Driekwart Belgen zeer tevreden over retail | RetailDetail

Driekwart Belgen zeer tevreden over retail

Driekwart Belgen zeer tevreden over retail

De Belgen zijn zowat de meest tevreden consumenten binnen de EU, volgens een rapport van de Europese Commissie. Amper negen procent heeft het voorbije jaar geklaagd bij een verkoper of een dienstverlener. Liefst 75 procent van de Belgische consumenten had naar eigen zeggen geen reden tot klagen. Van de Belgen die wél de moeite deden om te klagen, was meer dan de helft nadien tevreden over de behandeling van hun klacht. 

 

De tevredenheid over de organisatie en regulering van de detailhandel steeg van 57 naar 61%. Daarmee volgen de Belgen de Europese trend. Wat hier wél veel lager ligt dan in de rest van de EU, zijn klachten over problemen tijdens het aanschaffen van een dienst (11%) en over frauduleuze aanbiedingen (ook 11%). Beide cijfers zijn de op één na laagste binnen de Europese Unie.

 

Belgische consumenten zijn over het algemeen dus opvallend tevreden over de dienstverlening. Het is voor retailers evenwel belangrijk te weten dat klanten in België ook gewoon minder snel geneigd zijn te klagen, zelfs al zijn ze niet tevreden. Volgens de onderzoeksresultaten had 16% van de ondervraagden al eens reden tot klagen gehad, maar daar geen gevolg aan gegeven. Een hoog percentage (40%) kreeg nochtans reeds te maken met misleidende advertenties. 

 

Frappant is ook dat de Belgen meer vertrouwen hebben in consumentenorganisaties (69%) dan in de overheidsinstanties die toezien op consumentenrechten (58%). Of het huidige gebrek aan overheid daar voor iets tussenzit, is niet geweten.

De Belgen zijn zowat de meest tevreden consumenten binnen de EU, volgens een rapport van de Europese Commissie. Amper negen procent heeft het voorbije jaar geklaagd bij een verkoper of een dienstverlener. Liefst 75 procent van de Belgische consumenten had naar eigen zeggen geen reden tot klagen. Van de Belgen die wél de moeite deden om te klagen, was meer dan de helft nadien tevreden over de behandeling van hun klacht. 

 

De tevredenheid over de organisatie en regulering van de detailhandel steeg van 57 naar 61%. Daarmee volgen de Belgen de Europese trend. Wat hier wél veel lager ligt dan in de rest van de EU, zijn klachten over problemen tijdens het aanschaffen van een dienst (11%) en over frauduleuze aanbiedingen (ook 11%). Beide cijfers zijn de op één na laagste binnen de Europese Unie.

 

Belgische consumenten zijn over het algemeen dus opvallend tevreden over de dienstverlening. Het is voor retailers evenwel belangrijk te weten dat klanten in België ook gewoon minder snel geneigd zijn te klagen, zelfs al zijn ze niet tevreden. Volgens de onderzoeksresultaten had 16% van de ondervraagden al eens reden tot klagen gehad, maar daar geen gevolg aan gegeven. Een hoog percentage (40%) kreeg nochtans reeds te maken met misleidende advertenties. 

 

Frappant is ook dat de Belgen meer vertrouwen hebben in consumentenorganisaties (69%) dan in de overheidsinstanties die toezien op consumentenrechten (58%). Of het huidige gebrek aan overheid daar voor iets tussenzit, is niet geweten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.