Fun verdedigt samenwerking met Aziatische leveranciers | RetailDetail

Fun verdedigt samenwerking met Aziatische leveranciers

Fun verdedigt samenwerking met Aziatische leveranciers

Nadat Colruyt eerder deze week bekendmaakte de samenwerking stop te zetten met een aantal Aziatische leveranciers, gaat speelgoed- en outdoorketen Fun in de verdediging. De retailer verdedigt zijn keuze voor producenten uit het Verre Oosten en vindt de berichtgeving rond Aziatische productiefabrieken veel te eenzijdig negatief.


“Niet over één kam scheren”

“Sommige media laten uitschijnen dat Aziatische toeleveranciers een loopje nemen met veiligheidsvoorschriften, arbeidsvoorwaarden, enz. Hierdoor wordt een totaal verkeerd beeld opgehangen over importeren vanuit het Verre Oosten. Fun werkt al jaren samen met de Aziatische markt en heeft hierop een duidelijke visie en gecontroleerde werkwijze”, breekt Fun een lans voor productie in het Oosten.


In de speelgoedsector is import vanuit Azië gemeengoed. Ook de consument weet dat ook grote merken ginds laten produceren. Vandaar dat Fun zich nu in het bijzonder aangesproken voelt door de kritiek. De vrijetijdsketen stelt dan ook in een persbericht dat het op basis van een gedetailleerde eigen screening alle vertrouwen heeft in de veiligheid en kwaliteit van zijn meer dan 150 Aziatische toeleveranciers.

Geen Europese fabrieken meer

“Alle Aziatische leveranciers waarmee Fun samenwerkt, en dit zijn er een 150-tal, worden steeds vóór de start van een samenwerking ter plaatse bezocht en gescreend.  Fun gaat dan ook elk jaar met haar aankopers naar Azië en tijdens de verschillende trips wordt er ook steeds geprospecteerd. Na de prospectie wordt er een analyse gemaakt of het bedrijf voldoet aan alle gestelde eisen en normen.  Ook de bestaande fabrikanten worden regelmatig tussentijds bezocht en er wordt continu geëvalueerd of het bedrijf in kwestie voldoet en beantwoordt aan alle normen”, aldus CEO Bart Coeman.


Fun verdedigt zich tot slot nog door duidelijk te stellen dat het tegenwoordig quasi onmogelijk is nog in Europa te produceren, wegens een gebrek aan fabrieken. Op een aantal fabrieken in Duitsland, Frankrijk en Spanje na is het overgrote deel van de Europese fabrikanten verdwenen of werd de productie integraal overgeplaatst naar Azië. Stellen dat alles wat uit Azië komt dubbel onder de loupe genomen moet worden is volgens de keten dan ook compleet fout.      
 
 

Nadat Colruyt eerder deze week bekendmaakte de samenwerking stop te zetten met een aantal Aziatische leveranciers, gaat speelgoed- en outdoorketen Fun in de verdediging. De retailer verdedigt zijn keuze voor producenten uit het Verre Oosten en vindt de berichtgeving rond Aziatische productiefabrieken veel te eenzijdig negatief.


“Niet over één kam scheren”

“Sommige media laten uitschijnen dat Aziatische toeleveranciers een loopje nemen met veiligheidsvoorschriften, arbeidsvoorwaarden, enz. Hierdoor wordt een totaal verkeerd beeld opgehangen over importeren vanuit het Verre Oosten. Fun werkt al jaren samen met de Aziatische markt en heeft hierop een duidelijke visie en gecontroleerde werkwijze”, breekt Fun een lans voor productie in het Oosten.


In de speelgoedsector is import vanuit Azië gemeengoed. Ook de consument weet dat ook grote merken ginds laten produceren. Vandaar dat Fun zich nu in het bijzonder aangesproken voelt door de kritiek. De vrijetijdsketen stelt dan ook in een persbericht dat het op basis van een gedetailleerde eigen screening alle vertrouwen heeft in de veiligheid en kwaliteit van zijn meer dan 150 Aziatische toeleveranciers.

Geen Europese fabrieken meer

“Alle Aziatische leveranciers waarmee Fun samenwerkt, en dit zijn er een 150-tal, worden steeds vóór de start van een samenwerking ter plaatse bezocht en gescreend.  Fun gaat dan ook elk jaar met haar aankopers naar Azië en tijdens de verschillende trips wordt er ook steeds geprospecteerd. Na de prospectie wordt er een analyse gemaakt of het bedrijf voldoet aan alle gestelde eisen en normen.  Ook de bestaande fabrikanten worden regelmatig tussentijds bezocht en er wordt continu geëvalueerd of het bedrijf in kwestie voldoet en beantwoordt aan alle normen”, aldus CEO Bart Coeman.


Fun verdedigt zich tot slot nog door duidelijk te stellen dat het tegenwoordig quasi onmogelijk is nog in Europa te produceren, wegens een gebrek aan fabrieken. Op een aantal fabrieken in Duitsland, Frankrijk en Spanje na is het overgrote deel van de Europese fabrikanten verdwenen of werd de productie integraal overgeplaatst naar Azië. Stellen dat alles wat uit Azië komt dubbel onder de loupe genomen moet worden is volgens de keten dan ook compleet fout.      
 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.