Driekwart Belgen zeer tevreden over retail

Driekwart Belgen zeer tevreden over retail

De Belgen zijn zowat de meest tevreden consumenten binnen de EU, volgens een rapport van de Europese Commissie. Amper negen procent heeft het voorbije jaar geklaagd bij een verkoper of een dienstverlener. Liefst 75 procent van de Belgische consumenten had naar eigen zeggen geen reden tot klagen. Van de Belgen die wél de moeite deden om te klagen, was meer dan de helft nadien tevreden over de behandeling van hun klacht. 

 

De tevredenheid over de organisatie en regulering van de detailhandel steeg van 57 naar 61%. Daarmee volgen de Belgen de Europese trend. Wat hier wél veel lager ligt dan in de rest van de EU, zijn klachten over problemen tijdens het aanschaffen van een dienst (11%) en over frauduleuze aanbiedingen (ook 11%). Beide cijfers zijn de op één na laagste binnen de Europese Unie.

 

Belgische consumenten zijn over het algemeen dus opvallend tevreden over de dienstverlening. Het is voor retailers evenwel belangrijk te weten dat klanten in België ook gewoon minder snel geneigd zijn te klagen, zelfs al zijn ze niet tevreden. Volgens de onderzoeksresultaten had 16% van de ondervraagden al eens reden tot klagen gehad, maar daar geen gevolg aan gegeven. Een hoog percentage (40%) kreeg nochtans reeds te maken met misleidende advertenties. 

 

Frappant is ook dat de Belgen meer vertrouwen hebben in consumentenorganisaties (69%) dan in de overheidsinstanties die toezien op consumentenrechten (58%). Of het huidige gebrek aan overheid daar voor iets tussenzit, is niet geweten.

De Belgen zijn zowat de meest tevreden consumenten binnen de EU, volgens een rapport van de Europese Commissie. Amper negen procent heeft het voorbije jaar geklaagd bij een verkoper of een dienstverlener. Liefst 75 procent van de Belgische consumenten had naar eigen zeggen geen reden tot klagen. Van de Belgen die wél de moeite deden om te klagen, was meer dan de helft nadien tevreden over de behandeling van hun klacht. 

 

De tevredenheid over de organisatie en regulering van de detailhandel steeg van 57 naar 61%. Daarmee volgen de Belgen de Europese trend. Wat hier wél veel lager ligt dan in de rest van de EU, zijn klachten over problemen tijdens het aanschaffen van een dienst (11%) en over frauduleuze aanbiedingen (ook 11%). Beide cijfers zijn de op één na laagste binnen de Europese Unie.

 

Belgische consumenten zijn over het algemeen dus opvallend tevreden over de dienstverlening. Het is voor retailers evenwel belangrijk te weten dat klanten in België ook gewoon minder snel geneigd zijn te klagen, zelfs al zijn ze niet tevreden. Volgens de onderzoeksresultaten had 16% van de ondervraagden al eens reden tot klagen gehad, maar daar geen gevolg aan gegeven. Een hoog percentage (40%) kreeg nochtans reeds te maken met misleidende advertenties. 

 

Frappant is ook dat de Belgen meer vertrouwen hebben in consumentenorganisaties (69%) dan in de overheidsinstanties die toezien op consumentenrechten (58%). Of het huidige gebrek aan overheid daar voor iets tussenzit, is niet geweten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top