Evenement: hoe bescherm je je merkreputatie? | RetailDetail

Evenement: hoe bescherm je je merkreputatie?

Evenement: hoe bescherm je je merkreputatie?

Eerder deze maand schreven we over het belang van digitale en sociale media in retail. Daarin hadden we een interview met J-P De Clerck, organisator van het Fusion Marketing Experience event dat volgende week woensdag, 23 maart, plaatsvindt. Als partner van het evenement biedt RetailDetail een interessante korting voor wie in één dag bij wil zijn met interactieve marketing (zie meer onderaan dit artikel). In dit interview praten we over het belang van uw merkreputatie.

Je hoort vandaag veel verhalen over de gevaren van een negatieve merkreputatie, zoals onlangs nog in het geval van HEMA. Wat kunnen retailers daaraan doen?

HEMA was een geval apart omdat het om een thema met diepe maatschappelijke wortels ging. Het ging niet over service of productkwaliteit. HEMA heeft daarin kordaat gereageerd en het merk heeft een reputatie die sterk genoeg is. In sommige andere gevallen is de impact op de merkreputatie veel erger.

Kun je een voorbeeld geven?

Onlangs kreeg beddenspecialist Auping in Nederland een “Best uit de test” predicaat van de Consumentenbond. Vorig weekend publiceerde het bedrijf naar aanleiding daarvan een advertentie in de Volkskrant, waarin het de concurrentie echt afkraakte. Het gevolg was een golf van kritiek op het internet. Daarnaast had je de heisa rond de falende dienstverlening van T-Mobile in Nederland. Dat heeft een nefaste invloed op hun reputatie en dat bijsturen vergt tijd en energie die men best ergens anders in had kunnen investeren.

Enkele tips om dergelijke valkuilen te vermijden?

Op het evenement volgende week wijden we een hele workshop en ronde tafel aan online merkreputatie. Dit onderwerp leeft erg bij marketeers. De waarde van een merk is cruciaal, onder meer voor hogere marges, mond-tot-mondreclame enz. De uitdaging is dat bedrijven hun merkreputatie steeds meer zien afhangen van consumenten die bijvoorbeeld op Internet meer dan ooit hun mening geven. 

 

Alvast enkele tips:

Weet waar je voor staat en durf dat te zeggen in plaats van het te schreeuwen 

Leer analyseren wat er online over je verteld wordt en reageer menselijk, correct en georganiseerd

Focus op je sterkte en je dienstverlening

Heb een open houding, schuw geen dialogen en speel snel op de bal

 

Naast merkreputatie zullen ook CRM, geïntegreerde marketing, e-mail marketing, sociale media en nog veel andere thema’s aan bod komen tijdens het evenement. Thema’s die stuk voor stuk ook in retail leven.

 

 

Speciale aanbieding voor RetailDetail-lezers: als partner bieden we onze lezers een korting van 30% aan. U moet hiervoor bij de registratie, na het kiezen van je aantal tickets onderaan, enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijgt u automatisch 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro. Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met uw bestelgegevens.

 

Eerder deze maand schreven we over het belang van digitale en sociale media in retail. Daarin hadden we een interview met J-P De Clerck, organisator van het Fusion Marketing Experience event dat volgende week woensdag, 23 maart, plaatsvindt. Als partner van het evenement biedt RetailDetail een interessante korting voor wie in één dag bij wil zijn met interactieve marketing (zie meer onderaan dit artikel). In dit interview praten we over het belang van uw merkreputatie.

Je hoort vandaag veel verhalen over de gevaren van een negatieve merkreputatie, zoals onlangs nog in het geval van HEMA. Wat kunnen retailers daaraan doen?

HEMA was een geval apart omdat het om een thema met diepe maatschappelijke wortels ging. Het ging niet over service of productkwaliteit. HEMA heeft daarin kordaat gereageerd en het merk heeft een reputatie die sterk genoeg is. In sommige andere gevallen is de impact op de merkreputatie veel erger.

Kun je een voorbeeld geven?

Onlangs kreeg beddenspecialist Auping in Nederland een “Best uit de test” predicaat van de Consumentenbond. Vorig weekend publiceerde het bedrijf naar aanleiding daarvan een advertentie in de Volkskrant, waarin het de concurrentie echt afkraakte. Het gevolg was een golf van kritiek op het internet. Daarnaast had je de heisa rond de falende dienstverlening van T-Mobile in Nederland. Dat heeft een nefaste invloed op hun reputatie en dat bijsturen vergt tijd en energie die men best ergens anders in had kunnen investeren.

Enkele tips om dergelijke valkuilen te vermijden?

Op het evenement volgende week wijden we een hele workshop en ronde tafel aan online merkreputatie. Dit onderwerp leeft erg bij marketeers. De waarde van een merk is cruciaal, onder meer voor hogere marges, mond-tot-mondreclame enz. De uitdaging is dat bedrijven hun merkreputatie steeds meer zien afhangen van consumenten die bijvoorbeeld op Internet meer dan ooit hun mening geven. 

 

Alvast enkele tips:

Weet waar je voor staat en durf dat te zeggen in plaats van het te schreeuwen 

Leer analyseren wat er online over je verteld wordt en reageer menselijk, correct en georganiseerd

Focus op je sterkte en je dienstverlening

Heb een open houding, schuw geen dialogen en speel snel op de bal

 

Naast merkreputatie zullen ook CRM, geïntegreerde marketing, e-mail marketing, sociale media en nog veel andere thema’s aan bod komen tijdens het evenement. Thema’s die stuk voor stuk ook in retail leven.

 

 

Speciale aanbieding voor RetailDetail-lezers: als partner bieden we onze lezers een korting van 30% aan. U moet hiervoor bij de registratie, na het kiezen van je aantal tickets onderaan, enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijgt u automatisch 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro. Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met uw bestelgegevens.

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.