Evenement: hoe bescherm je je merkreputatie?

Evenement: hoe bescherm je je merkreputatie?

Eerder deze maand schreven we over het belang van digitale en sociale media in retail. Daarin hadden we een interview met J-P De Clerck, organisator van het Fusion Marketing Experience event dat volgende week woensdag, 23 maart, plaatsvindt. Als partner van het evenement biedt RetailDetail een interessante korting voor wie in één dag bij wil zijn met interactieve marketing (zie meer onderaan dit artikel). In dit interview praten we over het belang van uw merkreputatie.

Je hoort vandaag veel verhalen over de gevaren van een negatieve merkreputatie, zoals onlangs nog in het geval van HEMA. Wat kunnen retailers daaraan doen?

HEMA was een geval apart omdat het om een thema met diepe maatschappelijke wortels ging. Het ging niet over service of productkwaliteit. HEMA heeft daarin kordaat gereageerd en het merk heeft een reputatie die sterk genoeg is. In sommige andere gevallen is de impact op de merkreputatie veel erger.

Kun je een voorbeeld geven?

Onlangs kreeg beddenspecialist Auping in Nederland een “Best uit de test” predicaat van de Consumentenbond. Vorig weekend publiceerde het bedrijf naar aanleiding daarvan een advertentie in de Volkskrant, waarin het de concurrentie echt afkraakte. Het gevolg was een golf van kritiek op het internet. Daarnaast had je de heisa rond de falende dienstverlening van T-Mobile in Nederland. Dat heeft een nefaste invloed op hun reputatie en dat bijsturen vergt tijd en energie die men best ergens anders in had kunnen investeren.

Enkele tips om dergelijke valkuilen te vermijden?

Op het evenement volgende week wijden we een hele workshop en ronde tafel aan online merkreputatie. Dit onderwerp leeft erg bij marketeers. De waarde van een merk is cruciaal, onder meer voor hogere marges, mond-tot-mondreclame enz. De uitdaging is dat bedrijven hun merkreputatie steeds meer zien afhangen van consumenten die bijvoorbeeld op Internet meer dan ooit hun mening geven. 

 

Alvast enkele tips:

Weet waar je voor staat en durf dat te zeggen in plaats van het te schreeuwen 

Leer analyseren wat er online over je verteld wordt en reageer menselijk, correct en georganiseerd

Focus op je sterkte en je dienstverlening

Heb een open houding, schuw geen dialogen en speel snel op de bal

 

Naast merkreputatie zullen ook CRM, geïntegreerde marketing, e-mail marketing, sociale media en nog veel andere thema’s aan bod komen tijdens het evenement. Thema’s die stuk voor stuk ook in retail leven.

 

 

Speciale aanbieding voor RetailDetail-lezers: als partner bieden we onze lezers een korting van 30% aan. U moet hiervoor bij de registratie, na het kiezen van je aantal tickets onderaan, enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijgt u automatisch 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro. Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met uw bestelgegevens.

 

Eerder deze maand schreven we over het belang van digitale en sociale media in retail. Daarin hadden we een interview met J-P De Clerck, organisator van het Fusion Marketing Experience event dat volgende week woensdag, 23 maart, plaatsvindt. Als partner van het evenement biedt RetailDetail een interessante korting voor wie in één dag bij wil zijn met interactieve marketing (zie meer onderaan dit artikel). In dit interview praten we over het belang van uw merkreputatie.

Je hoort vandaag veel verhalen over de gevaren van een negatieve merkreputatie, zoals onlangs nog in het geval van HEMA. Wat kunnen retailers daaraan doen?

HEMA was een geval apart omdat het om een thema met diepe maatschappelijke wortels ging. Het ging niet over service of productkwaliteit. HEMA heeft daarin kordaat gereageerd en het merk heeft een reputatie die sterk genoeg is. In sommige andere gevallen is de impact op de merkreputatie veel erger.

Kun je een voorbeeld geven?

Onlangs kreeg beddenspecialist Auping in Nederland een “Best uit de test” predicaat van de Consumentenbond. Vorig weekend publiceerde het bedrijf naar aanleiding daarvan een advertentie in de Volkskrant, waarin het de concurrentie echt afkraakte. Het gevolg was een golf van kritiek op het internet. Daarnaast had je de heisa rond de falende dienstverlening van T-Mobile in Nederland. Dat heeft een nefaste invloed op hun reputatie en dat bijsturen vergt tijd en energie die men best ergens anders in had kunnen investeren.

Enkele tips om dergelijke valkuilen te vermijden?

Op het evenement volgende week wijden we een hele workshop en ronde tafel aan online merkreputatie. Dit onderwerp leeft erg bij marketeers. De waarde van een merk is cruciaal, onder meer voor hogere marges, mond-tot-mondreclame enz. De uitdaging is dat bedrijven hun merkreputatie steeds meer zien afhangen van consumenten die bijvoorbeeld op Internet meer dan ooit hun mening geven. 

 

Alvast enkele tips:

Weet waar je voor staat en durf dat te zeggen in plaats van het te schreeuwen 

Leer analyseren wat er online over je verteld wordt en reageer menselijk, correct en georganiseerd

Focus op je sterkte en je dienstverlening

Heb een open houding, schuw geen dialogen en speel snel op de bal

 

Naast merkreputatie zullen ook CRM, geïntegreerde marketing, e-mail marketing, sociale media en nog veel andere thema’s aan bod komen tijdens het evenement. Thema’s die stuk voor stuk ook in retail leven.

 

 

Speciale aanbieding voor RetailDetail-lezers: als partner bieden we onze lezers een korting van 30% aan. U moet hiervoor bij de registratie, na het kiezen van je aantal tickets onderaan, enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijgt u automatisch 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro. Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met uw bestelgegevens.

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top