RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

icon
Algemeen23 februari, 2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

 

Grote stappen

Coolblue is in volle ontwikkeling, geeft de manager aan. “We zijn actief in een groeiende markt en we groeien sneller dan die markt. In de Benelux werken nu zo’n 3.000 mensen voor Coolblue, waarvan zowat één tiende in België. We nemen dus flinke stappen als bedrijf. We worden groter, maar we behouden wel onze cultuur: onze oprichter ademt dat uit en het management bewaakt dat. We dragen hier geen pak en das en noemen elkaar geen meneer. Wel doen we allemaal ons stinkende best om onze klanten blij te maken.”

 

Vorig jaar zette Coolblue de stap naar het Franstalige landsgedeelte, wat betekent dat het bedrijf nu ook Franstalige medewerkers aanwerft. Toch een wat andere cultuur? “Op zich is het cultuurverschil niet groter dan dat tussen Nederland en Vlaanderen. Volgens mij kunnen onze toon en stijl wereldwijd werken. Humor is universeel. Hier en daar moet je wel wat bijsturen, precies daarom nemen we ook lokale mensen aan. Dus komen er ook een Franstalige praatjesmaker en Franstalige woordverwonderaars. We hebben overigens nog geen concrete targets gezet voor Franstalig België. We willen niet te snel gaan: eerst leren, de klantreis zo goed mogelijk maken. Maar ik twijfel er niet aan dat het zal lukken, als we maar goed luisteren naar onze Franstalige klanten. We krijgen nu veel waardevolle feedback.”

 

Service en beleving

In Zaventem is de derde fysieke winkel meer dan één jaar open, en hij ontvangt ook Franstalige klanten. “Het is een piste om te bekijken of we ook een of meer winkels in het zuiden kunnen openen.” Voorlopig echter blijft de teller op drie. Hoeveel winkels Coolblue uiteindelijk ambieert? “Zoveel als de klanten vragen. Hoe ver willen ze rijden? We kijken naar verkoopcijfers, omzetpotentieel, vragen van klanten. We hebben momenteel geen concreet plan voor een bijkomende opening.”

 

Fysieke winkels vervullen verschillende functies voor Coolblue. “Service lijkt me de belangrijkste. Stel, je hebt een nieuwe iPhone besteld en wanneer je het toestel thuis uitpakt blijkt het niet te werken… dan is een winkel van goudwaarde in de klantreis. We ruilen hem meteen om. Dat voegt waarde toe. Verder komen mensen naar de winkels om advies. We doen al veel online op dat vlak, maar bijvoorbeeld een beamer juist instellen is niet zo simpel, dan kan een gesprek met de verkoper wel helpen. Voor sommige mensen is het ook een troef dat ze in de winkel kunnen betalen met cash, of met ecocheques. En er is het belevingsaspect: bepaalde producten moet je zien. Het verschil tussen een oled en ultra hd scherm kunnen we online niet echt demonstreren, dus tonen we veel schermen in onze winkels. Hetzelfde geldt voor hoofdtelefoons: we kunnen je niet vertellen hoe ze klinken, dat moet je zelf komen ervaren.”

 

Klantgericht ondernemen

De klant verwonderen, voortdurend de verwachtingen overtreffen, daar ligt voor Coolblue de sleutel. De opmerkelijke groei van het bedrijf is niet zozeer het resultaat van een uitbreiding van het assortiment, het aantrekken van meer klanten of het vergroten van het afzetgebied. “Groei is vooral het resultaat van onze missie: klantgericht ondernemen. Als mensen heel erg tevreden zijn over ons, dan vertellen ze dat verder aan anderen uit hun omgeving. Die hoge net promoter score is onze belangrijkste drijver en ook onze belangrijkste KPI.”

 

Daarom heeft de retailer de dienst CoolblueBezorgt gelanceerd, voor witgoedleveringen. “Die service helpt ons om nog meer controle te krijgen over de volledige klantreis. We slagen erin klanten te verwonderen met het leveren van een wasmachine, stel je voor! Onze mensen worden opgeleid om geduldig en met de glimlach het toestel te installeren, in te stellen en de werking uit te leggen aan de klant. Voor de levering geven we een tijdvak van één uur, zodat je niet de hele dag moet thuisblijven. Mocht er toch onvoorzien vertraging zijn, dan verwittigen we tijdig. En het is gratis bovendien.”

 

Banen creëren

Nu ja, gratis bestaat uiteraard niet. Het is, met andere woorden, een investering, die zich terugbetaalt in klanttevredenheid. “Want we willen niet enkel klanten blij maken, we willen ook geld verdienen. Klanten die enthousiast zijn over Coolblue, plaatsen hun volgende bestellingen haast blindelings bij ons. Mensen die op een familiefeestje vertellen hoe goed ze door ons zijn geholpen, maken weer andere mensen enthousiast. Onze investeringen in traditionele media zijn aan de lage kant, we zetten meer in op onze eigen afdeling die voor glimlachjes zorgt bij onze klanten. Denk aan onze opvallende dozen. Alleen al bij het zien van onze blauwe busjes vol hilarische opschriften, bezorgen we je een glimlach. Daarin blijven we investeren.”

 

Waarna Matthias De Clercq toch een laatste kanttekening plaatst: “Ik wil toch even benadrukken dat ook de Belgische economie mee profiteert van onze groei. We werven Belgische mensen aan, we creëren hier banen. We hebben vorig jaar beëindigd met 100 mensen, en dit jaar hebben we er al meer dan 150 aangeworven. De kritiek op buitenlandse e-commercespelers is me bekend. Maar ons distributiecentrum staat nu eenmaal in Tilburg omdat we van daaruit het best zowel het noorden van Nederland als het zuiden van België de volgende dag kunnen beleveren. Met cultuur of wetgeving heeft dat niet zoveel te maken, daar vind je uiteindelijk wel oplossingen voor.”  

 

 

Op 1 maart spreekt Matthias De Clercq van Coolblue op het RetailDetail Omnichannel Congress. Andere sprekers zijn onder andere Jan Huysmans (Bol.com), Hans Carpels (Euronics International), Lionel Soccal (Google), Carole Lamarque (Duval Union), Thierry Moubax (Bpost) en Gino Van Ossel (Vlerick Management School). Reserveer hier snel je tickets!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN