogen.


Wellicht heeft het opnieuw dalende consumentenvertrouwen ook zijn weerslag op het consumptiegedrag.
 

De consument is zijn vertrouwen in het economische klimaat weer zoek. Volgens de maandelijkse bevraging van de Nationale Bank van België (NBB) is het consumentenvertrouwen in juli gezakt naar het laagste peil sinds september vorig jaar.


Maandelijks ondervraagt de Nationale 1.600 Belgen over hoe zij de economische situatie inschatten, de werkloosheid zien evolueren en hun eigen vermogen tot sparen.


Volgens de ondervraagde consumenten is er vooral een verminderd vertrouwen in de economie en hun eigen persoonlijke inkomsten. De indicator van de NBB wees deze maand naar -4, waar die vorige maand nog op -3 stond. In juni tekende de Nationale Bank ook al een daling op.


Wel zien de consumenten de werkloosheidsgraad verbeteren. De vrees voor werkloosheid daalde van 12 naar 8 onder de respondenten. Toch zien ze hun persoonlijke situatie het komende jaar verslechteren en zijn ze bang minder te kunnen sparen. Vorige maand geloofden de Belgen nochtans in de nabije toekomst meer te zullen sparen. Het is de eerste keer in twee jaar dat men pessimistisch is over het spaarvermogen.


Wellicht heeft het opnieuw dalende consumentenvertrouwen ook zijn weerslag op het consumptiegedrag.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.