Eerste FSC Global Awards voor Casa Shops, bpost en KBC | RetailDetail

Eerste FSC Global Awards voor Casa Shops, bpost en KBC

Eerste FSC Global Awards voor Casa Shops, bpost en KBC

FSC, het bekende label voor hout- en papierproducten uit verantwoord beheerde bossen, heeft voor het eerst FSC Global Awards uitgereikt aan Belgische bedrijven. Casa Shops, bpost en KBC zijn de allereerste laureaten. Met deze award erkent FSC de inzet van bedrijven die kiezen voor hout en papier afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Het FSC-label garandeert de duurzame herkomst, waarbij niet enkel het bos van oorsprong wordt gecontroleerd, maar ook de hele handelsketen tot bij de eindconsument.

Verantwoord hout en papier(gebruik)

Casa Shops krijgt de FSC Award omwille van de doorgedreven keuze voor FSC-gelabelde tuinmeubelen. Vandaag heeft al ruim 90% van het tuinmeubelgamma van Casa het FSC-label. Voorts levert Casa opgemerkte inspanningen om het FSC-label te promoten in de winkelpunten en via de website. En dit tot over de landsgrenzen.


De award voor bpost beloont dan weer de inspanningen die de voormalige Post zich getroost op het vlak van verantwoord papiergebruik. Dit beleid, eveneens geconcretiseerd in een ‘FSC-convenant’, is zelfs te merken in de zegeldrukkerij van bpost: met de eerste postzegel op FSC-papier heeft de Belgische post namelijk een Europese primeur in huis.


De derde laureaat, KBC Bank, ontvangt de FSC-Award omdat de groep een aantal jaren geleden als eerste grootverbruiker een FSC-convenant afsloot met FSC België. Mede dankzij het signaal dat KBC zo de wereld instuurde, kwam de groei van het FSC-label in de Belgische papiersector en grafische sector in een stroomversnelling.

‘Forest Stewardship Council’

FSC, voluit Forest Stewardship Council, is een internationale, onafhankelijke, niet-gouvernementele non-profitorganisatie. Zij werd in 1993 opgericht door boseigenaars, de houtsector, sociale bewegingen en milieuorganisaties en streeft naar verantwoord bosbeheer wereldwijd. Verantwoord bosbeheer voldoet aan drie voorwaarden: het houdt rekening met het milieu, het respecteert sociale aspecten (zoals de rechten van lokale gemeenschappen en bosarbeiders) en het is economisch haalbaar.

 

FSC, het bekende label voor hout- en papierproducten uit verantwoord beheerde bossen, heeft voor het eerst FSC Global Awards uitgereikt aan Belgische bedrijven. Casa Shops, bpost en KBC zijn de allereerste laureaten. Met deze award erkent FSC de inzet van bedrijven die kiezen voor hout en papier afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Het FSC-label garandeert de duurzame herkomst, waarbij niet enkel het bos van oorsprong wordt gecontroleerd, maar ook de hele handelsketen tot bij de eindconsument.

Verantwoord hout en papier(gebruik)

Casa Shops krijgt de FSC Award omwille van de doorgedreven keuze voor FSC-gelabelde tuinmeubelen. Vandaag heeft al ruim 90% van het tuinmeubelgamma van Casa het FSC-label. Voorts levert Casa opgemerkte inspanningen om het FSC-label te promoten in de winkelpunten en via de website. En dit tot over de landsgrenzen.


De award voor bpost beloont dan weer de inspanningen die de voormalige Post zich getroost op het vlak van verantwoord papiergebruik. Dit beleid, eveneens geconcretiseerd in een ‘FSC-convenant’, is zelfs te merken in de zegeldrukkerij van bpost: met de eerste postzegel op FSC-papier heeft de Belgische post namelijk een Europese primeur in huis.


De derde laureaat, KBC Bank, ontvangt de FSC-Award omdat de groep een aantal jaren geleden als eerste grootverbruiker een FSC-convenant afsloot met FSC België. Mede dankzij het signaal dat KBC zo de wereld instuurde, kwam de groei van het FSC-label in de Belgische papiersector en grafische sector in een stroomversnelling.

‘Forest Stewardship Council’

FSC, voluit Forest Stewardship Council, is een internationale, onafhankelijke, niet-gouvernementele non-profitorganisatie. Zij werd in 1993 opgericht door boseigenaars, de houtsector, sociale bewegingen en milieuorganisaties en streeft naar verantwoord bosbeheer wereldwijd. Verantwoord bosbeheer voldoet aan drie voorwaarden: het houdt rekening met het milieu, het respecteert sociale aspecten (zoals de rechten van lokale gemeenschappen en bosarbeiders) en het is economisch haalbaar.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.