De retailsector: een blijvende sterkhouder van de Belgische economie!

De retailsector: een blijvende sterkhouder van de Belgische economie!

Ondanks de recente economische crisisperiode en het negatieve imago, vormt de retail een belangrijke steunpilaar voor de Belgische economie. Naast een hernieuwd aanwervingsbeleid investeren ook steeds meer distributiebedrijven in hun HR-beleid.

Na de crisis: het aantal aanwervingen stijgt exponentieel

De distributiesector is op een overtuigende manier uit het economische dal gekropen. Waar men vorig jaar nog vreesde voor een stagnatie van de tewerkstelling, geven de cijfers nu een heel ander beeld. Zo blijkt uit de recente gegevens van de VDAB dat de groot- en kleinhandel met stip bij de best scorende sectoren behoren. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ontving de VDAB nu liefst 49,7% vacatures meer!

 

Het belang van de retailsector voor de zich herstellende Belgische economie is dus heel groot. Dat blijkt trouwens ook als we een blik werpen op de aard van die vacatures.

Retail: een belangrijke werkgever voor laaggeschoolden

Zo vormt de retailsector een belangrijke bron van werkgelegenheid voor laaggeschoolden. Uit het rapport van de VDAB blijkt duidelijk dat de vraag naar laaggeschoolde werknemers is toegenomen (+29%) en zelfs die van de hoger geschoolde werknemers overtreft (+25,4%). 

 

Deze cijfers zijn uiteraard niet verrassend. De distributiesector vormt traditioneel een sterke aantrekkingspool voor laaggeschoolde werknemers. Hetzelfde geldt trouwens voor allochtone medewerkers en jongeren. Uit een studie van HR-dienstverlener SD Worx blijkt alleszins dat deze werknemerscategorieën veel sneller een baan vinden in de retail.

 

Toch lijkt de vraag het aanbod te gaan overtreffen en leeft binnen de sector een sterke vrees om geschikt personeel te blijven vinden. Dat blijkt alvast uit een recente conjunctuurenquête van Comeos, de federatie van de distributie, waar op de vraag: ‘Wat ziet u als de grootste bedreiging in de sector?’ bovenstaande problematiek als tweede antwoord uit de bus kwam.

Het belang van een degelijk HR-beleid

Een van de oorzaken voor dit dreigend personeelstekort, ligt deels binnen de sector zelf. De retail kampt met een negatief imago. Zo lag de sector onlangs nog onder vuur in de pers, toen er berichten opdoken over werknemers die zouden worden uitgebuit. Ook zou er onvoldoende aandacht zijn voor een deugdelijk personeelsbeleid.

 

De stelling over het uitgebuite personeel gaat hierbij te kort door de bocht. We verwezen immers al eerder naar het feit dat binnen de retail veel laaggeschoolden en allochtone werknemers aan de slag zijn. De sector biedt dus juist kansen aan de meer kwetsbare segmenten van werknemers dan ze te onderdrukken.

 

Toch erkent de sector dat er nog heel wat uitdagingen liggen te wachten op het vlak van HR.

Dat groeiende besef, in combinatie met de blijvende zoektocht naar geschikt personeel, zet veel ondernemingen dan ook aan tot concrete actie. Cijfers van SD Worx tonen aan dat steeds meer distributiebedrijven investeren in hun HR-beleid. Het aantal trajecten dat SD Worx hiervoor met zijn klanten uitwerkt, zit al een tijdje in stijgende lijn.

 

Deze gunstige evolutie blijft overigens niet onopgemerkt. Ook Comeos ziet het belang van HR in. Zo wijdt de federatie van de distributie de Mercuriusprijs dit jaar aan de onderneming met het meest vooruitstrevende personeelsbeleid.

 


Over de auteur: Peter Van Ostaeyen is Manager Payroll bij SD Worx. Vanuit zijn functie als Retail Business Partner ondersteunt hij enkele grote bedrijven uit de retailsector met hun personeelsadministratie en HR-beleid.

Ondanks de recente economische crisisperiode en het negatieve imago, vormt de retail een belangrijke steunpilaar voor de Belgische economie. Naast een hernieuwd aanwervingsbeleid investeren ook steeds meer distributiebedrijven in hun HR-beleid.

Na de crisis: het aantal aanwervingen stijgt exponentieel

De distributiesector is op een overtuigende manier uit het economische dal gekropen. Waar men vorig jaar nog vreesde voor een stagnatie van de tewerkstelling, geven de cijfers nu een heel ander beeld. Zo blijkt uit de recente gegevens van de VDAB dat de groot- en kleinhandel met stip bij de best scorende sectoren behoren. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ontving de VDAB nu liefst 49,7% vacatures meer!

 

Het belang van de retailsector voor de zich herstellende Belgische economie is dus heel groot. Dat blijkt trouwens ook als we een blik werpen op de aard van die vacatures.

Retail: een belangrijke werkgever voor laaggeschoolden

Zo vormt de retailsector een belangrijke bron van werkgelegenheid voor laaggeschoolden. Uit het rapport van de VDAB blijkt duidelijk dat de vraag naar laaggeschoolde werknemers is toegenomen (+29%) en zelfs die van de hoger geschoolde werknemers overtreft (+25,4%). 

 

Deze cijfers zijn uiteraard niet verrassend. De distributiesector vormt traditioneel een sterke aantrekkingspool voor laaggeschoolde werknemers. Hetzelfde geldt trouwens voor allochtone medewerkers en jongeren. Uit een studie van HR-dienstverlener SD Worx blijkt alleszins dat deze werknemerscategorieën veel sneller een baan vinden in de retail.

 

Toch lijkt de vraag het aanbod te gaan overtreffen en leeft binnen de sector een sterke vrees om geschikt personeel te blijven vinden. Dat blijkt alvast uit een recente conjunctuurenquête van Comeos, de federatie van de distributie, waar op de vraag: ‘Wat ziet u als de grootste bedreiging in de sector?’ bovenstaande problematiek als tweede antwoord uit de bus kwam.

Het belang van een degelijk HR-beleid

Een van de oorzaken voor dit dreigend personeelstekort, ligt deels binnen de sector zelf. De retail kampt met een negatief imago. Zo lag de sector onlangs nog onder vuur in de pers, toen er berichten opdoken over werknemers die zouden worden uitgebuit. Ook zou er onvoldoende aandacht zijn voor een deugdelijk personeelsbeleid.

 

De stelling over het uitgebuite personeel gaat hierbij te kort door de bocht. We verwezen immers al eerder naar het feit dat binnen de retail veel laaggeschoolden en allochtone werknemers aan de slag zijn. De sector biedt dus juist kansen aan de meer kwetsbare segmenten van werknemers dan ze te onderdrukken.

 

Toch erkent de sector dat er nog heel wat uitdagingen liggen te wachten op het vlak van HR.

Dat groeiende besef, in combinatie met de blijvende zoektocht naar geschikt personeel, zet veel ondernemingen dan ook aan tot concrete actie. Cijfers van SD Worx tonen aan dat steeds meer distributiebedrijven investeren in hun HR-beleid. Het aantal trajecten dat SD Worx hiervoor met zijn klanten uitwerkt, zit al een tijdje in stijgende lijn.

 

Deze gunstige evolutie blijft overigens niet onopgemerkt. Ook Comeos ziet het belang van HR in. Zo wijdt de federatie van de distributie de Mercuriusprijs dit jaar aan de onderneming met het meest vooruitstrevende personeelsbeleid.

 


Over de auteur: Peter Van Ostaeyen is Manager Payroll bij SD Worx. Vanuit zijn functie als Retail Business Partner ondersteunt hij enkele grote bedrijven uit de retailsector met hun personeelsadministratie en HR-beleid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Weinig enthousiasme voor nieuwe Amazon boekwinkel in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Analisten vinden immers dat Amazon niet verder gaat dan wat we al kennen van een traditionele boekwinkel.

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Back to top