Fun verdedigt samenwerking met Aziatische leveranciers

Fun verdedigt samenwerking met Aziatische leveranciers

Nadat Colruyt eerder deze week bekendmaakte de samenwerking stop te zetten met een aantal Aziatische leveranciers, gaat speelgoed- en outdoorketen Fun in de verdediging. De retailer verdedigt zijn keuze voor producenten uit het Verre Oosten en vindt de berichtgeving rond Aziatische productiefabrieken veel te eenzijdig negatief.


“Niet over één kam scheren”

“Sommige media laten uitschijnen dat Aziatische toeleveranciers een loopje nemen met veiligheidsvoorschriften, arbeidsvoorwaarden, enz. Hierdoor wordt een totaal verkeerd beeld opgehangen over importeren vanuit het Verre Oosten. Fun werkt al jaren samen met de Aziatische markt en heeft hierop een duidelijke visie en gecontroleerde werkwijze”, breekt Fun een lans voor productie in het Oosten.


In de speelgoedsector is import vanuit Azië gemeengoed. Ook de consument weet dat ook grote merken ginds laten produceren. Vandaar dat Fun zich nu in het bijzonder aangesproken voelt door de kritiek. De vrijetijdsketen stelt dan ook in een persbericht dat het op basis van een gedetailleerde eigen screening alle vertrouwen heeft in de veiligheid en kwaliteit van zijn meer dan 150 Aziatische toeleveranciers.

Geen Europese fabrieken meer

“Alle Aziatische leveranciers waarmee Fun samenwerkt, en dit zijn er een 150-tal, worden steeds vóór de start van een samenwerking ter plaatse bezocht en gescreend.  Fun gaat dan ook elk jaar met haar aankopers naar Azië en tijdens de verschillende trips wordt er ook steeds geprospecteerd. Na de prospectie wordt er een analyse gemaakt of het bedrijf voldoet aan alle gestelde eisen en normen.  Ook de bestaande fabrikanten worden regelmatig tussentijds bezocht en er wordt continu geëvalueerd of het bedrijf in kwestie voldoet en beantwoordt aan alle normen”, aldus CEO Bart Coeman.


Fun verdedigt zich tot slot nog door duidelijk te stellen dat het tegenwoordig quasi onmogelijk is nog in Europa te produceren, wegens een gebrek aan fabrieken. Op een aantal fabrieken in Duitsland, Frankrijk en Spanje na is het overgrote deel van de Europese fabrikanten verdwenen of werd de productie integraal overgeplaatst naar Azië. Stellen dat alles wat uit Azië komt dubbel onder de loupe genomen moet worden is volgens de keten dan ook compleet fout.      
 
 

Nadat Colruyt eerder deze week bekendmaakte de samenwerking stop te zetten met een aantal Aziatische leveranciers, gaat speelgoed- en outdoorketen Fun in de verdediging. De retailer verdedigt zijn keuze voor producenten uit het Verre Oosten en vindt de berichtgeving rond Aziatische productiefabrieken veel te eenzijdig negatief.


“Niet over één kam scheren”

“Sommige media laten uitschijnen dat Aziatische toeleveranciers een loopje nemen met veiligheidsvoorschriften, arbeidsvoorwaarden, enz. Hierdoor wordt een totaal verkeerd beeld opgehangen over importeren vanuit het Verre Oosten. Fun werkt al jaren samen met de Aziatische markt en heeft hierop een duidelijke visie en gecontroleerde werkwijze”, breekt Fun een lans voor productie in het Oosten.


In de speelgoedsector is import vanuit Azië gemeengoed. Ook de consument weet dat ook grote merken ginds laten produceren. Vandaar dat Fun zich nu in het bijzonder aangesproken voelt door de kritiek. De vrijetijdsketen stelt dan ook in een persbericht dat het op basis van een gedetailleerde eigen screening alle vertrouwen heeft in de veiligheid en kwaliteit van zijn meer dan 150 Aziatische toeleveranciers.

Geen Europese fabrieken meer

“Alle Aziatische leveranciers waarmee Fun samenwerkt, en dit zijn er een 150-tal, worden steeds vóór de start van een samenwerking ter plaatse bezocht en gescreend.  Fun gaat dan ook elk jaar met haar aankopers naar Azië en tijdens de verschillende trips wordt er ook steeds geprospecteerd. Na de prospectie wordt er een analyse gemaakt of het bedrijf voldoet aan alle gestelde eisen en normen.  Ook de bestaande fabrikanten worden regelmatig tussentijds bezocht en er wordt continu geëvalueerd of het bedrijf in kwestie voldoet en beantwoordt aan alle normen”, aldus CEO Bart Coeman.


Fun verdedigt zich tot slot nog door duidelijk te stellen dat het tegenwoordig quasi onmogelijk is nog in Europa te produceren, wegens een gebrek aan fabrieken. Op een aantal fabrieken in Duitsland, Frankrijk en Spanje na is het overgrote deel van de Europese fabrikanten verdwenen of werd de productie integraal overgeplaatst naar Azië. Stellen dat alles wat uit Azië komt dubbel onder de loupe genomen moet worden is volgens de keten dan ook compleet fout.      
 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bart Smit wordt in België dan toch niet Intertoys

28/06/2017

De Blokker Holding heeft de ombouw van speelgoedketen Bart Smit naar zusterketen Intertoys in België stopgezet. De ombouw werd in april al tijdelijk gestaakt, omdat de naamsbekendheid van Intertoys in België te laag was.

Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada

28/06/2017

Zowel Kinnevik als Rocket Internet doen hun laatste aandelen in het Aziatische Lazada van de hand. Allebei verkopen ze hun aandelen aan het Chinese Alibaba, dat zo in één klap nog eens 12,4% van het bedrijf in handen krijgt.

E-commerce in Europa blijft sterk groeien

27/06/2017

In het European Ecommerce Report 2017, een gezamenlijk rapport van Ecommerce Europe, EuroCommerce en de Ecommerce Foundation, wordt gesteld dat ook in 2017 e-commerce in Europa zal blijven groeien: vooral dan in Centraal- en Oost-Europa.

Hema kruipt uit het dal

27/06/2017

De Nederlandse winkelketen Hema is eindelijk een beetje uit het dal aan het kruipen. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf vrij gaf voor het eerste kwartaal van 2017: daarin steeg de omzet en daalde het nettoverlies.

Hoe Smartbox Group de cadeaubon ‘Apple-iseert’

26/06/2017

Smartbox Group, het bedrijf achter Bongo en Cadeaubox, heeft een recordjaar achter de rug. De succesformule? Een compromisloze focus op klantbeleving en een sterk partnership met retailers, zegt CEO John Perkins. 

Holland & Barrett in Russische handen

26/06/2017

Voor het weekend kwam het nieuws naar buiten dat AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, interesse zou hebben in een overname van Holland & Barrett. Nu heeft eigenaar Carlyle het bedrijf echter verkocht aan een Russische miljardair.

Back to top