Economische Inspectie vindt inbreuken bij 1 controle op 4

Economische Inspectie vindt inbreuken bij 1 controle op 4

De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB), de vroegere Economische Inspectie, heeft het voorbije jaar 7.860 inbreuken vastgesteld tijdens de 32.040 controles die ze uitvoerde in 286 sectoren. Dat is dus bij ongeveer één controle op vier. Daarmee ligt het totale aantal inbreuken volgens het nieuwe jaarverslag 13% hoger dan in 2009, al hoort daar meteen de kanttekening bij dat de ADCB in 2010 vier keer meer controles heeft verricht.

Een vijfde meer klachten over garantieregeling

Vooral over problemen met garanties ontving de ADCB vorig jaar veel klachten: liefst 1.116. Dat zijn er bijna een vijfde meer dan in 2009. Het hoge aantal geschillen over garanties bij informaticaproducten (369 dossiers) wordt zelfs als zorgwekkend bestempeld.

 

De ADCB-inspecteurs verrichtten vorig jaar ook een grootscheepse controle bij 157 elektrowinkels in heel België. Liefst 16% van die handelszaken overtrad de wettelijke regels voor garanties.

 

Voor gsm’s, laptops, pc’s, gps-toestellen, digitale camera’s en dergelijke bieden te veel winkels extra betalende garanties aan, terwijl die niet of nauwelijks verder reiken dan de garanties waar de consument wettelijk recht op heeft. Voorts worden garantietermijnen soms onrechtmatig beperkt.

“Inbreuken een minderheid”

"Tegen wie met opzet inbreuken pleegt, moet opgetreden worden. Controle door economische inspectie is voor deze gevallen goed en noodzakelijk. Pas zo kan je oneerlijke concurrentie vermijden. Maar we mogen niet vergeten dat inbreuken bij kleine ondernemingen een minderheid zijn. De klant staat bij KMO's centraal. Zij hebben dan ook niet de intentie hun klanten te bedriegen. Inbreuken gebeuren veeleer onbewust”, reageert Unizo.

 

De ondernemersorganisatie pleit voor een sterkere focus op preventie en overleg en vraagt dat de overheid dringend werk maakt van een praktisch toetsingkader voor ondernemingen om zich te wapenen tegen oneerlijke concurrentie.

 

De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB), de vroegere Economische Inspectie, heeft het voorbije jaar 7.860 inbreuken vastgesteld tijdens de 32.040 controles die ze uitvoerde in 286 sectoren. Dat is dus bij ongeveer één controle op vier. Daarmee ligt het totale aantal inbreuken volgens het nieuwe jaarverslag 13% hoger dan in 2009, al hoort daar meteen de kanttekening bij dat de ADCB in 2010 vier keer meer controles heeft verricht.

Een vijfde meer klachten over garantieregeling

Vooral over problemen met garanties ontving de ADCB vorig jaar veel klachten: liefst 1.116. Dat zijn er bijna een vijfde meer dan in 2009. Het hoge aantal geschillen over garanties bij informaticaproducten (369 dossiers) wordt zelfs als zorgwekkend bestempeld.

 

De ADCB-inspecteurs verrichtten vorig jaar ook een grootscheepse controle bij 157 elektrowinkels in heel België. Liefst 16% van die handelszaken overtrad de wettelijke regels voor garanties.

 

Voor gsm’s, laptops, pc’s, gps-toestellen, digitale camera’s en dergelijke bieden te veel winkels extra betalende garanties aan, terwijl die niet of nauwelijks verder reiken dan de garanties waar de consument wettelijk recht op heeft. Voorts worden garantietermijnen soms onrechtmatig beperkt.

“Inbreuken een minderheid”

"Tegen wie met opzet inbreuken pleegt, moet opgetreden worden. Controle door economische inspectie is voor deze gevallen goed en noodzakelijk. Pas zo kan je oneerlijke concurrentie vermijden. Maar we mogen niet vergeten dat inbreuken bij kleine ondernemingen een minderheid zijn. De klant staat bij KMO's centraal. Zij hebben dan ook niet de intentie hun klanten te bedriegen. Inbreuken gebeuren veeleer onbewust”, reageert Unizo.

 

De ondernemersorganisatie pleit voor een sterkere focus op preventie en overleg en vraagt dat de overheid dringend werk maakt van een praktisch toetsingkader voor ondernemingen om zich te wapenen tegen oneerlijke concurrentie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top