EU-rapport over veilig online shoppen. | RetailDetail

EU-rapport over veilig online shoppen.

EU-rapport over veilig online shoppen.

Nu webwinkels als paddestoelen uit de grond rijzen, komt de veiligheid van webshops meer en meer in opspraak. Het domein van e-commerce is vaak nog onvoldoende gewapend om misbruiken efficiënt tegen te gaan. De Europese Unie heeft daarom een rapport laten opstellen dat consumenten wil helpen veilig online te shoppen.

 

Vooral valse webshops blijkt een toenemend probleem te zijn. Oplichters kopiëren de looks en lay-out van bekende internetwinkels, waar nietsvermoedende klanten zich laten misleiden. Als ze denken over te gaan tot een aankoop, geven ze de criminele site in realiteit gewoonweg hun financiële en persoonlijke gegevens.

 

De Europese Unie, bij monde van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), waarschuwt consumenten tegen dergelijke valsmunterij. Het rapport ‘How to Shop Safely Online’ roept online shoppers op vooral de retailers waar ze kopen goed te kennen en zichzelf te beschermen door sterke wachtwoorden in te stellen en limieten te stellen op hun bankkaart.

 

Voor retailers zal het dus in toenemende mate belangrijk worden klanten psychologisch gerust te stellen en vertrouwen in te boezemen. Dat kan door middel van kwaliteitskeurmerken en duidelijke communicatie vanwege de e-tailer. Zo snel mogelijk moet ook een meer uniforme regelgeving ontstaan die consumenten garanties biedt.
 

Nu webwinkels als paddestoelen uit de grond rijzen, komt de veiligheid van webshops meer en meer in opspraak. Het domein van e-commerce is vaak nog onvoldoende gewapend om misbruiken efficiënt tegen te gaan. De Europese Unie heeft daarom een rapport laten opstellen dat consumenten wil helpen veilig online te shoppen.

 

Vooral valse webshops blijkt een toenemend probleem te zijn. Oplichters kopiëren de looks en lay-out van bekende internetwinkels, waar nietsvermoedende klanten zich laten misleiden. Als ze denken over te gaan tot een aankoop, geven ze de criminele site in realiteit gewoonweg hun financiële en persoonlijke gegevens.

 

De Europese Unie, bij monde van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), waarschuwt consumenten tegen dergelijke valsmunterij. Het rapport ‘How to Shop Safely Online’ roept online shoppers op vooral de retailers waar ze kopen goed te kennen en zichzelf te beschermen door sterke wachtwoorden in te stellen en limieten te stellen op hun bankkaart.

 

Voor retailers zal het dus in toenemende mate belangrijk worden klanten psychologisch gerust te stellen en vertrouwen in te boezemen. Dat kan door middel van kwaliteitskeurmerken en duidelijke communicatie vanwege de e-tailer. Zo snel mogelijk moet ook een meer uniforme regelgeving ontstaan die consumenten garanties biedt.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.