De retailsector: een blijvende sterkhouder van de Belgische economie!

De retailsector: een blijvende sterkhouder van de Belgische economie!

Ondanks de recente economische crisisperiode en het negatieve imago, vormt de retail een belangrijke steunpilaar voor de Belgische economie. Naast een hernieuwd aanwervingsbeleid investeren ook steeds meer distributiebedrijven in hun HR-beleid.

Na de crisis: het aantal aanwervingen stijgt exponentieel

De distributiesector is op een overtuigende manier uit het economische dal gekropen. Waar men vorig jaar nog vreesde voor een stagnatie van de tewerkstelling, geven de cijfers nu een heel ander beeld. Zo blijkt uit de recente gegevens van de VDAB dat de groot- en kleinhandel met stip bij de best scorende sectoren behoren. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ontving de VDAB nu liefst 49,7% vacatures meer!

 

Het belang van de retailsector voor de zich herstellende Belgische economie is dus heel groot. Dat blijkt trouwens ook als we een blik werpen op de aard van die vacatures.

Retail: een belangrijke werkgever voor laaggeschoolden

Zo vormt de retailsector een belangrijke bron van werkgelegenheid voor laaggeschoolden. Uit het rapport van de VDAB blijkt duidelijk dat de vraag naar laaggeschoolde werknemers is toegenomen (+29%) en zelfs die van de hoger geschoolde werknemers overtreft (+25,4%). 

 

Deze cijfers zijn uiteraard niet verrassend. De distributiesector vormt traditioneel een sterke aantrekkingspool voor laaggeschoolde werknemers. Hetzelfde geldt trouwens voor allochtone medewerkers en jongeren. Uit een studie van HR-dienstverlener SD Worx blijkt alleszins dat deze werknemerscategorieën veel sneller een baan vinden in de retail.

 

Toch lijkt de vraag het aanbod te gaan overtreffen en leeft binnen de sector een sterke vrees om geschikt personeel te blijven vinden. Dat blijkt alvast uit een recente conjunctuurenquête van Comeos, de federatie van de distributie, waar op de vraag: ‘Wat ziet u als de grootste bedreiging in de sector?’ bovenstaande problematiek als tweede antwoord uit de bus kwam.

Het belang van een degelijk HR-beleid

Een van de oorzaken voor dit dreigend personeelstekort, ligt deels binnen de sector zelf. De retail kampt met een negatief imago. Zo lag de sector onlangs nog onder vuur in de pers, toen er berichten opdoken over werknemers die zouden worden uitgebuit. Ook zou er onvoldoende aandacht zijn voor een deugdelijk personeelsbeleid.

 

De stelling over het uitgebuite personeel gaat hierbij te kort door de bocht. We verwezen immers al eerder naar het feit dat binnen de retail veel laaggeschoolden en allochtone werknemers aan de slag zijn. De sector biedt dus juist kansen aan de meer kwetsbare segmenten van werknemers dan ze te onderdrukken.

 

Toch erkent de sector dat er nog heel wat uitdagingen liggen te wachten op het vlak van HR.

Dat groeiende besef, in combinatie met de blijvende zoektocht naar geschikt personeel, zet veel ondernemingen dan ook aan tot concrete actie. Cijfers van SD Worx tonen aan dat steeds meer distributiebedrijven investeren in hun HR-beleid. Het aantal trajecten dat SD Worx hiervoor met zijn klanten uitwerkt, zit al een tijdje in stijgende lijn.

 

Deze gunstige evolutie blijft overigens niet onopgemerkt. Ook Comeos ziet het belang van HR in. Zo wijdt de federatie van de distributie de Mercuriusprijs dit jaar aan de onderneming met het meest vooruitstrevende personeelsbeleid.

 


Over de auteur: Peter Van Ostaeyen is Manager Payroll bij SD Worx. Vanuit zijn functie als Retail Business Partner ondersteunt hij enkele grote bedrijven uit de retailsector met hun personeelsadministratie en HR-beleid.

Ondanks de recente economische crisisperiode en het negatieve imago, vormt de retail een belangrijke steunpilaar voor de Belgische economie. Naast een hernieuwd aanwervingsbeleid investeren ook steeds meer distributiebedrijven in hun HR-beleid.

Na de crisis: het aantal aanwervingen stijgt exponentieel

De distributiesector is op een overtuigende manier uit het economische dal gekropen. Waar men vorig jaar nog vreesde voor een stagnatie van de tewerkstelling, geven de cijfers nu een heel ander beeld. Zo blijkt uit de recente gegevens van de VDAB dat de groot- en kleinhandel met stip bij de best scorende sectoren behoren. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ontving de VDAB nu liefst 49,7% vacatures meer!

 

Het belang van de retailsector voor de zich herstellende Belgische economie is dus heel groot. Dat blijkt trouwens ook als we een blik werpen op de aard van die vacatures.

Retail: een belangrijke werkgever voor laaggeschoolden

Zo vormt de retailsector een belangrijke bron van werkgelegenheid voor laaggeschoolden. Uit het rapport van de VDAB blijkt duidelijk dat de vraag naar laaggeschoolde werknemers is toegenomen (+29%) en zelfs die van de hoger geschoolde werknemers overtreft (+25,4%). 

 

Deze cijfers zijn uiteraard niet verrassend. De distributiesector vormt traditioneel een sterke aantrekkingspool voor laaggeschoolde werknemers. Hetzelfde geldt trouwens voor allochtone medewerkers en jongeren. Uit een studie van HR-dienstverlener SD Worx blijkt alleszins dat deze werknemerscategorieën veel sneller een baan vinden in de retail.

 

Toch lijkt de vraag het aanbod te gaan overtreffen en leeft binnen de sector een sterke vrees om geschikt personeel te blijven vinden. Dat blijkt alvast uit een recente conjunctuurenquête van Comeos, de federatie van de distributie, waar op de vraag: ‘Wat ziet u als de grootste bedreiging in de sector?’ bovenstaande problematiek als tweede antwoord uit de bus kwam.

Het belang van een degelijk HR-beleid

Een van de oorzaken voor dit dreigend personeelstekort, ligt deels binnen de sector zelf. De retail kampt met een negatief imago. Zo lag de sector onlangs nog onder vuur in de pers, toen er berichten opdoken over werknemers die zouden worden uitgebuit. Ook zou er onvoldoende aandacht zijn voor een deugdelijk personeelsbeleid.

 

De stelling over het uitgebuite personeel gaat hierbij te kort door de bocht. We verwezen immers al eerder naar het feit dat binnen de retail veel laaggeschoolden en allochtone werknemers aan de slag zijn. De sector biedt dus juist kansen aan de meer kwetsbare segmenten van werknemers dan ze te onderdrukken.

 

Toch erkent de sector dat er nog heel wat uitdagingen liggen te wachten op het vlak van HR.

Dat groeiende besef, in combinatie met de blijvende zoektocht naar geschikt personeel, zet veel ondernemingen dan ook aan tot concrete actie. Cijfers van SD Worx tonen aan dat steeds meer distributiebedrijven investeren in hun HR-beleid. Het aantal trajecten dat SD Worx hiervoor met zijn klanten uitwerkt, zit al een tijdje in stijgende lijn.

 

Deze gunstige evolutie blijft overigens niet onopgemerkt. Ook Comeos ziet het belang van HR in. Zo wijdt de federatie van de distributie de Mercuriusprijs dit jaar aan de onderneming met het meest vooruitstrevende personeelsbeleid.

 


Over de auteur: Peter Van Ostaeyen is Manager Payroll bij SD Worx. Vanuit zijn functie als Retail Business Partner ondersteunt hij enkele grote bedrijven uit de retailsector met hun personeelsadministratie en HR-beleid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


E-commerce in Europa blijft sterk groeien

27/06/2017

In het European Ecommerce Report 2017, een gezamenlijk rapport van Ecommerce Europe, EuroCommerce en de Ecommerce Foundation, wordt gesteld dat ook in 2017 e-commerce in Europa zal blijven groeien: vooral dan in Centraal- en Oost-Europa.

Hema kruipt uit het dal

27/06/2017

De Nederlandse winkelketen Hema is eindelijk een beetje uit het dal aan het kruipen. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf vrij gaf voor het eerste kwartaal van 2017: daarin steeg de omzet en daalde het nettoverlies.

Hoe Smartbox Group de cadeaubon ‘Apple-iseert’

26/06/2017

Smartbox Group, het bedrijf achter Bongo en Cadeaubox, heeft een recordjaar achter de rug. De succesformule? Een compromisloze focus op klantbeleving en een sterk partnership met retailers, zegt CEO John Perkins. 

Holland & Barrett in Russische handen

26/06/2017

Voor het weekend kwam het nieuws naar buiten dat AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, interesse zou hebben in een overname van Holland & Barrett. Nu heeft eigenaar Carlyle het bedrijf echter verkocht aan een Russische miljardair.

DCM kiest voor e-commerce

26/06/2017

DCM uit Grobbendonk, dat organische meststoffen en veevoederconcentraten produceert, gaat volgend jaar zijn eerste stappen zetten op vlak van e-commerce. Dat wil niet zeggen dat ze de handelaars willen overslaan, aldus afgevaardigd bestuurder Tom De Ceuster.

Nieuw Duits distributiecentrum voor Action

26/06/2017

De Nederlandse winkelketen Action heeft nabij Mannheim zijn eerste Duitse distributiecentrum geopend. Dat centrum wordt verantwoordelijk voor de bevoorrading van Duitsland, Oostenrijk en een deel van Frankrijk.

Back to top