Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials | RetailDetail

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials
Foto Edeka

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Emotionele meerwaarde

Het gaat doorgaans om hartverwarmende kortfilmpjes die het merk de nodige emotionele meerwaarde moeten bezorgen. De periode leent zich daar uitstekend toe: thema’s als familiegevoel, liefde, samenzijn en eenzaamheid treffen het publiek recht in het hart. In België is de kerstcommercial niet zo’n grote traditie, maar Delhaize heeft op dit vlak wel een reputatie en naar aanleiding van z’n 150ste verjaardag heeft de keten niet op een inspanning gekeken: in een knappe kerstspot zien we de tafeltrends van de jaren ’20 tot nu passeren.
 

In Nederland hebben liefst vier supermarktketens een mooie kerstvideo uitgebracht. Bij Albert Heijn gaat de hoofdrol naar een bejaarde weduwnaar die een nieuwe liefde vindt en wordt opgenomen in haar familie. Een heel andere insteek bij Plus, waar we een meisje zien pendelen tussen haar gescheiden ouders – tot ze zelf het initiatief neemt om haar vader toch uit te nodigen aan de familiedis. Van maatschappelijke problemen is geen sprake bij Jumbo, dat een familie kerst laat vieren in een sprookjesachtig bos – het Disneygevoel, zeg maar. Traditioneler oogt de spot van regionale keten Jan Linders: een sfeervol familiediner met een knipoog.

 

Internationale referenties

Dat de harddiscounters allang geen louter prijsvechters meer zijn, blijkt uit de internationale kerstspots die ze lieten maken. Geen sprookjessfeer in de internationale spot van Lidl, maar een ‘normale’ kerst, inclusief chaos, morsen en aangebakken eten. Als de sfeer maar goed zit. Aldi Süd pakt uit met een knappe animatie waarin Kevin de wortel de hoofdrol speelt.
 

Internationaal is de Britse warenhuisketen John Lewis al vele jaren dé referentie. Naar de kerstcommercials van de retailer wordt wereldwijd uitgekeken. In het verhaal van dit jaar maakt een jongetje kennis met een vriendelijk monster onder z’n bed… De collega’s van Marks & Spencer wisten dan weer een internationale ster te strikken voor hun film: niemand minder dan beertje Paddington verwarmt de harten.
 

Een andere keten met een reputatie inzake mooie reclamefilms is het Franse Intermarché, dat nu verrast met een leuk verhaaltje waarin twee kinderen merken dat de Kerstman een te hoog BMI heeft en dus maar beter wat meer groenten en fruit zou eten. Maar de originaliteitsprijs gaat toch naar het Duitse Edeka, dat het kerstverhaal laat afspelen in het jaar… 2117. De mensen zijn gevlucht voor de gevolgen van artificiële intelligentie, maar één robot gaat op zoek naar kerstwarmte
 

Afsluiten doen we met een spot die u zonder twijfel al gezien hebt maar die hier toch niet mag ontbreken: geen kerst zonder Coca-Cola, immers de ‘uitvinders’ van de kerstman… Hebben we een knappe kerstspot over het hoofd gezien? Laat het ons gerust weten!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.