De beste merken in sociale media.

De beste merken in sociale media.

Webretailer eBay behaalt de beste punten als het op sociale media-visibiliteit aankomt. Giganten Apple, Google, Blackberry en Amazon moeten volgens een studie van Alterian allen het onderspit delven van eBay als het op “buzz” via sociale media aankomt. Het online marketingbedrijf maakte een revelerende infographic over de grootste brands en hun sociale media-populariteit.


Gebaseerd op de ‘Social Media Reputation (SMR)’ testschaal van Yomego, werd de score van merken gemeten op het vlak van ‘noise’. Hoeveel het gonst over een merk, zeg maar. Ook werd nagegaan of die buzz positief of negatief is en hoe recent consumenten over het merk spraken.


eBay beste van de klas.

Het is frappant, doch niet bijster verrassend, dat de top vijf meest succesvolle merken in sociale media uit ofwel online retailers ofwel technologiebedrijven bestaat. eBay blijkt echter de onbetwiste leider. Dat zou deels te danken zijn aan een first-mover advantage van de verkoopsite. Reeds heel vroeg was eBay actief op fora, blogs en sociale netwerken als Twitter en Facebook.


Apple werd door Alterian verbannen naar de tweede plaats, omdat de onderzoekers tot hun grote schok moesten vaststellen dat de computerfabrikant zelfs geen officiële Facebook-pagina heeft. Hoewel het bedrijf zonder twijfel de grootste ‘buzz’ weet te creëren, negeert het zo een aantal geijkte kanalen om met klanten te converseren.


Nr. 1 ter wereld gebuisd.

Coca-Cola, één van de – als niet meest – bekende merken ter wereld, haalt op deze lijst slechts de 24e plaats. Volgens de onderzoekers is Coca-Cola het levende bewijs dat enkel aanwezigheid op de sociale netwerken onvoldoende is. De frisdrankreus slaagt er namelijk niet in een geëngageerde conversatie met zijn klanten uit te bouwen.


Interessant zijn ook de significante verschillen binnen eenzelfde sector. Luxemerk Gucci wist bijvoorbeeld op te klimmen tot de zesde plaats in de top 50. Collega Louis Vuitton lijkt daarentegen veel minder goed om te springen met de nieuwe media en bengelt helemaal achteraan in de staart. Zelfs Zara, dat nochtans erg actief is in de online retail, blijft steken op een 40e plaats.


Roemrijke voorbeelden.

Zoals steeds, is het echter raadzaam om dergelijke onderzoeken met een kritische geest te verwelkomen. Er zijn doorgaans evenveel lijstjes als er verschillende resultaten bestaan.

 

Een belangrijke kanttekening is ook dat de studie zich geen enkele vraag stelt over het effect op de bottom line van die reputatie op sociale media. Niettemin is het boeiend om de sociale media-inspanningen van ’s werelds meest toonaangevende merken te bekijken en er lessen uit te trekken.

Webretailer eBay behaalt de beste punten als het op sociale media-visibiliteit aankomt. Giganten Apple, Google, Blackberry en Amazon moeten volgens een studie van Alterian allen het onderspit delven van eBay als het op “buzz” via sociale media aankomt. Het online marketingbedrijf maakte een revelerende infographic over de grootste brands en hun sociale media-populariteit.


Gebaseerd op de ‘Social Media Reputation (SMR)’ testschaal van Yomego, werd de score van merken gemeten op het vlak van ‘noise’. Hoeveel het gonst over een merk, zeg maar. Ook werd nagegaan of die buzz positief of negatief is en hoe recent consumenten over het merk spraken.


eBay beste van de klas.

Het is frappant, doch niet bijster verrassend, dat de top vijf meest succesvolle merken in sociale media uit ofwel online retailers ofwel technologiebedrijven bestaat. eBay blijkt echter de onbetwiste leider. Dat zou deels te danken zijn aan een first-mover advantage van de verkoopsite. Reeds heel vroeg was eBay actief op fora, blogs en sociale netwerken als Twitter en Facebook.


Apple werd door Alterian verbannen naar de tweede plaats, omdat de onderzoekers tot hun grote schok moesten vaststellen dat de computerfabrikant zelfs geen officiële Facebook-pagina heeft. Hoewel het bedrijf zonder twijfel de grootste ‘buzz’ weet te creëren, negeert het zo een aantal geijkte kanalen om met klanten te converseren.


Nr. 1 ter wereld gebuisd.

Coca-Cola, één van de – als niet meest – bekende merken ter wereld, haalt op deze lijst slechts de 24e plaats. Volgens de onderzoekers is Coca-Cola het levende bewijs dat enkel aanwezigheid op de sociale netwerken onvoldoende is. De frisdrankreus slaagt er namelijk niet in een geëngageerde conversatie met zijn klanten uit te bouwen.


Interessant zijn ook de significante verschillen binnen eenzelfde sector. Luxemerk Gucci wist bijvoorbeeld op te klimmen tot de zesde plaats in de top 50. Collega Louis Vuitton lijkt daarentegen veel minder goed om te springen met de nieuwe media en bengelt helemaal achteraan in de staart. Zelfs Zara, dat nochtans erg actief is in de online retail, blijft steken op een 40e plaats.


Roemrijke voorbeelden.

Zoals steeds, is het echter raadzaam om dergelijke onderzoeken met een kritische geest te verwelkomen. Er zijn doorgaans evenveel lijstjes als er verschillende resultaten bestaan.

 

Een belangrijke kanttekening is ook dat de studie zich geen enkele vraag stelt over het effect op de bottom line van die reputatie op sociale media. Niettemin is het boeiend om de sociale media-inspanningen van ’s werelds meest toonaangevende merken te bekijken en er lessen uit te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Back to top