Driekwart Belgen zeer tevreden over retail

Driekwart Belgen zeer tevreden over retail

De Belgen zijn zowat de meest tevreden consumenten binnen de EU, volgens een rapport van de Europese Commissie. Amper negen procent heeft het voorbije jaar geklaagd bij een verkoper of een dienstverlener. Liefst 75 procent van de Belgische consumenten had naar eigen zeggen geen reden tot klagen. Van de Belgen die wél de moeite deden om te klagen, was meer dan de helft nadien tevreden over de behandeling van hun klacht. 

 

De tevredenheid over de organisatie en regulering van de detailhandel steeg van 57 naar 61%. Daarmee volgen de Belgen de Europese trend. Wat hier wél veel lager ligt dan in de rest van de EU, zijn klachten over problemen tijdens het aanschaffen van een dienst (11%) en over frauduleuze aanbiedingen (ook 11%). Beide cijfers zijn de op één na laagste binnen de Europese Unie.

 

Belgische consumenten zijn over het algemeen dus opvallend tevreden over de dienstverlening. Het is voor retailers evenwel belangrijk te weten dat klanten in België ook gewoon minder snel geneigd zijn te klagen, zelfs al zijn ze niet tevreden. Volgens de onderzoeksresultaten had 16% van de ondervraagden al eens reden tot klagen gehad, maar daar geen gevolg aan gegeven. Een hoog percentage (40%) kreeg nochtans reeds te maken met misleidende advertenties. 

 

Frappant is ook dat de Belgen meer vertrouwen hebben in consumentenorganisaties (69%) dan in de overheidsinstanties die toezien op consumentenrechten (58%). Of het huidige gebrek aan overheid daar voor iets tussenzit, is niet geweten.

De Belgen zijn zowat de meest tevreden consumenten binnen de EU, volgens een rapport van de Europese Commissie. Amper negen procent heeft het voorbije jaar geklaagd bij een verkoper of een dienstverlener. Liefst 75 procent van de Belgische consumenten had naar eigen zeggen geen reden tot klagen. Van de Belgen die wél de moeite deden om te klagen, was meer dan de helft nadien tevreden over de behandeling van hun klacht. 

 

De tevredenheid over de organisatie en regulering van de detailhandel steeg van 57 naar 61%. Daarmee volgen de Belgen de Europese trend. Wat hier wél veel lager ligt dan in de rest van de EU, zijn klachten over problemen tijdens het aanschaffen van een dienst (11%) en over frauduleuze aanbiedingen (ook 11%). Beide cijfers zijn de op één na laagste binnen de Europese Unie.

 

Belgische consumenten zijn over het algemeen dus opvallend tevreden over de dienstverlening. Het is voor retailers evenwel belangrijk te weten dat klanten in België ook gewoon minder snel geneigd zijn te klagen, zelfs al zijn ze niet tevreden. Volgens de onderzoeksresultaten had 16% van de ondervraagden al eens reden tot klagen gehad, maar daar geen gevolg aan gegeven. Een hoog percentage (40%) kreeg nochtans reeds te maken met misleidende advertenties. 

 

Frappant is ook dat de Belgen meer vertrouwen hebben in consumentenorganisaties (69%) dan in de overheidsinstanties die toezien op consumentenrechten (58%). Of het huidige gebrek aan overheid daar voor iets tussenzit, is niet geweten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Ook Dreamland weg uit centrum Eeklo

10/08/2017

Speelgoed- en vrijetijdsketen Dreamland sluit eind dit jaar de deuren van zijn vestiging in Eeklo. De Colruyt-dochter is op zoek naar een ruimer pand met meer parkeergelegenheid. Het vertrek is een nieuwe aderlating voor het centrum van Eeklo.

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Back to top