Consumentenvertrouwen krijgt weer een opdoffer

Consumentenvertrouwen krijgt weer een opdoffer

De consument is zijn vertrouwen in het economische klimaat weer zoek. Volgens de maandelijkse bevraging van de Nationale Bank van België (NBB) is het consumentenvertrouwen in juli gezakt naar het laagste peil sinds september vorig jaar.


Maandelijks ondervraagt de Nationale 1.600 Belgen over hoe zij de economische situatie inschatten, de werkloosheid zien evolueren en hun eigen vermogen tot sparen.


Volgens de ondervraagde consumenten is er vooral een verminderd vertrouwen in de economie en hun eigen persoonlijke inkomsten. De indicator van de NBB wees deze maand naar -4, waar die vorige maand nog op -3 stond. In juni tekende de Nationale Bank ook al een daling op.


Wel zien de consumenten de werkloosheidsgraad verbeteren. De vrees voor werkloosheid daalde van 12 naar 8 onder de respondenten. Toch zien ze hun persoonlijke situatie het komende jaar verslechteren en zijn ze bang minder te kunnen sparen. Vorige maand geloofden de Belgen nochtans in de nabije toekomst meer te zullen sparen. Het is de eerste keer in twee jaar dat men pessimistisch is over het spaarvermogen.


Wellicht heeft het opnieuw dalende consumentenvertrouwen ook zijn weerslag op het consumptiegedrag.
 

De consument is zijn vertrouwen in het economische klimaat weer zoek. Volgens de maandelijkse bevraging van de Nationale Bank van België (NBB) is het consumentenvertrouwen in juli gezakt naar het laagste peil sinds september vorig jaar.


Maandelijks ondervraagt de Nationale 1.600 Belgen over hoe zij de economische situatie inschatten, de werkloosheid zien evolueren en hun eigen vermogen tot sparen.


Volgens de ondervraagde consumenten is er vooral een verminderd vertrouwen in de economie en hun eigen persoonlijke inkomsten. De indicator van de NBB wees deze maand naar -4, waar die vorige maand nog op -3 stond. In juni tekende de Nationale Bank ook al een daling op.


Wel zien de consumenten de werkloosheidsgraad verbeteren. De vrees voor werkloosheid daalde van 12 naar 8 onder de respondenten. Toch zien ze hun persoonlijke situatie het komende jaar verslechteren en zijn ze bang minder te kunnen sparen. Vorige maand geloofden de Belgen nochtans in de nabije toekomst meer te zullen sparen. Het is de eerste keer in twee jaar dat men pessimistisch is over het spaarvermogen.


Wellicht heeft het opnieuw dalende consumentenvertrouwen ook zijn weerslag op het consumptiegedrag.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

De boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zowat 7 miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.
Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top