Fun verdedigt samenwerking met Aziatische leveranciers

Fun verdedigt samenwerking met Aziatische leveranciers

Nadat Colruyt eerder deze week bekendmaakte de samenwerking stop te zetten met een aantal Aziatische leveranciers, gaat speelgoed- en outdoorketen Fun in de verdediging. De retailer verdedigt zijn keuze voor producenten uit het Verre Oosten en vindt de berichtgeving rond Aziatische productiefabrieken veel te eenzijdig negatief.


“Niet over één kam scheren”

“Sommige media laten uitschijnen dat Aziatische toeleveranciers een loopje nemen met veiligheidsvoorschriften, arbeidsvoorwaarden, enz. Hierdoor wordt een totaal verkeerd beeld opgehangen over importeren vanuit het Verre Oosten. Fun werkt al jaren samen met de Aziatische markt en heeft hierop een duidelijke visie en gecontroleerde werkwijze”, breekt Fun een lans voor productie in het Oosten.


In de speelgoedsector is import vanuit Azië gemeengoed. Ook de consument weet dat ook grote merken ginds laten produceren. Vandaar dat Fun zich nu in het bijzonder aangesproken voelt door de kritiek. De vrijetijdsketen stelt dan ook in een persbericht dat het op basis van een gedetailleerde eigen screening alle vertrouwen heeft in de veiligheid en kwaliteit van zijn meer dan 150 Aziatische toeleveranciers.

Geen Europese fabrieken meer

“Alle Aziatische leveranciers waarmee Fun samenwerkt, en dit zijn er een 150-tal, worden steeds vóór de start van een samenwerking ter plaatse bezocht en gescreend.  Fun gaat dan ook elk jaar met haar aankopers naar Azië en tijdens de verschillende trips wordt er ook steeds geprospecteerd. Na de prospectie wordt er een analyse gemaakt of het bedrijf voldoet aan alle gestelde eisen en normen.  Ook de bestaande fabrikanten worden regelmatig tussentijds bezocht en er wordt continu geëvalueerd of het bedrijf in kwestie voldoet en beantwoordt aan alle normen”, aldus CEO Bart Coeman.


Fun verdedigt zich tot slot nog door duidelijk te stellen dat het tegenwoordig quasi onmogelijk is nog in Europa te produceren, wegens een gebrek aan fabrieken. Op een aantal fabrieken in Duitsland, Frankrijk en Spanje na is het overgrote deel van de Europese fabrikanten verdwenen of werd de productie integraal overgeplaatst naar Azië. Stellen dat alles wat uit Azië komt dubbel onder de loupe genomen moet worden is volgens de keten dan ook compleet fout.      
 
 

Nadat Colruyt eerder deze week bekendmaakte de samenwerking stop te zetten met een aantal Aziatische leveranciers, gaat speelgoed- en outdoorketen Fun in de verdediging. De retailer verdedigt zijn keuze voor producenten uit het Verre Oosten en vindt de berichtgeving rond Aziatische productiefabrieken veel te eenzijdig negatief.


“Niet over één kam scheren”

“Sommige media laten uitschijnen dat Aziatische toeleveranciers een loopje nemen met veiligheidsvoorschriften, arbeidsvoorwaarden, enz. Hierdoor wordt een totaal verkeerd beeld opgehangen over importeren vanuit het Verre Oosten. Fun werkt al jaren samen met de Aziatische markt en heeft hierop een duidelijke visie en gecontroleerde werkwijze”, breekt Fun een lans voor productie in het Oosten.


In de speelgoedsector is import vanuit Azië gemeengoed. Ook de consument weet dat ook grote merken ginds laten produceren. Vandaar dat Fun zich nu in het bijzonder aangesproken voelt door de kritiek. De vrijetijdsketen stelt dan ook in een persbericht dat het op basis van een gedetailleerde eigen screening alle vertrouwen heeft in de veiligheid en kwaliteit van zijn meer dan 150 Aziatische toeleveranciers.

Geen Europese fabrieken meer

“Alle Aziatische leveranciers waarmee Fun samenwerkt, en dit zijn er een 150-tal, worden steeds vóór de start van een samenwerking ter plaatse bezocht en gescreend.  Fun gaat dan ook elk jaar met haar aankopers naar Azië en tijdens de verschillende trips wordt er ook steeds geprospecteerd. Na de prospectie wordt er een analyse gemaakt of het bedrijf voldoet aan alle gestelde eisen en normen.  Ook de bestaande fabrikanten worden regelmatig tussentijds bezocht en er wordt continu geëvalueerd of het bedrijf in kwestie voldoet en beantwoordt aan alle normen”, aldus CEO Bart Coeman.


Fun verdedigt zich tot slot nog door duidelijk te stellen dat het tegenwoordig quasi onmogelijk is nog in Europa te produceren, wegens een gebrek aan fabrieken. Op een aantal fabrieken in Duitsland, Frankrijk en Spanje na is het overgrote deel van de Europese fabrikanten verdwenen of werd de productie integraal overgeplaatst naar Azië. Stellen dat alles wat uit Azië komt dubbel onder de loupe genomen moet worden is volgens de keten dan ook compleet fout.      
 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

11/01/2018

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

Back to top