Fun verdedigt samenwerking met Aziatische leveranciers

Fun verdedigt samenwerking met Aziatische leveranciers

Nadat Colruyt eerder deze week bekendmaakte de samenwerking stop te zetten met een aantal Aziatische leveranciers, gaat speelgoed- en outdoorketen Fun in de verdediging. De retailer verdedigt zijn keuze voor producenten uit het Verre Oosten en vindt de berichtgeving rond Aziatische productiefabrieken veel te eenzijdig negatief.


“Niet over één kam scheren”

“Sommige media laten uitschijnen dat Aziatische toeleveranciers een loopje nemen met veiligheidsvoorschriften, arbeidsvoorwaarden, enz. Hierdoor wordt een totaal verkeerd beeld opgehangen over importeren vanuit het Verre Oosten. Fun werkt al jaren samen met de Aziatische markt en heeft hierop een duidelijke visie en gecontroleerde werkwijze”, breekt Fun een lans voor productie in het Oosten.


In de speelgoedsector is import vanuit Azië gemeengoed. Ook de consument weet dat ook grote merken ginds laten produceren. Vandaar dat Fun zich nu in het bijzonder aangesproken voelt door de kritiek. De vrijetijdsketen stelt dan ook in een persbericht dat het op basis van een gedetailleerde eigen screening alle vertrouwen heeft in de veiligheid en kwaliteit van zijn meer dan 150 Aziatische toeleveranciers.

Geen Europese fabrieken meer

“Alle Aziatische leveranciers waarmee Fun samenwerkt, en dit zijn er een 150-tal, worden steeds vóór de start van een samenwerking ter plaatse bezocht en gescreend.  Fun gaat dan ook elk jaar met haar aankopers naar Azië en tijdens de verschillende trips wordt er ook steeds geprospecteerd. Na de prospectie wordt er een analyse gemaakt of het bedrijf voldoet aan alle gestelde eisen en normen.  Ook de bestaande fabrikanten worden regelmatig tussentijds bezocht en er wordt continu geëvalueerd of het bedrijf in kwestie voldoet en beantwoordt aan alle normen”, aldus CEO Bart Coeman.


Fun verdedigt zich tot slot nog door duidelijk te stellen dat het tegenwoordig quasi onmogelijk is nog in Europa te produceren, wegens een gebrek aan fabrieken. Op een aantal fabrieken in Duitsland, Frankrijk en Spanje na is het overgrote deel van de Europese fabrikanten verdwenen of werd de productie integraal overgeplaatst naar Azië. Stellen dat alles wat uit Azië komt dubbel onder de loupe genomen moet worden is volgens de keten dan ook compleet fout.      
 
 

Nadat Colruyt eerder deze week bekendmaakte de samenwerking stop te zetten met een aantal Aziatische leveranciers, gaat speelgoed- en outdoorketen Fun in de verdediging. De retailer verdedigt zijn keuze voor producenten uit het Verre Oosten en vindt de berichtgeving rond Aziatische productiefabrieken veel te eenzijdig negatief.


“Niet over één kam scheren”

“Sommige media laten uitschijnen dat Aziatische toeleveranciers een loopje nemen met veiligheidsvoorschriften, arbeidsvoorwaarden, enz. Hierdoor wordt een totaal verkeerd beeld opgehangen over importeren vanuit het Verre Oosten. Fun werkt al jaren samen met de Aziatische markt en heeft hierop een duidelijke visie en gecontroleerde werkwijze”, breekt Fun een lans voor productie in het Oosten.


In de speelgoedsector is import vanuit Azië gemeengoed. Ook de consument weet dat ook grote merken ginds laten produceren. Vandaar dat Fun zich nu in het bijzonder aangesproken voelt door de kritiek. De vrijetijdsketen stelt dan ook in een persbericht dat het op basis van een gedetailleerde eigen screening alle vertrouwen heeft in de veiligheid en kwaliteit van zijn meer dan 150 Aziatische toeleveranciers.

Geen Europese fabrieken meer

“Alle Aziatische leveranciers waarmee Fun samenwerkt, en dit zijn er een 150-tal, worden steeds vóór de start van een samenwerking ter plaatse bezocht en gescreend.  Fun gaat dan ook elk jaar met haar aankopers naar Azië en tijdens de verschillende trips wordt er ook steeds geprospecteerd. Na de prospectie wordt er een analyse gemaakt of het bedrijf voldoet aan alle gestelde eisen en normen.  Ook de bestaande fabrikanten worden regelmatig tussentijds bezocht en er wordt continu geëvalueerd of het bedrijf in kwestie voldoet en beantwoordt aan alle normen”, aldus CEO Bart Coeman.


Fun verdedigt zich tot slot nog door duidelijk te stellen dat het tegenwoordig quasi onmogelijk is nog in Europa te produceren, wegens een gebrek aan fabrieken. Op een aantal fabrieken in Duitsland, Frankrijk en Spanje na is het overgrote deel van de Europese fabrikanten verdwenen of werd de productie integraal overgeplaatst naar Azië. Stellen dat alles wat uit Azië komt dubbel onder de loupe genomen moet worden is volgens de keten dan ook compleet fout.      
 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top