EU-rapport over veilig online shoppen.

EU-rapport over veilig online shoppen.

Nu webwinkels als paddestoelen uit de grond rijzen, komt de veiligheid van webshops meer en meer in opspraak. Het domein van e-commerce is vaak nog onvoldoende gewapend om misbruiken efficiënt tegen te gaan. De Europese Unie heeft daarom een rapport laten opstellen dat consumenten wil helpen veilig online te shoppen.

 

Vooral valse webshops blijkt een toenemend probleem te zijn. Oplichters kopiëren de looks en lay-out van bekende internetwinkels, waar nietsvermoedende klanten zich laten misleiden. Als ze denken over te gaan tot een aankoop, geven ze de criminele site in realiteit gewoonweg hun financiële en persoonlijke gegevens.

 

De Europese Unie, bij monde van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), waarschuwt consumenten tegen dergelijke valsmunterij. Het rapport ‘How to Shop Safely Online’ roept online shoppers op vooral de retailers waar ze kopen goed te kennen en zichzelf te beschermen door sterke wachtwoorden in te stellen en limieten te stellen op hun bankkaart.

 

Voor retailers zal het dus in toenemende mate belangrijk worden klanten psychologisch gerust te stellen en vertrouwen in te boezemen. Dat kan door middel van kwaliteitskeurmerken en duidelijke communicatie vanwege de e-tailer. Zo snel mogelijk moet ook een meer uniforme regelgeving ontstaan die consumenten garanties biedt.
 

Nu webwinkels als paddestoelen uit de grond rijzen, komt de veiligheid van webshops meer en meer in opspraak. Het domein van e-commerce is vaak nog onvoldoende gewapend om misbruiken efficiënt tegen te gaan. De Europese Unie heeft daarom een rapport laten opstellen dat consumenten wil helpen veilig online te shoppen.

 

Vooral valse webshops blijkt een toenemend probleem te zijn. Oplichters kopiëren de looks en lay-out van bekende internetwinkels, waar nietsvermoedende klanten zich laten misleiden. Als ze denken over te gaan tot een aankoop, geven ze de criminele site in realiteit gewoonweg hun financiële en persoonlijke gegevens.

 

De Europese Unie, bij monde van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), waarschuwt consumenten tegen dergelijke valsmunterij. Het rapport ‘How to Shop Safely Online’ roept online shoppers op vooral de retailers waar ze kopen goed te kennen en zichzelf te beschermen door sterke wachtwoorden in te stellen en limieten te stellen op hun bankkaart.

 

Voor retailers zal het dus in toenemende mate belangrijk worden klanten psychologisch gerust te stellen en vertrouwen in te boezemen. Dat kan door middel van kwaliteitskeurmerken en duidelijke communicatie vanwege de e-tailer. Zo snel mogelijk moet ook een meer uniforme regelgeving ontstaan die consumenten garanties biedt.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top