EU-rapport over veilig online shoppen.

EU-rapport over veilig online shoppen.

Nu webwinkels als paddestoelen uit de grond rijzen, komt de veiligheid van webshops meer en meer in opspraak. Het domein van e-commerce is vaak nog onvoldoende gewapend om misbruiken efficiënt tegen te gaan. De Europese Unie heeft daarom een rapport laten opstellen dat consumenten wil helpen veilig online te shoppen.

 

Vooral valse webshops blijkt een toenemend probleem te zijn. Oplichters kopiëren de looks en lay-out van bekende internetwinkels, waar nietsvermoedende klanten zich laten misleiden. Als ze denken over te gaan tot een aankoop, geven ze de criminele site in realiteit gewoonweg hun financiële en persoonlijke gegevens.

 

De Europese Unie, bij monde van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), waarschuwt consumenten tegen dergelijke valsmunterij. Het rapport ‘How to Shop Safely Online’ roept online shoppers op vooral de retailers waar ze kopen goed te kennen en zichzelf te beschermen door sterke wachtwoorden in te stellen en limieten te stellen op hun bankkaart.

 

Voor retailers zal het dus in toenemende mate belangrijk worden klanten psychologisch gerust te stellen en vertrouwen in te boezemen. Dat kan door middel van kwaliteitskeurmerken en duidelijke communicatie vanwege de e-tailer. Zo snel mogelijk moet ook een meer uniforme regelgeving ontstaan die consumenten garanties biedt.
 

Nu webwinkels als paddestoelen uit de grond rijzen, komt de veiligheid van webshops meer en meer in opspraak. Het domein van e-commerce is vaak nog onvoldoende gewapend om misbruiken efficiënt tegen te gaan. De Europese Unie heeft daarom een rapport laten opstellen dat consumenten wil helpen veilig online te shoppen.

 

Vooral valse webshops blijkt een toenemend probleem te zijn. Oplichters kopiëren de looks en lay-out van bekende internetwinkels, waar nietsvermoedende klanten zich laten misleiden. Als ze denken over te gaan tot een aankoop, geven ze de criminele site in realiteit gewoonweg hun financiële en persoonlijke gegevens.

 

De Europese Unie, bij monde van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), waarschuwt consumenten tegen dergelijke valsmunterij. Het rapport ‘How to Shop Safely Online’ roept online shoppers op vooral de retailers waar ze kopen goed te kennen en zichzelf te beschermen door sterke wachtwoorden in te stellen en limieten te stellen op hun bankkaart.

 

Voor retailers zal het dus in toenemende mate belangrijk worden klanten psychologisch gerust te stellen en vertrouwen in te boezemen. Dat kan door middel van kwaliteitskeurmerken en duidelijke communicatie vanwege de e-tailer. Zo snel mogelijk moet ook een meer uniforme regelgeving ontstaan die consumenten garanties biedt.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mobiele wasstraten van CleanShopping nu ook in België actief

14/07/2017

Het Nederlandse concept CleanShopping heeft de oversteek naar België gemaakt: voortaan zullen de mobiele wasstraten voor winkelwagentjes ook te zien zijn bij onder andere Ikea, Spar en Carrefour.

Reckitt Benckiser ontwijkt belastingen via Nederland

13/07/2017

Het Britse Reckitt Benckiser, moederbedrijf van onder andere Durex, Calgon en Nurofen, heeft via Nederland honderden miljoenen aan belastingen ontweken. Dat stelt Oxfam Novib, dat de jaarrekeningen van het bedrijf bestudeerde.

Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s

13/07/2017

De kassaloze supermarkt lijkt de volgende grote trend te worden waarvan heel wat bedrijven een graantje willen meepikken. Na onder andere Amazon en Albert Heijn is nu ook het Chinese Alibaba aan de slag met een eigen concept.

Prime Day beste dag ooit voor Amazon

13/07/2017

Een feestdag uitvinden en er dan de vruchten van plukken: Alibaba deed het met Singles Day en nu heeft Amazon zijn Prime Day. De derde editie daarvan brak heel wat records en bracht Amazon meer omzet op dan Black Friday of Cyber Monday.

De Kringwinkel zette in 2016 groei verder

12/07/2017

Ook in 2016 wist De Kringwinkel zijn groei verder te zetten, met de opening van vijf nieuwe winkels en een stijging in het aantal klanten. Ook het inzamelen van spullen verloopt steeds vlotter.

Splitsing Metro Group nabij, morgen naar de beurs

12/07/2017

De rechtbank van Düsseldorf neemt vandaag de twee aparte bedrijven, die nu nog de Metro Group vormen, op in het handelsregister. Daarmee is de laatste horde genomen voor de splitsing: vanaf morgen zullen de twee bedrijven apart te vinden zijn op de beurs.

Back to top