Evenement: hoe bescherm je je merkreputatie? | RetailDetail

Evenement: hoe bescherm je je merkreputatie?

Evenement: hoe bescherm je je merkreputatie?

Eerder deze maand schreven we over het belang van digitale en sociale media in retail. Daarin hadden we een interview met J-P De Clerck, organisator van het Fusion Marketing Experience event dat volgende week woensdag, 23 maart, plaatsvindt. Als partner van het evenement biedt RetailDetail een interessante korting voor wie in één dag bij wil zijn met interactieve marketing (zie meer onderaan dit artikel). In dit interview praten we over het belang van uw merkreputatie.

Je hoort vandaag veel verhalen over de gevaren van een negatieve merkreputatie, zoals onlangs nog in het geval van HEMA. Wat kunnen retailers daaraan doen?

HEMA was een geval apart omdat het om een thema met diepe maatschappelijke wortels ging. Het ging niet over service of productkwaliteit. HEMA heeft daarin kordaat gereageerd en het merk heeft een reputatie die sterk genoeg is. In sommige andere gevallen is de impact op de merkreputatie veel erger.

Kun je een voorbeeld geven?

Onlangs kreeg beddenspecialist Auping in Nederland een “Best uit de test” predicaat van de Consumentenbond. Vorig weekend publiceerde het bedrijf naar aanleiding daarvan een advertentie in de Volkskrant, waarin het de concurrentie echt afkraakte. Het gevolg was een golf van kritiek op het internet. Daarnaast had je de heisa rond de falende dienstverlening van T-Mobile in Nederland. Dat heeft een nefaste invloed op hun reputatie en dat bijsturen vergt tijd en energie die men best ergens anders in had kunnen investeren.

Enkele tips om dergelijke valkuilen te vermijden?

Op het evenement volgende week wijden we een hele workshop en ronde tafel aan online merkreputatie. Dit onderwerp leeft erg bij marketeers. De waarde van een merk is cruciaal, onder meer voor hogere marges, mond-tot-mondreclame enz. De uitdaging is dat bedrijven hun merkreputatie steeds meer zien afhangen van consumenten die bijvoorbeeld op Internet meer dan ooit hun mening geven. 

 

Alvast enkele tips:

Weet waar je voor staat en durf dat te zeggen in plaats van het te schreeuwen 

Leer analyseren wat er online over je verteld wordt en reageer menselijk, correct en georganiseerd

Focus op je sterkte en je dienstverlening

Heb een open houding, schuw geen dialogen en speel snel op de bal

 

Naast merkreputatie zullen ook CRM, geïntegreerde marketing, e-mail marketing, sociale media en nog veel andere thema’s aan bod komen tijdens het evenement. Thema’s die stuk voor stuk ook in retail leven.

 

 

Speciale aanbieding voor RetailDetail-lezers: als partner bieden we onze lezers een korting van 30% aan. U moet hiervoor bij de registratie, na het kiezen van je aantal tickets onderaan, enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijgt u automatisch 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro. Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met uw bestelgegevens.

 

Eerder deze maand schreven we over het belang van digitale en sociale media in retail. Daarin hadden we een interview met J-P De Clerck, organisator van het Fusion Marketing Experience event dat volgende week woensdag, 23 maart, plaatsvindt. Als partner van het evenement biedt RetailDetail een interessante korting voor wie in één dag bij wil zijn met interactieve marketing (zie meer onderaan dit artikel). In dit interview praten we over het belang van uw merkreputatie.

Je hoort vandaag veel verhalen over de gevaren van een negatieve merkreputatie, zoals onlangs nog in het geval van HEMA. Wat kunnen retailers daaraan doen?

HEMA was een geval apart omdat het om een thema met diepe maatschappelijke wortels ging. Het ging niet over service of productkwaliteit. HEMA heeft daarin kordaat gereageerd en het merk heeft een reputatie die sterk genoeg is. In sommige andere gevallen is de impact op de merkreputatie veel erger.

Kun je een voorbeeld geven?

Onlangs kreeg beddenspecialist Auping in Nederland een “Best uit de test” predicaat van de Consumentenbond. Vorig weekend publiceerde het bedrijf naar aanleiding daarvan een advertentie in de Volkskrant, waarin het de concurrentie echt afkraakte. Het gevolg was een golf van kritiek op het internet. Daarnaast had je de heisa rond de falende dienstverlening van T-Mobile in Nederland. Dat heeft een nefaste invloed op hun reputatie en dat bijsturen vergt tijd en energie die men best ergens anders in had kunnen investeren.

Enkele tips om dergelijke valkuilen te vermijden?

Op het evenement volgende week wijden we een hele workshop en ronde tafel aan online merkreputatie. Dit onderwerp leeft erg bij marketeers. De waarde van een merk is cruciaal, onder meer voor hogere marges, mond-tot-mondreclame enz. De uitdaging is dat bedrijven hun merkreputatie steeds meer zien afhangen van consumenten die bijvoorbeeld op Internet meer dan ooit hun mening geven. 

 

Alvast enkele tips:

Weet waar je voor staat en durf dat te zeggen in plaats van het te schreeuwen 

Leer analyseren wat er online over je verteld wordt en reageer menselijk, correct en georganiseerd

Focus op je sterkte en je dienstverlening

Heb een open houding, schuw geen dialogen en speel snel op de bal

 

Naast merkreputatie zullen ook CRM, geïntegreerde marketing, e-mail marketing, sociale media en nog veel andere thema’s aan bod komen tijdens het evenement. Thema’s die stuk voor stuk ook in retail leven.

 

 

Speciale aanbieding voor RetailDetail-lezers: als partner bieden we onze lezers een korting van 30% aan. U moet hiervoor bij de registratie, na het kiezen van je aantal tickets onderaan, enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijgt u automatisch 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro. Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met uw bestelgegevens.

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.