Driekwart Belgen zeer tevreden over retail

Driekwart Belgen zeer tevreden over retail

De Belgen zijn zowat de meest tevreden consumenten binnen de EU, volgens een rapport van de Europese Commissie. Amper negen procent heeft het voorbije jaar geklaagd bij een verkoper of een dienstverlener. Liefst 75 procent van de Belgische consumenten had naar eigen zeggen geen reden tot klagen. Van de Belgen die wél de moeite deden om te klagen, was meer dan de helft nadien tevreden over de behandeling van hun klacht. 

 

De tevredenheid over de organisatie en regulering van de detailhandel steeg van 57 naar 61%. Daarmee volgen de Belgen de Europese trend. Wat hier wél veel lager ligt dan in de rest van de EU, zijn klachten over problemen tijdens het aanschaffen van een dienst (11%) en over frauduleuze aanbiedingen (ook 11%). Beide cijfers zijn de op één na laagste binnen de Europese Unie.

 

Belgische consumenten zijn over het algemeen dus opvallend tevreden over de dienstverlening. Het is voor retailers evenwel belangrijk te weten dat klanten in België ook gewoon minder snel geneigd zijn te klagen, zelfs al zijn ze niet tevreden. Volgens de onderzoeksresultaten had 16% van de ondervraagden al eens reden tot klagen gehad, maar daar geen gevolg aan gegeven. Een hoog percentage (40%) kreeg nochtans reeds te maken met misleidende advertenties. 

 

Frappant is ook dat de Belgen meer vertrouwen hebben in consumentenorganisaties (69%) dan in de overheidsinstanties die toezien op consumentenrechten (58%). Of het huidige gebrek aan overheid daar voor iets tussenzit, is niet geweten.

De Belgen zijn zowat de meest tevreden consumenten binnen de EU, volgens een rapport van de Europese Commissie. Amper negen procent heeft het voorbije jaar geklaagd bij een verkoper of een dienstverlener. Liefst 75 procent van de Belgische consumenten had naar eigen zeggen geen reden tot klagen. Van de Belgen die wél de moeite deden om te klagen, was meer dan de helft nadien tevreden over de behandeling van hun klacht. 

 

De tevredenheid over de organisatie en regulering van de detailhandel steeg van 57 naar 61%. Daarmee volgen de Belgen de Europese trend. Wat hier wél veel lager ligt dan in de rest van de EU, zijn klachten over problemen tijdens het aanschaffen van een dienst (11%) en over frauduleuze aanbiedingen (ook 11%). Beide cijfers zijn de op één na laagste binnen de Europese Unie.

 

Belgische consumenten zijn over het algemeen dus opvallend tevreden over de dienstverlening. Het is voor retailers evenwel belangrijk te weten dat klanten in België ook gewoon minder snel geneigd zijn te klagen, zelfs al zijn ze niet tevreden. Volgens de onderzoeksresultaten had 16% van de ondervraagden al eens reden tot klagen gehad, maar daar geen gevolg aan gegeven. Een hoog percentage (40%) kreeg nochtans reeds te maken met misleidende advertenties. 

 

Frappant is ook dat de Belgen meer vertrouwen hebben in consumentenorganisaties (69%) dan in de overheidsinstanties die toezien op consumentenrechten (58%). Of het huidige gebrek aan overheid daar voor iets tussenzit, is niet geweten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Back to top