Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials | RetailDetail

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials
Foto Edeka

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Emotionele meerwaarde

Het gaat doorgaans om hartverwarmende kortfilmpjes die het merk de nodige emotionele meerwaarde moeten bezorgen. De periode leent zich daar uitstekend toe: thema’s als familiegevoel, liefde, samenzijn en eenzaamheid treffen het publiek recht in het hart. In België is de kerstcommercial niet zo’n grote traditie, maar Delhaize heeft op dit vlak wel een reputatie en naar aanleiding van z’n 150ste verjaardag heeft de keten niet op een inspanning gekeken: in een knappe kerstspot zien we de tafeltrends van de jaren ’20 tot nu passeren.
 

In Nederland hebben liefst vier supermarktketens een mooie kerstvideo uitgebracht. Bij Albert Heijn gaat de hoofdrol naar een bejaarde weduwnaar die een nieuwe liefde vindt en wordt opgenomen in haar familie. Een heel andere insteek bij Plus, waar we een meisje zien pendelen tussen haar gescheiden ouders – tot ze zelf het initiatief neemt om haar vader toch uit te nodigen aan de familiedis. Van maatschappelijke problemen is geen sprake bij Jumbo, dat een familie kerst laat vieren in een sprookjesachtig bos – het Disneygevoel, zeg maar. Traditioneler oogt de spot van regionale keten Jan Linders: een sfeervol familiediner met een knipoog.

 

Internationale referenties

Dat de harddiscounters allang geen louter prijsvechters meer zijn, blijkt uit de internationale kerstspots die ze lieten maken. Geen sprookjessfeer in de internationale spot van Lidl, maar een ‘normale’ kerst, inclusief chaos, morsen en aangebakken eten. Als de sfeer maar goed zit. Aldi Süd pakt uit met een knappe animatie waarin Kevin de wortel de hoofdrol speelt.
 

Internationaal is de Britse warenhuisketen John Lewis al vele jaren dé referentie. Naar de kerstcommercials van de retailer wordt wereldwijd uitgekeken. In het verhaal van dit jaar maakt een jongetje kennis met een vriendelijk monster onder z’n bed… De collega’s van Marks & Spencer wisten dan weer een internationale ster te strikken voor hun film: niemand minder dan beertje Paddington verwarmt de harten.
 

Een andere keten met een reputatie inzake mooie reclamefilms is het Franse Intermarché, dat nu verrast met een leuk verhaaltje waarin twee kinderen merken dat de Kerstman een te hoog BMI heeft en dus maar beter wat meer groenten en fruit zou eten. Maar de originaliteitsprijs gaat toch naar het Duitse Edeka, dat het kerstverhaal laat afspelen in het jaar… 2117. De mensen zijn gevlucht voor de gevolgen van artificiële intelligentie, maar één robot gaat op zoek naar kerstwarmte
 

Afsluiten doen we met een spot die u zonder twijfel al gezien hebt maar die hier toch niet mag ontbreken: geen kerst zonder Coca-Cola, immers de ‘uitvinders’ van de kerstman… Hebben we een knappe kerstspot over het hoofd gezien? Laat het ons gerust weten!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

Back to top