De retailsector: een blijvende sterkhouder van de Belgische economie!

De retailsector: een blijvende sterkhouder van de Belgische economie!

Ondanks de recente economische crisisperiode en het negatieve imago, vormt de retail een belangrijke steunpilaar voor de Belgische economie. Naast een hernieuwd aanwervingsbeleid investeren ook steeds meer distributiebedrijven in hun HR-beleid.

Na de crisis: het aantal aanwervingen stijgt exponentieel

De distributiesector is op een overtuigende manier uit het economische dal gekropen. Waar men vorig jaar nog vreesde voor een stagnatie van de tewerkstelling, geven de cijfers nu een heel ander beeld. Zo blijkt uit de recente gegevens van de VDAB dat de groot- en kleinhandel met stip bij de best scorende sectoren behoren. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ontving de VDAB nu liefst 49,7% vacatures meer!

 

Het belang van de retailsector voor de zich herstellende Belgische economie is dus heel groot. Dat blijkt trouwens ook als we een blik werpen op de aard van die vacatures.

Retail: een belangrijke werkgever voor laaggeschoolden

Zo vormt de retailsector een belangrijke bron van werkgelegenheid voor laaggeschoolden. Uit het rapport van de VDAB blijkt duidelijk dat de vraag naar laaggeschoolde werknemers is toegenomen (+29%) en zelfs die van de hoger geschoolde werknemers overtreft (+25,4%). 

 

Deze cijfers zijn uiteraard niet verrassend. De distributiesector vormt traditioneel een sterke aantrekkingspool voor laaggeschoolde werknemers. Hetzelfde geldt trouwens voor allochtone medewerkers en jongeren. Uit een studie van HR-dienstverlener SD Worx blijkt alleszins dat deze werknemerscategorieën veel sneller een baan vinden in de retail.

 

Toch lijkt de vraag het aanbod te gaan overtreffen en leeft binnen de sector een sterke vrees om geschikt personeel te blijven vinden. Dat blijkt alvast uit een recente conjunctuurenquête van Comeos, de federatie van de distributie, waar op de vraag: ‘Wat ziet u als de grootste bedreiging in de sector?’ bovenstaande problematiek als tweede antwoord uit de bus kwam.

Het belang van een degelijk HR-beleid

Een van de oorzaken voor dit dreigend personeelstekort, ligt deels binnen de sector zelf. De retail kampt met een negatief imago. Zo lag de sector onlangs nog onder vuur in de pers, toen er berichten opdoken over werknemers die zouden worden uitgebuit. Ook zou er onvoldoende aandacht zijn voor een deugdelijk personeelsbeleid.

 

De stelling over het uitgebuite personeel gaat hierbij te kort door de bocht. We verwezen immers al eerder naar het feit dat binnen de retail veel laaggeschoolden en allochtone werknemers aan de slag zijn. De sector biedt dus juist kansen aan de meer kwetsbare segmenten van werknemers dan ze te onderdrukken.

 

Toch erkent de sector dat er nog heel wat uitdagingen liggen te wachten op het vlak van HR.

Dat groeiende besef, in combinatie met de blijvende zoektocht naar geschikt personeel, zet veel ondernemingen dan ook aan tot concrete actie. Cijfers van SD Worx tonen aan dat steeds meer distributiebedrijven investeren in hun HR-beleid. Het aantal trajecten dat SD Worx hiervoor met zijn klanten uitwerkt, zit al een tijdje in stijgende lijn.

 

Deze gunstige evolutie blijft overigens niet onopgemerkt. Ook Comeos ziet het belang van HR in. Zo wijdt de federatie van de distributie de Mercuriusprijs dit jaar aan de onderneming met het meest vooruitstrevende personeelsbeleid.

 


Over de auteur: Peter Van Ostaeyen is Manager Payroll bij SD Worx. Vanuit zijn functie als Retail Business Partner ondersteunt hij enkele grote bedrijven uit de retailsector met hun personeelsadministratie en HR-beleid.

Ondanks de recente economische crisisperiode en het negatieve imago, vormt de retail een belangrijke steunpilaar voor de Belgische economie. Naast een hernieuwd aanwervingsbeleid investeren ook steeds meer distributiebedrijven in hun HR-beleid.

Na de crisis: het aantal aanwervingen stijgt exponentieel

De distributiesector is op een overtuigende manier uit het economische dal gekropen. Waar men vorig jaar nog vreesde voor een stagnatie van de tewerkstelling, geven de cijfers nu een heel ander beeld. Zo blijkt uit de recente gegevens van de VDAB dat de groot- en kleinhandel met stip bij de best scorende sectoren behoren. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ontving de VDAB nu liefst 49,7% vacatures meer!

 

Het belang van de retailsector voor de zich herstellende Belgische economie is dus heel groot. Dat blijkt trouwens ook als we een blik werpen op de aard van die vacatures.

Retail: een belangrijke werkgever voor laaggeschoolden

Zo vormt de retailsector een belangrijke bron van werkgelegenheid voor laaggeschoolden. Uit het rapport van de VDAB blijkt duidelijk dat de vraag naar laaggeschoolde werknemers is toegenomen (+29%) en zelfs die van de hoger geschoolde werknemers overtreft (+25,4%). 

 

Deze cijfers zijn uiteraard niet verrassend. De distributiesector vormt traditioneel een sterke aantrekkingspool voor laaggeschoolde werknemers. Hetzelfde geldt trouwens voor allochtone medewerkers en jongeren. Uit een studie van HR-dienstverlener SD Worx blijkt alleszins dat deze werknemerscategorieën veel sneller een baan vinden in de retail.

 

Toch lijkt de vraag het aanbod te gaan overtreffen en leeft binnen de sector een sterke vrees om geschikt personeel te blijven vinden. Dat blijkt alvast uit een recente conjunctuurenquête van Comeos, de federatie van de distributie, waar op de vraag: ‘Wat ziet u als de grootste bedreiging in de sector?’ bovenstaande problematiek als tweede antwoord uit de bus kwam.

Het belang van een degelijk HR-beleid

Een van de oorzaken voor dit dreigend personeelstekort, ligt deels binnen de sector zelf. De retail kampt met een negatief imago. Zo lag de sector onlangs nog onder vuur in de pers, toen er berichten opdoken over werknemers die zouden worden uitgebuit. Ook zou er onvoldoende aandacht zijn voor een deugdelijk personeelsbeleid.

 

De stelling over het uitgebuite personeel gaat hierbij te kort door de bocht. We verwezen immers al eerder naar het feit dat binnen de retail veel laaggeschoolden en allochtone werknemers aan de slag zijn. De sector biedt dus juist kansen aan de meer kwetsbare segmenten van werknemers dan ze te onderdrukken.

 

Toch erkent de sector dat er nog heel wat uitdagingen liggen te wachten op het vlak van HR.

Dat groeiende besef, in combinatie met de blijvende zoektocht naar geschikt personeel, zet veel ondernemingen dan ook aan tot concrete actie. Cijfers van SD Worx tonen aan dat steeds meer distributiebedrijven investeren in hun HR-beleid. Het aantal trajecten dat SD Worx hiervoor met zijn klanten uitwerkt, zit al een tijdje in stijgende lijn.

 

Deze gunstige evolutie blijft overigens niet onopgemerkt. Ook Comeos ziet het belang van HR in. Zo wijdt de federatie van de distributie de Mercuriusprijs dit jaar aan de onderneming met het meest vooruitstrevende personeelsbeleid.

 


Over de auteur: Peter Van Ostaeyen is Manager Payroll bij SD Worx. Vanuit zijn functie als Retail Business Partner ondersteunt hij enkele grote bedrijven uit de retailsector met hun personeelsadministratie en HR-beleid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress

28/04/2017

De sterke internationale line-up stelde niet teleur op het RetailDetail Congress 2017. Vooral ‘retailprofeet’ Doug Stephens wist de zaal te overtuigen. Technologie en beleving gaan hand in hand in de winkel van de toekomst.

Ninoofse Kringwinkels verhuizen

27/04/2017

Kringwinkel 't Vierkant in Ninove gaat verhuizen naar een winkelpand waar vroeger een interieurzaak van Heytens gevestigd was. Meteen gaan ze het hele aanbod, dat nu nog verspreid is over twee vestigingen, centraliseren en verruimen.

Omzet daalt licht bij Procter & Gamble

27/04/2017

Procter & Gamble heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar 2016/2017 opnieuw magere resultaten getoond. Op autonome basis steeg de omzet nog wel met 1%, maar de netto-omzet ging er met 1% op achteruit.

De rijke geschiedenis van een boeiende job

26/04/2017

(publireportage) Op zoek naar een boeiende job? Dan kan je verrassend dichtbij terecht: in de badkamer. Werken in deze sector schenkt veel voldoening, en je talenten krijgen er de ruimte. Al hangt dat natuurlijk af van het bedrijf waar je terechtkomt...

RetailDetail verwelkomt Kjëll Bries

25/04/2017

Het blijft bewegen bij RetailDetail: zopas hebben we een nieuwe accountmanager aangeworven. Kjëll Bries wordt het aanspreekpunt voor onze partners en adverteerders.

Winkels Neckermann verdwijnen volledig

25/04/2017

De winkels van Neckermann.com zullen geen doorstart maken en zijn in handen gevallen van opkoper Hahebo. De curators hebben lange tijd naar een overnemer gezocht, maar zijn daar uiteindelijk dus niet in geslaagd.

Back to top