Evenement: hoe bescherm je je merkreputatie?

Evenement: hoe bescherm je je merkreputatie?

Eerder deze maand schreven we over het belang van digitale en sociale media in retail. Daarin hadden we een interview met J-P De Clerck, organisator van het Fusion Marketing Experience event dat volgende week woensdag, 23 maart, plaatsvindt. Als partner van het evenement biedt RetailDetail een interessante korting voor wie in één dag bij wil zijn met interactieve marketing (zie meer onderaan dit artikel). In dit interview praten we over het belang van uw merkreputatie.

Je hoort vandaag veel verhalen over de gevaren van een negatieve merkreputatie, zoals onlangs nog in het geval van HEMA. Wat kunnen retailers daaraan doen?

HEMA was een geval apart omdat het om een thema met diepe maatschappelijke wortels ging. Het ging niet over service of productkwaliteit. HEMA heeft daarin kordaat gereageerd en het merk heeft een reputatie die sterk genoeg is. In sommige andere gevallen is de impact op de merkreputatie veel erger.

Kun je een voorbeeld geven?

Onlangs kreeg beddenspecialist Auping in Nederland een “Best uit de test” predicaat van de Consumentenbond. Vorig weekend publiceerde het bedrijf naar aanleiding daarvan een advertentie in de Volkskrant, waarin het de concurrentie echt afkraakte. Het gevolg was een golf van kritiek op het internet. Daarnaast had je de heisa rond de falende dienstverlening van T-Mobile in Nederland. Dat heeft een nefaste invloed op hun reputatie en dat bijsturen vergt tijd en energie die men best ergens anders in had kunnen investeren.

Enkele tips om dergelijke valkuilen te vermijden?

Op het evenement volgende week wijden we een hele workshop en ronde tafel aan online merkreputatie. Dit onderwerp leeft erg bij marketeers. De waarde van een merk is cruciaal, onder meer voor hogere marges, mond-tot-mondreclame enz. De uitdaging is dat bedrijven hun merkreputatie steeds meer zien afhangen van consumenten die bijvoorbeeld op Internet meer dan ooit hun mening geven. 

 

Alvast enkele tips:

Weet waar je voor staat en durf dat te zeggen in plaats van het te schreeuwen 

Leer analyseren wat er online over je verteld wordt en reageer menselijk, correct en georganiseerd

Focus op je sterkte en je dienstverlening

Heb een open houding, schuw geen dialogen en speel snel op de bal

 

Naast merkreputatie zullen ook CRM, geïntegreerde marketing, e-mail marketing, sociale media en nog veel andere thema’s aan bod komen tijdens het evenement. Thema’s die stuk voor stuk ook in retail leven.

 

 

Speciale aanbieding voor RetailDetail-lezers: als partner bieden we onze lezers een korting van 30% aan. U moet hiervoor bij de registratie, na het kiezen van je aantal tickets onderaan, enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijgt u automatisch 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro. Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met uw bestelgegevens.

 

Eerder deze maand schreven we over het belang van digitale en sociale media in retail. Daarin hadden we een interview met J-P De Clerck, organisator van het Fusion Marketing Experience event dat volgende week woensdag, 23 maart, plaatsvindt. Als partner van het evenement biedt RetailDetail een interessante korting voor wie in één dag bij wil zijn met interactieve marketing (zie meer onderaan dit artikel). In dit interview praten we over het belang van uw merkreputatie.

Je hoort vandaag veel verhalen over de gevaren van een negatieve merkreputatie, zoals onlangs nog in het geval van HEMA. Wat kunnen retailers daaraan doen?

HEMA was een geval apart omdat het om een thema met diepe maatschappelijke wortels ging. Het ging niet over service of productkwaliteit. HEMA heeft daarin kordaat gereageerd en het merk heeft een reputatie die sterk genoeg is. In sommige andere gevallen is de impact op de merkreputatie veel erger.

Kun je een voorbeeld geven?

Onlangs kreeg beddenspecialist Auping in Nederland een “Best uit de test” predicaat van de Consumentenbond. Vorig weekend publiceerde het bedrijf naar aanleiding daarvan een advertentie in de Volkskrant, waarin het de concurrentie echt afkraakte. Het gevolg was een golf van kritiek op het internet. Daarnaast had je de heisa rond de falende dienstverlening van T-Mobile in Nederland. Dat heeft een nefaste invloed op hun reputatie en dat bijsturen vergt tijd en energie die men best ergens anders in had kunnen investeren.

Enkele tips om dergelijke valkuilen te vermijden?

Op het evenement volgende week wijden we een hele workshop en ronde tafel aan online merkreputatie. Dit onderwerp leeft erg bij marketeers. De waarde van een merk is cruciaal, onder meer voor hogere marges, mond-tot-mondreclame enz. De uitdaging is dat bedrijven hun merkreputatie steeds meer zien afhangen van consumenten die bijvoorbeeld op Internet meer dan ooit hun mening geven. 

 

Alvast enkele tips:

Weet waar je voor staat en durf dat te zeggen in plaats van het te schreeuwen 

Leer analyseren wat er online over je verteld wordt en reageer menselijk, correct en georganiseerd

Focus op je sterkte en je dienstverlening

Heb een open houding, schuw geen dialogen en speel snel op de bal

 

Naast merkreputatie zullen ook CRM, geïntegreerde marketing, e-mail marketing, sociale media en nog veel andere thema’s aan bod komen tijdens het evenement. Thema’s die stuk voor stuk ook in retail leven.

 

 

Speciale aanbieding voor RetailDetail-lezers: als partner bieden we onze lezers een korting van 30% aan. U moet hiervoor bij de registratie, na het kiezen van je aantal tickets onderaan, enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijgt u automatisch 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro. Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met uw bestelgegevens.

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top