De beste merken in sociale media.

De beste merken in sociale media.

Webretailer eBay behaalt de beste punten als het op sociale media-visibiliteit aankomt. Giganten Apple, Google, Blackberry en Amazon moeten volgens een studie van Alterian allen het onderspit delven van eBay als het op “buzz” via sociale media aankomt. Het online marketingbedrijf maakte een revelerende infographic over de grootste brands en hun sociale media-populariteit.


Gebaseerd op de ‘Social Media Reputation (SMR)’ testschaal van Yomego, werd de score van merken gemeten op het vlak van ‘noise’. Hoeveel het gonst over een merk, zeg maar. Ook werd nagegaan of die buzz positief of negatief is en hoe recent consumenten over het merk spraken.


eBay beste van de klas.

Het is frappant, doch niet bijster verrassend, dat de top vijf meest succesvolle merken in sociale media uit ofwel online retailers ofwel technologiebedrijven bestaat. eBay blijkt echter de onbetwiste leider. Dat zou deels te danken zijn aan een first-mover advantage van de verkoopsite. Reeds heel vroeg was eBay actief op fora, blogs en sociale netwerken als Twitter en Facebook.


Apple werd door Alterian verbannen naar de tweede plaats, omdat de onderzoekers tot hun grote schok moesten vaststellen dat de computerfabrikant zelfs geen officiële Facebook-pagina heeft. Hoewel het bedrijf zonder twijfel de grootste ‘buzz’ weet te creëren, negeert het zo een aantal geijkte kanalen om met klanten te converseren.


Nr. 1 ter wereld gebuisd.

Coca-Cola, één van de – als niet meest – bekende merken ter wereld, haalt op deze lijst slechts de 24e plaats. Volgens de onderzoekers is Coca-Cola het levende bewijs dat enkel aanwezigheid op de sociale netwerken onvoldoende is. De frisdrankreus slaagt er namelijk niet in een geëngageerde conversatie met zijn klanten uit te bouwen.


Interessant zijn ook de significante verschillen binnen eenzelfde sector. Luxemerk Gucci wist bijvoorbeeld op te klimmen tot de zesde plaats in de top 50. Collega Louis Vuitton lijkt daarentegen veel minder goed om te springen met de nieuwe media en bengelt helemaal achteraan in de staart. Zelfs Zara, dat nochtans erg actief is in de online retail, blijft steken op een 40e plaats.


Roemrijke voorbeelden.

Zoals steeds, is het echter raadzaam om dergelijke onderzoeken met een kritische geest te verwelkomen. Er zijn doorgaans evenveel lijstjes als er verschillende resultaten bestaan.

 

Een belangrijke kanttekening is ook dat de studie zich geen enkele vraag stelt over het effect op de bottom line van die reputatie op sociale media. Niettemin is het boeiend om de sociale media-inspanningen van ’s werelds meest toonaangevende merken te bekijken en er lessen uit te trekken.

Webretailer eBay behaalt de beste punten als het op sociale media-visibiliteit aankomt. Giganten Apple, Google, Blackberry en Amazon moeten volgens een studie van Alterian allen het onderspit delven van eBay als het op “buzz” via sociale media aankomt. Het online marketingbedrijf maakte een revelerende infographic over de grootste brands en hun sociale media-populariteit.


Gebaseerd op de ‘Social Media Reputation (SMR)’ testschaal van Yomego, werd de score van merken gemeten op het vlak van ‘noise’. Hoeveel het gonst over een merk, zeg maar. Ook werd nagegaan of die buzz positief of negatief is en hoe recent consumenten over het merk spraken.


eBay beste van de klas.

Het is frappant, doch niet bijster verrassend, dat de top vijf meest succesvolle merken in sociale media uit ofwel online retailers ofwel technologiebedrijven bestaat. eBay blijkt echter de onbetwiste leider. Dat zou deels te danken zijn aan een first-mover advantage van de verkoopsite. Reeds heel vroeg was eBay actief op fora, blogs en sociale netwerken als Twitter en Facebook.


Apple werd door Alterian verbannen naar de tweede plaats, omdat de onderzoekers tot hun grote schok moesten vaststellen dat de computerfabrikant zelfs geen officiële Facebook-pagina heeft. Hoewel het bedrijf zonder twijfel de grootste ‘buzz’ weet te creëren, negeert het zo een aantal geijkte kanalen om met klanten te converseren.


Nr. 1 ter wereld gebuisd.

Coca-Cola, één van de – als niet meest – bekende merken ter wereld, haalt op deze lijst slechts de 24e plaats. Volgens de onderzoekers is Coca-Cola het levende bewijs dat enkel aanwezigheid op de sociale netwerken onvoldoende is. De frisdrankreus slaagt er namelijk niet in een geëngageerde conversatie met zijn klanten uit te bouwen.


Interessant zijn ook de significante verschillen binnen eenzelfde sector. Luxemerk Gucci wist bijvoorbeeld op te klimmen tot de zesde plaats in de top 50. Collega Louis Vuitton lijkt daarentegen veel minder goed om te springen met de nieuwe media en bengelt helemaal achteraan in de staart. Zelfs Zara, dat nochtans erg actief is in de online retail, blijft steken op een 40e plaats.


Roemrijke voorbeelden.

Zoals steeds, is het echter raadzaam om dergelijke onderzoeken met een kritische geest te verwelkomen. Er zijn doorgaans evenveel lijstjes als er verschillende resultaten bestaan.

 

Een belangrijke kanttekening is ook dat de studie zich geen enkele vraag stelt over het effect op de bottom line van die reputatie op sociale media. Niettemin is het boeiend om de sociale media-inspanningen van ’s werelds meest toonaangevende merken te bekijken en er lessen uit te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top