Eerste pakketautomaten van bpost gelanceerd | RetailDetail

Eerste pakketautomaten van bpost gelanceerd

Eerste pakketautomaten van bpost gelanceerd

De eerste drie “Bpack 24/7”-pakketautomaten van bpost zijn officieel ingehuldigd. Klanten kunnen in die beveiligde ‘lockers’ hun pakjes laten leveren en afhalen wanneer hen dat past, zeven dagen op zeven, de klok rond. Het postbedrijf haalde de mosterd in Duitsland, waar er nu al 2.500 in gebruik zijn sinds Deutsche Post ze 10 jaar geleden introduceerde.

“Bpack 24/7” speciaal voor webwinkels

“Omdat de e-commercemarkt ook bij ons volop in de lift zit, hebben we bij bpost een compleet nieuwe service ontwikkeld die nog meer keuzevrijheid biedt: Bpack 24/7, de pakketautomaat”, klinkt het bij bpost. De dienst werkt met een gratis online registratie, waarna klanten een kaart met een persoonlijke code thuisgestuurd krijgen. Eens het pakje geleverd, ontvangt de consument een sms’je en een e-mail en heeft hij 5 dagen om zijn pakje uit de beveiligde ‘locker’ te halen.

150 pakketautomaten tegen eind 2013

De eerste drie automaten staan bij het postkantoor De Brouckère in hartje Brussel, op het parkeerterrein van Delhaize aan de Basilix in Brussel en op de luchthaven van Zaventem. Tegen eind 2012 wil bpost meer dan 70 van dergelijke automaten in gebruik hebben en tegen eind 2013 de kaap van de 150 ronden.


De Belgische post sloot al leveringscontracten met LensOnline.be, ZEB, Upsell, Mobistar, De Standaard Shop, Shopplanets.com en Privadeal. Bovendien zijn de posterijen volop in gesprek met Amazon, dat overigens al klant is bij bpost.

Exit Taxipost & Co

Het postbedrijf kondigde ook aan voortaan al zijn pakketdiensten en logistieke oplossingen onder één paraplu te groeperen: Bpack. De merknamen Taxipost, Corpco en Eurosprinters verdwijnen dus uit het straatbeeld. Met die hergroepering wil bpost benadrukken dat het een volledig en logistiek aanbod heeft voor business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C) en residentiële klanten, nationaal en internationaal.


Bpost verzendt momenteel 23 miljoen pakketten per jaar en haalt daarmee een omzet van 180 miljoen euro, goed voor een marktaandeel van zo’n 15 procent. Topman Johnny Thijs wil de inkomsten uit dit segment de komende 5 jaar verdubbelen door volop mee te surfen op de groei van e-commerce en het toenemende internationale pakjesverkeer.

De eerste drie “Bpack 24/7”-pakketautomaten van bpost zijn officieel ingehuldigd. Klanten kunnen in die beveiligde ‘lockers’ hun pakjes laten leveren en afhalen wanneer hen dat past, zeven dagen op zeven, de klok rond. Het postbedrijf haalde de mosterd in Duitsland, waar er nu al 2.500 in gebruik zijn sinds Deutsche Post ze 10 jaar geleden introduceerde.

“Bpack 24/7” speciaal voor webwinkels

“Omdat de e-commercemarkt ook bij ons volop in de lift zit, hebben we bij bpost een compleet nieuwe service ontwikkeld die nog meer keuzevrijheid biedt: Bpack 24/7, de pakketautomaat”, klinkt het bij bpost. De dienst werkt met een gratis online registratie, waarna klanten een kaart met een persoonlijke code thuisgestuurd krijgen. Eens het pakje geleverd, ontvangt de consument een sms’je en een e-mail en heeft hij 5 dagen om zijn pakje uit de beveiligde ‘locker’ te halen.

150 pakketautomaten tegen eind 2013

De eerste drie automaten staan bij het postkantoor De Brouckère in hartje Brussel, op het parkeerterrein van Delhaize aan de Basilix in Brussel en op de luchthaven van Zaventem. Tegen eind 2012 wil bpost meer dan 70 van dergelijke automaten in gebruik hebben en tegen eind 2013 de kaap van de 150 ronden.


De Belgische post sloot al leveringscontracten met LensOnline.be, ZEB, Upsell, Mobistar, De Standaard Shop, Shopplanets.com en Privadeal. Bovendien zijn de posterijen volop in gesprek met Amazon, dat overigens al klant is bij bpost.

Exit Taxipost & Co

Het postbedrijf kondigde ook aan voortaan al zijn pakketdiensten en logistieke oplossingen onder één paraplu te groeperen: Bpack. De merknamen Taxipost, Corpco en Eurosprinters verdwijnen dus uit het straatbeeld. Met die hergroepering wil bpost benadrukken dat het een volledig en logistiek aanbod heeft voor business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C) en residentiële klanten, nationaal en internationaal.


Bpost verzendt momenteel 23 miljoen pakketten per jaar en haalt daarmee een omzet van 180 miljoen euro, goed voor een marktaandeel van zo’n 15 procent. Topman Johnny Thijs wil de inkomsten uit dit segment de komende 5 jaar verdubbelen door volop mee te surfen op de groei van e-commerce en het toenemende internationale pakjesverkeer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top