De retailsector: een blijvende sterkhouder van de Belgische economie!

De retailsector: een blijvende sterkhouder van de Belgische economie!

Ondanks de recente economische crisisperiode en het negatieve imago, vormt de retail een belangrijke steunpilaar voor de Belgische economie. Naast een hernieuwd aanwervingsbeleid investeren ook steeds meer distributiebedrijven in hun HR-beleid.

Na de crisis: het aantal aanwervingen stijgt exponentieel

De distributiesector is op een overtuigende manier uit het economische dal gekropen. Waar men vorig jaar nog vreesde voor een stagnatie van de tewerkstelling, geven de cijfers nu een heel ander beeld. Zo blijkt uit de recente gegevens van de VDAB dat de groot- en kleinhandel met stip bij de best scorende sectoren behoren. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ontving de VDAB nu liefst 49,7% vacatures meer!

 

Het belang van de retailsector voor de zich herstellende Belgische economie is dus heel groot. Dat blijkt trouwens ook als we een blik werpen op de aard van die vacatures.

Retail: een belangrijke werkgever voor laaggeschoolden

Zo vormt de retailsector een belangrijke bron van werkgelegenheid voor laaggeschoolden. Uit het rapport van de VDAB blijkt duidelijk dat de vraag naar laaggeschoolde werknemers is toegenomen (+29%) en zelfs die van de hoger geschoolde werknemers overtreft (+25,4%). 

 

Deze cijfers zijn uiteraard niet verrassend. De distributiesector vormt traditioneel een sterke aantrekkingspool voor laaggeschoolde werknemers. Hetzelfde geldt trouwens voor allochtone medewerkers en jongeren. Uit een studie van HR-dienstverlener SD Worx blijkt alleszins dat deze werknemerscategorieën veel sneller een baan vinden in de retail.

 

Toch lijkt de vraag het aanbod te gaan overtreffen en leeft binnen de sector een sterke vrees om geschikt personeel te blijven vinden. Dat blijkt alvast uit een recente conjunctuurenquête van Comeos, de federatie van de distributie, waar op de vraag: ‘Wat ziet u als de grootste bedreiging in de sector?’ bovenstaande problematiek als tweede antwoord uit de bus kwam.

Het belang van een degelijk HR-beleid

Een van de oorzaken voor dit dreigend personeelstekort, ligt deels binnen de sector zelf. De retail kampt met een negatief imago. Zo lag de sector onlangs nog onder vuur in de pers, toen er berichten opdoken over werknemers die zouden worden uitgebuit. Ook zou er onvoldoende aandacht zijn voor een deugdelijk personeelsbeleid.

 

De stelling over het uitgebuite personeel gaat hierbij te kort door de bocht. We verwezen immers al eerder naar het feit dat binnen de retail veel laaggeschoolden en allochtone werknemers aan de slag zijn. De sector biedt dus juist kansen aan de meer kwetsbare segmenten van werknemers dan ze te onderdrukken.

 

Toch erkent de sector dat er nog heel wat uitdagingen liggen te wachten op het vlak van HR.

Dat groeiende besef, in combinatie met de blijvende zoektocht naar geschikt personeel, zet veel ondernemingen dan ook aan tot concrete actie. Cijfers van SD Worx tonen aan dat steeds meer distributiebedrijven investeren in hun HR-beleid. Het aantal trajecten dat SD Worx hiervoor met zijn klanten uitwerkt, zit al een tijdje in stijgende lijn.

 

Deze gunstige evolutie blijft overigens niet onopgemerkt. Ook Comeos ziet het belang van HR in. Zo wijdt de federatie van de distributie de Mercuriusprijs dit jaar aan de onderneming met het meest vooruitstrevende personeelsbeleid.

 


Over de auteur: Peter Van Ostaeyen is Manager Payroll bij SD Worx. Vanuit zijn functie als Retail Business Partner ondersteunt hij enkele grote bedrijven uit de retailsector met hun personeelsadministratie en HR-beleid.

Ondanks de recente economische crisisperiode en het negatieve imago, vormt de retail een belangrijke steunpilaar voor de Belgische economie. Naast een hernieuwd aanwervingsbeleid investeren ook steeds meer distributiebedrijven in hun HR-beleid.

Na de crisis: het aantal aanwervingen stijgt exponentieel

De distributiesector is op een overtuigende manier uit het economische dal gekropen. Waar men vorig jaar nog vreesde voor een stagnatie van de tewerkstelling, geven de cijfers nu een heel ander beeld. Zo blijkt uit de recente gegevens van de VDAB dat de groot- en kleinhandel met stip bij de best scorende sectoren behoren. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ontving de VDAB nu liefst 49,7% vacatures meer!

 

Het belang van de retailsector voor de zich herstellende Belgische economie is dus heel groot. Dat blijkt trouwens ook als we een blik werpen op de aard van die vacatures.

Retail: een belangrijke werkgever voor laaggeschoolden

Zo vormt de retailsector een belangrijke bron van werkgelegenheid voor laaggeschoolden. Uit het rapport van de VDAB blijkt duidelijk dat de vraag naar laaggeschoolde werknemers is toegenomen (+29%) en zelfs die van de hoger geschoolde werknemers overtreft (+25,4%). 

 

Deze cijfers zijn uiteraard niet verrassend. De distributiesector vormt traditioneel een sterke aantrekkingspool voor laaggeschoolde werknemers. Hetzelfde geldt trouwens voor allochtone medewerkers en jongeren. Uit een studie van HR-dienstverlener SD Worx blijkt alleszins dat deze werknemerscategorieën veel sneller een baan vinden in de retail.

 

Toch lijkt de vraag het aanbod te gaan overtreffen en leeft binnen de sector een sterke vrees om geschikt personeel te blijven vinden. Dat blijkt alvast uit een recente conjunctuurenquête van Comeos, de federatie van de distributie, waar op de vraag: ‘Wat ziet u als de grootste bedreiging in de sector?’ bovenstaande problematiek als tweede antwoord uit de bus kwam.

Het belang van een degelijk HR-beleid

Een van de oorzaken voor dit dreigend personeelstekort, ligt deels binnen de sector zelf. De retail kampt met een negatief imago. Zo lag de sector onlangs nog onder vuur in de pers, toen er berichten opdoken over werknemers die zouden worden uitgebuit. Ook zou er onvoldoende aandacht zijn voor een deugdelijk personeelsbeleid.

 

De stelling over het uitgebuite personeel gaat hierbij te kort door de bocht. We verwezen immers al eerder naar het feit dat binnen de retail veel laaggeschoolden en allochtone werknemers aan de slag zijn. De sector biedt dus juist kansen aan de meer kwetsbare segmenten van werknemers dan ze te onderdrukken.

 

Toch erkent de sector dat er nog heel wat uitdagingen liggen te wachten op het vlak van HR.

Dat groeiende besef, in combinatie met de blijvende zoektocht naar geschikt personeel, zet veel ondernemingen dan ook aan tot concrete actie. Cijfers van SD Worx tonen aan dat steeds meer distributiebedrijven investeren in hun HR-beleid. Het aantal trajecten dat SD Worx hiervoor met zijn klanten uitwerkt, zit al een tijdje in stijgende lijn.

 

Deze gunstige evolutie blijft overigens niet onopgemerkt. Ook Comeos ziet het belang van HR in. Zo wijdt de federatie van de distributie de Mercuriusprijs dit jaar aan de onderneming met het meest vooruitstrevende personeelsbeleid.

 


Over de auteur: Peter Van Ostaeyen is Manager Payroll bij SD Worx. Vanuit zijn functie als Retail Business Partner ondersteunt hij enkele grote bedrijven uit de retailsector met hun personeelsadministratie en HR-beleid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top