De beste merken in sociale media.

De beste merken in sociale media.

Webretailer eBay behaalt de beste punten als het op sociale media-visibiliteit aankomt. Giganten Apple, Google, Blackberry en Amazon moeten volgens een studie van Alterian allen het onderspit delven van eBay als het op “buzz” via sociale media aankomt. Het online marketingbedrijf maakte een revelerende infographic over de grootste brands en hun sociale media-populariteit.


Gebaseerd op de ‘Social Media Reputation (SMR)’ testschaal van Yomego, werd de score van merken gemeten op het vlak van ‘noise’. Hoeveel het gonst over een merk, zeg maar. Ook werd nagegaan of die buzz positief of negatief is en hoe recent consumenten over het merk spraken.


eBay beste van de klas.

Het is frappant, doch niet bijster verrassend, dat de top vijf meest succesvolle merken in sociale media uit ofwel online retailers ofwel technologiebedrijven bestaat. eBay blijkt echter de onbetwiste leider. Dat zou deels te danken zijn aan een first-mover advantage van de verkoopsite. Reeds heel vroeg was eBay actief op fora, blogs en sociale netwerken als Twitter en Facebook.


Apple werd door Alterian verbannen naar de tweede plaats, omdat de onderzoekers tot hun grote schok moesten vaststellen dat de computerfabrikant zelfs geen officiële Facebook-pagina heeft. Hoewel het bedrijf zonder twijfel de grootste ‘buzz’ weet te creëren, negeert het zo een aantal geijkte kanalen om met klanten te converseren.


Nr. 1 ter wereld gebuisd.

Coca-Cola, één van de – als niet meest – bekende merken ter wereld, haalt op deze lijst slechts de 24e plaats. Volgens de onderzoekers is Coca-Cola het levende bewijs dat enkel aanwezigheid op de sociale netwerken onvoldoende is. De frisdrankreus slaagt er namelijk niet in een geëngageerde conversatie met zijn klanten uit te bouwen.


Interessant zijn ook de significante verschillen binnen eenzelfde sector. Luxemerk Gucci wist bijvoorbeeld op te klimmen tot de zesde plaats in de top 50. Collega Louis Vuitton lijkt daarentegen veel minder goed om te springen met de nieuwe media en bengelt helemaal achteraan in de staart. Zelfs Zara, dat nochtans erg actief is in de online retail, blijft steken op een 40e plaats.


Roemrijke voorbeelden.

Zoals steeds, is het echter raadzaam om dergelijke onderzoeken met een kritische geest te verwelkomen. Er zijn doorgaans evenveel lijstjes als er verschillende resultaten bestaan.

 

Een belangrijke kanttekening is ook dat de studie zich geen enkele vraag stelt over het effect op de bottom line van die reputatie op sociale media. Niettemin is het boeiend om de sociale media-inspanningen van ’s werelds meest toonaangevende merken te bekijken en er lessen uit te trekken.

Webretailer eBay behaalt de beste punten als het op sociale media-visibiliteit aankomt. Giganten Apple, Google, Blackberry en Amazon moeten volgens een studie van Alterian allen het onderspit delven van eBay als het op “buzz” via sociale media aankomt. Het online marketingbedrijf maakte een revelerende infographic over de grootste brands en hun sociale media-populariteit.


Gebaseerd op de ‘Social Media Reputation (SMR)’ testschaal van Yomego, werd de score van merken gemeten op het vlak van ‘noise’. Hoeveel het gonst over een merk, zeg maar. Ook werd nagegaan of die buzz positief of negatief is en hoe recent consumenten over het merk spraken.


eBay beste van de klas.

Het is frappant, doch niet bijster verrassend, dat de top vijf meest succesvolle merken in sociale media uit ofwel online retailers ofwel technologiebedrijven bestaat. eBay blijkt echter de onbetwiste leider. Dat zou deels te danken zijn aan een first-mover advantage van de verkoopsite. Reeds heel vroeg was eBay actief op fora, blogs en sociale netwerken als Twitter en Facebook.


Apple werd door Alterian verbannen naar de tweede plaats, omdat de onderzoekers tot hun grote schok moesten vaststellen dat de computerfabrikant zelfs geen officiële Facebook-pagina heeft. Hoewel het bedrijf zonder twijfel de grootste ‘buzz’ weet te creëren, negeert het zo een aantal geijkte kanalen om met klanten te converseren.


Nr. 1 ter wereld gebuisd.

Coca-Cola, één van de – als niet meest – bekende merken ter wereld, haalt op deze lijst slechts de 24e plaats. Volgens de onderzoekers is Coca-Cola het levende bewijs dat enkel aanwezigheid op de sociale netwerken onvoldoende is. De frisdrankreus slaagt er namelijk niet in een geëngageerde conversatie met zijn klanten uit te bouwen.


Interessant zijn ook de significante verschillen binnen eenzelfde sector. Luxemerk Gucci wist bijvoorbeeld op te klimmen tot de zesde plaats in de top 50. Collega Louis Vuitton lijkt daarentegen veel minder goed om te springen met de nieuwe media en bengelt helemaal achteraan in de staart. Zelfs Zara, dat nochtans erg actief is in de online retail, blijft steken op een 40e plaats.


Roemrijke voorbeelden.

Zoals steeds, is het echter raadzaam om dergelijke onderzoeken met een kritische geest te verwelkomen. Er zijn doorgaans evenveel lijstjes als er verschillende resultaten bestaan.

 

Een belangrijke kanttekening is ook dat de studie zich geen enkele vraag stelt over het effect op de bottom line van die reputatie op sociale media. Niettemin is het boeiend om de sociale media-inspanningen van ’s werelds meest toonaangevende merken te bekijken en er lessen uit te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top