Dampwinkels zien aantal klanten dalen | RetailDetail

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

Dampwinkels zien aantal klanten dalen
Shutterstock

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

 

Geen reclame

De elektronische sigaret of e-sigaret maakte de voorbije jaren een snelle opmars in België. In het begin was dat nog in een vrij ongereguleerde markt, maar tegenwoordig valt de e-sigaret onder de tabakswetgeving. “Doordat we onder de tabakswetgeving vallen, mogen we geen reclame maken. Bovendien kunnen we zo de misverstanden rond ons product niet bestrijden”, tekende De Standaard op bij Tim Jacobs, medeoprichter van Vaporshop (dat 52 dampwinkels heeft).

 

Dat er toch liefst 250 dampwinkels te vinden zijn in België, heeft echter ook te maken met die tabakswetgeving: die verbiedt immers dat de e-sigaret nog online verkocht mag worden. “We waren de grootste onlineverkoper van e-sigaretten in België, maar door dat verbod hebben we fysieke winkels moeten openen”, aldus Jacobs.

 

Verzadigde markt

Dat heeft er echter ook voor gezorgd dat de markt snel verzadigd is geraakt. “In een kleinere stad als Turnhout had je in een beperkte straal zeven tot acht verkooppunten van e-sigaretten. Dat is gewoon te veel en dan verbaast het niet dat je ook al eens een winkel ziet dichtgaan.”

 

Ook bij Marc Bosmans, oprichter van de keten Dampwinkel die bestaat uit acht winkels, klinkt het dat de interesse stilaan daalt. Ook bij de ongeveer 200 krantenwinkels waar Bosmans levert is dat het geval. “Een krantenwinkel kan niet hetzelfde aanbod brengen als een gespecialiseerde shop. In feite was onlineverkoop ideaal voor de e-sigaret”, aldus Bosmans. Volgens hem gaat de Belgische klant nu gewoon over tot online aankopen in Nederland of Frankrijk. “Dat is jammer want België loopt online al achterop.”

 

Concurrentie

Binnenkort moeten de dampwinkels ook rekening gaan houden met een andere concurrent: de tabaksindustrie zelf. Die heeft lang gewacht om zich op de markt van de e-sigaret te storten, maar eind deze maand komt Japan Tobacco International als eerste tabaksmultinational naar België met een eigen e-sigaret. “Ik snap niet dat de industrie zo lang gewacht heeft”, zegt Bosmans. “Ze kiezen echter voor capsules in plaats van hervulbare flesjes en dat is een duur product.”

 

Bij Tim Jacobs van Vaporshop klinkt het alvast dat producten van die bedrijven bij hen niet welkom zijn. JTI zal zich dan ook vooral richten op krantenwinkels en supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.