EU-rapport over veilig online shoppen.

EU-rapport over veilig online shoppen.

Nu webwinkels als paddestoelen uit de grond rijzen, komt de veiligheid van webshops meer en meer in opspraak. Het domein van e-commerce is vaak nog onvoldoende gewapend om misbruiken efficiënt tegen te gaan. De Europese Unie heeft daarom een rapport laten opstellen dat consumenten wil helpen veilig online te shoppen.

 

Vooral valse webshops blijkt een toenemend probleem te zijn. Oplichters kopiëren de looks en lay-out van bekende internetwinkels, waar nietsvermoedende klanten zich laten misleiden. Als ze denken over te gaan tot een aankoop, geven ze de criminele site in realiteit gewoonweg hun financiële en persoonlijke gegevens.

 

De Europese Unie, bij monde van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), waarschuwt consumenten tegen dergelijke valsmunterij. Het rapport ‘How to Shop Safely Online’ roept online shoppers op vooral de retailers waar ze kopen goed te kennen en zichzelf te beschermen door sterke wachtwoorden in te stellen en limieten te stellen op hun bankkaart.

 

Voor retailers zal het dus in toenemende mate belangrijk worden klanten psychologisch gerust te stellen en vertrouwen in te boezemen. Dat kan door middel van kwaliteitskeurmerken en duidelijke communicatie vanwege de e-tailer. Zo snel mogelijk moet ook een meer uniforme regelgeving ontstaan die consumenten garanties biedt.
 

Nu webwinkels als paddestoelen uit de grond rijzen, komt de veiligheid van webshops meer en meer in opspraak. Het domein van e-commerce is vaak nog onvoldoende gewapend om misbruiken efficiënt tegen te gaan. De Europese Unie heeft daarom een rapport laten opstellen dat consumenten wil helpen veilig online te shoppen.

 

Vooral valse webshops blijkt een toenemend probleem te zijn. Oplichters kopiëren de looks en lay-out van bekende internetwinkels, waar nietsvermoedende klanten zich laten misleiden. Als ze denken over te gaan tot een aankoop, geven ze de criminele site in realiteit gewoonweg hun financiële en persoonlijke gegevens.

 

De Europese Unie, bij monde van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), waarschuwt consumenten tegen dergelijke valsmunterij. Het rapport ‘How to Shop Safely Online’ roept online shoppers op vooral de retailers waar ze kopen goed te kennen en zichzelf te beschermen door sterke wachtwoorden in te stellen en limieten te stellen op hun bankkaart.

 

Voor retailers zal het dus in toenemende mate belangrijk worden klanten psychologisch gerust te stellen en vertrouwen in te boezemen. Dat kan door middel van kwaliteitskeurmerken en duidelijke communicatie vanwege de e-tailer. Zo snel mogelijk moet ook een meer uniforme regelgeving ontstaan die consumenten garanties biedt.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top