Economische Inspectie vindt inbreuken bij 1 controle op 4 | RetailDetail

Economische Inspectie vindt inbreuken bij 1 controle op 4

Economische Inspectie vindt inbreuken bij 1 controle op 4

De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB), de vroegere Economische Inspectie, heeft het voorbije jaar 7.860 inbreuken vastgesteld tijdens de 32.040 controles die ze uitvoerde in 286 sectoren. Dat is dus bij ongeveer één controle op vier. Daarmee ligt het totale aantal inbreuken volgens het nieuwe jaarverslag 13% hoger dan in 2009, al hoort daar meteen de kanttekening bij dat de ADCB in 2010 vier keer meer controles heeft verricht.

Een vijfde meer klachten over garantieregeling

Vooral over problemen met garanties ontving de ADCB vorig jaar veel klachten: liefst 1.116. Dat zijn er bijna een vijfde meer dan in 2009. Het hoge aantal geschillen over garanties bij informaticaproducten (369 dossiers) wordt zelfs als zorgwekkend bestempeld.

 

De ADCB-inspecteurs verrichtten vorig jaar ook een grootscheepse controle bij 157 elektrowinkels in heel België. Liefst 16% van die handelszaken overtrad de wettelijke regels voor garanties.

 

Voor gsm’s, laptops, pc’s, gps-toestellen, digitale camera’s en dergelijke bieden te veel winkels extra betalende garanties aan, terwijl die niet of nauwelijks verder reiken dan de garanties waar de consument wettelijk recht op heeft. Voorts worden garantietermijnen soms onrechtmatig beperkt.

“Inbreuken een minderheid”

"Tegen wie met opzet inbreuken pleegt, moet opgetreden worden. Controle door economische inspectie is voor deze gevallen goed en noodzakelijk. Pas zo kan je oneerlijke concurrentie vermijden. Maar we mogen niet vergeten dat inbreuken bij kleine ondernemingen een minderheid zijn. De klant staat bij KMO's centraal. Zij hebben dan ook niet de intentie hun klanten te bedriegen. Inbreuken gebeuren veeleer onbewust”, reageert Unizo.

 

De ondernemersorganisatie pleit voor een sterkere focus op preventie en overleg en vraagt dat de overheid dringend werk maakt van een praktisch toetsingkader voor ondernemingen om zich te wapenen tegen oneerlijke concurrentie.

 

De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB), de vroegere Economische Inspectie, heeft het voorbije jaar 7.860 inbreuken vastgesteld tijdens de 32.040 controles die ze uitvoerde in 286 sectoren. Dat is dus bij ongeveer één controle op vier. Daarmee ligt het totale aantal inbreuken volgens het nieuwe jaarverslag 13% hoger dan in 2009, al hoort daar meteen de kanttekening bij dat de ADCB in 2010 vier keer meer controles heeft verricht.

Een vijfde meer klachten over garantieregeling

Vooral over problemen met garanties ontving de ADCB vorig jaar veel klachten: liefst 1.116. Dat zijn er bijna een vijfde meer dan in 2009. Het hoge aantal geschillen over garanties bij informaticaproducten (369 dossiers) wordt zelfs als zorgwekkend bestempeld.

 

De ADCB-inspecteurs verrichtten vorig jaar ook een grootscheepse controle bij 157 elektrowinkels in heel België. Liefst 16% van die handelszaken overtrad de wettelijke regels voor garanties.

 

Voor gsm’s, laptops, pc’s, gps-toestellen, digitale camera’s en dergelijke bieden te veel winkels extra betalende garanties aan, terwijl die niet of nauwelijks verder reiken dan de garanties waar de consument wettelijk recht op heeft. Voorts worden garantietermijnen soms onrechtmatig beperkt.

“Inbreuken een minderheid”

"Tegen wie met opzet inbreuken pleegt, moet opgetreden worden. Controle door economische inspectie is voor deze gevallen goed en noodzakelijk. Pas zo kan je oneerlijke concurrentie vermijden. Maar we mogen niet vergeten dat inbreuken bij kleine ondernemingen een minderheid zijn. De klant staat bij KMO's centraal. Zij hebben dan ook niet de intentie hun klanten te bedriegen. Inbreuken gebeuren veeleer onbewust”, reageert Unizo.

 

De ondernemersorganisatie pleit voor een sterkere focus op preventie en overleg en vraagt dat de overheid dringend werk maakt van een praktisch toetsingkader voor ondernemingen om zich te wapenen tegen oneerlijke concurrentie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.