De Lijn doet te weinig rond winkelen met het openbaar vervoer | RetailDetail

"De Lijn moet inzetten op winkelen met openbaar vervoer"

"De Lijn moet inzetten op winkelen met openbaar vervoer"
Shutterstock

Een aantal Belgische politici en retailers hebben op de vastgoedbeurs Mapic in Cannes flink wat kritiek geuit op De Lijn. De vervoersmaatschappij doet in hun ogen te weinig om shoppen met het openbaar vervoer te stimuleren.

Combitickets

“Ik ben jaloers als ik zie wat in Amsterdam allemaal mogelijk is. In Nederland heeft een stad meer greep en inspraak op haar openbaar vervoer. Als je hier iets vraagt, ziet De Lijn te vaak technische problemen en te weinig oplossingen”, zei de Gentse schepen van Handel Christophe Peeters op een seminarie van Retail Forum Belgium, het platform van de belangrijkste retailers in België, volgens De Tijd.

 

Peeters wijst daarbij op de combitickets die in Amsterdam worden gebruikt, waarbij parkeerkosten drastisch dalen wanneer bestuurders ook gebruik maken van het openbaar vervoer. “Wie in Amsterdam op een randparking gaat staan, betaalt normaal tot 50 euro per dag. Wie evenwel meteen zijn tramticket in de automaat steekt, ziet dat dalen tot een euro. Tal van winkeliers zouden bijvoorbeeld hun klantenkaart willen koppelen aan goedkoper openbaar vervoer, maar er is geen beginnen aan.” Ook zijn Antwerpse collega Koen Kennis onderstreept de nood aan combitickets.

 

Bij de retailers klinken er tevens harde woorden voor De Lijn en de NMBS. “Zowel de NMBS als De Lijn levert nog te weinig kwalitatief openbaar vervoer om mensen extra aan te zetten om te gaan winkelen in de binnenstad. Pas dan gaan voetgangerszones ook echt werken”, zegt Koen Tengrootenhuysen, vastgoeddirecteur bij Decathlon en voorzitter van Retail Forum Belgium.

 

Niet akkoord met kritiek

In een reactie zegt De Lijn niet helemaal akkoord te gaan met de kritiek en wijst de maatschappij erop dat er al een aantal formules bestaan waarbij consumenten goedkoper het openbaar vervoer kunnen gebruiken als ze gaan winkelen. “In de stad van schepen Peeters werken we zelfs samen met een vzw die de stad heeft opgericht om het Gents middenstandsbeleid te professionaliseren en de Gentse middenstand te promoten”, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken.

 

De Lijn vindt ook dat het niet aan hen is om te zorgen voor kortingen bij betaald parkeren en zegt dat de steden en gemeenten binnenkort meer grip zullen krijgen op het openbaar vervoer, dankzij het nieuwe decreet basisbereikbaarheid van de Vlaamse regering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.